Gå til innhold
Arkivverket

Geni.com og kildekritikk.


Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha vært borte fra slektsgransking noen år har jeg begynt igjen. En slektning anbefalte meg å se på nettstedet geni som skal være godt. 9 aner er funnet med angivelig 5000 aner hver, altså 45000 nye aner. Alle 9 anene er godt kjent for meg. De er utforsket og har ikke de forfedrene som geni sier de har. Har merket meg at det stort sett er de samme som legger ut aner til mange forskjellige familier. Det er personer som ellers ikke er kjent i slektgransking kretser. Jeg synes geni er noe man bør skygge unna. Det er det minst seriøse jeg har sett i slektsgransking. Hva synes dere om dette nettstedet?

 

MVH

Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv Birgit

 

I slektsforskning er vel kvalitet viktigere enn kvantitet. I alle fall tror jeg de fleste her inne er enige i det

 

Jeg oppdaget geni tilfeldig for noen år siden da jeg foretok et google-søk på et navn jeg var på utkikk etter opplysninger om (det var en vanskelig sak, der jeg sto helt fast)

 

Havnet på en geni-side, og tok det som jeg fant som et tips, som soleklart måtte sjekkes opp mot primærkildene. Tipset ledet meg videre ...

 

Har senere lagt merke til flere slektslinjer der som jeg stusser ved. Noe der holder nok langt høyere kvalitet, enn det resten gjør

 

I går søkte jeg via google på et navn som geni hadde. Det førte til at jeg fant personen i kirkeboka rett etterpå (datoen hos geni stemte). Det sparte meg antageligvis for en lang økt med leting i kb

 

Stikkordet er kildekritikk - kildekritikk - kildekritikk, som vel er slektsforskernes svar på eiendomsmeglernes beliggenhet - "beliggenhet - beliggenhet" !

 

Til og med kirkebøkene kan man ikke stole blindt på. Presten og klokkeren er f.eks helt uenige om opplysningene om bryllupet til en av mine forfedre :-) -

 

Langt fra alt i bygdebøkene eller lokale slektssagaer er korrekt heller

 

Jeg hadde ikke orket å legge inn 45 000 navn på angivelige aner, uten å vite at opplysningene var grundig kvalitetssjekket

 

Jeg velger å forholde meg til det beste hos geni og lignende steder som tips på en person jeg ser etter. Stemmer opplysningen er det jo bra. Det verste er det vel bare se bort fra

 

Labelen 'lavmål' - hvis vi skulle benytte den - virker kanskje litt i overkant overlegen ? Selv de som begynner med kvantitet, vil vel før eller siden ønske å sjekke om det er ekte aner de har i databasene sine ?

 

De som satser på kvalitet fra starten av har den fordelen at de har langt høyere prosent ekte aner blant de navnene de har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser bare til mitt tidligere standpunkt når det gjelder Geni. Det har ikke forandret seg, bortsett fra at jeg etter å ha fått Gud i mitt slektstre 14 dager senere også ble koblet med Muhammed som en av mine forfedre. Dessuten alle kongelige i den vestlige verden, og med Odin, Tor og gutta på laget. Jeg har ikke sjekket riktigheten av disse rekkene, og har vel heller ikke tenkt å bruke tid på det. Jeg finner Geni i høyeste grad useriøs, men selvsagt kan en og annen forbindelse vise seg å være rett. Det er altså mulig både å finne opplysninger der som kan gi tips, og man kan få kontakt med noen som har felles aner.

 

Den verste opplevelsen ved Geni er at andre kan overta styringen av dine egne aner, og redigere årstall og datoer, søsken og foreldre på disse og gjøre dine egne kvalitetssjekkede data ugjenkjennelige.

 

Men altså, her er mitt tidligere innlegg om Geni på NSFs hjemmeside: http://www.genealogi.no/content/god-almighty-i-mitt-anetre-eller-genicom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv: Runes svar over, er svært dekkende. Hans innlegg i fjor på NST sine hjemmesider, sier alt...

 

At ellers sk. "reflekterte" mennesker i vårt land går "på limpinnen" når det gjelder opplysninger som fremkommer på Geni.com, burde være tankevekkende....

