Gå til innhold
Arkivverket

Vegårshei


Jarl Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Min Tip oldefar Jørgen Olsen f.1826 i Vegårshei ( dette står det i kirkeboka ved vielse).

Han flyttet til Kristiansand og giftet seg med Thomine Marie Thomsdatter fra Mandal.

Foreldrene til Jørgen har jeg kommet frem til skal være : Ole Grundesen Saven og Rannej Jørgensdatter Braaden.

Det jeg lurer på er hvilke bygdebøker fra Vegårshei bør jeg låne for å finne dem.

Jeg har også lett etter Jørgen og Thomines død, men kan ikke finne dem. Mulig de har flyttet fra Kristianand.

M.v.H.

Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarl, du ser først og fremst etter Halvard Tveitens 2 Vegårsheibøker, første bind utgitt i 1965. Problemet med disse er at de er en blanding av hypoteser, feil og fakta, og det kan lede deg på veldig feil spor om du ikke dobbeltsjekker alle opplysninger med de lokale kirkebøkene. Knut Tørdal hadde til oppgave å lage en ny og forbedret bygdebok, men han døde dessverre i 2002, før han fikk fullført prosjektet. Det arbeidet han hadde gjort ble imidlertid publisert i en bygdebok for et par år siden, uten at denne heller gir fullstendige korrekte anetavler for distriktet. Hvis du legger ut lenker til de kirkebokregistreringene du henviser til vil du nok få mer og bedre hjelp :-)

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge.

Takk for godt og raskt svar. Tror jeg satser på en tur på biblioteket og låner bygdeboka, så får jeg heller være kristisk til det jeg finner og sjekke opp med kirkebøker som du sier.

Her er familien i 1865 tellingen for Kristiansand, Thomas Martin er min oldefar.

 

Vielsen til Jørgen og Thomine nr.3

 

Jeg mener dette er dåpen til Jørgen i Vegårshei nr.11.

M.v.H.

Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bestilt disse bøkene på biblioteket som Helge foreslo . Om det er noen som har oplysninger setter jeg stor pris på det.

Bak fødestedet til Jørgen og Thomine i Vielsen deres nr.3 Står det noe jeg ikke klarer å tyde.

Kan noen hjelpe?.

M.v.H.

Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak fødestedet til Jørgen og Thomine i Vielsen deres nr.3 Står det noe jeg ikke klarer å tyde.

Det står vel kun Chrsd (Christiansand), som oppholdssted, som det står på de fleste andre.

Foruten Vegårdshei og Mandal, som er fødestedene.

 

Jeg ser at klokkerboka dropper bokstaven ”s”, og skriver kun Chrd, nr.3 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9572&idx_id=9572&uid=ny&idx_side=-190

 

(Klokkerboken skriver også ”Gjerstad” som fødested for Jørgen, - noe som nødvedigvis ikke står i motsetning til ministralbokens ”Vegårdshei”.)

 

Nå vet jeg ikke hva som er kjent og ukjent i denne etterlysningen og hvilke kilder som er gjennomsøkt. Jeg går ut fra at fødselen/dåpen på minst ett av barna til Jørgen/Thomine er funnet, siden dette foreldreparet er tip-oldeforeldre til trådstarter. Er for eksempel sønnen Ole Jørgen (f.1866) kjent, foruten de 3 andre vi ser på FT1865?

 

Her vites kanskje noe om fødsel/dåp, konfirmasjon, ekteskapsinngåelse og oppholdssted ved folketellinger etc… - Og det er lurt å tilkjennegi denne kunnskapen. Her er det muligens elementer som antyder noe om foreldrenes livs-/bosteds-situasjon.

 

(At minst ett av barna, Thomas Martin, fortsatt bor i Christiansand ved FT1900 er muligens kjent http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01001&gardpostnr=781&personpostnr=8536&merk=8536#ovre og styrker antakelsen om at foreldrene ikke flyttet fra byen, men dette er kun en indikasjon blant eventuelt flere).

 

I det minste kan eventuelle hjelpere slippe å lete der leting allerede er foretatt.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min Tip oldefar Jørgen Olsen f.1826 i Vegårshei ( dette står det i kirkeboka ved vielse).

Han flyttet til Kristiansand og giftet seg med Thomine Marie Thomsdatter fra Mandal.

Foreldrene til Jørgen har jeg kommet frem til skal være : Ole Grundesen Saven og Rannej Jørgensdatter Braaden.

Det jeg lurer på er hvilke bygdebøker fra Vegårshei bør jeg låne for å finne dem.

Jeg har også lett etter Jørgen og Thomines død, men kan ikke finne dem. Mulig de har flyttet fra Kristianand.

M.v.H.

Jarl

 

Hei

 

jeg ser du er på geni.com med blant annet Jørgen og Tomine som skjulte profiler.

 

Om du søker på Gunnar Jørgensen Ljøstad (i geni.com) vil du finne flere personer født i Vegårshei både forover, bakover og sideveis. Dette er personer som sjeldent er lagt ut med kilder men om du er heldig kan du finne mye hjelp ved å følge personene i forskjellige rettninger.

 

mvh

Morten Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver.

Takk for fint svar.

Du har helt rett i at jeg burde lagt ut mer innformasjon om slekta. Det jeg lurte på var slekta fra Vegårshei, og der vet jeg ikke noen ting utover det som står.

Jeg fikk slengt med spørsmål om Jørgen og Thomines død. Jo jeg vet om Ole Jørgen som ble født i 1866, men jeg vet ikke hvor de 3 søsknene til Thomas Martin tok veien. Kan ikke finne noen av dem i hverken 1900 eller 1910 telling. Thomas Martin flyttet rundt,han flyttet til Oslo hvor han giftet seg. Han flyttet senere til grimstad og videre tilbake til Kristiansand, så jeg vet det meste som skjedde med ham.

Godt tips om konfirmasjoner, skal sjekke det nå.

M.v.H.

Jarl

 

Hei Morten.

Takk for godt tips om å søke på Gunnar Jørgensen Ljøstad fra Vegårshei, ser han er av gammel årgang.

Skal sjekke opp dette, takk igjen.

M.v.H.

Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Martin flyttet rundt,han flyttet til Oslo hvor han giftet seg. Han flyttet senere til grimstad og videre tilbake til Kristiansand, så jeg vet det meste som skjedde med ham.

Denne opplysningen gjør det letingen mye mer effektiv (og burde vel strengt tatt kommet tidligere).

 

Da kan vi dras i retningene: Arendal og Kristiania (foruten Kristiansand):

 

Thomas Martin Jørgensen inngår ekteskap med Olava Wilhelmine Jacobsen i Trefoldighetskirken i Kristiania 17. juli 1887.

(Nr.78: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5436&idx_id=5436&uid=ny&idx_side=-137 ) - Dette er antakelig allerede kjent, men jeg tar det med fordi det ligger en indirekte antydning som kan si noe om hvordan denne familien kan ha forflyttet seg.

 

Ved ekteskapsinngåelsen har Thomas M Jørgensen ARENDAL som oppholdssted. Men han er konfirmert i Kristiansand i 1874.

(Konfirmasjonen i Kristiansand i 1874 bekreftes her: Nr.46: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6178&idx_id=6178&uid=ny&idx_side=-291 )

 

Siden 14-åringen Thomas Martin befinner seg i Kristiansand i 1784, bør man vel regne med at foreldrene også gjør det, om de ikke er døde. (Jeg vil tro at listen over døde/begravede bør gjennomgås)

 

Jeg har ikke gått løs på konfirmasjonen til andre søsken, verken i Kristiansand eller Arendal.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.