Gå til innhold
Arkivverket

Debatter ikke lenger med i listen over 'Mine innlegg' !


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Jeg har nettopp lagt merke til at f.eks. debatten "Noen som ønsker oppslag om prokuratorer, sakførere og advokater 1660-1950?"

(i 'Brukernes eget forum') ikke blir inkludert i oversiken over "Mine innlegg", selv om jeg nettopp har postet innlegg der !

 

Jeg mottar heller ikke lenger varsel om nye innlegg i emner jeg 'abonnerer' på !

Hva har 'skjært seg' ?

 

Under Innstillinger - Forum - Forum du abonnerer på

vises bare 10 av de mange emnene jeg abonnerer på.

Hvor er resten av emnene ?

(Ovennevnte emne står riktignok i oversikten men jeg varsles likevel ikke om nye innlegg der).

 

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at standardinnstilling for abonnementsordningen er siste 30 dager. Hvis du ikke har oppjustert det, vil emner og innlegg eldre enn 30 dager forsvinne fra listen. Du kan justere dette selv når du er inne i kontrollpanelett og går inn på fanen Forum og velger "Emner du abonnerer på" i venstremenyen. Ruller du deg til bunnen av siden vil du få opp tidsinnstillingene. Se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp hed hensyn til listen over 'emner jeg abonnerer på',

men det er fortsatt slik at selv om jeg nettopp la inn et innlegg i

ovennevne 'Prokurator-tema', så kommer ikke emnet med i

oversikten over 'Mine innlegg' !!

 

Og jeg mottar altså heller ikke lenger varsel om nye innlegg i emner jeg 'abonnerer' på (f.eks. dette) !

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal se på saken. Kan du sjekke en ting: Er det fortsatt haket for "Abonnér på alle emner jeg svarer i" under Kontrollpanel -> Innstillinger -> Varselsinnstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal se på saken. Kan du sjekke en ting: Er det fortsatt haket for "Abonnér på alle emner jeg svarer i" under Kontrollpanel -> Innstillinger -> Varselsinnstillinger

 

Ja, det er det.

 

Jeg har nå (for sikkerhets skyld) 1) fjernet haken, 2) lagret, 3) satt haken på plass igjen, 4) bedt om 'Daglige sammendrag', og 5) lagret igjen.

 

En tanke: Problemet skulle vel ikke tilfeldigvis ha noe å gjøre med det faktum

at det nå er nesten nøyakltig ett år siden Arkivverkets nye 'Brukernes eget forum' ble åpnet ?

Baller det seg til for programvaren når vi får 'de gamle datoene' pånytt, bare med nytt årstall ?

 

Av de mange emnene jeg 'abonnerer' på, er det 3 stk. der jeg startet å abbonere i løpet av de tre første

ukene i februar 2011.

 

Blant disse er debatten

"Otto Nicolay Sperling (ca 1719-1793) - mor: Marthe Dorothea Leegaard - far: ?"

der det sist ettermiddag 14/2 kom et nytt innlegg, uten at debatten 'poppet opp' blant 'Mine innlegg' (dvs. emner der jeg har laget innlegg).

 

(NB: Jeg ble dog varslet, i form av 'øyeblikkelig varsel' pr. e-mail om det nye innlegget, selv om jeg pt. har satt innstillingen til 'forsinket varsling', med daglige 'oppsamlings-heat' ...)

 

Jeg tror jeg er på sporet av noe her, nemlig 'gammal morro' ... !

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Inntil dette problemet blir løst er det min oppfatning at 'Brukernes eget forum'

ikke har en funksjonalitet som gjør det særlig anvendelig for oss 'brukere' ....

 

Jeg ser dessverre ikke tegn til at Arkivverket legger noen innsats av betydning i 'etterforskningen'.

 

.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke: Problemet skulle vel ikke tilfeldigvis ha noe å gjøre med det faktum

at det nå er nesten nøyakltig ett år siden Arkivverkets nye 'Brukernes eget forum' ble åpnet ?

Baller det seg til for programvaren når vi får 'de gamle datoene' pånytt, bare med nytt årstall ?

Jeg tror som Per at det må ha noe med datoene å gjøre. Jeg har nøyaktig samme problem med debatter som ble startet for over ett år siden - får melding og e-post, men debatten finnes ikke blant 'mine innlegg'.

Håper dere får rettet på dette så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg byttet en gang mellom 1/4-2011 og 13/5-2011 fra 'Øyblikkelig varsling' til 'Daglig sammendrag'

for å varsle om innlegg i debatter der jeg har innlegg.

 

Emner (debatter) som jeg abonnerte på før denne til ligger dermed lagret med

innstilling 'Øyblikkelig varsling', mens ferskere 'abonnementer' ligger med 'Daglig sammendrag'.

 

Kan dette ha noe med feilfunksjonen å gjøre ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi undersøker saken. Jeg har ikke rettighetene til å se på innstillingene i systemet, men det er ingen tvil om at listen over innhold ikke går lenger tilbake enn 12 måneder. Det er jo veldig uheldig! Jeg håper dette er noe som kan justeres. Jeg har meldt saken videre til administrator som kan se over de generelle innstillingene vi rår over i programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Håløst uanvendelig" er vel en noe ekstrem karakterisering av problemet? Du får jo (etter det jeg har skjønt) varsler, og emnet ligger i listen over emner du abonnerer på? Er ikke dette temmelig likt "korga" vi hadde i det gamle forumet? Kanskje vi bruker forumet på vidt forskjellige måter, men temaer med nye innlegg "flyter" til toppen i emnelisten i de enkelte foraene, melding sendes i de emnene vi abonnerer på; og hvis dette ikke er godt nok så har vi privat liste over emneabonnement, samt gode søkemuligheter. Slik jeg ser det er det mye enklere og holde styr på emner en er spesiellt interessert i på dette forumet enn det var på det gamle. Selvsagt; om det er en funksjon på dette forumet som ikke fungerer tilfredstillende så må dette ordnes så raskt som mulig, men synes likevel ikke det gjør forumet på noen måte "håløst uanvendelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Debatter (temaer) som man først abonnerte på for mer enn ett år siden blir ikke lenger inkludert

i listen over "Mine innlegg". Det er problemet. Og dette svekker etter min mening brukervennligheten i betydelig grad,

siden temaene fort 'synker' ned i listen og forsvinner (dersom det ikke kommer nye innlegg).