 

Geni.com er rett og slett en katastrofe for seriøs slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Nedrud :

 

"Den verste opplevelsen ved Geni er at andre kan overta styringen av dine egne aner, og redigere årstall og datoer, søsken og foreldre på disse og gjøre dine egne kvalitetssjekkede data ugjenkjennelige."

 

Dette var jeg ikke klar over. Er helt enig i at det er drøyt og ytterest betenkelig

 

Jeg ønsker å få lov til å ha mitt eget forhold til mine aner. Å la noen andre overta styringen over de blir ikke aktuelt for meg

 

Har ikke vært særlig fristet til å legge inn noen navn på aner der. Men bruker det kun på enkeltoppslag (som så sjekkes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv Birgit

 

I slektsforskning er vel kvalitet viktigere enn kvantitet. I alle fall tror jeg de fleste her inne er enige i det

 

Jeg oppdaget geni tilfeldig for noen år siden da jeg foretok et google-søk på et navn jeg var på utkikk etter opplysninger om (det var en vanskelig sak, der jeg sto helt fast)

 

Havnet på en geni-side, og tok det som jeg fant som et tips, som soleklart måtte sjekkes opp mot primærkildene. Tipset ledet meg videre ...

 

Har senere lagt merke til flere slektslinjer der som jeg stusser ved. Noe der holder nok langt høyere kvalitet, enn det resten gjør

 

I går søkte jeg via google på et navn som geni hadde. Det førte til at jeg fant personen i kirkeboka rett etterpå (datoen hos geni stemte). Det sparte meg antageligvis for en lang økt med leting i kb

 

Stikkordet er kildekritikk - kildekritikk - kildekritikk

 

Til og med kirkebøkene kan man ikke stole blindt på. Presten og klokkeren er f.eks uenige om opplysningene om bryllupet til en av mine forfedre :-) -

 

Langt fra alt i bygdebøkene eller lokale slektssagaer er korrekt heller

 

Jeg hadde ikke orket å legge inn 45 000 navn på angivelige aner, uten å vite at opplysningene var grundig kvalitetssjekket

 

Jeg velger å forholde meg til det beste hos geni og lignende steder som tips på en person jeg ser etter. Stemmer opplysningen er det jo bra. Det verste er det vel bare se bort fra

 

Labelen 'lavmål' - hvis vi skulle benytte den - virker kanskje litt i overkant overlegen ? Selv de som begynner med kvantitet, vil vel før eller siden ønske å sjekke om det er ekte aner de har i databasene sine ?

 

De som satser på kvalitet fra starten av har den fordelen at de har langt høyere prosent ekte aner blant de navnene de har

 

Hei!

Takk for et godt svar. Geni benytter seg vel av mormonernes dataer. Den delen av Geni tror jeg er bra. De 9 anene jeg referer til har det til felles at de alle sammen levde i tidlig nytid ca 1600. Før kirkebøker og skifteprotokoller. Noen er av embetsstanden andre har lavadelig tilknytning. Gjennom sammenblandinger og misforståelser får disse i tur og orden gale stamfedre og ender opp i alle verdens fyrstehus i tidlig middelalder og anene blir bare pøst på. 8 av de omtalte anene har en viss lavadelig tilknytning og kan følges et stykke ned i middelalderen, men de har kanskje 25 aner bak 1600, ikke 5000. Jeg ser klart at Geni tar feil. Hos en av anene er forvekslingen total, hun er ikke adelig i det hele tatt.

MVH

Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for et godt svar. Geni benytter seg vel av mormonernes dataer. Den delen av Geni tror jeg er bra. De 9 anene jeg referer til har det til felles at de alle sammen levde i tidlig nytid ca 1600. Før kirkebøker og skifteprotokoller. Noen er av embetsstanden andre har lavadelig tilknytning. Gjennom sammenblandinger og misforståelser får disse i tur og orden gale stamfedre og ender opp i alle verdens fyrstehus i tidlig middelalder og anene blir bare pøst på. 8 av de omtalte anene har en viss lavadelig tilknytning og kan følges et stykke ned i middelalderen, men de har kanskje 25 aner bak 1600, ikke 5000. Jeg ser klart at Geni tar feil. Hos en av anene er forvekslingen total, hun er ikke adelig i det hele tatt.

