Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Johansdatter ca 1695 - 1772 Kvikne og litt om folkene rundt Hals ætten


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Johansdatter gift med Nils Hansen Hals Breivadslien , Kvikne .

 

 

Noen steder blir det nevnt at hun angivelig skal være en prestedatter fra Viborg i Finnland , men i debatter 35514 og 74107 i det gamle forumet så er det også nevnt at hun " kan " være av Prytz ætt fra Røros .

 

Hvordan KAN en slik tilhørighet evt. være ? Det kunne vært interesant med en evt. hypotese på dette .

 

med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Johansdatter gift med Nils Hansen Hals Breivadslien , Kvikne .

 

 

Noen steder blir det nevnt at hun angivelig skal være en prestedatter fra Viborg i Finnland , men i debatter 35514 og 74107 i det gamle forumet så er det også nevnt at hun " kan " være av Prytz ætt fra Røros .

 

Hvordan KAN en slik tilhørighet evt. være ? Det kunne vært interesant med en evt. hypotese på dette .

 

med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

 

Jeg tar sjangsen på og løfte denne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg tar sjangsen på og løfte denne .

 

Regner med du har fått svar på denne annensteds, men for ordens skyld:

 

Odd Roar Aalborg har forsket i denne grenen av Prytzslekta og mener hun kunne være datter av Johan Iversen Prytz (1660-1740) på Kvikne, ikke prestedatter fra Viborg (lesefeil Prytz/Prest). Johan Iversen var sønn av stiger Iver Johansen Prytz (f. 1637) som iflg. Kvikneboka kom fra Røros. Antatt sønn av stiger Johann Prysser/Prytz(er) på Kvikne og som antakelig flyttet til Røros iflg. Rørosboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har fått svar på denne annensteds, men for ordens skyld:

 

Odd Roar Aalborg har forsket i denne grenen av Prytzslekta og mener hun kunne være datter av Johan Iversen Prytz (1660-1740) på Kvikne, ikke prestedatter fra Viborg (lesefeil Prytz/Prest). Johan Iversen var sønn av stiger Iver Johansen Prytz (f. 1637) som iflg. Kvikneboka kom fra Røros. Antatt sønn av stiger Johann Prysser/Prytz(er) på Kvikne og som antakelig flyttet til Røros iflg. Rørosboka.

 

Hei Odd , tusen takk for svar . Dette er det første svaret jeg har fått ad . denne Ingeborg Johansdatter .

 

Denne Johan Iversen Prytz som Ingeborg KUNNE ha vært datter av , er han identisk med den Johan Pryss som begraver et barn i Meldal i 1712 ?

 

Dette Ingeborg navnet , finner man dette i denne slekten andre steder , tenker da på en evt. navneoppkalling . Skulle denne Ingeborg ha vært en datter av denne Johan Iversen Prytz , må hun vel ha vært et av de første barna deres ?

 

Var hans hustru Anne Olsdatter Seter , datter av Ole Olsen Seter og hustru Karen Bjørnsdatter på Kvikne ?

 

Og er han også identisk med den Johan Pryss som er en av de få av familien som benytter familienavnet Pryss på Kvikne / Innset på 1700 tallet , noe som gjør det vanskelig å fastslå om han hadde barn og evt. finne ut hvem barna var .

 

Familienavnet Pryss skal vel etter sigende ha blitt tatt i bruk igjen når de flyttet ut av bygda til Røros / Kongsberg .

 

Du får arrestere meg hvis jeg er helt på villspor her .

 

Kunne vært interesant hvis Odd Roar Aalborg ville kommet på banen med evt. innspill og innsigelser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var du heldig, så jeg så dette såpass raskt (derimot ikke i februar).

 

Dette har jeg redegjort for andre steder, uten at jeg har alt detaljert for meg akkurat nå. Bl.a. har det vært benyttet fadderlister, siden dokumentasjonen av enkelte personer i dette tidsrommet i Kvikne til tider er litt mangelfull.

 

Det jeg har antatt er at Ingeborg Johansd. er søster av mitt opphav Gullaug Johansd. g.m. Esten Knutsen Estensplassen. At sistnevntes kone heter Gullaug er opplagt ut fra tre sønners bruk av navnet til sine døtre, og at hun er datter av vannvokter (vel d.s.s. damvokter?) Johan Iversen Prytz fremgår av fadderlister. Hverken verkssmed(?) Esten Knutsen eller Gullaug Johansd. er hittil direkte dokumentert i Kvikne, merkelig nok heller ikke i lister over verksansatte, selv om Esten da antagelig ennå lever. En annen søster av Gullaug er Karen Johansd. g.m. Tollef Halvorsen på Iverstuen, som Kviknebøkene påstår også er en Prytz. Helt sikker på det er jeg ikke, siden dette paret jo evt. kan overta Iver Johansen Prytz sin eiendom Iverstuen via Karens far likeså gjerne som via Tollefs far. Nok en søster av Gullaug er Elisabeth Johansd. gm. lensmann Nils Nilssen Hyld.

