Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Blir spennende å høre hva Anne skrev i dagboka si - flott å ha slike kilder!

 

 

 

Lenken til siden som omhandler Frantz Olsen Brun viser at han døde 1771 i Orkdal. Dette er feil, det var hans farbror Frantz Frantzen Brun som døde i Orkdal dette året.

 

Frantz Olsen Brun lever i 1777 når det skiftes etter moren, Dorotea Margrethe Bull. I motsetning til hans søsken, finner jeg han ikke i FT 1801, så han er trolig død før dette.

Vedrørenede Dorthea Margetehes opphav: Med forbehold om nøyaktigheten hos FamilySearch: Dorthea Margaretha Frantzsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:

 

04 Jul 1766

 

Oppdal,​ Sør-​Trøndelag,​ Norway

 

residence:

Oppdal,​ Sør-​Trøndelag,​ Norway

 

parents:

 

Frantz Brun,​ Anna Meldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Jeg fikk akkurat fått en telefon fra den etterkommeren jeg har hatt kontakt med: Hun har funnet masse opplysninger etter en onkel som var slektsgransker, deriblandt dagboknotater av selveste Anne Andersen fra tidsrommet rett før hun ble viet her på Toten! Godeste Anne var nok en spesiell dame, og hun skal ha vært en oppsiktvekkende skjønnhet. Mye tyder på at hun var på Toten som guvernante.

 

Om ikke så lenge legger enten etterkommeren eller jeg ut flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor, opplysningene på FS stemte:

 

Dorthea Margaretha, født utenfor ekteskap, døpt 4. juli 1766 i Oppdal. Foreldre: Sersjant Frantz Brun og Anna Meldal.

Test: studios Krog, Peder Scharsem, frøken Karen Hamond, Guro Jon Haugens qv., Lucie Olsdatter Birkaas.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Ministerialbok nr. 678A01 (1739-1780), Konfirmerte 1762-1764, "Uægte" fødte og døpte 1766-1768, side 190.

 

Serjant Frantz Brun vil jeg tro er identisk med Frantz Olsen Brun, som på dette tidspunktet var ca 25 år.

 

Anne Johannesdatter (Andersen) ble altså oppkalt etter sin mormor, Anne Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Avskrift av skifter i Oppdal frå "Sorenskriver udi Ørchedals Fogderie". Samla av Ivar Hoel, Oppdal:

 

"1774 2/9: Reinholdt Friedrich von Meldal, enkemann døde på Rolvsjord, hadde borna:

 

1 Mons Steen Meldal, myndig.

2 Aashilde 29 år, ugift.

3 Anne, død, hadde dottra Dorthea Margrethe Bruun

4 Mette Sophie Meldal, 24 år, ugift.

5 Anne Margrethe Meldal, 20 år, ugift.

6 Olava Meldal 18 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kopi av min onkel (f. 17.9.1892) Rolf Grüner-Hegges slekstsgranskning i trønderslekten HEGGE, avsluttet i 1969. Første kjente er Torber Olsen (Hegge) f. des. 1624, død på Hegge gård v/Steinkjer 1.06.1688. Jeg ser av nedenstående innlegg (over tid) der det er en del spørsmål ang. flere personer; jeg vil prøve å finne noe som angår disse.

Marcus Torberg Hegge f. i Moss 15.3.1785, død i Vadsø 11.12.1820, hadde 2 brødre: Albert Kiørbo Hegge f. i Moss 4.12.1782, død (som Generalmajor) 4.11.1842 og Jens Severin Bærøe Hegge f. i Moss 26.1.1786, død på Rødvigen gård i Inderøy som Foged 9.5.1838.

Marcus Torberg H. (sorenskriver)oppholdt seg høsten 1815 på Toten hos sin bror Albert Kiørbo H., som på den tid var oberst og sjef for Thotenske Kompagni (den senere general). Under et besøk hos Generalinde Mein på Rustad gård, møter han for første gang sin tilkommende hustru Anna Andersen, som var gjest hos fru Mein. De ble forlovet 12.11.1815 og gift samme år 29.12. Den 9.2.1812 resiet de fra Toten til Tronhjem og bodde hos amtmann Hegge 15.2.-7.5, og reiste videre til Lta 19. juli. I Alta måtte reisen avbrytes pga at Anna ventet barn, som ble født 17.11.1816 (Elise). De ble i Alta over vinteren og reiste videre 4.6.1817 og ankom Vadsø 27.6.1817.

