Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

 

I innlegg #5 i ovenfor nevnte debatt gjengis det en utsnitt fra web-boka "Slekten Meldahl" :

Utdrag fra slekten Meldahl :

”Deponerede 1760 fra Bergens Skole, 1761 Exam. Philos., 1766 cand.teol., 28/8 1776 residerende Capellan til Fosnes.

Gift med Berthe Colbjørnsen, d. 24/4 1805 65 Aar gammel (hun stammede fra Kolbjørn Torstensen Arneberg, Sørum).”

 

Jeg vet ikke hvor den gjengitte informasjonen opprinnelig stammer fra, men jeg kan ikke se at Hr. Magnus Meldahl's

hustru Birthe Olsdatter Colbjørnsen (c1740-1805) (viet i Grue 14 Jun 1777) stammer fra Colbjørn Torstensen Arneberg (c1631-1720),

sogneprest i Sørum fra 1659, sønn av Torsten Colbjørnsen Arneberg og Birgitte Arnesdatter Gile.

 

Birthe kom riktignok fra 'de kretser', men for meg ser det ut til at hun stammer fra bl.a.

- farfars farfar : Colbjørn Arnesen Gard

- farmors far : Knut Arneberg ?, f. rundt 1620 (- hvem var hans foreldre ?) (han er far til Karen Knutsdatter Arneberg, g.m. Colbjørn Olsen Stemsrud (c1657-1750)

- morfars mors foreldre : Sjønne Eyvindsson Grinder / Birgitte Kjeldsdatter

- mormors fars foreldre : Johan Hermansen Skulstad / Elisabeth Olufsdatter Grue

- mormors mors foreldre : Helge Arnesens Gile / Maren

 

Av de ovenfor nevnte skal

- Colbjørn Gard være svigerfar til Elisabet Olufsdatter Grue

- Birgitte Kjeldsdatter være en yngre halvsøster av Hr. Colbjørn Arneberg's far Torsten Colbjørnsen Arneberg

- Elisabeth Olufsdatter Grue være datter av Hr. Oluf Hansen Grue, sogneprest der fra 1594

- Helge Arnesen Gile være bror av Birgitte Arnesdatter, mor til Hr. Colbjørn Arneberg

 

.

(miniatyrbildet nedenfor kan ses bort fra !)

post-103-0-09775500-1327534583_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Elisabet Olufsdatter Grue 1600-1675 ble gift ca 1650 med Johan Opset -1653. Er dette den samme som ble gift med Johan Hermansen Skulstad (ref. #122) ?

 

Helge Arnesen Gile være bror av Birgitte Arnesdatter, mor til Hr. Colbjørn Arneberg
. Dette må vel være Colbjørn Torstensen Arneberg 1631-1720 ?

 

Colbjørn Gard være svigerfar til Elisabet Olufsdatter Grue
altså Colbjørn Arnesen Gard. Hvor kommer Gard fra ? Var Colbjørn far til Johan Opset eller Johan Hermansen Skulstad ? Mulig jeg har rotet meg helt bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har notert at Elisabet Olufsdatter Grue 1600-1675 ble gift ca 1650 med Johan Opset -1653. Er dette den samme som ble gift med Johan Hermansen Skulstad (ref. #122) ?

2. Dette må vel være Colbjørn Torstensen Arneberg 1631-1720 ?

3. ... altså Colbjørn Arnesen Gard. Hvor kommer Gard fra ? Var Colbjørn far til Johan Opset eller Johan Hermansen Skulstad ? Mulig jeg har rotet meg helt bort.

 

1. Ja.

Johan Hermansen (c1590?-c1653) bodde på Skulstad (som han visstnok overtok etter svigermoren c1647) og senere på Oppset (leilending).

Johan Skulstad og Johan Oppset er altså samme mann.

Elisabeth skal visstnok ha giftet seg med Johan rundt 1620/1630, og med Tore Colbjørnsen Oppset (c1621-c1690) rundt 1655.

Tore var såvidt jeg har skjønt sønn av Colbjørn Arnesen Gard.