 

Av disse må Gullaug og Ingeborg være født tidlig i foreldrenes ekteskap. (De kan jo evt. være tvillinger og førstefødt.) Gullaugs eldste sønn, stiger og stortransportør Knut Estensen Amundstuen og Skåret (mitt opphav), er ifølge oppgitt alder ved sin død (som i Kvikne jevnt over later til å være ganske riktig) født rundt 1713, som betyr at moren Gullaug neppe er født senere enn ganske tidlig på 1690-tallet.

 

Anne Olsd. Sæter (Prytzdøtrenes mor) er datter av Ole Olsen Sæter, ant. fra Ulset og bror av Amund Olsen Stae (som gir navn til Amundstuen) og Lars Olsen Ulset. Disse regner jeg med ætter fra lensmann Ole Olsen Ulset. Siden Anne Olsd. Sæter har en bror med det her litt sjeldne navnet Svend, så er vel slektens eldste ledd (i Kvikneboka) gjerne Svend Ulset.

 

Annes mor, Karen Bjørnsd., er søster av Kristoffer Bjørnsen Grøtli. Deres far er smelter Bjørn Jonsen i Kvikne, som ikke må forveksles med den nær samtidige Bjørn Jonsen Ålbygg på Tynset. Flere med det navnet i distriktet på den tid er det vel ikke.

 

Tar med at Johan (Iversen) Prytz later til å leve lenger enn datteren Gullaug, siden han er fadder i aktuelle barnedåper til langt innpå 1700-tallet, mens svigersønn Esten og datter Gullaug aldri nevnes. Disse to dør vel derfor gjerne før kirkebøkene tar til, men de må jo være i live når barna deres blir født, den siste i 1723. Siden Esten ikke er med i en verksliste det året, kan det tenkes at han dør litt før Gullaug får sitt yngste barn. Slikt er ikke helt uvanlig før i tiden.

 

Det er i et kladdenotat av bergingeniør Ragnvald Støren at Johan Prytz kalles vannvokter. Det tyder på at han kan ha et ganske nært samarbeid med kunstmester Kristoffer Ellefsen (ant. Ryen) fra Røros, som tilhører verksledelsen i Kvikne og av meg er antatt å være svigerfar til to av Gullaug Johansd. Prytz sine sønner, dvs. Knut og Sakarias Estensen, g.m. hhv. Ingeborg og Malena Kristoffersd.

 

På Brevadsli har Nils Hals og Ingeborg barna Anne (lever opp), Maren, Johanna, Anne d.y., Hans, Dordi og Ingeborg. Av disse er Anne, Maren og Johanna Prytz-navn (Maren og Johanna er søstre av Johan), mens Anne, Dordi og Hans tilhører Hals og presteslekten (sistnevnte også mitt opphav). Navnet til Johan Iversen Prytz sin mor er ukjent, så jeg vet ikke om det er oppkalt her.

 

Mest mulig av dette bør selvsagt direkte dokumenteres, men der hvor den muligheten foreløpig mangler kan en likevel indirekte "lese" en del høyst sannsynlige sammenhenger ut ifra tilgjengelige data, ikke minst fadderlister, men disse begynner dessverre først et stykke inn på 1700-tallet.

 

For noen år siden pågikk det en svært langvarig og detaljrik debatt om opphavet til slekten Hals i Kvikne, og etter lang tid ble konklusjonen at det var en Hals som faktisk bodde i Kvikne og ikke i Skåne! Det burde jo være rimelig sannsynlig alt i utgangspunktet, men i det tilfellet var det jo likevel et nært slektskap til Skåne. Når det gjelder Ingeborg Johansd. på Brevadsli, så er det jo enda mer "nærliggende" å anta at hennes far bor i Kvikne, heller enn i Finland! Det skader ikke med litt enkelt resonnement innimellom i stedet for en endeløs finlesing av en rekke geografisk fjerne kilder, som ellers må til i leteprosesessen.

(Greier ikke å la være å si at rent poltisk ønsker jeg en tilsvarende forenkling og forbedring av et stadig mer utesende byråkrati her i landet - det hadde ikke vært så dumt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , Du skal ha tusen hjertelig takk for ditt meget utfyllende svar og innspill . Her var det for meg mye ny informasjon .

 

Når det gjelder denne Ingeborg så har jeg personlig hele tiden vært av den oppfatning av at hun ikke har vært noen prestedatter fra Viborg i Finnland .

 

Dette av den enkle grunn som du selv sier at tenker man logisk her så taler det meste imot dette , og så vidt meg bekjent så har det vel heller ikke i dette området eller i Østerdalen for densaks skyld virket noen finsk / svensk prest med navnet Johan .

 

En annen kjensgjerning fra denne tiden er også det at man gikk ikke langt av gårde for å finne seg " kjerring " . Dette gjaldt vel også fornufts ekteskap , disse ble vel også inngått i en's sosiale og nærmeste bekjentsskaps krets som geografisk krets .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes selvsagt noen få andre Johan'er i strøket og særlig i verksmiljøet på den tid, men så vidt jeg husker taler fadderlister for at Ingeborg Brevadsli er datter av Johan Prytz, og det gjør utvilsomt også navneskikken i familien. Jeg vet ikke hvem Ingeborg evt. kan være oppkalt etter innen Prytz-kretsen - tror ikke det navnet er veldig mye brukt der. Men muligens kan det komme fra Sæter / Ulset.

