Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok


hgwarberg
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter med Ministralboken for Østre Aker i Kristiania 1861-1869.

Et interessant notat fra vedkommende som har ført pennen. Jeg skulle ønske at jeg fikk noen til å verifisere det skrevne, som jeg selv har forsøkt å lese.

 

Vennligst oversett ord for ord det som står skrevet på side 365.

Ekteviede par no 13. Enkemand Ole Chr Olsen og enke Karen Olsdtr Andersen

gift 26. april 1863.

 

Til høyre i boken er det et langt notat om over nevnte , ikke spesielt sympatiske person.

 

På forhånd takk

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter gjerne til i morra på den saftige karakteristikken av en sambygding!

Ole Christian ble første gang gift 1852 med Ingeborg Marie Andersdatter f.1830 i Eiker (far: Anders Jørgensen) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Ch. Olsen var en ugudelig Mand; i Juli 66 forlod[?] han Kone og 4 Børn af første Ægteskab og reiste til America hvor han i Slagsmaal fik en braa Død og Karen Olsdatter har godt sørget for Børnene.

 

For ham Midthordlands Skifterets Attest af 11/3-63, for hende Agers Sorenskrivers Attest dat. 30/3-63. Han er en drikfældig Person, og reiste i Juli 1866 til America, efterladende her i Landet 4 uforsørgede Børn af sit første Ægteskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til alle dere som har tydet teksten om den ugudelige smeden fra Føske i Vestfold og hans familie.

Til deg Berg Hansen. Vi var innom denne familien for 22 år siden, og jeg fikk hjelp av deg til å føre denne slekten tilbake til en rytter familie i Eiker på 1600 tallet.

Det er riktig at jeg har fått svar på denne familien før gjennom forumet og nå har jeg det totale bildet av deres elendige liv i Kristiania. Denne Ole Chr Olsen må ha vært en skikkelig banditt. Lurer på hva som hadde skjedd om presten hadde notert liknende i dag om vanskelige personer.

 

Vennlig hilsen og takk til alle

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle synder (både mine og Ole's) dukker opp igjen!

Disse opplysningene er nå lagt inn i mine rettelser/tilføyelser under Føske i Borre bygdebok.

 

Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.