 

2. Ja.

3. Ja.

Gard er en gard i Grue, Solør, Hedmark.

Colbjørn Arnesen Gard skal visstbok også ha hatt en sønn Ola, som var g.m. Anne Olsdatter Stemsrud.

Disse var foreldre til Birthe Olsdatter Colbjørnsen's farfar Colbjørn Olsen Stemsrud. (Birthe var g.m. hr. Magnus Meldahl til Fosnes).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaring.

Elisabeth skal visstnok ha giftet seg med Johan rundt 1620/1630, og med Tore Colbjørnsen Oppset (c1621-c1690) rundt 1655.

Tore var såvidt jeg har skjønt sønn av Colbjørn Arnesen Gard.

Sønn til Elisabeth Olufsdatter Grue, Ole (Johansen) Opset ca 1650-ca 1680 gift 1673 med Siri Amundsdatter Austvatn ca 1643- må vel være sønn av Johan Hermansen Opset. Da finner jeg det mere rimelig at giftermålet må ha vært nærmere 1650 enn 1620/30.

 

Dessverre har jeg fortsatt litt problemer med å skille flere av disse personene. Jeg forsøker derfor en oppstilling:

 

1. Colbjørn Olsen Stemsrud ca 1657-1750 gift 1) med Karen Knudsdatter Arneberg ca 1659-1722 og gift 2) 1723 med Maren Arnesdatter Arneberg. I første ekteskap barna

1.1 Hans Colbjørnsen Stemsrud 1696-1787 gift med Maren Olsdatter Grinder 1689-1754. Barn

1.1.1 Ole Hansen Colbjørnsen Stemsrud. Barn

1.1.1.1 Anne Olsdatter Stemsrud gift med Ola Colbjørnsen Gard sønn av Colbjørn Arnesen Gard ??????

(Elisabeth Olufsdatter Grue gift med Tore Colbjørnsen Gard som altså er bror av Ola)

1.1.1.1.1 Colbjørn Olsen Stemsrud ?????

1.2 Ole Colbjørnsen Opset 1697-1754 gift med Berte Olsdatter Grinder ca 1700-1765. Barn

1.2.1 Birthe Olsdatter Colbjørnsen ca 1740- gift med Meldahl

1.2.2 Arne Olsen Opset 1743-

 

Dette må da være feil ? Er 1.1.1 isteden far til 1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Sophia Røst og Søren Buschmann hadde ikke barn, hennes søsken var derfor arvinger i 1767:


  •  
  • "Fuldbroder" Paul Erichsen, myndig, oppholder seg på Edøen (Edøy) i Nordmøres fogderi.
  • "Fuldsøster" Anne Johanna Erichsdatter, ugift, oppholder seg "sammesteds" hos Madame Sal. Christen Linds.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 18 (3A 0021), 1765-1771, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

'Madame Sal. Christen Lind' (1767) er antakelig Ellen Margretha Svendsdatter Myhre (f.1708),

g.m. Christen Andreas Erichsen Lind (1712-1753) fra Trondheim, skifte 11 Des 1753 på Edøy,

sønn av smedmester (Hornemann: 'snekker' !) i Trondheim, Erich Christensen Lind (skifte 19 Jun 1726).

Ellen Margretha kan muligens være datter av nordlandshandler Svend Pedersen (i Trondheim ?), skifte 12 Apr 1715.

I følge denne debatten: Siri Christensdatter Lind, Trondheim ca. 1700 - skal Christen Andreas Erichsen Linds mor være Ane Andersdatter Røst (innlegg 5).

Nordlandshandler og Trondhjemsborger Anders Hansen Røst (1655-1724) var

gift 1) ca. 1680 m. Anne Andersdatter, død 3 Sep 1688 (skal iflg. manntallet året før ha hatt 3 barn [hvoriblant antakelig Anders c1681 og Hans c1685])

gift 2) ca. 1689 m. Ellen Johnsdatter Kiil (1667-1713), med barna Anne Malene, John (Johan ?), Christen og Ellen (død før skiftet etter moren i 1716).