(Det samme gjelder for øvrig for antatt søster Gullaug - det navnet er heller ikke vanlig hos Prytz-folket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes selvsagt noen få andre Johan'er i strøket og særlig i verksmiljøet på den tid, men så vidt jeg husker taler fadderlister for at Ingeborg Brevadsli er datter av Johan Prytz, og det gjør utvilsomt også navneskikken i familien. Jeg vet ikke hvem Ingeborg evt. kan være oppkalt etter innen Prytz-kretsen - tror ikke det navnet er veldig mye brukt der. Men muligens kan det komme fra Sæter / Ulset.

(Det samme gjelder for øvrig for antatt søster Gullaug - det navnet er heller ikke vanlig hos Prytz-folket.)

 

Hei Odd Roar , tusen hjertelig takk for svar og innspill .

 

Hadde man da funnet Gullaug og Ingeborg navnet hos ætta fra Sæter / Ulset på Kvikne så hadde dette forsterket din hypotese / teori Odd Roar . Hadde vært spennende å fått et gjennombrudd her .

 

Da henvender jeg meg til de som er dyktige til å lete i de gamle kildene og som har tilgang på disse : noen som vil forsøke å finne igjen noen med Gullaug og Ingeborg navnet i ætta fra Sæter / Ulset på Kvikne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av nye Kvikneboka at Kristoffer Bjørnsen på Grøtli nevnes med fem sønner, men ingen døtre. Altså ingen hjelp å få der heller.

 

Samme bok nevner Amund g.m. Kari på Amundstuen, og jeg fant vel tidligere ut at dette er den samme som Amund Olsen som inntil 1693 bor på Stae. Ifølge tidligere notater skal han være bror av Ole Olsen Ulset, som på 1660-tallet nevnes født 1644 og da arbeidende i gruven. Han er nok sønn av Ole Olsen Ulset, f. 1614. (Data fra "Folk og buplasser i Nord-Østerdalen" av Jon Krokmoen.) Amund Amundstuen har døtrene Marit og Anne + sønnen Jakob. Hans kone er da muligens en Jakobsd.

 

Når både Amund Olsen Stae og broren Ole Olsen Sæter har hver sin datter Anne, så tyder jo det på at deres mor heter det, dvs. at lensmann Ole Olsen Ulset nokså sannsynlig er g.m. Anne. (Lars Olsen Ulset nevnes kun med tre sønner.)

 

Interessant nok er Marit Amundsd. Amundstuen g.m. Jens Nilssen Hals og søsteren Anne m. Hans Nilssen Hals, mens deres fillenevø Nils Hanssen Hals, som er sønn av Mette Kristensd. Aalborg (og dermed fetter av min 3-tipp Kristen A. Aalborg), altså er den her aktuelle, dvs. g.m. Ingeborg Johansd. Prytz. Amundstuen kjøpes senere av oldebarnet til Amund O. Amundstuens bror, dvs. Knut Estensen Estensplass, som nok er nevø av Ingeborg Johansd. (Dette er bare litt av villniset her. Det er mye mer av det.)

 

Tar med at det finnes en Gullaug Jonsd. Prytz på Røros, nær jevnaldrende med Gullaug Johansd. Flere med dette navnet har jeg ikke funnet hos Prytz-folket. Har selvsagt vurdert den faktisk dokumenterte Gullaug på Røros som mulig mor til Estensønnene i Kvikne, men det er mindre sannsynlig at det er hun.

 

Nevner også at Nils Hanssen Hals Brevadsli ifølge hva jeg for lengst har påvist har en filleonkel som er sokneprest i Rødenes og en filletante som er g.m. to påfølgende sokneprester i Sørum. Disse har Jens Anderssen Aalborg på Val i Sørum som far. (Via sin mor fra Skedsmo er de også i slekt med bl.a. Hambro og en kjent del av Bull i Bergen.)

 

Nokså sannsynlig er det også med et eller annet slektskap mellom Aalborg i Kvikne og stesvigermoren til Hals sin stamfar Jens Nilssen Hals, dvs. Magnhild Mikkelsd. Aalborg fra Vang ved Hamar. (Hun er andre kone til verksgrunnleggeren hr. Hans Lauritzen på Tynset. Magnhilds søster Maren Aalborg (g. Stub) er bl.a. mormor til Colbjørnsen-brødrene i Halden, opphav til slekten Michelet og 3-tipp til Edvard og Nina Grieg i Bergen. Dette er en av mange interessante direkte og indirekte slektsforbindelser mellom Nord-Østerdalen og Vestlandet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk nok en gang for dine innspill og svar . Her er det nok å gripe fatt i og gruble på .