MVH

Liv Birgit

 

Hei Liv Birgit.

 

Den ene delen av Geni som du her beskriver er jeg helt enig i holder et svært lavt kvalitetsnivå (les: de bedriver mye tull og mye tøys)

 

Skal man drive med slektsforskning må det være seriøst. Det nytter ikke med surr, fantasi spedd på med fri diktning. Vi blir ikke i slekt med noen selv om vi påstår at vi er det mange nok ganger.

 

Hypoteser om mulig slektskap må enten verifiseres (bekreftes med objektive fakta) eller falsifiseres (bevises at hypotesen/påstanden ikke stemmer). Det nytter ikke å 'strø rundt seg' med påstander og bygge på løgner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Geni og du får mange fine aner,

men godta at andre dine data raner.

Bruk Geni hvis du er storforlanget,

og du godtar å bli bondefanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager, kom i skade for å trykke på lagring i stedet for tilbake-knappen ved lesning av innlegget, uff, disse krøklete små tastaturene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Geni og du får mange fine aner,

men godta at andre dine data raner.

Bruk Geni hvis du er storforlanget,

og du godtar å bli bondefanget.

 

Dette er diktet sitt og sier det meste. Artig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen et sykelig behov for å være i slekt med adel eller kongelige ? Hvis det er tilfelle, er det vel nesten som en personlighetsforstyrrelse og en flukt fra virkeligheten ?

 

Slektsforskning tar sikte på å lete etter de ekte 'røttene sine' - sånn som de er, på godt og på vondt - for at vi skal bli mer rotfestet i tid og rom; være til stede i og fungere i virkeligheten her og nå, med forankring i fortiden (historien) og håp, mål og visjoner for framtiden - for det samfunnet vi skal gi videre til generasjonene etter oss

 

Antagelig gjør de som driver med slektsforskning er uvurderlig innsats som har stor betydning også for de mange 'rotløse' rundt oss. Vi alle trenger noen stabile som viser oss vei videre, inklusive de som roter for mye rundt hos Geni & omegn

 

Noe av det nydelige som jeg legger merke til her i forumet er når en person som virker sårbar blir møtt med ekte varme, menneskelighet og omsorg når han-hun spør mer erfarne forum-medlemmer om råd og veiledning. Noen har en utrolig fin måte å møte andre på. Det er forresten en av kvalitetene som jeg verdsetter mest i forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye kritikk av Geni både på dette forumet og i andre fora, og jeg har selv deltatt i denne kritikken. Det er utrolig mye tull og tøys og finne på Geni og man trenger ikke og gå så langt tilbake i tid før slurvete slektsarbeid, tvilsomme konklusjoner, ønsketenkninger og direkte konstruksjoner dukker opp. Etter og ha skrevet inn bare noen få generasjoner av mitt eget slektstre ble jeg hektet på grener tilbake til diverse kongehus, både norske og europeiske. Jeg kunne til og med pynte på med figurer fra norrøn mytologi, og en gren tilbake tilbake til Adam og Eva og selve guddommeligheten. Jeg setter det kanskje litt vel mye på spissen ved og trekke frem slike eksempler; men en ting er sikkert - det er ikke kildekritikk som prioriteres hos Geni. Selvsagt finnes det sikkert mye god data der og sikkert mange svært så seriøse brukere; men jeg er redd for at disse druknes av en uendelig strøm av tull og tøys og gjør det veldig vanskelig for seriøse slektsinteresserte og genealoger og rette opp i feilinformasjonen. Kanskje Geni i fremtiden vil utvikle seg til ett bedre system? Akkurat nå holder imidlertid jeg meg langt borte fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celvin i innlegg 2 har et glimrende innlegg.

 

Geni må tas for hva det er.

Det blir vel som med Snorres kongesagaer. Mye er nok høyst tvilsomt, men det er jo ingen grunn til å gå av hengslene og lage bokbål av den grunn.