Anna Andersen er registrert født utenfor ekteskap i vestre Slidre i Valdres. Iflg. kirkeboken var faren Ungkarl Johannes Ulvesen Nordtorp og Dor(o)thea Bruun, f. 1766, død 1799. Hun var datter av Dorothea Margarete Bull (f. 1.12.1712, død 10.5.1777) og Ole Frantzen Bruun (f. 1712, død 6.11.1771). (De hadde i alt 11 barn.)

Dorothea Bruun kom i i huset til Sogneprest Nicolai Feldtmann (f. 10.11.1734, d. 1812) som pleiedatter. Min onkel mer enn antyder, han hevder, at Feldtmann måtte være Annes virkelige far, og underbygger dette med en rekke notater, bl.a at fadderne ved dåpen var blant bygdens beste folk (5 navn nevnt).

Dorothea Brunn troloves med Landkremmer Anders Andersen f. 1773 d. 29.6.1829, et år etter datteren Annes fødsel., og de ble viet i Alidre krike 7.11.1796 - forlovere bl.a. major Adam von Bech (som ledet Valdresbataljonen i krigen 1808-14) og lensmannen Ole Hanestad. Dorothea må ha vært en dame av betydning og med gode forbindelser. Hun døde 23.12.1799, bare vel 33 år gammel.

Satteren Anna Andersdatter tok sin stefars navn, men ble allerede i 198 pleiebarn hos Sogneprest Nicolai Feldtmann til tross for at moren fortsatt levde. Slidre prestegård ble således Annas hjem helt til Feldsmanns død i 1812.

Dorothea får i april 1797 sønnen Anders, som Feldtmann også tar til seg. Gutten ble født knapt 5 mnd. etter at ekteskapet med Andersen var inngått. Begge disse søsken får en rikelig arv fra soknepresten og likestilles med hans slektninger. Det hevdes at Feld,mann nok hadde en finger med i spillet under arrangementet av giftermålet mellom Dorothea og den 7 år yngre Andersen. Ting tyder på at det har vært en "stille" avtale mellom presten og landkremmer Andersen, bla. fikk sistnevnte et "lån" på 3.100 Rdlr like før prestens død og som ikke ble innbetalt til boet. Iflg tingprotokoll for 1797 i Statsarkivet i Hamar, finner vi at Corporal Knut Tellefsen hadde bygslet prestens eiendom Hausåker. Han ble oppsagt av presten og lensmannen måtte sørge for utkastelse. Eiendommen ble overlatt til Andersen. Min onkel mener at man må gå ut fra at det var prestens "bryllupspresent".

Etter Feldtmanns død i 1812 måtte begge pleiebarna og 2 nieser fraflytte prestegården (sokneprest Edvard Christie flyttet inn).

Anna fører nå dagbok fra 1813-15, herav finner vi at hun var meget på reise i Valdres, Toten. Lans, Gausdal hedemarken og Christiania - hun var meget vakker og underholdende og en attraksjon i den tids selskapsliv.

Hun traff altså Marcus Torberg Hegge første gang 19. oktober 1815, han var på visitt med sine to brødre hos Generalinde Anne Christine Darre på Bilrud. 27. oktober traff hun ham igjen på Rustad hos generalinde Mein, sammen med Doktor Raabe og Præsten Borchgrewinck. (Her får vi både meny og annet oppgitt, samt en del selskaper som arrangeres rundt om). Flere ganger havner hun sammen med Marcus T. H., i et gitt øyeblikk også på tomannshånd. Anna mener bestemt at "det var et Overlegg mellem de tvende damer. Det merkede jeg godt." Hun sikter til fru Mein og den ene tilkommende svigerinne.