 

Når vi nå er inne på Hals ætta fra Kvikne så legger jeg frem denne teori / hypotese som jeg desverre ikke husker hvor jeg har den ifra , muligens i BB fra Kvikne . Det gjelder min stamfar :

 

Hans Jensen Hals, ble født ca. 1658 på Kvikne og er død etter 1728 . Hans hustru kjennes ikke , men det er antydet at det kan ha vært en datter av presten på Kvikne , Christopher Lossius

 

Noen som har noen formening om denne teori ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Innlegg 10 ovenfor oppstod ved et feiltrykk og er derfor slettet. Vet ikke hvordan jeg evt. fjerner det helt. For ordens skyld svarer jeg her og ikke i det tomme nr. 10:

 

Siden du i herværende tema spør om Hals på Brevadsli: Er dette paret din anelinje eller tilhører det en sidegren? Det er litt greit å vite når jeg kommenterer her.

 

Hans Jenssen Hals Storeng er neppe svigersønn av hr. Kristoffer Lossius, som imidlertid via slekten Aalborg er oldefar til Nils Hanssen Hals Brevadsli. Hittil er vel ikke Hans Jenssen Hals sin kone identifisert. Paret har barn med navn Anne og Rasmus (i tillegg til Hans og Jens). Antagelig kommer disse fra presteslekten, men den er jo opphav til Hans Jenssen Hals, som er dattersønn av Anne Rasmusd. Madssen, hr. Hans Lauritzens første kone. Her kan faktisk alle fire barn være oppkalt fra Hals-siden, men det er jo ikke sikkert. Hr. Rasmus Madssens etterslekt er tidlig ganske tallrik på Tynset, så en mulighet kan det være at Hans Jenssen Hals Storeng henter seg kone derfra.

 

Advarer litt mot lenken i forrige innlegg - for å ha utbytte av denne bør en ha ganske god tid eller evt. søke aktivt i teksten etter bestemte navn! Debatten ble temmelig uoversiktlig siden den pågikk så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Innlegg 10 ovenfor oppstod ved et feiltrykk og er derfor slettet. Vet ikke hvordan jeg evt. fjerner det helt. For ordens skyld svarer jeg her og ikke i det tomme nr. 10:

 

Siden du i herværende tema spør om Hals på Brevadsli: Er dette paret din anelinje eller tilhører det en sidegren? Det er litt greit å vite når jeg kommenterer her.

 

Hans Jenssen Hals Storeng er neppe svigersønn av hr. Kristoffer Lossius, som imidlertid via slekten Aalborg er oldefar til Nils Hanssen Hals Brevadsli. Hittil er vel ikke Hans Jenssen Hals sin kone identifisert. Paret har barn med navn Anne og Rasmus (i tillegg til Hans og Jens). Antagelig kommer disse fra presteslekten, men den er jo opphav til Hans Jenssen Hals, som er dattersønn av Anne Rasmusd. Madssen, hr. Hans Lauritzens første kone. Her kan faktisk alle fire barn være oppkalt fra Hals-siden, men det er jo ikke sikkert. Hr. Rasmus Madssens etterslekt er tidlig ganske tallrik på Tynset, så en mulighet kan det være at Hans Jenssen Hals Storeng henter seg kone derfra.

 

Advarer litt mot lenken i forrige innlegg - for å ha utbytte av denne bør en ha ganske god tid eller evt. søke aktivt i teksten etter bestemte navn! Debatten ble temmelig uoversiktlig siden den pågikk så lenge.

 

Ja det var en lang debatt Odd Roar, skal jeg ta vekk lenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, la den bare være der. For spesielt interesserte er det svært mye av spennende detaljer å finne i denne debatten hvis en vil bruke tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Innlegg 10 ovenfor oppstod ved et feiltrykk og er derfor slettet. Vet ikke hvordan jeg evt. fjerner det helt. For ordens skyld svarer jeg her og ikke i det tomme nr. 10:

 

Siden du i herværende tema spør om Hals på Brevadsli: Er dette paret din anelinje eller tilhører det en sidegren? Det er litt greit å vite når jeg kommenterer her.

 

Hans Jenssen Hals Storeng er neppe svigersønn av hr. Kristoffer Lossius, som imidlertid via slekten Aalborg er oldefar til Nils Hanssen Hals Brevadsli. Hittil er vel ikke Hans Jenssen Hals sin kone identifisert. Paret har barn med navn Anne og Rasmus (i tillegg til Hans og Jens). Antagelig kommer disse fra presteslekten, men den er jo opphav til Hans Jenssen Hals, som er dattersønn av Anne Rasmusd. Madssen, hr. Hans Lauritzens første kone. Her kan faktisk alle fire barn være oppkalt fra Hals-siden, men det er jo ikke sikkert. Hr. Rasmus Madssens etterslekt er tidlig ganske tallrik på Tynset, så en mulighet kan det være at Hans Jenssen Hals Storeng henter seg kone derfra.

 

Advarer litt mot lenken i forrige innlegg - for å ha utbytte av denne bør en ha ganske god tid eller evt. søke aktivt i teksten etter bestemte navn! Debatten ble temmelig uoversiktlig siden den pågikk så lenge.

 

Hei Odd Roar

 

Som svar på spørsmålet ditt er dette mine anelinjer og ikke sidegrener .

 

Stamforeldre :

 

Anne Nilsdatter Hals og Anders Setsen , Annes foreldre var Niels Hansen Hals og Ingeborg Johansdatter .

 

Niels sin far var da Hans Jensen Hals på Storeng og ukjent mor .

