Gå til innhold
Arkivverket

Cora Hansen, 113 år - 1899-2012 - Drangedal, Minnesota, Alberta


Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Cora Hansen (112 år) er Canadas eldste

 

Canadas eldste siden desember 2011 har aner fra Drangedal i Telemark. Hun bor nå i byen Medicine Hat i Alberta.

 

På denne websiden er det mer om Cora Hansen og bakgrunnen hennes Cora Hansen 1899-03-25

 

Hun var født i Minnesota 25. mars 1899 som datter til norske utvandrere til USA. Familien flyttet til Alberta, Canada ca. 1912. I fjor feiret hun sin 112-årsdag i flg mediaoppslag.

 

... og hvis denne linken til avisen The Windsor Star fungerer, kan vi lese at Cora den 6. desember 2011 overtok rollen som Canadas eldste.

 

FORELDRE

- Far : Elling Klaus. Skjelbreid (f. 1852) ft_1865

- Mor : Else Marie Jensdatter Grønnøy (f. 1856) (fant henne ikke på Grønøen ft_1865)

 

UTVANDRET

- 1. utvandring ca. 1882 (1882-83) til Minnesota

- 2. utvandring ca. 1912 (1911-12) fra USA til Canada

 

Coras bror, Clarence Clausen (1896-1991), var i mange år professor i historie ved St. Olaf College i Minnesota. "Dr. Clarence A. Clausen was professor of history at St. Olaf College" Ref

... ancestry in Drangedal (s. 38) Ref 2

 

Verifikasjon

 

For at hun skal kunne verifiseres som superhundreåring (110+) og Canadas eldste behøves det referanser til dokument kan bekrefte hennes alder.

 

Fra norsk side foreldrene t.o.m. utvandringen

Fra amerikansk side f.o.m. ankomst USA (Ellis Island ?) t.o.m. utvandringen til Canada

Fra canadisk side ekteskapsinngåelsen

 

se også Kragerø Blad Vestmar 6. jan 2011 http://kv.no/nyheter...gedal-1.5935534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Arne Solås

    10

  • Gunnar Aabøe

    7

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Celvin Ruisdael

    40

Kanskje dette er Else Marie i 1865? I så fall er hun fosterdatter på Tveten i Bamble i 1865.

 

Hei Ken.

 

Ja, det er høy sannsynlighet for at det er henne (fornavn, etternavn, alder, fødested). Har forsøkt finne ekteskapsinngåelsen til Elling og Else Marie i kirkebøkene for både Drangedal og Tørdal - uten å lykkes sålangt

 

Den store (og avgjørende) nøtten å knekke blir nok å finne Coras ekteskap i Canada

 

...

 

Skermbilde fra US_census 1900, 1910 ; Canada 1916

 

(rull ned ca 2/3 av siden).

 

"The 1900 US census lists Elleng (sic) Clauson, Eliza Mary Clauson, and Cora M Clauson all living in Beltrami Co., Minnesota"

 

"She moved from Minnesota to

Jenner in Canada with his parents from Drangedal when she was 13 years old in

1912"

 

Cora Hansen (...) has a sister who died in Drangedal before 1882

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser ut til og passe: Ministerialbok 9/1, Drangedal, ekteviede 1878, side 250 (nr. 8)

Elling Klausen, ungk. gaardmandsøn (far: Klaus Skjelbred)

Else Marie Jensd. pige, gardmandsd. (far: Jens Jørg(?) Knutsen Grønøen)

 

Og da er dette samme paret i klokkerboken: Klokkerbok I 2, Drangedal, ekteviede 1877-1879, side 238 (nr. 5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser ut til og passe: Ministerialbok 9/1, Drangedal, ekteviede 1878, side 250 (nr. 8)

Elling Klausen, ungk. gaardmandsøn (far: Klaus Skjelbred)

Else Marie Jensd. pige, gardmandsd. (far: Jens Jørg(?) Knutsen Grønøen)

 

Og da er dette samme paret i klokkerboken: Klokkerbok I 2, Drangedal, ekteviede 1877-1879, side 238 (nr. 5).