 

Internett er stappfullt av tvilsomme ting. Gammelt slektsstoff blir skanna og lagt ut på nettet i store mengder. Detter er flott og dette er viktig. Men som med Geni så vet vi jo at veldig mye er feil. Men vi fordømmer jo ikke og rakker ned på hverken forfatterne eller de som presenterer stoffet av den grunn og kaller det lavmål!

Og mye av det som er "sannheten" på Geni er nettopp hentet fra såkalla viktige bidrag til historie- og slektsforskning der en nå ivrer for å få lagt originalen ut på nettet.

 

Og så er det et begrep jeg synes høres merkelig ut, det er <<mine aner>> som ingen skal få klusse med. Kan noen ha patent på gamle Harald eller gamle Adam?

 

Gjennom Geni (og lignende nettsteder)kan en komme i kontakt med andre med felles aner, våre aner som et fint utgangspunt til å utveksle kunnskap. Det kan inspirere til å gå videre og utforske sannhetsgehalten i både Geni og i de gamle slektsbøkene som mange slektstavler i Geni bygger på. Med alle primærkilder som nå ligger lett tilgjengelig så kan dette gi spennende resultat også for oss amatører. Resultat som vi kan legge inn i vårt ikke nettbaserte slektsprogram og som ingen andre kan forandre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere millioner brukere på Geni, og som alle oss andre er også brukerne på Geni forskjellige og har forskjellige motiver for å legge ut slekten sin der. Noen gjør det av religiøse grunner og vil tilbake til kjente religiøse personer, andre vil tilbake til adelige og kongelige, noen vil ha så mange som mulig og noen vil se sitt navn som administrator på flest mulig personer i databasen. Kvaliteten blir da deretter. Det er også veldig mange som prøver å få treet så riktig som mulig og bruker de kildene som bør brukes. Jeg ser ikke det som en grunn til å si at Geni er useriøst. Klart det finnes useriøse slektsforskere der også (om de kan kalles det), men de finner vi mange steder og ikke bare på Geni. Det er som sagt veldig mange seriøse på Geni også. Som vanlig så må en ta alle opplysninger en finner med en klype salt til en finner en primærkilde om opplysningen.

 

Det er ikke korrekt som Rune sier, at andre kan overta styringen av dine aner. Geni er et sted der folk samarbeider på godt og vondt og andre kan forandre på opplysningene du har lagt inn, men de kan ikke overta styringen og fjerne din mulighet til forandre opplysninger. Det er viktig å vite at Geni er laget for samarbeid mellom slektsforskere, og det er bare din nærmeste familie (siste 5 generasjoner og ut til 5-menninger) du kan beholde som private, resten er offentlige og kan endres av alle betalende medlemmer, dette for å fremme et samarbeid. Du har ingenting å gjøre på Geni dersom du bare vil holde slektetreet ditt for deg selv, da kan du ha det på din egen maskin i stedet. Dere må huske på at anene deres ikke bare er deres egne aner når dere kommer en del generasjoner bakover. Det er nødvendigvis også anene til 10-menningene dine.

 

Geni er ikke mer en katastrofe for slektsforskningen enn f.eks. andre hjemmesider med slektsdata. Jeg går ut fra at dere ser innom andre sine hjemmesider, da kan dere likesågodt se innom Geni.

 

Geni benytter seg ikke av mormonernes database. Det er helt og holdent privatpersoner som enten har lastet opp en eller flere gedcom-filer (denne muligheten er nå stoppet) eller de har skrevet inn hver person manuelt.

 

Liv Berit, dersom du ser helt klart at Geni har feil, da bør du rette opp dette og legge inn kildene til de rette opplysningene i stedet for å bare kritisere. Evt. få en dialog med andre som har lagt inn opplysningene, sammenligne kilder og komme til en konsensus. Dette vil gjøre informasjonen på Geni bedre og jeg vet at dette fungerer helt fint.

 

Grete, fint dikt, men ikke sannferdig, det er ingen som raner dine aner eller dine data på Geni.