 

Noe stort lenger enn dette har jeg ikke kommet med disse folkene , men takk til deg Odd Roar for interesante innspill ad Ingeborg sitt mulige opphav .

 

Reidar : disse uendelige lange debattene fra det gamle forumet er for meg veldig uoversiktelige da det ikke foreligger en eller flere oppsummeringer / konklusjoner underveis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite - det betyr at mye av det jeg nevner ovenfor bør ha interesse for deg.

 

Du ætter da langt tilbake også fra slektene Aalborg og Lossius, dertil Bruse, Schanke og Bull, og vi har også hr. Hans Lauritzens slekt og antagelig Prytz som felles aner. Ser av andre temaer at du også er svært nær presteslekten på Negard Nordset i Øvre Rendal og gårdbrukerslekten på Flaten i Alvdal, som også er mine opphav, sistnevnte inngiftet med linjen fra Prytz og Aalborg inkl. hr. Hans.

 

Nevner at hr. Hans Lauritzen er foreslått å kunne være sønn av forgjengeren, hr. Lauritz Klemetsen, på Tynset. Sistnevntes navnelikhet med den eldre hr. Lauriz Klemetsen i Oppdal (1510-1590) er påfallende, så det er vel nokså sannsynlig at navnebroren på Tynset med samme yrke er Oppdal-prestens sønnesønn når dette også passer noenlunde bra i tid. Videre kan en lure på om Gullik Klemetsen, som har gården Tislaug før hr. Hans Lauritzen får den som en del av kongens betaling for opprettelsen av Kvikneverket og senere også driver den for hr. Hans, kan være bror av hr. Lauritz d.y. og farbror til hr. Hans. Kan kanskje dette være medvirkende til at hr. Hans av alle mulige gårder velger akkurat denne nær Hølonda, som er et stykke unna Tynset? Løkkenverket er heller ikke langt vekk, men det grunnlegges vel litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Roar , det du har lagt frem så langt har definitivt kjempestor interesse for meg , så nok en gang tusen hjertelig takk .

 

Siterer fra ditt innlegg # 17

 

Du ætter da langt tilbake også fra slektene Aalborg og Lossius, dertil Bruse, Schanke og Bull, og vi har også hr. Hans Lauritzens slekt og antagelig Prytz som felles aner. Ser av andre temaer at du også er svært nær presteslekten på Negard Nordset i Øvre Rendal og gårdbrukerslekten på Flaten i Alvdal, som også er mine opphav, sistnevnte inngiftet med linjen fra Prytz og Aalborg inkl. hr. Hans.

 

Og her er 1000 kroners spørsmålet fra meg som amatør innen denne spennende hobby :

 

Hvordan i all verden skal jeg " angripe " de ovennevnte slekter for å kunne finne de riktige linjer som knytter mitt opphav til disse ? Aalborg , Prytz og Bruse har jeg en liten anelse om . Men resten er for meg ukjent .

 

Alle tips som kan gi meg fremdrift i så måte mottas med stor takk , mailadresse er forøvrig : bjoernler@live.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg nevner om Flaten og Nordset dreier seg om nære familieforhold blant våre opphav, ikke slektskap. Så det kan vi droppe her.

 

På nettet ligger det jo en god del anetavler ang. de slekter som er aktuelle her, men en del slike inneholder gjerne feil eller er mangelfulle. Schanke og Bull er med i Bruse. (Eller Meldal som den slekten mest heter - den er godt representert i Bergen også, bl.a. er en fhv. ordfører her Meldal-ætling, og bybrannen i 1855, som gav byen Olav Kyrres gt., begynte i forretningsgården til en Lossius.)

 

Det finnes jo en del litteratur ang. slike slekter, men det spørs jo hvor mye tid en bør bruke på det, siden slektstreet fort forgrener seg mye bakover, og da kan en fullstendig oversikt ta svært mye tid hvis en skal ha med alle mulige data om alle personer. Jeg velger å ikke gå i detaljer når jeg informerer om slikt, og heller bare nevne enkelte interessante linjer (også sidelengs), som jeg gjør her med Tynsets presteslekt og slekten Aalborg. Resten overlater jeg til granskerne selv å finne ut av, i alle fall når det er tilgjengelig i bygdebøker og via slektstavler og slektsdebatter på nett. Til dels ligger slike også på lukkede nettsider, som f.eks. er tilfelle med Prytz, der jeg har lagt inn mye av jeg har funnet om denne og tilknyttede slekter i Kvikne og litt ellers også. Om Prytz er det et bra oppslag på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Prytz

Men der har jeg jo ikke plass til å redegjøre for de "nyetablerte" linjene i Kvikne, som ellers ikke er omtalt i litteraturen om Prytz. Men enkelte leksikonomtalte ætlinger av Kvikne-Prytz er i alle fall nevnt.

 

Tar med at jeg har teorier og nye data om enkelte av de eldste ledd av slekter som Bull, Lossius (i Tyskland), Prytz (i Kvikne), Aalborg (Tynset og Sørum + evt. Vang), slekten til hr. Hans Lauritzen og svigerfar hr. Rasmus Madssen, samt enkelte verksslekter i Kvikne. Mye av dette har jeg omtalt i nettdebatter etc. (Dessverre mangler identiteten til Jakob Bruun og for så vidt dansk Aalborg også - her kreves det nok litt grundige arkivstudier sør for Skagerak, og det har ingen gjort noe med hittil.)