 

Alldeles glimrende !!

 

I mellomtiden fant jeg denne Farmers Independent, 3. apr 2002

 

Cora Clausen Hansen celebrates 103rd birthday. Leser den nå, håper å finne spor som kan lede til ekteskapet med Hansen (hvor, når ...)

 

SPOR FUNNET

 

'She married Richard Hansen in 1934' (trolig i Jenner, Alberta)

Da hun var 103 bodde hun i Leader, Saskatchewan. Flyttet senere til Medicine Hat, Alberta der hun nå bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cora Clausen Hansen celebrates 103rd birthday. Leser den nå, håper å finne spor som kan lede til ekteskapet med Hansen (hvor, når ...)

Canada er utenfor mitt område, så ekteskapet til Cora kan jeg nok ikke hjelpe med. Men det er sikkert noen her inne som kan. Men så artig da - tenk og leve i 112 år; mye som har skjedd i verden i løpet av den tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada er utenfor mitt område, så ekteskapet til Cora kan jeg nok ikke hjelpe med. Men det er sikkert noen her inne som kan. Men så artig da - tenk og leve i 112 år; mye som har skjedd i verden i løpet av den tiden!

 

Fant gode spor i artikkelen ! (se over)

 

Foruten å finne bryllupsattesten i Canada gjenstår det å se om det er mulig å finne foreldrenes utvandring fra Norge ca. 1882 / innvandringen til USA

 

...

 

Legger inn litt mer fra atikkelen i Farmer's Independent

 

'She married Richard Hansen in 1934' (trolig i Jenner, Alberta)

 

 

"In 1972, she and her husband retired from the ranch to Elkwater, Alberta. Richard [Hansen] died in 1975"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Arne! Ja, jeg vil si at det er sterk sannsynlighet for at det er de:

 

årstallet stemmer (1882), navnene Elling og Elise, alderen hans (30) og navnet på de to eldste sønnene - Jens og Claus - er identisk med det som Farmer's Independent skriver

 

Takk så mye for funn, både til deg og til Ken !! Dette bidrar sterkt til at hun kan VERIFISERES som 112-åring

 

* Håper at noen i Minnesota (eller med kjennskap til Minnesota) finner fødselsattesten hennes.

Født i Clearwater Co. (står Beltrami Co. i parentes) den 25. mars 1899, som Farmer's Independent skriver

 

* Håper at noen i Canada (med kjennskap til canadiske kilder) klarer å finne kopi av ekteskapsinngåelsen med Richard Hansen i 1934 (trolig i Jenner, Alberta - som dengang var et lite sted)

 

Dette var skikkelig artig!

 

Celvin

 

Fantastisk å bli så gammel. Hennes alder overgår til og med Maren Bolette Torp (112 år 61 dager), eldst av de som er født i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig Castle Garden. Ellis Island åpnet først i 1892.

 

OK -- sidespor vedrørende Hekla, jomfrutur 25. mars 1882. Båten forliste allerede 15. feb 1883 Ref

 

...

 

RESYMÉ CORA CLAUSEN HANSEN (1899- )

 

RESYME:

 

Foreldre:

- Elling Clausen Skjelbreid (f 1852), Drangedal

- Else Marie Jensdatter Grønnøy (f. 1856), Drangedal. 1865 bosatt i Bamble (som fosterdatter)

- - Gift juni 1878 i Dragedal. Deres første barn, Asborg, død som liten

1882 : Bosatt i Kragerø

11.07.1882 Familen på fire utvandrer fra Norge (mor, far, og sønnene Jens og Claus)

26.7.1882 Ankommer New York med M/S Hekla, en helt ny båt

Høsten 1882 : De kommer til Norman Co. MN,og bosetter seg der, nært slektninger.