 

Dessverre så finnes det folk som har som mål å komme lengst mulig tilbake og være i slekt med kongelige og/eller religiøse personer. De finnes på Geni, som de finnes i alle andre slektsforkningsmiljøer, også i DIS og NSF. De vanligste spørsmålene jeg får når jeg sier at jeg er slektsforsker er hvor langt tilbake jeg har kommet og om jeg er i slekt med nålevende kjente personer eller kongelige. Så vi alle har en opplysningsjobb å gjøre for at meningmann i gata skal forstå hva målet vårt er.

 

Så ta Geni for hva det er, et sted slektsforskere kan samarbeide med å få bygd opp sine slektstrær og knyte dem sammen der det er korrekt å gjøre det. Dersom dere ikke er interessert i samarbeid, så hold dere unna Geni. Ja, det er fremdeles mye som ikke er korrekt på Geni, men vi lærer opp de som legger ut mye tull sakte men sikkert, og treet blir bedre etter hvert. Så i stedet for å syte og klage, synes jeg dere heller skal gjøre informasjonen i Geni bedre ved å gå i dialog med andre personer og få informasjonen om deres slektninger riktige eller rette opplysningene og legge ved kildene på informasjonen. Da vil dere ha en positiv holdning og vil gjøre informasjonen bedre i stedet for å ha en negativ holdning og bare klage. Jeg er positiv av natur og prøver å gjøre det beste ut av det jeg gjør, og synes ikke jeg har noen klagerett dersom jeg ikke har prøvd å gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du påstår at det jeg har sagt om redigering av aner ikke skal være rett, Remi. Men det er altså korrekt at om du legger ut en ane og noterer fødsels- og dødsår på denne, at en annen person på Geni kan gå inn i profilen og endre disse dataene. Har du lagt ut en del profiler er det nesten umulig å holde rede på om en av disse har blitt endret av andre slik at du kan endre det tilbake.

 

Det er heller ikke mulig på en enkel måte å kutte trådene bakover til mytiske personer.

 

Det er ikke samarbeid det er snakk om i mange tilfeller heller. Jeg har forsøkt å påpeke feil i forbindelser og trær, men enten er de uvillige til å endre opplysningene til de faktiske rette, eller de unnlater helt å svare. Jeg har også blitt koblet til trær hvor vedkommende som har lagt ut treet har sluttet å besøke Geni, og dermed ikke responderer i det hele tatt. Disse forbindelsene vil du heller ikke da få endret fordi vedkommende står som administrator på dem.

 

Det er helt klart frivillig å være tilstede på Geni som en slektssamler, men genealogi eller slektsforskning vil jeg personlig mene ikke holder mål der inne. For de som er interessert i 50-100 tusen navn i databasen sin er det et glimrende sted. For den slektsforsker som vil ha faktabaserte trær som inneholder sine rette aner og slektninger vil jeg si:

 

Finn på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du påstår at det jeg har sagt om redigering av aner ikke skal være rett, Remi. Men det er altså korrekt at om du legger ut en ane og noterer fødsels- og dødsår på denne, at en annen person på Geni kan gå inn i profilen og endre disse dataene. Har du lagt ut en del profiler er det nesten umulig å holde rede på om en av disse har blitt endret av andre slik at du kan endre det tilbake.

 

Det er heller ikke mulig på en enkel måte å kutte trådene bakover til mytiske personer.

 

Det er ikke samarbeid det er snakk om i mange tilfeller heller. Jeg har forsøkt å påpeke feil i forbindelser og trær, men enten er de uvillige til å endre opplysningene til de faktiske rette, eller de unnlater helt å svare. Jeg har også blitt koblet til trær hvor vedkommende som har lagt ut treet har sluttet å besøke Geni, og dermed ikke responderer i det hele tatt. Disse forbindelsene vil du heller ikke da få endret fordi vedkommende står som administrator på dem.

 

Det er helt klart frivillig å være tilstede på Geni som en slektssamler, men genealogi eller slektsforskning vil jeg personlig mene ikke holder mål der inne. For de som er interessert i 50-100 tusen navn i databasen sin er det et glimrende sted. For den slektsforsker som vil ha faktabaserte trær som inneholder sine rette aner og slektninger vil jeg si:

 

Finn på noe annet.