Aå ble det inngått forlovelse 12.11. og bryllup 29.12.

 

Dersom noen ønsker mer informasjon om ovennevnte eller andre i slekten, kan jeg muligens finne dette og deler gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Karen - dette var interessant og spennende lesning! Flott at du delte dette med oss.

 

Ja, det kan godt tenkes at det var sogneprest Feldtmann som i virkeligheten var Annes far. Det var ikke uvanlig at man fikk noen andre til å ta på seg farskapet ved betaling. Men å få det bevist blir vanskelig.

 

På ett punkt tok din onkel feil; Dorothea Margarete Bull og Ole Frantzen Brun var ikke Dorthea Margarethas foreldre, men antagelig hennes besteforeldre. Som du ser over ble Dorthea Margarethas født utenfor ekteskap på Oppdal i 1766, med foreldre sersjant Frantz Brun og Anne Meldal. Anne Meldal var datter av Mette Sofie Marstrand (1717-1771) og Reinholdt Friedrich Steensen Meldahl (1705-1774).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Tampen brenner. Muligheten er der for at "vår" Anne Andersen var på Rustad grunnet Bru(u)n-slektsskapet: Jeg har tatt en rask titt og så langt funnet følgene:

 

FT 1801: Totens Klockergaard Adam Brun Husbonde 60 Enkemand 1 gg Klocker

Begravde: 19.11.1817 Hans Brun Sivesind

Begravde: 1800 Begravet Mad. Margrete Sophie Brun K 61 Aar

 

Under dåp finner jeg:

Far Sergeant Friederich Brun i 1794 og 1796

Fadder Madam Brun i 1795

Fadder Hans Brun i 1796

fadder Niels Brun i 1796

Mor Anne Magdalena Raabe f. Bruun bl.a. i 1816,1817, 1822 og 1825.

Mor Anne Dorothea raabe f. Bruun i 1819

 

KILDE: Slektshistorielaget http://slektshistorielaget.no/

 

Anna Magdalene Bruun (1796-1841) fra Christiania ble den 24 Aug 1815 (!) viet i Christiania (av pastor Otto Borchgrevinck !!) til

Johan Andreas Gotthilf Raabe (1785-1858) (regimentschirurg) fra Polen (Vest-Preussen), som døde på Østre Toten (!!!),

der han i 1819 hadde kjøpt og bosatt seg på gården Evenrud.

 

Anna var datter av kjøpmann i Christiania, Frantz Gottlieb Steensen Bruun, som var g.m. sin kusine Engel Christine Fredriksdatter Bruun (11 barn).

 

Dette er såvidt jeg vet en Bruun-slekt fra Holland, som IKKE (fremdeles såvidt jeg vet) er forbundet med den offisers-slekten Brun som Grethe Singstad nevner ovenfor.

 

Jeg ser mao. ikke hvordan Anne 'Andersens' sin mor Dorthea Margrethe Frandsdatter Brun (c1766-1799) ev. kan være i slekt med ovennevnte.

 

 

(Debatten fortsetter på Side 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen,

 

Takk for fint sammendrag over vad som skjedde når Anna og Marcus møtte hverandre og deres skjebne videre. Det er ett fint dokument du har om hvordan middelklassen levde på den tiden. Jeg håper du har mulighet å gjøre noe mere med det.

 

Ett konkret spørsmål. Din onkel har Torber Olufsens fødsel des 1724. Det stemmer ikke med alder når han døde, men det er ikke så uvanlig. I min forskning på hvor han kom ifra har jeg funnet en del mulige kandidater i Nord- og Sør-Trøndelag, men ikke funnet bevis for noen av dem. Har din Onkel mer informasjon om Torbers fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kopi av min onkel (f. 17.9.1892) Rolf Grüner-Hegges slekstsgranskning i trønderslekten HEGGE, avsluttet i 1969. Første kjente er Torber Olsen (Hegge) f. des. 1624, død på Hegge gård v/Steinkjer 1.06.1688. Jeg ser av nedenstående innlegg (over tid) der det er en del spørsmål ang. flere personer; jeg vil prøve å finne noe som angår disse.

