Gå til innhold
Arkivverket

Utgivelse av slektsbok. Forslag til trykkeri eller innbinding?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet ferdig en slektsbok på ca. 150 sider som jeg vil trykket opp i ca. 15 eksemplar. Layout og innhold er klart i A3 format. Jeg har ingen erfaring med innbinding av bøker, og siden dette er i litt "eksklusivt opplag" kan jeg godt bruke litt ekstra på en pen innbinding og glanset papir. Er det noen som har erfaring for hvordan man går frem, og evnt kopi, eller trykkeri som tar slikt? Hva kan kosten på dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker at boka skal tåle litt bør boka syes og ikke limes. Lime er nok billigere, men det er så trist når den faller fra hverandre etter en stund.

 

Jeg tror det er ganske dyrt. Kanskje et kurs i bokbinding kunne være en løsning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sendt en forespørsel til en 4-5 trykkerier og be om et prisoverslag, da vil du jo også få et sammenligningsgrunnlag for pris, utseende etc. Siden opplaget er så lite vil det bli ganske kostbart vil jeg tro, ellers tenker jeg bare at A3 er et ganske stort format, men det er jo noe du må vurdere. Du kan jo velge deg trykkerier hvor som helst i landet, det koster ikke mye å få det tilsendt evt. et annet sted fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også Blurb. Herfra kan man selv bestille den kvaliteten man selv ønsker; stive eller myke permer, glanset eller matt papir, liten eller stor etc.

Og når boka først ligger der - kan man når som helst senere bestille flere eksemplarer, av hvilken kvalitet man vil. Man må bare være obs på at det ikke bare er forfatteren som kan bestille, men hvem som helst.

 

Som et eksempel: boka broren min lagde til vår fars 70-årsdag: Min lenke (det er kun noen utvalgte sider man kan se på nettet - ikke hele boka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også Blurb. Herfra kan man selv bestille den kvaliteten man selv ønsker; stive eller myke permer, glanset eller matt papir, liten eller stor etc.

Og når boka først ligger der - kan man når som helst senere bestille flere eksemplarer, av hvilken kvalitet man vil. Man må bare være obs på at det ikke bare er forfatteren som kan bestille, men hvem som helst.

 

Som et eksempel: boka broren min lagde til vår fars 70-årsdag: Min lenke (det er kun noen utvalgte sider man kan se på nettet - ikke hele boka)

 

Takk for tips. A3 var feil, jeg mente A5. Har funnet denne også så kan gi noen indikasjoner: http://www.discountprint.no/content.127.182.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For omtrent et år siden avsluttet jeg et 3-årig arbeid med å skrive min fars slektshistorie, og som kun var myntet på medlemmer av familien, altså ikke for salg. Det ferdige manuset besto av ca 150 A-4 sider i 2 spalter og som besto av en blanding av tekst og eldre fotos og andre illustrasjoner, både i svart/hvitt og farger.

Det hele ble omgjort til PDF-format, da jeg fikk det råd underveis at det ville være nødvendig før innlevering til trykking.

 

Jeg skal her være litt forsiktig med å drive reklame for noen i trykkeribransjen, men i denne prosessen fikk jeg anbefalt en kjede som heter NetPrint, som bl.a. har en stor avdeling her i Stavangerområdet hvor jeg bor.

Jeg fikk gjort en avtale med de om å trykke 40 eksemplarer og det kostet meg omkring kr 15.000.

 

Selve datafilen ble enkelt overført til trykkeriet via deres hjemmeside, der det finnes et overføringsprogram som heter FileFlow. Ved hjelp av musen dro jeg bare filen fra mappen på PC'en min over til FileFlowområdet på firmaets webside og vips, så var filen overført til trykkeriet. Fagfolkene der kunne da om nødvendig foreta nødvendige justeringer av f.eks fargetoner o.l., og enkelte layoutmessige forbedringer.

 

Jeg legger ved en link til denne trykkerikjeden som finnes i de større byene i landet. Du kan jo se om det finnes noe i nærheten av der du bor.

Selve boken ble bundet inn ved en avansert type av limfresing og jeg kan skrive under på at det ferdige produktet er det god kvalitet på.

http://www.netprint.no/default.aspx?tabid=73

 

Hvis du der klikker på "innbinding/bokproduksjon" vil du få litt mer informasjon om det jeg skriver om.

Ser ikke bort fra at du vil kunne få trykket flere enn 15 eksemplarer til en noenlunde anstendig totalpris.

 

Lykke til med ditt prosjekt.

 

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For omtrent et år siden avsluttet jeg et 3-årig arbeid med å skrive min fars slektshistorie, og som kun var myntet på medlemmer av familien, altså ikke for salg. Det ferdige manuset besto av ca 150 A-4 sider i 2 spalter og som besto av en blanding av tekst og eldre fotos og andre illustrasjoner, både i svart/hvitt og farger.

Det hele ble omgjort til PDF-format, da jeg fikk det råd underveis at det ville være nødvendig før innlevering til trykking.

 

Jeg skal her være litt forsiktig med å drive reklame for noen i trykkeribransjen, men i denne prosessen fikk jeg anbefalt en kjede som heter NetPrint, som bl.a. har en stor avdeling her i Stavangerområdet hvor jeg bor.

Jeg fikk gjort en avtale med de om å trykke 40 eksemplarer og det kostet meg omkring kr 15.000.

 

Selve datafilen ble enkelt overført til trykkeriet via deres hjemmeside, der det finnes et overføringsprogram som heter FileFlow. Ved hjelp av musen dro jeg bare filen fra mappen på PC'en min over til FileFlowområdet på firmaets webside og vips, så var filen overført til trykkeriet. Fagfolkene der kunne da om nødvendig foreta nødvendige justeringer av f.eks fargetoner o.l., og enkelte layoutmessige forbedringer.

 

Jeg legger ved en link til denne trykkerikjeden som finnes i de større byene i landet. Du kan jo se om det finnes noe i nærheten av der du bor.

Selve boken ble bundet inn ved en avansert type av limfresing og jeg kan skrive under på at det ferdige produktet er det god kvalitet på.

http://www.netprint.no/default.aspx?tabid=73

 

Hvis du der klikker på "innbinding/bokproduksjon" vil du få litt mer informasjon om det jeg skriver om.

Ser ikke bort fra at du vil kunne få trykket flere enn 15 eksemplarer til en noenlunde anstendig totalpris.

 

Lykke til med ditt prosjekt.

 

Mvh Magne

 

Dette var et godt tips , takk for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er kanskje om polakkene tar så små oppdrag?

 

Jeg vet om små trykkereier som tar små oppdrag, spesielt er de gode på hefter. Hefter som koster 8000 kr her tar de 4000 for. Transport er billig.

 

Jeg sender bøker til Polen for ombinding også. Altså enkeltoppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om små trykkereier som tar små oppdrag, spesielt er de gode på hefter. Hefter som koster 8000 kr her tar de 4000 for. Transport er billig.

 

Jeg sender bøker til Polen for ombinding også. Altså enkeltoppdrag.

Har du 2-3 linker til trykkerier i Polen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...


Vi trykker slektsbøker i små opplag, bøker i stivbind blir alltid sydd for god holdbarhet.
Alt av filbehandling og kontrollering skjer i Oslo, trykk og innbinding i Latvia.

Ta gjerne kontakt.

https://interfacemedia.no/boker/slektsboker
https://www.facebook.com/slektoghistorieboker/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om ordensreglane for forumet der det m.a. blir stilt krav til fullt namn som visningsnamn:

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

 

Visningsnamnet endrar du slik:

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.