Gå til innhold
Arkivverket

hjelpe med tyding av skifte


Per Andersen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Espen Tjernshaugen

    12

  • Aud Sandbu

    22

  • Reidar Oddløkken

    12

  • Per Andersen

    9

Side 415, høyre spalte:

 

1 stor Bøle 2 s. 1 Do 1ort 12s.

1 Do mindre 1ort, 1 Do 1ort ................................... 1 - 1 - 12

 

Paa Loftet over Stuen

1 Salt balg med Laag og Laas ................................ 1 - " - "

1 Dunke ................................................................. " - " - 12

1 Kiste ................................................................... " - " - 12

1 Kiste, 1 Spand og 2 Trouge ................................ " - " - 4

1 Kurv og 1 Troug med Jernskrab ......................... " - 2 - "

2 gl. Troug med Skrab ........................................... " - " - 8

2 gl Troug, 1 Bagsehle og 1 Grime ....................... " - 1 - "

2 gl Kar ................................................................. " - " - 12

1 Grevehrstok Emne som bør følge Qvarteret

1 Skrin med Skrab ................................................. " - " - 8

1 Saae æske ........................................................... " - " - 8

1 Rok ..................................................................... " - " - 16

1 gl Feldtseng ........................................................ " - " - 16

6 Trouge ................................................................ " - " - 16

1 Homlesiil og 1 Kurv ........................................... " - " - 8

1 Liin Braatte ........................................................ " - " - 4

1 Embær og 1 Spand ............................................. " - " - 4

 

Gaardsredskab

1 Jernskoening ....................................................... 2 - " - "

1 Do gammel .......................................................... 1 - " - "

1 Harv .................................................................... 3 - " - "

1 gl Ploug ............................................................... 1 - 2 - "

1 gl Do ringere ....................................................... " - 3 - "

1 pr Skokler med 2 Jern Viue ................................ " - 1 - 12

1 gl Spidsslede ...................................................... 1 - 1 - "

1 gl Do .................................................................. 1 - " - "

1 gl Træeskoening med Karm ................................ " - 1 - "

2 Træeskoening med 2 Hampedræger .................... " - 1 - "

1 Tømmer Vinde .................................................... " - " - 8

1 gl lige maader ..................................................... " - 1 - "

1 Arbeids Sæhle .................................................... " - 1 - "

1 Do ....................................................................... " - 1 - "

1 Kirke Sæhle 8 s. 1 Hesteskrabe 6 s. .................... " - " - 14

Halvdelen i en Slibesteen hvori Gullik eier

Resten .................................................................... " - " - 12

1 gl Barkekniv ....................................................... " - 1 - 12

1 Hulsold, 1 Slod og 1 Kielke ............................... " - 1 - "

1 Lenke med 4 Led a 16 s. 1 Hug Øx 1 ort 12 s. ....

2 Halvbiler 1 ort, 5 Sigder paa Loftet 1 ort ............ " - 2 - "

Creature: 1 sortflekket Koe, Svartsie ..................... 28 - " - "

1 musede Do, Graadonna ....................................... 20 - " - "

1 Sauv med Lam 3rd - 1 Do med Do 3rd................... 6 - " - "

1 bruun Hoppe ........................................................ 26 - " - "

 

Paa Boden over Svalen

1 gl Kiste 1 ort 8 s. 1 Kar og 1 liden Dunk 8 s. ........ " - 1 - 16

1 Gryn Sold 12 s. 1 Spanskrør Stok 12 s. ................ " - 1 - "

2 Ridepidsker og 2 Svøber 6 s. 1 Buggiord 1 ort .... " - 1 - 16

1 Kaarde med Gehæng 1 ort, 1 gl Kiøreslede .......... " - 2 - "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor står dette:

 

"Baar [H...]?"