Marcus Torberg Hegge f. i Moss 15.3.1785, død i Vadsø 11.12.1820, hadde 2 brødre: Albert Kiørbo Hegge f. i Moss 4.12.1782, død (som Generalmajor) 4.11.1842 og Jens Severin Bærøe Hegge f. i Moss 26.1.1786, død på Rødvigen gård i Inderøy som Foged 9.5.1838.

Marcus Torberg H. (sorenskriver)oppholdt seg høsten 1815 på Toten hos sin bror Albert Kiørbo H., som på den tid var oberst og sjef for Thotenske Kompagni (den senere general). Under et besøk hos Generalinde Mein på Rustad gård, møter han for første gang sin tilkommende hustru Anna Andersen, som var gjest hos fru Mein. De ble forlovet 12.11.1815 og gift samme år 29.12. Den 9.2.1812 resiet de fra Toten til Tronhjem og bodde hos amtmann Hegge 15.2.-7.5, og reiste videre til Lta 19. juli. I Alta måtte reisen avbrytes pga at Anna ventet barn, som ble født 17.11.1816 (Elise). De ble i Alta over vinteren og reiste videre 4.6.1817 og ankom Vadsø 27.6.1817.

Anna Andersen er registrert født utenfor ekteskap i vestre Slidre i Valdres. Iflg. kirkeboken var faren Ungkarl Johannes Ulvesen Nordtorp og Dor(o)thea Bruun, f. 1766, død 1799. Hun var datter av Dorothea Margarete Bull (f. 1.12.1712, død 10.5.1777) og Ole Frantzen Bruun (f. 1712, død 6.11.1771). (De hadde i alt 11 barn.)

Dorothea Bruun kom i i huset til Sogneprest Nicolai Feldtmann (f. 10.11.1734, d. 1812) som pleiedatter. Min onkel mer enn antyder, han hevder, at Feldtmann måtte være Annes virkelige far, og underbygger dette med en rekke notater, bl.a at fadderne ved dåpen var blant bygdens beste folk (5 navn nevnt).

Dorothea Brunn troloves med Landkremmer Anders Andersen f. 1773 d. 29.6.1829, et år etter datteren Annes fødsel., og de ble viet i Alidre krike 7.11.1796 - forlovere bl.a. major Adam von Bech (som ledet Valdresbataljonen i krigen 1808-14) og lensmannen Ole Hanestad. Dorothea må ha vært en dame av betydning og med gode forbindelser. Hun døde 23.12.1799, bare vel 33 år gammel.

Satteren Anna Andersdatter tok sin stefars navn, men ble allerede i 198 pleiebarn hos Sogneprest Nicolai Feldtmann til tross for at moren fortsatt levde. Slidre prestegård ble således Annas hjem helt til Feldsmanns død i 1812.

Dorothea får i april 1797 sønnen Anders, som Feldtmann også tar til seg. Gutten ble født knapt 5 mnd. etter at ekteskapet med Andersen var inngått. Begge disse søsken får en rikelig arv fra soknepresten og likestilles med hans slektninger. Det hevdes at Feld,mann nok hadde en finger med i spillet under arrangementet av giftermålet mellom Dorothea og den 7 år yngre Andersen. Ting tyder på at det har vært en "stille" avtale mellom presten og landkremmer Andersen, bla. fikk sistnevnte et "lån" på 3.100 Rdlr like før prestens død og som ikke ble innbetalt til boet. Iflg tingprotokoll for 1797 i Statsarkivet i Hamar, finner vi at Corporal Knut Tellefsen hadde bygslet prestens eiendom Hausåker. Han ble oppsagt av presten og lensmannen måtte sørge for utkastelse. Eiendommen ble overlatt til Andersen. Min onkel mener at man må gå ut fra at det var prestens "bryllupspresent".

Etter Feldtmanns død i 1812 måtte begge pleiebarna og 2 nieser fraflytte prestegården (sokneprest Edvard Christie flyttet inn).