 

Siden din ane fra Aalborg / Lossius er sikker, så kan du i alle fall antagelig greit finne linjen der ved søk på nettet. Via Lossius kommer en godt tilbake i tiden, mens Aalborg i dag stopper med eldste ledd i Kvikne og broren (påvist av meg) i Sørum. Det samme gjelder som nevnt Bruun - ingen har løst den hittil, bortsett fra at jeg har funnet en Jacob Borch (første mann til presten Lossius sin kone Mette Bruun) som student i København, dertil flere Jacob Bruun og Brunow i Aalborg by, til dels prester. Boken "Skanke ätten" av Robelin informerer om anene til hr. Anders Bruses kone, men den er visstnok ikke korrekt på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett raskt gjennom en privat liste over barnedåper i Kvikne på 1700-tallet. Denne har ikke med alle slike, men er litt rettet mot eget opphav og personkretsen rundt, men med tillegg av en del andre folk.

 

Særlig mange Ingeborg Jo(ha)nsd. ser ikke ut til å leve i strøket på den tiden:

 

I 1745 døper Ole Eriksen tvillinger, og da er Ingeborg ant. Joensd. tredje kvinnelige fadder for ene barnet (kalt Ingeborg).

 

I 1746 døper Ingebrigt (Embret) Semmingsen en datter, og da er Ingeborg Joensd. tredje kv. fadder.

 

I 1751 døper Knut Estensen (Amundstuen) datteren Dordi, og da er Ingeborg Joensd. tredje kv. fadder (Barnefarens tante, Karen Johansd. Iverstuen, er første.)

 

Noen særlig hyppig benyttet fadder synes dermed Ingeborg ikke å være, og hun er alle tre steder nevnt sist blant de kvinnelige. Hun benevnes konsekvent "Joensdatter", ikke "Johansdatter" som de øvrige døtrene til Johan Prytz.

Slike skrivemåter går litt om hverandre på den tid, og det kan jo evt. være hun selv som oppgir patronymet slik. (Ser at faddere heter Dordi Johansd. og Dordi Jonasd. Muligens den samme, men neppe Prytzdatter, selv om hun også er fadder i denne familiekretsen.)

 

Mener å huske at familien på Brevadsli tilhører den delen av befolkningen som av og til mottar fattigstøtte. I så fall er det kanskje det som gjør at hun er en litt perifer fadder, siden en på den tid graderer folk mye etter hvor formuende de er.

 

Noe sikkert bevis for at Ingeborg er datter av Prytz er jo ikke dette, men navnene til hennes døtre tyder absolutt i den lei, og hun er altså fadder hos Gullaug Johansd. Prytz sin sønn sammen med Gullaugs søster Karen. Dette gjelder en dåp litt ute i Knut Estensens barnerekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk for innspill og svar . Med all den mengde informasjon , hjelp og tid du gir vil jeg gjerne få karakterisere deg som storsinnet .

 

Det ble ei lang natt med mye leting .

 

Det jeg har fått ganske klart for meg er hvor de slekter du nevner hører hjemme og hvordan de fletter seg sammen ved inngifte , dette gjelder jo Aalborg , Lossius , Bruse / Meldal , Ravert , Bjørgum og Sommerscales , Hans Lauritzen og hr. Rasmus Madssen ( disse to siste her skulle jeg forøvrig visst litt mere om , men har ikke funnet noe lektyre på disse ennå )

 

Noen direkte linjer til Aalborg og Lossius som mine stamforldre har jeg ikke funnet og det tror jeg ikke at jeg finner heller .

 

Jeg regner med at når du bruker betegnelsen : Siden din ane fra Aalborg / Lossius er sikker, så går jeg utifra at du da med dette mener : et visst slektskap med disse slekter nettopp via inngifte som svigerinner , svogere osv .

 

Jeg fant forøvrig noe interesant lektyre her ( sikkert ikke nytt for deg , men jeg legger det ut alikevel )

 

http://da2.uib.no/cg...eid=1&storleik=

 

http://folk.uio.no/o...aperViewer.html

 

http://www.nb.no/nbs...6f44d?index=0#0

 

Når det gjelder folket fra Flaten , så var det " gardsdrengen " Jon Olsen som ble gift første gang med min stammor Erika Katarina ( Wærdal ) og denne Jon er vel etter det jeg forsto etterkommer av de første folkene på Flaten i Alvdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiserer følgende:

 

Din opplysning i innlegg ovenfor: Stamforeldre :

 

Anne Nilsdatter Hals og Anders Setsen , Annes foreldre var Niels Hansen Hals og Ingeborg Johansdatter .

 

Annes mor på Storeng er Mette Kristensd. Aalborg, og Anne er nok oppkalt etter sin mormor Anne Kristine Kristoffersd. Lossius, mens moren Mette har navnet etter sin mormor, Mette Jacobsd. Bruun. Så dette her helt klart.