1883-1896 Seks flere barn ble født : Arnt, Edward, Asborg (kalt Lise), Peder,

Emma og Clarence. Coras bror, Clarence Arthur Clausen (1896-1991), var i mange år professor i historie ved St. Olaf College i Minnesota

 

1898 Flyttet til Clearwater Co. MN (Beltrami Co.) og la inn forespørsel på jord der.

 

1899 Cora, som det siste av 10 barn, er den eneste som er født i Clearwater Co. (Beltrami Co.) - den 25. mars 1899. Ved juletider 1899 dør søsteren, Asborg Elise Clausen "Lise", bare 11 år gml

 

1912 : Clausen-familen flytter til Canada grunnet løfte om gratis jord på prærien i Alberta. De flytter til Carlstad, et sted nylig grunnlagt og senere gitt nytt navn Jenner

 

1934 : Cora gifter seg med Richard Hansen. De får datteren Elenor (skrives Eleanor?)

1972 : Cora og mannen flytter fra ranchen til Elkwater, Alberta. Hun hadde da bodd 60 år i huset de bygde i 1912

1975 : Richard dør

2002 : Cora bor på et eldresenter i Leader, Saskatchewan, nært ranchen til sin datter og svigersønnen Jim MacArthur

 

2011 : 25. mars fyller Cora 112 år. Hun bor på Valleyview Care Centre i Medicine Hat, Alberta, der også hennes to barnebarn, Jim og Allyson er

2011 : 6. desember blir Cora Canadas eldste nålevende person (omtalt i media), 112 år 8 mnd og 11 dager gammel. Hun er den siste i Canada født på 1800-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalavisen, Medicine Hat News

 

Supercentenarian celebrates 112th birthday

http://www.medicinehatnews.com/local-news/supercentenarian-celebrates-112th-birthday.html

 

Hansen now the oldest Canadian

http://www.medicinehatnews.com/front-page-news/hansen-now-the-oldest-canadian-12142011.html

 

Foreldrenes bryllup i Drangedal, 1878

post-2595-0-15027300-1326023602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål

 

Kan noen med 'spesialkjennskap' til Minnesota svare på dette ?

 

I artikkelen i Farmer's Independent står det Clearwater County (men med Beltrami County i parentes).

 

I dag er det to nabocounties. Ble Beltrami utskilt fra Clearwater en gang rundt år 1900, eller er det en annen forklaring ?

 

Takk på forhnd for svar

 

Celvin

 

FANT SVARET ONLINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det ikke i går, men det står faktisk i margen ved ekteskapet til Coras foreldre i 1878 at de dro til Nordamerika i 1882. Men du hadde kanskje sett det allerede? Det er ihvertfall én kilde til for og verifisere utreisen fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det ikke i går, men det står faktisk i margen ved ekteskapet til Coras foreldre i 1878 at de dro til Nordamerika i 1882. Men du hadde kanskje sett det allerede? Det er ihvertfall én kilde til for og verifisere utreisen fra Norge.

 

Ja, utreisen er skikkelig dokumentert den. Satt og så på klippet fra kb akkurat mens du postet ditt siste innlegg, og la da spesielt merke til tilføyelsen

 

Legger inn Canada census 1916 (t.v.) og US census 1910, 1900, til orientering

 

1900 er Beltrami Co. før Clearwater ble skilt ut

post-2595-0-65866100-1326043769_thumb.jpg

post-2595-0-32080600-1326043794_thumb.jpg

post-2595-0-09278800-1326043820_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info request - forespørsmål om oppslag

 

I add an info request in case someone has knowledge where to look and access to the sources covering this information in Minnesota and in Alberta. Verification of Cora's age depends on confirmation from registered information

 

Legger inn denne i fall noen har kjennskap til hvor man skal søke og adgang til oppslag i de rette kildene for å finne opplysningene som gjenstår før Cora Hansen endelig kan verifiseres

 

 

a ) MINNESOTA births or baptisms Beltrami Co. 1899 - Cora Clausen or Clauson (father Elling, mother Else)

 

b ) JENNER, ALBERTA marriages 1934 - Richard Hansen and Cora Clausen (or spellig Clauson)