Anna fører nå dagbok fra 1813-15, herav finner vi at hun var meget på reise i Valdres, Toten. Lans, Gausdal hedemarken og Christiania - hun var meget vakker og underholdende og en attraksjon i den tids selskapsliv.

Hun traff altså Marcus Torberg Hegge første gang 19. oktober 1815, han var på visitt med sine to brødre hos Generalinde Anne Christine Darre på Bilrud. 27. oktober traff hun ham igjen på Rustad hos generalinde Mein, sammen med Doktor Raabe og Præsten Borchgrewinck. (Her får vi både meny og annet oppgitt, samt en del selskaper som arrangeres rundt om). Flere ganger havner hun sammen med Marcus T. H., i et gitt øyeblikk også på tomannshånd. Anna mener bestemt at "det var et Overlegg mellem de tvende damer. Det merkede jeg godt." Hun sikter til fru Mein og den ene tilkommende svigerinne.

Aå ble det inngått forlovelse 12.11. og bryllup 29.12.

 

Dersom noen ønsker mer informasjon om ovennevnte eller andre i slekten, kan jeg muligens finne dette og deler gjerne!

Fantastisk Karen! Dersom du står ved tilbudet takker jeg ja til en kopi av de dagboknotatene som handler om Toten - det er absolutt av loklahistorisk interesse. Jeg vet at mine aner her på Øvre Rustad hadde mye forbindelse med Raabe, men stevnemøtet den 27. oktober kan like gjerne ha vært på Mell-Rustad, som huset flere embetsmenn gjennom tidene. Dette skal jeg sjekke opp nærmere. Dr. Raabe, hans liv og hans familie er godt dokumentert, bl.a. i Totens Bygdebok under "Helsestellets historie". (Han døde 1858).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Karen! Dersom du står ved tilbudet takker jeg ja til en kopi av de dagboknotatene som handler om Toten - det er absolutt av loklahistorisk interesse. Jeg vet at mine aner her på Øvre Rustad hadde mye forbindelse med Raabe, men stevnemøtet den 27. oktober kan like gjerne ha vært på Mell-Rustad, som huset flere embetsmenn gjennom tidene. Dette skal jeg sjekke opp nærmere. Dr. Raabe, hans liv og hans familie er godt dokumentert, bl.a. i Totens Bygdebok under "Helsestellets historie". (Han døde 1858).

 

Beklager at det er blitt en del skriveleif'er her og der i min tekst, men det er vel forståelig lesning likevel. I dagboknotatene er det mange detaljerte beskrivelser, alt datert, og det dreier seg om flere gårder på Toten - sikkert av interesse for deg:) Den 27. okt var de på Rustad hos fru Mein - siterer: "Alle bleve hos os om Aftenen og spiiste ferske Kiødpølser med Blomkaal og Oksesteg." Den 23de var alle tre Heggebrødre på visitt på Bilrud, der Anna for første gang så Marcus T.H. Det gjorde åpenbart inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Feldtmanns død i 1812 måtte begge pleiebarna og 2 nieser fraflytte prestegården (sokneprest Edvard Christie flyttet inn).

Anna fører nå dagbok fra 1813-15, herav finner vi at hun var meget på reise i Valdres, Toten. Lans, Gausdal hedemarken og Christiania - hun var meget vakker og underholdende og en attraksjon i den tids selskapsliv.

Det må ha vært en grunn for hennes reisevirksomhet. Kanskje var hennes popularitet og sosiale vesen en sterk årsak - det er mulig hun ble brukt som selskapsdame.

 

Kunne derfor vært interessant å få vite mer om hvilke gårder og personer hun besøkte, og hvem hun evt. reiste sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Torberg H. (sorenskriver)oppholdt seg høsten 1815 på Toten hos sin bror Albert Kiørbo H., som på den tid var oberst og sjef for Thotenske Kompagni (den senere general). Under et besøk hos Generalinde Mein på Rustad gård, møter han for første gang sin tilkommende hustru Anna Andersen, som var gjest hos fru Mein.

