Gå til innhold
Arkivverket

Pasient på Rotvoll?


Recommended Posts

Det er blitt meg fortalt en historie, og oldebarnet har bedt meg om hjelp til å finne evnt. faktaopplysninger som kan bekrefte dette.

 

Det dreier seg om en mann, Arne Syversen (el. Sivertsen) Skreden f. 11.03.1847 i Sel i Gudbrandsdalen.

 

Den muntlige overføringen sier at Arne S. Skreden ble tvangsinnlagt på sinnsykehus, men rømte derfra etter en tid. Arne bodde i 1900 hjemme på Skreden i Sel. Oldebarnet sitter med et brev fra ham, datert 12. januar 1908, og undertegnet "Skomager A Syversen Haarsta. Tiller Heimdal. Trondhjem". Man må derfor anta at evnt. sinnsykehus må ha vært Rotvoll, og at oppholdet må ha vært i perioden 1900 - 1908.

 

Finnes det arkiv fra Rotvoll som kan gi opplysninger om tvangsinnleggelsen, hvilken periode det dreier seg om, hvilken diagnose Arne S. skreden hadde, og om det er tilfelle at han rømte derfra?

 

Finnes det en pasientjournal som oldebarnet evnt. kan få innsyn i?

 

Til slutt kan nevnes at skomaker Arne Sivertsen Skreden døde av magekreft den 26.02.1909 på gården Flatvad i Sunndal, og ble gravlagt fra Romfo kirke den 06.03.1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Vi har desverre ingen pasientopplysninger fra Rotvoll. Dersom de finnes, er de i arkivsystemene til nåværende St. Olavs hospital.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg beklager en unøyaktighet i mitt svar til deg. Vi har ikke pasientjournaler fra Rotvoll. Vi har imidlertid protokoller som er ført kronologisk over innskrevne pasienter. Jeg har sett gjennom protokollene for den perioden du nevner, men finner ingen Arne Sivertsen eller med lignende etternavn. Kan det være at han ble syk mens han bodde i Sel og at han først senere havnet i Trondheims-området?

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for bryet du har hatt med å lete i protokollene!

 

Innleggelsen på Rotvoll er kun en antagelse gjort på grunnlag av det brevet jeg nevnte innledningsvis, der Arne oppgir sin adresse til Tiller, Heimdal. Det er altså ikke sikkert det dreier seg om Rotvoll, og heller ikke sikkert det er snakk om noen innleggelse i det hele tatt. Den muntlige overføringen kan ha blitt endret mange ganger - og gjort mer dramatisk - etter hvert som den er blitt fortalt.

 

Jeg synes det er veldig greit å kunne slå fast at Arne Syversen (el. Sivertsen) Skreden i hvert fall ikke står innskrevet til Rotvoll i den aktuelle perioden fra 1900 til 1908. Da får det bli opp til oldebarnet å vurdere om han vil forfølge historien videre selv.

 

Nok en gang takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Statsarkivet i Trondheim

 

Jeg søker en pasient som skal ha vært på Rotvoll mellom 1890 til 1895, kanskje også senere. Navnet er Ragnhild Bull, eventuelt Ragnhild Olsdatter Bull. Hun er født i Meråker i 1867, men jeg har sett andre årstall også. Ting tyder på at hun også var i Bergen ei tid. Kan dere hjelpe?

 

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Når det gjelder oppslag i tidlegare nemnde protokoll frå Rotvoll så kan du sende inn en forespørsel til Arkivverket, men vent gjerne til vi har fått på fote litt betre kapasitet til å behandle saker enn det vi har i dagens situasjon.  

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Om det er arkivet etter Sandviken sykehus/Nevengården du tenker til når du viser til Bergen, så er den eldste(avleverte) delen av dette arkivet oppbevart hos Bergen Byarkiv.

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/bergen-byarkiv

 

Ellers vil vi også vise til det rikholdige materialet som allereie ligg ute på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.