 

På et nabobruk på Storeng er Anne Kristensd. Aalborg g.m. Per Larssen Storeng. Dette paret er bosatt på Stae, der Annes og Mettes far vel også bor, så vidt jeg har sett. Mettes og Annes bror, Anders Kristensen (min 4-tipp), er den første på slektsgården Aalborgmoen på Fåset. De har også halvbroren Joritz (George) på Neby på Tynset, som har flere stortingsmenn (og lensmenn) med navnet Norbye (kommer ant. fra Nordby i Trysil) som nær etterslekt.

 

Nevnte Jon Olsen Flaten er bror av min 3-tipp Håkon Olsen på Flatmoen. Disse brødrene har senere felles etterslekt, som har fremskaffet folk som gullgrossist Bjørn Dæhlie og modellen til Reodor Felgen (Peder Sørhus), så slekten må vel da kunne sies å være landskjent - i alle fall delvis. (Husker jeg ikke feil, ætter Wærdal et stykke tilbake fra lensmannsgården Berge i Øvre Rendal, som også er mitt opphav.)

 

 

Felles for lenkene til Lossius og Prytz ovenfor er at de har lite med om etterslekten til disse i Kvikne. Til dels skyldes vel det at slektsnavnet forsvinner via kvinneledd, men i mitt tilfelle består linjen til Lossius kun av et eneste slikt - resten er navnelinjeledd, som dermed gir tett kontakt med slektsvåpenet uten normalt nedarvet rett til bruk av det.

 

Fra Kvikne forgrener Aalborg-slekten seg vidt utover, bl.a. på Nordmøre og i Troms, men siden få bærer etternavnet, er den lite kjent som slekt utover sine eldste ledd. Noen av de litt viktige Prytz-ætlingene (uten det etternavnet) som er tatt med på Wikipedia, ætter også fra Lossius og Aalborg, f.eks. Evensmo og Hylleraas. Også hele slekten Hektoen har Lossius og Aalborg som ane. Antall etterkommere må i dag være temmelig stort, så dette bør ha allmenn interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk for svar og innspill , jeg siterer fra ditt innlegg # 22

 

Presiserer følgende:

 

Din opplysning i innlegg ovenfor: Stamforeldre :

 

Anne Nilsdatter Hals og Anders Setsen , Annes foreldre var Niels Hansen Hals og Ingeborg Johansdatter .

 

Annes mor på Storeng er Mette Kristensd. Aalborg, og Anne er nok oppkalt etter sin mormor Anne Kristine Kristoffersd. Lossius, mens moren Mette har navnet etter sin mormor, Mette Jacobsd. Bruun. Så dette her helt klart.

 

Dette forstår jeg ikke , jeg må vel være tett i nøtta av all leitinga jeg , eller er det noe jeg misforstår her ?

 

Du sier at min stammor Anne Nilsdatter Hals ( Bredvasslien ) som var gift med anders Setsen , sin mor var Mette Christensdatter Aalborg og at " min " Anne nok var oppkalt etter sin mormor Anne Kristine Kristoffersdatter Lossius .

 

Hvordan er dette mulig da " min " Anne sin mor var Ingeborg Johansdatter , ?

 

 

Ingeborg Johansdatter var gift med " min " Annes far : Niels Hansen Hals ( ca. 1693 - 1743 )

 

Mette Christensdatter Aalborg var gift med Niels Hansen Hals sin bror Hans Hansen Hals ( f. 1688 - 1752 )

 

Ingeborg Johansdatter og Mette Christensdatter Aalborg blir vel med dette svigerinner .?

 

" min " Anne sine besteforeldre skulle vel etter det jeg har funnet være : Hans Jensen Hals ( ca. 1658 - e. 1728 ) Hans sin hustru og " min " Anne sin farmor er ukjent .

 

" min " Anne sine besteforeldre på morssiden skulle da mulig kunne være av Prytz folket .

 

Opplysningene som jeg har lagt ut her stammer fra følgende nettsted som jeg kom over i natt :

 

http://slektsforskni...Hansen Hals.asp

 

Er dette nok et nettsted som er fullstendig fullstendig på villspor ???

 

Og hvis man nå begynner å klikke seg bakover på stamforeldrene til disse Hals folkene og begynner på linjer til både Dorthe Hansdatter ( Tisløff ) og de Danske Kjærulfer og mere til er det overhodet noe " hald " i disse opplysninger som kommer frem her ?

 

Det skulle vært utrolig interesant å vite hva som er facts eller ikke her , dette for å avdekke eventuelle feil på dette nettstedet . Tipper at det er flere som går i fella .

 

Dette skulle jeg gjerne hatt din formening om Odd Roar , du som er spesialisten på disse slektsgrenene , på forhånd takk for din formening , for som du selv sier : disse slektene som vi har vært innom her er såpass interesante at de bør ha almen interesse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! Her er det feil flere steder - også i bygdeboken.

 

I farten hoppet jeg over et ledd i forhold til hva som berettes i nye Kvikneboka ved at jeg relaterte opphavet direkte til Anne, ikke hennes far Nils Hals. Det skal altså være ett ledd mer enn det jeg sier. Men det gjelder bare hvis nye Kvikneboka har rett her.