 

Jeg støtter deg 110%. Det er et system som hører heme i Amerika. Dette er kvasiforskning. Jeg var inne en gang og slet med omgangssyke i mange dager etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, synes du skjærer mange over en kam her med uttalelsen:

For de som er interessert i 50-100 tusen navn i databasen sin er det et glimrende sted.

 

Mener du at hvis noen faktisk har 50-100 tusen navn i databasen sin er de useriøse

og kun samlere? Kan de ha holdt på i utrolig mange år og samarbeidet med slektninger,

kanskje?

 

Geni er et sted , og MyHeritage vel noe lignende hvor man kan legge ut

og matche med andre. Jeg kjenner flere som faktisk har brukt MyHeritage, og som

har funnet slektninger. Selvfølgelig disse er klar over at det er my grums på Internett

og sjekker all informasjonen før de legger det inn hos seg selv. Det kan være et glimrende hjelpemiddel,

hvis man husker på å kildebelegge det man legger inn.

 

Ikke tvil om at det ligger mye feil på Geni og MYHeritage, men det gjør det også hos LDS på noen

av deres baser, men de brukes flittig av veldig mange av oss, som et hjelpemiddel.

 

Jeg kunne selv ikke tenke meg å ha mine slektsdata liggende på en slik base online, men at den

kan være til hjelp for mange er sikkert. Det er med disse som med alt annet i slektsforskning

det du legger inn må kildebelegges. Finner du noe der, ja da må du finne det i kildene før du kan ta det for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

og sjekker all informasjonen før de legger det inn hos seg selv.

Jeg tror det er mange som bare har MyHeritage eller liknende som ikke har lagret egen informasjon noe annet sted.

(Hva gjør de da, om andre har endret koblingene og gitt dem nye aner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som bare har MyHeritage eller liknende som ikke har lagret egen informasjon noe annet sted.

(Hva gjør de da, om andre har endret koblingene og gitt dem nye aner...)

 

Hei!

 

 

Geni har lastet ned fra mormonene. Dette bekrefter de. De benytter avfotograferte kirkebøker. Det var mormonene som var her i landet og fotograferte kirkebøkene. Vi fikk kopi selv. Det er disse som de norske arkivene bruker.

 

Det er klart at all gransking av middelalderslekter er usikker. Kilden Snorres er selvfølgelig usikker. Geni fører med sikkerhet stamtrær ned til Odin, Tor, Muhammed, Adam, Eva og Gud. Til tross for at det er blitt fremlagt beviser på at de har tatt feil, retter de ikke opp feilene. Jeg finner det svært betenkelig at noen kan forsvare sånt.

 

Selv om man finner feil i Snorre er det en vesentlig forskjell på han og Geni. I Snorres samfunn var det ikke pengeøkonomi. Hensikten med kongesagaene var ikke å tjene penger. Geni er betaling - nettsted. Det er et California registret selskap, opprettet for å tjene penger. For å tjene disse pengene må man få flest mulig til å betale. Det vil jeg hevde er grunnen til at disse stamtrærne eksisterer.

 

Det er mange som bruker Geni og som tror på dem. De har ingen annen informasjon. Derfor har jeg bestemt meg for å ta opp de stamtrærne med feil som jeg har tilknytning til her på brukerforumet. Kanskje det kan nå noen Geni brukere slik at de får muligheten til å rette opp feilene.

 

Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at hvis noen faktisk har 50-100 tusen navn i databasen sin er de useriøse

og kun samlere? Kan de ha holdt på i utrolig mange år og samarbeidet med slektninger,

kanskje?

 

Hvis noen har 100 000 personer i sin database er de samlere. Det er etter mi meining umulig å utrede 100 000 personer gjennom egen seriøs slektsforskning. Dvs. noen kan kanskje klare det hvis de begynner tidlig og blir veldig gamle. Er de som har disse basene over 100 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å legge inn en slektsbok for å se hvordan jeg var i slekt med diverse personer.