Noen som vet hvem general Mein og hans frue "Generalinde Mein" er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Raabe, hans liv og hans familie er godt dokumentert, bl.a. i Totens Bygdebok under "Helsestellets historie". (Han døde 1858).

 

Vedr. 'Dr. Raabe', dvs. regimentschirug Johan Andreas Gotthilf Raabe (1785-1858), senere bosatt på Evenrud på Toten,

viet i 1815 til Anna Magdalene Bruun av pastor Otto Borchgrevink, se mitt innlegg #35 på Side 1 !

 

Det var altså (som nevnt av Berit Pagh i innlegg #10) antakelig denne 'Herr Pastor Borchgrevink' som

sammen med Marcus Hegges bror Albert ('Herr Capt. Hegge') (senere generalmajor) (se Niels Hegge's innlegg #2)

var forlovere da Marcus holdt bryllup med Anne på Ø. Toten i 1815.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Torberg Hegge (sorenskriver) oppholdt seg høsten 1815 på Toten hos sin bror Albert Kiørbo H., som på den tid var oberst og sjef for Thotenske Kompagni (den senere general). Under et besøk hos Generalinde Mein på Rustad gård, møter han for første gang sin tilkommende hustru Anna Andersen, som var gjest hos fru Mein. De ble forlovet 12.11.1815 og gift samme år 29.12. Anna fører nå dagbok fra 1813-15, herav finner vi at hun var meget på reise i Valdres, Toten. Land, Gausdal, Hedemarken og Christiania - hun var meget vakker og underholdende og en attraksjon i den tids selskapsliv.

 

.........

 

Hun traff altså Marcus Torberg Hegge første gang 19. oktober 1815, han var på visitt med sine to brødre hos Generalinde Anne Christine Darre på Bilrud. 27. oktober traff hun ham igjen på Rustad hos generalinde Mein, sammen med Doktor Raabe og Præsten Borchgrewinck.

 

Hvem var 'Generalinde Mein' og hennes gemal på Rustad gård, Østre Toten (1815) ?

 

Generalinde Anne Christine Darre (f. Praem) (c1736-1819) på Bilrud (Bellerud), Ø. Toten (1815) var 2. gang g.m.

generalmajor, sjef for Akershus Dragon-regiment, Michael Hansen Darre (c1728-1804), som tidligere hadde vært stasjonert i Fåberg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvem general Mein og hans frue "Generalinde Mein" er?

Hvem var 'Generalinde Mein' og hennes gemal på Rustad gård, Østre Toten (1815) ?

 

Generalinde Anne Christine Darre (f. Praem) (c1736-1819) på Bilrud (Bellerud), Ø. Toten (1815) var 2. gang g.m.

generalmajor, sjef for Akershus Dragon-regiment, Michael Hansen Darre (c1728-1804), som tidligere hadde vært stasjonert i Fåberg.

 

Som faddere flere ganger på Toten finner jeg generalmajor Meyer og Generalinde (eller fru) Meyer. I følge Ovenstads militærbigrafier må dette være generalmajor Knud Andreas (Adolf) Meyer, døpt 3. jan. 1754 i Skjeberg, sønn av obl. Friderich Christian Meyer og Christine Marie Sehested.

 

Eks 1: Henric Christian, døpt 29. aug. 1812, foreldre pers.kapellan Hr. Otte Borchgrevink og Johanne Maria Borchgrevink, f. Møller.

Faddere: Hr. Gener. Meyer, Hr. Gener. Meyers frue, Hr. Secretaire Borchgrevink, Hr. Secretaire Borchgrevinks frue, Hr. Petter Borchgrevink, Hr. Petter Borchgrevinks frue, Hr. Lieutenant Borchgrevink, Jomfrue Borchgrevink.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 8 (1809-1814), Kronologisk liste 1812, side 58.

 

Eks 2: Niels, døpt 29. jan. 1815, foreldre Hermann Nielssen og Maria Johannesdatter på Rudstad øvre.

Faddere: Generalinde Meyer, Jomfrue Wølner, Lieut. N. Borchgrevink, Capl. O. Borchgrevink, Reg.chirurg Raabe.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 9 (1814-1820), Fødte og døpte 1815, side 15.