 

Men du må selvsagt gjerne mene at dette ikke er noe problem, Ken .....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to lister over "Mine innlegg". Listen for "Mine innlegg" under ens brukerprofil innholder ikke emner vi abonnerer på, men en liste over ens egen aktivitet på forumet det siste året. Emner man abonnerer på vises enten under "Kontrollpanel->Forum->Emner du abonnerer på" eller "Mine Innlegg" på framsiden (under "Emner"-fanen). Listen over emner jeg abonnerer på viser alle temaer jeg abonnerer på uavhengig av emnets alder. Sistnevnte ser ut til og være begrenset men sender likevel varsler. Selvsagt er det uheldig at det ikke finnes en måte (bortsett fra og søke) og vise alle egne innlegg i emner en ikke har abonnert på. Men jeg kan ikke se at dette er forskjellig fra det gamle forumet? Vi hadde korga der, men den innebar jo at vi manuelt la emner inn i den. Selvsagt ønsker jeg også en måte og se min aktivitet på forumet (etter noen år kan jeg jo tenke meg at det blir snakk om ganske mange innlegg), men at "gamle" brukere skal begynne og emigrere over dette kan jeg ikke skjønne. "Gamle" brukere fra det gamle forumet vil jo allerede være vant med og abonnere på viktige emner gjennom korga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra starten hatt kryss på 'Abonner på emner du svarer i', så da ville vel vel innleggene være med begge steder, om det hadde vært satt av plass til alle og ikke bare de siste 365 dager på Mine innlegg. I tillegg har jeg abonnert på andre emner av interesse.

 

Den listen som ligger på Ditt kontrollpanel / Forum / Emner du abonnerer på har et felt nederst hvor vi kan velge 'Fra starten' / OK og da kommer det eldste emnet øverst. Vi mister med andre ord ikke emnene, men det er litt mer tungvint å gå inn i kontrollpanelet for å finne dem igjen, enn å trykke på 'Mine innlegg'.

 

(Jeg vet ikke om denne listen har noen øvre grense for antall innlegg, men jeg håper ikke det, siden det står 'Fra starten'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emner du ev. har abonnert på (eller skrevet innlegg i første gang) for mer enn et år siden kommer ikke med i

listen over "Mine innlegg" (under 'Din profil') selv om de står oppført i

listen over 'Emner du abonnerer på' (under 'Din profil' - 'Kontrollpanel' - 'Forum')

(selv om du krysser av for 'Vis emner fra' - 'fra starten' - 'OK').

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var poenget mitt; det er mulig og finne tilbake til disse emnene. En liten omvei kanskje, men du kan finne dem likevel. Det var derfor jeg reagerte på formuleringen "håpløst uanvendelig". Og sammenlikningen med det gamle forumet og at "dette må fikses raskt" ellers mister vi de som er igjen av gamle brukere er urettferdig. Jeg tror det er mange grunner til at noen gamle brukere ikke kommer hit (eller forlater dette forumet etter en tids bruk); men tror jeg ikke dette skyldes "Mine innlegg"-funksjonaliteten. Korga, e-post varsling og svært begrenset søking var de eneste mulighetene vi hadde til og holde styr på egne innlegg i det gamle forumet. Således er funksjonaliteten her bedre - til tross for at "Mine innlegg" på framsiden tilsynelatende ikke fungerer slik det skal.

 

Men jeg er enig med deg i at dersom det er ment at systemet skal vise alle emnene i den omtalte listen så ville det vært fint om problemet ble ordnet likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beskjed fra administrator er at vi venter på oppdateringen av programvaren til debattene, IP.Board.

 

Så enn så lenge har jeg dessverre ikke noe nytt mht om det blir rettet eller når det evt. blir rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For meg oppfattes det som ytterst irriterende at når jeg idag lager innlegg i f.eks.

debatten Major Peder Schade (1685-1771) og Thale Cathrine Lange (1698-1774) i Rakkestad

så 'popper' ikke denne debatten opp slik den skal i listen over 'Mine innlegg', fordi jeg første abonnerte på

denne debatten for over et år siden.

 

Dette er en alvorlig svakhet i programvaren som virkelig bør korrigeres.

 

Hørt det før, Arkivverket ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har det snart gått to måneder siden denne alvorlige svakheten i debatt-programvaren ble meldt, og intet har skjedd.

 

Deprimerende. Og illevarslende for fremtiden ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Når (hvis) denne feilen blir rettet (vedr. manglende varsling og oppføring i oversikten over 'Mine innlegg' i debatter som er over ett år gamle), så bør det selvsagt sørges for en 'opprydding', ved at

 

1) de debatter som er 'uteglemt' (ikke oppført) i den enkeltes liste over 'Mine innlegg' blir lagt inn (vist) i disse listene.

2) manglende varsler om nye innlegg i debatter man abonnerer på blir 'ettersendt'.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal foreta en oppgradering av programvaren imorgen. Håper det fikser seg da. Vi får se hva som evt. skal/kan gjøres av opprydningsarbeid slik du foreslår etter oppgraderingen.

 

Beklager at dette tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.