Siden jeg hadde bygdebøkene fra der min mor og far kom fra la jeg inn de også. Det var starten min

innen dette området. Da jeg begynte var ikke kildebelegg noe som interesserte meg særlig, ettersom

jeg lett kunne se hvor mine informasjoner kom fra. Senere kom jeg i kontakt med noen slektninger og vi

arbeidet med etterkommere etter en av våre aner fra 1600 tallet, og vi er vel oppe i nesten 100 000

etterkommere etter denne anen. Alt som kan kildebelegges ved hjelp av kirkebøker er gjort, vi holder på

med skifter på de som er født før 1730. Selvfølgelig vanskelig å kildebelegge de som er født etter 1930,

der stoler vi på onkler, tanter og andre slektninger. For øyeblikket holder jeg på å kildebelegge alle mine

slektninger, samt lete etter skifter eller andre dokumenter for de som er så gamle at de ikke kan kildebelegges med

kirkebøker. Det tar tid selvfølgelig. Tok vel 8 måneder å kildebelegge etterkommerne etter den anen nevnt ovenfor.

 

Selvfølgelig finner jeg feil, og av og til finner jeg personer som er uteglemt, eller som ikke var barn, men stebarn eller

fosterbarn.

 

Nei, jeg har ikke holdt på i 100 år, bare i rundt 37 år.Klart jeg har mange i basen min jeg ikke jobber med,

men som du godt kan kalle samles, ettersom jeg prøver å få med alle de inngiftedes foreldre, og de forsker jeg ikke

på, med mindre de er i slekt de også, noe de ofte var i eldre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flest aner har de høyadelige. De kan samle opp ca. 2000-3000 direkte aner som kan bekreftes. Databaser kan inneholde over 100 000 navn, men da er det ikke egne aner.

MVH

Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å legge inn en slektsbok for å se hvordan jeg var i slekt med diverse personer.

Siden jeg hadde bygdebøkene fra der min mor og far kom fra la jeg inn de også. Det var starten min

innen dette området. Da jeg begynte var ikke kildebelegg noe som interesserte meg særlig, ettersom

jeg lett kunne se hvor mine informasjoner kom fra. Senere kom jeg i kontakt med noen slektninger og vi

arbeidet med etterkommere etter en av våre aner fra 1600 tallet, og vi er vel oppe i nesten 100 000

etterkommere etter denne anen. Alt som kan kildebelegges ved hjelp av kirkebøker er gjort, vi holder på

med skifter på de som er født før 1730. Selvfølgelig vanskelig å kildebelegge de som er født etter 1930,

der stoler vi på onkler, tanter og andre slektninger. For øyeblikket holder jeg på å kildebelegge alle mine

slektninger, samt lete etter skifter eller andre dokumenter for de som er så gamle at de ikke kan kildebelegges med

kirkebøker. Det tar tid selvfølgelig. Tok vel 8 måneder å kildebelegge etterkommerne etter den anen nevnt ovenfor.

 

Selvfølgelig finner jeg feil, og av og til finner jeg personer som er uteglemt, eller som ikke var barn, men stebarn eller

fosterbarn.

 

Nei, jeg har ikke holdt på i 100 år, bare i rundt 37 år.Klart jeg har mange i basen min jeg ikke jobber med,

men som du godt kan kalle samles, ettersom jeg prøver å få med alle de inngiftedes foreldre, og de forsker jeg ikke

på, med mindre de er i slekt de også, noe de ofte var i eldre tider.

 

Hei Hilde!

Du snakker om etterkommere til en som er født på 1600 tallet. Ja, det er mulig at vedkommende har så mange etterkommere,. Det er også mulig å samle dem i en database. Det du aldri kan klare er å gi den personen som er født på 1600-tallet 100 000 aner. Det er det Geni hevder de kan..

MVH

Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du skrev at andre kan overta styringen av dine egne aner, noe som impliserer at du mister styringen, og dette er ikke riktig, og det var det jeg kommenterte. Du har akkurat like mye styring som du hadde før, Rune. Men det du nå sier i innlegg 15 er korrekt, men du mister ikke styringen.