 

Knud Andreas (Adolf) Meyer var gift:

 

1) 26. juni 1792 i Stange med Jemina Nissen, f. 1748 i Vestindien, død 1806 i Stange. Hun var først gift med landfysikus på St. Croix, Johan August Næser. Se debatt: Hvem var Wilhelmine Caroline?

 

2) 12. nov. 1809 på Toten med enkeprostinde Sophie Cathrine Mandall, f. 10. des. 1765, død 26. sept. 1841 i Oslo. Datter av Karen Magdalene Dorph og Frederich Grüner Mandall, sogneprest til Sørum.

Sophie Cathrine Mandall var først gift med sogneprest til Toten, Henrich Christian Borchgrevink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Enkeprostinde Sophie Cathrine Mandall (1765-1841) hadde vært gift med sogneprest til Toten, Henrich Christian Borchgrevinck (1732-1807),

og hadde med ham barna Barbara, Niels og Carl. Prost Borchgrevinck var i sitt tidligere ekteskap med Barbara Fredriksdatter Lemvig far til bl.a. barna

Fredrik, pastor Otto Borchgrevinck (c1780?-1824) og sogneprest i Tromsø 1819-1822 og Vardal 1823-, Hans Peter Borchgrevinck (1781-1864).

 

Pastor Otto Borchgrevinck er hyppig nevnt i det ovenstående, bl.a. i forbindelse med selskabeligheten på Rustad,

og ekteskapsinngåelsen i 1815 mellom Anne Andersen og Marcus Hegge, da han var forlover.

.

 

Som faddere flere ganger på Toten finner jeg generalmajor Meyer og Generalinde (eller fru) Meyer. I følge Ovenstads militærbigrafier må dette være generalmajor Knud Andreas (Adolf) Meyer, døpt 3. jan. 1754 i Skjeberg, sønn av obl. Friderich Christian Meyer og Christine Marie Sehested.

 

Antyder du at [Generalinde] 'Mein' (i Anne's dagboknotater) skal være 'Meyer' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Enkeprostinde Sophie Cathrine Mandall (1765-1841) hadde vært gift med sogneprest til Toten, Henrich Christian Borchgrevinck (1732-1807),

og hadde med ham barna Barbara, Niels og Carl. Prost Borchgrevinck var i sitt tidligere ekteskap med Barbara Fredriksdatter Lemvig far til bl.a. barna

Fredrik, pastor Otto Borchgrevinck (c1780?-1824) og sogneprest i Tromsø 1819-1822 og Vardal 1823-, Hans Peter Borchgrevinck (1781-1864).

 

Pastor Otto Borchgrevinck er hyppig nevnt i det ovenstående, bl.a. i forbindelse med selskabeligheten på Rustad,

og ekteskapsinngåelsen i 1815 mellom Anne Andersen og Marcus Hegge, da han var forlover.

.

 

 

 

Antyder du at [Generalinde] 'Mein' (i Anne's dagboknotater) skal være 'Meyer' ?

.

Per har nok rett: Noen "Mein" finner jeg ikke i noen kilder herfra - og knapt nok i hele Norge. Jeg burde ha koblet dette tidligere; at fru "Meyer & co" ofte var på Øvre Rustad, deriblandt som faddere for min tipp-oldefar Niels Hermansen visste jeg. Om noen av dem bodde på Øvre Rustad "for kortere) tid er mulig, men inntil videre tror jeg at Anne alene var her som gjest eller "leieboer". (En liten digresjon: Narraktigheten var stor også den gang. At min tipp-tipp Herman fikk så "fine" folk som faddere for sønnen (men ikke for de to lausungene han fikk på samme tid!)tyder likevel på ett av to: Enten på grunn av sin store festlighet (og alkoholforbruk) i "yngre år" - eller på grunn av sin gudfryktighet (KILDE: Norsk Luthersk Kirketiende, 5. bind, januar 1879, om Herman Rustad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per har nok rett

 

