Gå til innhold
Arkivverket

”hustru er på sinnsygeasyl siden januar 91 i Chra”


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har noe jeg lurer på, som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg har lenge letet etter opplysninger om Eva Karolina Nilsdatter født i Lyngen 21.3.1876. Hun flyttet som barn til Vardø der hun var konfirmert i 1890. Så manglet jeg opplysninger om henne helt til 1910, da hun dukker opp i Austrheim i Hordaland med et lite barn. Formelt er hun da bosatt i Skåre kommune i Rogaland, der hun blir værende til hun dør i 1952.

 

I går fant jeg nye opplysninger om henne, der hun får et barn i Trondheim i 1899. Av klokkerboken leser jeg at ”hustru er på sinnsygeasyl siden januar 91 i Chra”

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15719&idx_id=15719&uid=ny&idx_side=-122

 

 

Nå lurer jeg på om det på Statsarkivet i Oslo finnes en plass der slike opplysninger kunne bekreftes, i første omgang og dernest hva som eventuelt finnes av andre opplysninger i en slik sak

 

Jeg finner henne forøvrig heller ikke i Folketellingen 1900.

 

Med vennlig hilsen

Truls Songstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hustruen til Halvor Steen det spørres etter? Opplysninger om ”sinnssyke” under pleie i Kristiania kan man finne flere steder. Arkivet etter Kristiania stiftamt er en god kilde å starte med for 1890-årene. Det gjelder serien Fba-Helsevesen og journalene Oa/28-29

Både protokoller og dokumenter er fritt tilgjengelige for bruk på lesesal.

 

mvh

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke Halvor sin hustru jeg spør etter. Hun lever tilsynelatende i beste velgående i Stavanger i 1900.Min lenke

Hun er også i Stavanger i 1910, men da som enke.Min lenke

Her går det frem at Halvor sin hustru var i Amerika fra 1895 til hun kom hjem igjen i 1898.

 

Nå har jeg fått hjelp til å finne Eva Karoline Nilsen i 1900 og det i Trondheim (T.hjems Kommunale Sygehus)

Min lenke

Det forklarer nok det som står i klokkerboken.

 

Sporet til Christiania var altså et blindspor, men takk for hjelpen i alle fall.

Truls Songstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.