 

Jeg kan ikke se noe i Auds avskrift som begynner med Baar :mellow:

 

Det gjelder ordet foran Knibetang. Linje 7 i første venstre spalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... blir ikke klok på den, det kan ikke stå "Baar" som jeg først mente. Det ser ut som det begynner på "Bi.." - uten at jeg for noen mer mening ut av det. Kanskje det ser anneledes ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 [ _ _ ] Tolleknive og 1 [ _ _ ] .....

 

Her leser jeg:

 

3 Æsker med Tolleknive og 1 Læderhams.

 

Det siste må vel bety slire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læderhams er interessant, nå vingler jeg fælt her - men hvis det allikevel er Baar, kan det da bli Baar Hams? Altså en slire eller ett futteral til å oppevare bor i. Vet ikke helt om jeg tror på den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læderhams er interessant, nå vingler jeg fælt her - men hvis det allikevel er Baar, kan det da bli Baar Hams? Altså en slire eller ett futteral til å oppevare bor i. Vet ikke helt om jeg tror på den selv.

 

Bor av godt metall var antagelig verdifulle saker, og en skikkelig oppbevaring var antagelig et must, så et futteral av lær til oppbevaring ser jeg på som meget sannsynlig.

Ser ut som det er en kar som antagelig har vært hendt med trearbeide, og antagelig har vært flink til "å passe på redskapen sin" :)

 

Det er dumt, men jeg blir ikke klok på hvor dere ser dette, men forstår sikkert ittno tå det lell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt, men jeg blir ikke klok på hvor dere ser dette, men forstår sikkert ittno tå det lell?

 

Har markert med et kryss foran ordene, dette er i begynnelsen av registreringen.

 

post-13-0-51840400-1328869603_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har markert med et kryss foran ordene, dette er i begynnelsen av registreringen.

 

post-13-0-51840400-1328869603_thumb.jpg

 

 

Det kan ikke være: "Brun stang" og knibetang? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bier Hane?

 

Det står litt om det her.

 

Også nevnt i et skifte her

 

Og er vel det samme som er beskrevet her

 

Per, jeg får ikke bokstavene til å stemme med Brun stang. Sammenlign med "i" i Mæssing i linjen ovenfor, og vedhenget på den sistebokstaven er en del av den store "t" i Tolleknive nedenfor (selv om de kan overlappe hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bier Hane?

 

Det står litt om det her.

 

Også nevnt i et skifte her

 

Og er vel det samme som er beskrevet her

 

Per, jeg får ikke bokstavene til å stemme med Brun stang. Sammenlign med "i" i Mæssing i linjen ovenfor, og vedhenget på den sistebokstaven er en del av den store "t" i Tolleknive nedenfor (selv om de kan overlappe hverandre).

 

Bier hane - altså tappekran? Ja, ja hvorfor ikke? Kan jo ha hatt en liggende for å sette i tønna når de skulle brygge ølet til jul :)

 

Store norske leksikon Humanistiske fag Leksikografi

Uttale: bi:r-

Etymologi: av ty. 'ølhane' bierhane, tappekran, opprinnelig i øltønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bier hane - altså tappekran? Ja, ja hvorfor ikke? Kan jo ha hatt en liggende for å sette i tønna når de skulle brygge ølet til jul :)

 

Store norske leksikon Humanistiske fag Leksikografi

Uttale: bi:r-

Etymologi: av ty. 'ølhane' bierhane, tappekran, opprinnelig i øltønne.

 

For det kan vel ikke rett og slett være en ølhane til å drikke av? :)

 

http://digitaltmuseum.no/things/lhane-lhne-1808-lrdal-tokke-telemark/NF/NF.08461-003

 

http://digitaltmuseum.no/things/lhane-lhne-1808-lrdal-tokke-telemark/NF/NF.08461-002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du mener vel "ølhøne" hehe, men tror vi kjøper "Bier Hane" som originalskrift også prøver jeg å bli enig med meg selv om det er tappekran eller bolle :blink:

 

Også må jeg få takke Aud spesielt for den fantastiske jobben hun har gjort B) og til dere andre for deres engasjement for å komme frem til riktig transskribering av skiftet. :)