Takk for tilliten, Tor, men jeg har egentlig ikke uttalt noen mening om dette,

bare spurt Grethe Singstad om hun (i sitt innlegg #43) mente å

antyde at [Generalinde] 'Mein' (i Anne's dagboknotater) skal være 'Meyer' ? (Kan Anne ha skrevet 'Meijer' eller 'Meier'¨? Det kan jo feilleses som 'Mein' ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som faddere flere ganger på Toten finner jeg generalmajor Meyer og Generalinde (eller fru) Meyer. I følge Ovenstads militærbigrafier må dette være

generalmajor Knud Andreas (Adolf) Meyer, døpt 3. jan. 1754 i Skjeberg, sønn av obl. Friderich Christian Meyer og Christine Marie Sehested.

 

Kjennes foreldrene til ekteparet oberstløytnant Friderich Christian Meyer / Christine Marie Sehested i Skjeberg, Østfold (1754) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes foreldrene til ekteparet oberstløytnant Friderich Christian Meyer / Christine Marie Sehested i Skjeberg, Østfold (1754) ?

.

 

Erik Berntsens slektssider

http://vestraat.net/iea-o/p2238.htm#i67186

 

Fredrik Christian Meyer

 

M, d. 1757

 

Fredrik Christian Meyer var major. Han giftet seg med Christine Marie Sehested, datter av Knud Gyldenstierne Sehested og Frederikke Augusta Heusner, i 1752. Fredrik Christian Meyer døde i 1757.

 

 

Barn av Fredrik Christian Meyer og Christine Marie Sehested

◦Elisabeth Augusta Meyer

◦Knud Adolph (Andreas) Gyldenstjerne Meyer+ f. 26 des. 1753, d. 22 mar. 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antyder du at [Generalinde] 'Mein' (i Anne's dagboknotater) skal være 'Meyer' ?

Som Tor nevner finnes ingen andre gode kandidater på Toten på denne tide. Det er derfor nærliggende å tro at dette må dreie seg om Meyer/Mejer, og at teksten til Anne er feiltolket som Mein - for hun bør vel ha visst hva de het?

 

Kjennes foreldrene til ekteparet oberstløytnant Friderich Christian Meyer / Christine Marie Sehested i Skjeberg, Østfold (1754) ?

 

I Ovenstad finner jeg oberstløytnant Adolph Carl Meyer d.y., f. ca 1674 i Jarlsberg.

Sønn av oberstløytnant Adolph Carl Meyer d.e. (-1684) og Ide Lutenelle (Luttamel) Pettersdatter (-1686).

 

Skifte etter Ide ble åpnet 11. okt. 1686:

 

Adolph Carl Meyer død 1684, oberstløytnant, gift med Ide Luttamel Petters død 11. sept. 1686.

 

Barn:

1. Christian Uldric Florian Meyer

2. Adolph Carl Meyer

3. Uldrich Fredric Meyer

4. Frederich Wilhelm Meyer

5. Antonetta Augusta Luttamelle Meyer

6. Sophia Amalia Meyer

7. Petronelle Maria Meyer

 

Den eldste en sønn på 13 år og den yngste en sønn på 4 år.

 

Avdøde hustrus bror: Hendric Pettersen, fogd i Ringerike og Hallingdal. Sistnevntes svigerfar: Hans Holst på Strømsø, g.m. Ingeborg Hansdatter.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 (Hc 0001), 1679-1687, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

 

Nr. 2 - Adolph Carl Meyer d.y. var gift med Elisabeth Augusta Storm, datter av generalmajor Arved Christian Storm og Anne Maria von Kochen.

Sett på bakgrunn av oppkalling kan dette paret kan være foreldre til Fredrik Christian Meyer. Han hadde, som nevnt over, barna Elisabeth Augusta og Knud Andreas (Adolph).

 

Sistnevnte kalles Knus Adolph von Mejer da han giftet seg med Jemina Nissen i Stange 26.juni 1792, og Knud Andreas von Meyer da han giftet seg med Sophie Catrine Mandall på Toten 12. nov. 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.