Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker med innlagte meldinger


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har flere ganger støtt på kirkebøker hvor det er lagt inn en plakat på siden som er kopiert, som forteller at materialet er vanskelig å lese fordi teksten er for lys eller utydelig (eller lignende ordlyd). Det er en en mildt sagt unødvendig opplysning, når selve plakaten dekker over enhver mulighet til å lese det minste fragment av hva som finnes under. Kan slike sider rapporteres inn, og om mulig refotograferes? Jeg antar at digitalkameraenes utrolige muligheter i kombinasjon med kreativ lyssetting og et bildebehandlingsprogram med avanserte filtreringsmuligheter kan gjøre 'mirakler' med vanskelig lesbar tekst. Det kommer jo også jevnlig henvisninger til tekst ute av fokus og lignende.

 

Jeg antar et oppdatering av enkeltsider i eksisterende skannede kirkebøker kan medføre problemer (kommentar?), men kunne det alternativt opprettes et eget register, med reproduserte enkeltsider med tilhørende henvisninger? Jeg har også etterlyst et register med rettelser av opplagte feil i kirkebøker, folketellinger og andre kilder, og det kunne jo samles i en database med diverse verifiserte korreksjoner.

 

Mvh Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase, jeg tror ikke det er mulig med tanke på adressene til kirkebøkene, jeg tror ikke man kan ha 2 pekere til den samme siden, med mindre de er filmet sånn til å begynne med. Jeg er slett ikke sikker på dette, så jeg skal prøve å finne igjen noen av dem og se etter. (jeg har ved anledningene selvfølgelig ikke hatt disponibelt stort nok antall av de små grå til å huske å notere adressene selv!)

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase, jeg tror ikke det er mulig med tanke på adressene til kirkebøkene, jeg tror ikke man kan ha 2 pekere til den samme siden, med mindre de er filmet sånn til å begynne med. Jeg er slett ikke sikker på dette, så jeg skal prøve å finne igjen noen av dem og se etter. (jeg har ved anledningene selvfølgelig ikke hatt disponibelt stort nok antall av de små grå til å huske å notere adressene selv!)

 

Det er riktig som Aase skriver. Ved mikrofilming ble sidene filmet med og uten plakat. Noen unntak finnes nok, men slik var i alle fall praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene.

 

Ja, ja, da får jeg vel bare gå gjennom kirkebøkene for 14 generasjoner om igjen da... :(

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.