 

Men det har den nok ikke! Den oppgir på s. 465 at Nils Hanssen Hals Brevadsli er sønn av Hans Hanssen Hals Storeng og Mette Kristensd. Aalborg. Men ut ifra årstall må jo det riktige være, som du sier, at Nils Hanssen Hals er bror av han som påstås å være faren. Da ætter selvsagt ikke folket på Brevadsli fra Aalborg og Lossius. (I alle fall ikke her, men noen etterkommere kan kanskje ha slike linjer ellers i sitt slektstre, siden etterslekten etter de nevnte er stor i nærliggende bygder.)

 

Når det gjelder opphavet til Hals i presteslekten, så trenger du neppe tvile særlig mye på det. Som nevnt har vi hatt et langdrygt tema om dette. Jeg er i liten tvil om at eldste Hals i Kvikne er gift med Dorte Hansd. Tønset, datter av hr. Hans Lauritzen. En presteslekt uten eget etternavn tar på den tid normalt navn etter soknet, som her er Tynset, med eldre navneform som nevnt. Hr. Hans har gården Tislaug, men det blir etter min mening feil å bruke dette som slektsnavn for andre enn sønnen Kristoffer Hanssen, som en tid driver den gården. (Mitt opphav hos disse er lensmann Hans Hanssen Tønset på Utby.)

 

Som jeg alt har nevnt kan det tenkes at Dortes tippoldefar i navnelinje kan være hr. Lauritz Klemetsen i Oppdal, og da kommer vi ganske langt tilbake. Navnet Lauritz Klemetsen blant prester er såpass uvanlig at når to slike heter det noen mil ifra hverandre, så virker det sannsynlig at den eldre er i nær slekt med den yngre. (Det gjelder i så fall å lokalisere mellomleddet Klemet. Kan han kanskje være klokker et eller annet sted?) Ingen andre har så vidt jeg vet vært inne på denne muligheten, men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke kan stemme.

 

Nettstedet du lenker til tror jeg du kan stole på. Roger Fossum var en viktig deltaker i Hals-debatten, og har også gjort en del arkivarbeid ang. dette. Han er nøye med å få dette riktig, men var vanskelig å overbevise om at stamfaren til Hals i Kvikne bodde nettopp der og ikke i Skåne, men til slutt "ordnet det seg".

 

Tar med at enkelte medlemmer av slekten Hals i Danmark faktisk bruker Aalborg som ettermnavn, men hittil er det ikke dokumentert noen nær forbindelse med min slekt. Utelukker likevel ikke at en slik kan finnes, siden Aalborg og Hals ligger i hver sin ende av vannstripen Langerak. (Som vel har gitt byen navn - Aalborg og Aarhus betyr for øvrig omtrent det samme, dvs. bebyggelse ved et vannløp!).

 

Håper de to feilene ovenfor, hvorav kun den ene er min, ikke har medført for mye ekstra bryderi. Stort sett er det jeg nevner korrekt eller i alle fall en god del sannsynlig (som en ganske nær forbindelse mellom presten Aalborg i Vang og min slekt), men med så mye data som det her er snakk om og med litt tempo og raske hopp i hukommelsen (tar altfor lang tid å slå opp eller lete frem alt mulig), så blir det innimellom noen "kortslutninger".

 

Ditt sannsynlige opphav i slekten Prytz bør jo om mulig dokumenteres nærmere, noe som for så vidt også gjelder mitt i samme, men det er ikke alltid det lar seg gjøre, og da må en ty til indisier som forhåpentligvis peker mest mulig i samme retning. Helst skulle en hatt data fra skifter å holde seg til. - jeg vet ikke om aktuelle slike er å finne ang. disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk for svar og innspill .

 

Da kom vi heldigvis i mål på dette , og uten bryderi for min del ( ble kun litt svett på ryggen ) .

 

Flere spørsmål :

 

Presten herr Hans Lauritzen , far til min stammor Dorthe Hansdatter , er han identisk med den ikke ukjente Herr Hans som var så innvolvert i gruvedriften på Kvikne , Tynset og Røros ?

 

Garden Tislaug , dens beliggenhet er det på Kvikne ? Eller er det rett og slett Tislauan gård ved Melhus i ST .( tenker på å innhente litt informasjon om garden fra BB )

 

Presten Hr. Lauritz Klemetsen i Oppdal , vet du om han er omtalt i BB for Oppdal , og evt. da under hvilken gard ?

 

Og så en liten avsporing Odd Roar , jeg siterer fra ditt innlegg i # 22 :

 

Husker jeg ikke feil, ætter Wærdal et stykke tilbake fra lensmannsgården Berge i Øvre Rendal

 

En har lenge vært på jakt etter opphavet til presten Erik Olsen Wærdal som var gift med Anna Katrine Sommerchild uten å ha lykkes , har du klart å verifisere denne tilknytningen til noen av folkene på lensmannsgarden Berge i Øvre Rendal ? I så fall så har du klart å løse nok en genealogisk nøtt . Om du så har kunne du tenke deg å opplyse meg / oss om dette , enten her i forumet eller via mail ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.