 

Det er heller ikke vanskelig å kutte linken til foreldre eller ektefeller, hverken når du er inne på treet eller i en profil. Trykk på rediger eller rediger profil, trykk så på relasjoner/relationship, etter en liten stund kommer relasjonen opp. På høyre side står det Fjern bak de forskjellige relasjonene, så er det bare å haka av den/de du vil fjerne og trykke på knappen Fjern under rutene. Hele prosessen tar bare noen sekunder.

 

 

Dersom de du kontakter er uvillige til å forandre opplysninger som er feil, så er jeg enig i at de virker useriøse. Dersom de ikke svarer, så har de fått muligheten til å komme med kommentarer, da forandrer jeg til det som jeg mener er de riktige dataene. Da blir forhåpentligvis treet mer korrekt. Så lenge en forbindelsene du er i kontakt med er offentlig, så er det ikke vanskelig endre dem, uansett om administrator er aktiv eller ikke. Så stort sett er det ikke vanskelig å få endret informasjonen til det du ønsker. Problemet kommer dersom noen har valgt å beholde en forbindelse privat, det forhindrer at noen andre enn de som er i familiegruppen din kan se på dem, og det hindrer automatisk alt samarbeid.

 

Jeg prøver å holde samme standard på dataene på Geni som i mitt eget program, men legger dessverre ikke inn alle kildene i Geni pga en litt tung måte å legge inn kildene på. Men det er bare å spørre meg, så har jeg jo kildene i mitt eget private program.

 

 

 

Anne-Lise, vi prøver å råde folk til å bruke online slektsprogrammer som et sekundært program, og dersom de er dumme nok til ikke høre på rådet, så får de også tåle steken dersom noe skjer.

 

 

Liv Birgit: Geni har IKKE lastet ned noe fra mormornerne, men siden du har fått en bekreftelse på dette vil jeg gjerne se den. Jeg som en av de norske kuratorene på Geni har ikke fått beskejd om at de har gjort dette. Så jeg tror fremdeles at den opplysningen er feil. Geni har ikke lagt ut en eneste person eller opplysnig. Det eneste Geni gjør er å tilby programvaren som jeg og du kan legge dataene inn i. Geni fører ikke stamtrær til noen noe sted, hverken med eller uten sikkerhet. Det er privatpersoner som har lagt ut disse opplysningene og stamtrærne tilbake til de personene du nevner. Du må spørre disse privatpersonene om hvor sikre de er på at opplysningene de har lagt ut stemmer. Dersom en ting blir motbevist og vedkommende ikke vil rette opp opplysningene sine, så er den enkeltpersonen useriøs i mine øyne, men det viser ingenting om seriøsiteten til andre sine opplysninger, så vennligst ikke ta alle under samme kam.

 

Det er normalt å betale for å få lov til å bruke en programvare fullt ut. Så også med Geni, Liv Birgit. Og som sagt, Geni har ikke lagt ut et eneste stamtre, det er det kundene deres som har gjort, altså enten de som betaler for å få lov å bruke programmet fullt ut, eller de kundene som bruker den begrensede gratisversjonen. Men som alle andre firmaer verden rundt, så ønsker så klart også bedriften Geni å tjene penger på det de driver med. Dersom de ikke tjener penger, så vil de gå konkurs etter en stund.

 

Og til slutt, Liv Birgit, kan du vise meg hvor Geni hevder at de kan gi en person født på 1600-tallet 100 000 aner. For det har jeg heller ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modererer mitt innlegg litt (# 5)

 

Jeg skrev der

"Jeg ønsker å få lov til å ha mitt eget forhold til mine aner. Å la noen andre overta styringen over de blir ikke aktuelt for meg"

 

Som det ble påpekt er det like mye våre aner som mine aner. Glad for at det ble presisert av Helge Bjerkevoll (# 13). Alt som bidrar til å finne bekreftede opplysninger om de er selvsagt velkomment

 

Det jeg mente i innlegg # 5 var å si at det vil være kjedelig hvis noen finner på å bytte ut kvalitetssikrede opplysninger i et slektsledd til våre aner med feil eller uriktige opplysninger

 

Kildesjekk er ofte en krevende prosess som tar mye tid

 

---

 

Takker ellers for gode innlegg på tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.