 

Thanking you so much in advance for any help

 

Takker på forhånd for hjelp til oppslag

 

Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERER TRÅDEN FOR DE SOM FØLGER TEMAET

 

Har prøvd å 'støvsuge' internettet for opplysninger om hvor fødseler og dåp fra 1899 er arkivert - (ser ikke ut til at denne er å finne online (?), det nærmeste jeg har kommet over hittil i dette området begynner dessverre i 1900

 

Har en ledetråd: Det som nå heter Clearwater Lutheran Church, Shevlin, MN var den første lutherske forsamlingen etablert i området (i 1895). Coras dåp kan ha funnet sted i kirken. Sendte derfor en e-post med forespørsel dit:

 

(Shevlin ser ut å være ca 14,3 miles fra Bagley)

 

---

 

Church books from 1899

 

Hello.

 

From internet I see "Clearwater Congregation, that was established at Shevlin in 1895 by Pastor J. R. Vaaler, belonging to The Norwegian Synod, was the first Norwegian congregation in the county".

 

Autumn 1882 a Norwegian immigrant couple, Elling Clausen (Clauson) and wife Elsie, settled in Clearwater. In 1900 they lived in Bagley village, according to census.

 

In March 1899 they gave birth to a girl, named Cora, according to US Census of 1900. She most likely was baptised in a Lutheran congregation. Since it was not many alternatives nearby at that time, it might have been in your church.

 

Have you kept church book recordings ? Cora is now over 112 years old, living in Medicine Hat, Alberta. She deserves the honour of being recognized as a supercentenarian, but verification of her age is needed from some registered source.

 

Could you please make a look-up ? I am very interested in findings stating date of birth and date of baptism.

 

Thanking you so much in advance for any assistance!

 

Sincerely yours

 

Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en ganske fyldig aneliste for Ingeborg Helene f.02.11.1873 og hun er søster av Cora. Her vil du få ganske mange rimelig korekte datoer som gjelder både fødsel, dåp og ekteskap. Jeg kan maile deg en fyldig liste dersom jeg får din mailadresse. Svært mange av disse opplysingene har jeg fra de fantastisk, flotte slektsregistrene som er utarbeidet av Bjørn Edvin Holte og de heter "Slektsregister for Drangedal og er i hele 5 bind.

 

Mvh

 

Bernt

 

min mail: bernk"krøll alfa"online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en ganske fyldig aneliste for Ingeborg Helene f.02.11.1873 og hun er søster av Cora. Her vil du få ganske mange rimelig korekte datoer som gjelder både fødsel, dåp og ekteskap. Jeg kan maile deg en fyldig liste dersom jeg får din mailadresse. Svært mange av disse opplysingene har jeg fra de fantastisk, flotte slektsregistrene som er utarbeidet av Bjørn Edvin Holte og de heter "Slektsregister for Drangedal og er i hele 5 bind.

 

Mvh

 

Bernt

 

min mail: bernk"krøll alfa"online.no

 

Hei, Bernt og takk for svaret. Er 'din' Ingeborg Helene i slekt med Cora ? Hun kan ikke være søsteren. Elling og Else Marie giftet seg i 1878. Coras eldste søster var Asborg (hun døde som liten). Da familien dro fra Norge var de fire (mor, far, og to små gutter - Jens og Claus). Den andre Asborg (som ble kalt Lise) er f. ca. 1888, men dør ved juletider 1899

 

Hvis du finner slektninger i Drangedal er jeg kjempeinteressert i de

 

adr er : celvin "krøllalfa" c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne Ingeborg Helene det menes:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Klokkerbok nr. B 9 (1871-1883), Fødte og døpte 1873, side 31.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7853&idx_id=7853&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601340602.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gifter seg her: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Drangedal i Drangedal, Klokkerbok nr. I 3 (1887-1906), Ekteviede 1906, side 206.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5949&idx_id=5949&uid=ny&idx_side=-199

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061108320632.jpg

 

I innlegg #24 må det sees på permanent bildelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.