 

Ane er neppe identisk med Anne Malene, for hun er 'godt gift'' ca. 1716 med Hans Mortensen Rehner,

så da 'passer'¨vel Ane ev. best i første ekteskap, kanskje f. ca. 1688 og oppkalt etter sin mor, som antakelig døde i barsel ?

Ev. kan Ane være f. før 1687 og altså være et av barna som er nevnt i manntallet. (Hvis hun da overhodet er d. av denne Anders Røst ...).

 

Anna Sophia Erichsdatter Røst ble gravlagt 15. des. 1767, død 46 år gammel av tæring, dvs. f. ca 1721

 

---------

 

19 juni 1736 ble skiftet etter Erich Christensen Smed i Trondheim åpnet. (Han skal også ha blitt kalt Lind, men dette navnet er ikke nevnt i skiftet)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 12 (3A 0013), 1735-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

 

Anne Andersdatter er enken, men han var først gift med Johanne Svendsdatter.

 

Barn i 1. ekteskap:

 


  •  
  • Svend Erichsen, gift og bor i København
  • Ingeborg Christine, ugift, 29 år og bor i København
  • Karen, gift med Baard Smed og bor i Trondheim

Barn i 2. ekteskap:

 


  •  
  • Christen Andreas, 18 år og ”hos militzien” i Kristiansand
  • Paul, 15 år, i Trh.
  • Christian, 9 år, i Trh.
  • Anne Johanne 20 år, hos Peter Brun på Kanestrøm i Nordmøres fogderi.
  • Elen, 17 år, i Trh.
  • Anne Sophia 13 år, i Trh.
     

Formyndere: Hans Tostrup og Hans Hartmand, begge ”Borgerlige indvaanere”. (Hans Tostrup døde i Trh i 1755, 74 år gammel. Han var gift med Lisbeth Christensdatter, som døde 53 år gammel i 1736. Hun var kanskje søster til Erich? Siri Christensdatter Lind, gift med Svend Henrichsen, skal være søster til Erich. Erich Christensen Lind nevnes i skiftet etter svogeren Svend Henrichsen i 1720.)

 

 

Navnene Paul, Anne Johanne og Anne Sophie er sammenfallende med dem vi finner i skiftet etter Anna Sophie Erichsdatter Røst i 1767. Alderen på Anne Sophie stemmer også nokså bra. I tillegg bor Anne Johanne i 1767 hos Christen Andreas Erichsen Linds enke. Det gjør hun også under ekstraskatten i 1762 - Jomfrue Ane Røst bor hos Madame Elen sal. Linds.

 

Er Paul Erichsen, Anne Sophie Erichsdatter Røst og Anne Johanne Erichsdatter Røst barna til Erich Christensen Lind?

 

Kan det være slik at Anne Andersdatter var av slekten Røst (Som Hornemann hevdet) – og at noen av barna valgte hennes navn, mens for eksempel Christen Andreas valgte Lind etter faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a )

Sønn til Elisabeth Olufsdatter Grue, Ole (Johansen) Opset ca 1650-ca 1680 gift 1673 med Siri Amundsdatter Austvatn ca 1643- må vel være sønn av Johan Hermansen Opset.

Da finner jeg det mere rimelig at giftermålet må ha vært nærmere 1650 enn 1620/30.

 

1. Colbjørn Olsen Stemsrud ca 1657-1750 gift 1) med Karen Knudsdatter Arneberg ca 1659-1722 og gift 2) 1723 med Maren Arnesdatter Arneberg. I første ekteskap barna

1.1 Hans Colbjørnsen Stemsrud 1696-1787 gift med Maren Olsdatter Grinder 1689-1754. Barn

1.1.1 Ole Hansen Colbjørnsen Stemsrud. Barn

1.1.1.1 Anne Olsdatter Stemsrud gift med Ola Colbjørnsen Gard sønn av Colbjørn Arnesen Gard ??????

(Elisabeth Olufsdatter Grue gift med Tore Colbjørnsen Gard som altså er bror av Ola)

 

b )

Dette må da være feil ? Er 1.1.1 isteden far til 1 ?