 

Klarer vi resten også? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig underlegen Else B. og Aud når det gjelder transkribering, vil derfor gjerne høre deres mening også :)

 

Og så har vi siste delen av Skokler med Jern V...]:

post-13-0-57891700-1328884768_thumb.jpg

 

Har googlet og fant en del god info på www.hest.no, men ingen ord som begynte på "v". På et annet sted fant jeg at det man festet draget til det som skulle dras,kaltes for teine eller vidje - og at denne kunne være av jern/kjetting. Så spørs det da om ordet er vidje i en eller annen variant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig underlegen Else B. og Aud når det gjelder transkribering, vil derfor gjerne høre deres mening også :)

 

Og så har vi siste delen av Skokler med Jern V...]:

post-13-0-57891700-1328884768_thumb.jpg

 

Har googlet og fant en del god info på www.hest.no, men ingen ord som begynte på "v". På et annet sted fant jeg at det man festet draget til det som skulle dras,kaltes for teine eller vidje - og at denne kunne være av jern/kjetting. Så spørs det da om ordet er vidje i en eller annen variant?

 

Ett eller annet som har med dette å gjøre:?

 

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=3628&temasider.tid=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eller annet som har med dette å gjøre:?

 

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=3628&temasider.tid=7

 

Ja, det er en av sidene jeg var innom for å lete uten å finne ordet som mangler.

 

Men jeg fant:

 

5. Drag framfor arbeidsslede (høyslede, møkkaslede og lignende). Brukte man framfor

arbeidssleden skjeker som var festet til hver sin mei-ende og holdt fast ved hjelp av en

tein eller en vidje gjennom et hull i skåk-enden og mei-enden? Gikk teinen bare

gjennom den ene mei-enden, slik at det var to slike teiner for hver slede, eller var det

en lang tein som gikk mellom begge mei-endene? Hva kaltes denne teinen eller vidja

(et veiend)?

 

Kilde: her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en av sidene jeg var innom for å lete uten å finne ordet som mangler.

 

Men jeg fant:

 

5. Drag framfor arbeidsslede (høyslede, møkkaslede og lignende). Brukte man framfor

arbeidssleden skjeker som var festet til hver sin mei-ende og holdt fast ved hjelp av en

tein eller en vidje gjennom et hull i skåk-enden og mei-enden? Gikk teinen bare

gjennom den ene mei-enden, slik at det var to slike teiner for hver slede, eller var det

en lang tein som gikk mellom begge mei-endene? Hva kaltes denne teinen eller vidja

(et veiend)?

 

Kilde: her

 

Noe av det samme brukes ved oppsetting av skigard, tror det er samme prinsippet, og her kalles det "vidjespending" eller "spend"- vidjespend.

En finner kvister av god vidje av passende lengde og tar tak i begge ender og vrir dem til de liksom knekker på langs, og da blir de myke og føyelige og er sterke saker.

 

En har eksempel her: prinsippet er det samme, men fokusèr på vidjespenninga :)

 

http://krist.in/2009/05/25/hva-i-all-verden-er-en-vidjespenning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn att litt!

 

Blar i et lokalt skifte, vet ikke om det det har noe med dette temaet å gjøre, men det står 4 par Skieger med 2 Drotter à 2 ort, 2 - 0 - 0, men vet ikke hva Drotter betyr?

 

Et annet sted finner jeg: 1 par Skieger med 2de Draatter 0 - 2 - 0

 

Et annet sted finner jeg: 1 par Sjæger med 2 jern Drotter No 1, gudene vet hva det betyr?

 

Også er det med 2 Skokler med Jern.

 

Lurer på om det står et 2-tall etter skokler også i dette bilde-vedlegget, men så ser jeg ikke nummeret på innlegget til EspT?

 

Ellers er sikkert ikke noe av dette relevant for dette temaet, men noe av det lukter beslektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.