 

a ) Hva er grunnlaget for antakelsen om at Ole (Johansen) Opset var bare 23 år da han i 1673 giftet seg med Siri Amundsdatter Austvatn (fra Odalen ?)

 

b ) Ja.

 

Forøvrig:

Hans Colbjørnsen Stemsrud hadde barna

- Johanne, g.m. kaptein Christian Ulrich Buch

- Ole, g.m. Wilhelmine Charlotte Margrethe Rath

Ole Colbjørnsen Opset (bror av Hans) hadde barna

- Herman, overhoffrettsassessor, konferensråd og lagmann

- Birthe, h.m. hr. Magnus Meldahl

- Arne, f. 1743 (døde moren i barsel, tro ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Paul Erichsen, Anne Sophie Erichsdatter Røst og Anne Johanne Erichsdatter Røst barna til Erich Christensen Lind ?

Kan det være slik at Anne Andersdatter var av slekten Røst (Som Hornemann hevdet) og at noen av barna valgte hennes navn, mens for eksempel Christen Andreas valgte Lind etter faren?

 

Vi må vel nesten kunne gå ut fra at det er slik, og dermed at Elen og Christian er døde før sin søster Anna Sophia (skifte i 1767). (Christen på Edøy døde alllerede i 1753, 'af Drukkenskab', ifølge kirkeboka ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#131:

Hva er grunnlaget for antakelsen om at Ole (Johansen) Opset var bare 23 år da han i 1673 giftet seg med Siri Amundsdatter Austvatn (fra Odalen ?)

Farfar til Ole Johansen Opset var jo sogneprest Oluf Hansen Grue som skal være født ca 1570 og mor var Karen Olufsdatter Grue også antatt født ca 1570 (hun datter av sogneprest Oluf Iversen Grue -1594. Det er antatt at Elisabeth mor til Ole J.O. er født i ca 1600 muligens basert på at hennes bror sogneprest i Gjerdrum Oluf Olufsen Grue var født ca 1597. Derfor må jeg korrigere meg selv og være enig med deg i at Ole J.O. må ha vært eldre, kanskje født på 1630-tallet.

 

Jeg har masse tipper i Grue og Odalen og har sett at praksis der mht alder ved ekteskapsinngåelse var helt anderledes enn i de bedre borgerskap andre steder hvor bruden ofte var helt ned til 15-16 år. I Grue og Odalen var det ganske vanlig at en først giftet seg ved 28-30 årsalder eller senere for kvinner på 16- og 1700-tallet.

 

Siri var født ca 1643 (hennes mor ca 1610) og ut fra dette og at Oles mor var født ca 1600 lander jeg altså på 1630 eller noen år senere for Ole. Det er for øvrig mulig at Ole ikke er yngste sønn som ved oppkalling burde være kalt Herman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandshandler og Trondhjemsborger Anders Hansen Røst (1655-1724) var

gift 1) ca. 1680 m. Anne Andersdatter, død 3 Sep 1688 (skal iflg. manntallet året før ha hatt 3 barn [hvoriblant antakelig Anders c1681 og Hans c1685])

gift 2) ca. 1689 m. Ellen Johnsdatter Kiil (1667-1713), med barna Anne Malene, John (Johan ?), Christen og Ellen (død før skiftet etter moren i 1716).

Bare en liten tilleggsopplysning om Anders Røst, f. ca 1681:

 

Det innholdsrike skiftet på 34 sider etter Anders Røst i 1741 viser at han var gift med Barbara Mortensdatter. To barn nevnt i skiftet - Morten og Else, hun gift med Hans Leth.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13a (3A 0014), 1737-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

------

 

Ellers finner jeg en noe forvirrende innførsel i Vår Frue:

 

20. mai 1738 ble begravet i Vår Frue Kirke – Eric Christensen Linds Enke Anna Morthensdatter, 59 år og 8 mnd gammel.

 

Fristen å tro at Morthensdatter er feilskriving for Andersdatter.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1739, side 562.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.