Gå til innhold
Arkivverket

Joen Pedersen ( Biørge ) Ødegarden Venabygd ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Joen Pedersen ( Biørge ) Ødegarden født 1677 og død 8 april 1736 Ø Venabygd . Joen gifter seg 28 april 1714 i Venabygd med Berte Pedersdatter født 1678 Venabygd . Berte dør 9 des. 1764 Ø Venabygd .

 

Jeg kjenner til disse barna :

 

- Peder Jonsen Ødegarden

 

- Lisbeth Jonsdatter Ødegarden

 

- Lars Jonsen Ødegarden

 

Jeg har ikke fødselsdata eller annet på barna .

 

Er det noen som kjenner til denne familien ?

 

Og hvor ble da av barna ?

 

Vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en datter av "din" Joen Pedersen Biørge?

 

Karen Johnsdatter Biørge b. Bef 22 Mar 1705, Bjørge, Fåvang, Ringebu, Oppland, NO tng_search_small.gif, d. Bef 14 Feb 1726, Bjørge, Fåvang, Ringebu, Oppland, NO tng_search_small.gif

 

 

http://www.kaldor.no/oyergenealogy/getperson.php?personID=I5782&tree=oyer

 

Hei Ann-Mary , tusen takk for svar .

 

Jeg har lurt på hvorfor det sto Biørge foran Ødegarden i Venabygd i mine notater . Jeg vet heller ikke om det finnes en gard ved navn Biørge i Venabygd traktene

 

Hvis dette er datter av " min " Joen Pedersen Biørge så er denne datteren født 9 år før han giftet seg med Berte Pedersdatter fra Venabygd .

 

Og geografisk sett er det jo " kort" veg fra Ringebutraktene og opp til Venabygd så hennes far kan vel godt ha forflyttet seg og havnet nettopp på Ødegarden i Venabygd . Jeg har heller ikke visst hvor Joen Pedersen Biørge kom ifra . Så det kan hende du har funnet løsningen på dette Ann-Mary .

 

Kunne vært artig og visst av hvem mora til denne Karen Johnsdatter var ?

 

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er vel dåpen til Karn,tredje nederst første kolonne på venstre side,

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603570524.jpg

Problemet er at ikke moren er oppgitt.Når det gjelder Bj(i)ørgenavnet,så er nok det fra Vaalebro,altså dagens Ringebu tettsted nå landsby.Det finnes også Bj(i)ørgegarder i Søre-Fåvang,lengst sør i kommunen mot grensen til Øyer.

 

Kan Joen ha vært gift tidligere,for det står ingen ting om uægte barn.Men det vil vel gå fram av giftermålet med Berte,om han da er enkemann.

 

Mvh. Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er vel dåpen til Karn,tredje nederst første kolonne på venstre side,

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603570524.jpg

Problemet er at ikke moren er oppgitt.Når det gjelder Bj(i)ørgenavnet,så er nok det fra Vaalebro,altså dagens Ringebu tettsted nå landsby.Det finnes også Bj(i)ørgegarder i Søre-Fåvang,lengst sør i kommunen mot grensen til Øyer.

 

Kan Joen ha vært gift tidligere,for det står ingen ting om uægte barn.Men det vil vel gå fram av giftermålet med Berte,om han da er enkemann.

 

Mvh. Oddleiv

 

Hei Oddleiv , tusen takk for svar og innspill .

 

Da håper jeg at noen kan hjelpe og lete etter vielsen til Joen som gifter seg 28 april 1714 i Venabygd , Ringebu med Berte Pedersdatter

 

Prøvde meg litt på kirkeboka for Ringebu men den var vanskelig og tyde .

 

med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er vel begge dine tråder spleiset Bjørn.

 

http://onshus.no/getperson.php?personID=I1735&tree=1

 

Håper min lenke virker.

 

mvh. Oddleiv

 

Til Ole , Tusen takk for svar og innspill .

 

Til Oddleiv, Tusen takk for linken , men desverre var det ikke noe her som indikerer hvem Berte Pedersdatter sitt opphav kunne være .En må vel bare anta at hun kom fra en av nabogardene . Dem for ikke langt av sted for å finne seg passende kone emne dengang .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Til Ole , Tusen takk for svar og innspill .

 

Til Oddleiv, Tusen takk for linken , men desverre var det ikke noe her som indikerer hvem Berte Pedersdatter sitt opphav kunne være .En må vel bare anta at hun kom fra en av nabogardene . Dem for ikke langt av sted for å finne seg passende kone emne dengang .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fogderegnskapet for 1713 står det en notis om at Berte Pedersdatter var besovet av soldat Jon Onshus. Jeg gjetter på at det var disse folka som kom til Øygarden, men kan ikke være sikker. En annen ting som tyder på kontakt med Onshus er at Bård Onshus var forlover for Jon og Berte. Kona til Bård het Marte Pedersdatter, og kan være søster til Berte.

 

Med vennlig hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fogderegnskapet for 1713 står det en notis om at Berte Pedersdatter var besovet av soldat Jon Onshus. Jeg gjetter på at det var disse folka som kom til Øygarden, men kan ikke være sikker. En annen ting som tyder på kontakt med Onshus er at Bård Onshus var forlover for Jon og Berte. Kona til Bård het Marte Pedersdatter, og kan være søster til Berte.

 

Med vennlig hilsen Halvor.

 

Hei Halvor , tusen takk for informasjon og svar .

 

Noen som kan finne ut hva resultatet av denne " besovningen " i 1713 med soldat Jon Onshus ble ? Joen gifter seg 28 april 1714 i Venabygd med Berte , så en må vel anta at resultatet ble et barn .

 

Tror du da at man kan anta at Joen Pedersen ( Biørge ) Ødegarden født 1677 og død 8 april 1736 Ø Venabygd er identisk med denne Jon Onshus ?

 

Når det gjelder denne Onshus ætta fra Ringebu / Venabygd er det noen på forumet som har kjennskap til denne og dens opphav ?

 

Noe nedenfor er sakset fra Einar Hovdehaugen om garden Ånshus / Onshus :

 

Ånshus

Ånshus er nevnt første gangen i et diplom fra 1442 i det vel kjente skiftebrevet mellom biskop Olaf av Bergen og Ridder Benkt Harniktsønn , antagelig det største jordskiftet en kjenner til i Gudbrandsdalen , Ånshus er der skrevet som “ Onempshuser “ . Der er det sagt at Ånshus ligger i Fron . Hva navnet betyr kjenner man ikke til . Ånshus er nevnt som en halvgard i 1604 da skrevet som “ Westhuus “ I 1668 har Ånshus ei skyld av 2 ½ hud . Av det eier brukeren 1 ½ hud , en Gullik Nordlien ½ hud og “ Peitter Jessens Cannoj “ ½ hud . Denne “ Peitter Jessens Cannoj “ kan etter datidens skrivemåte godt tolkes som Peder Jonsen som da sannsynlig er far til Jon Pedersen , og da kan det stemme med datidens navne oppkalling at det som er antydet ad. opphavet til våre stamforeldre Jon Pedersen Øygarden og hustru Berte Pedersdatter skal nedstamme nettopp fra ætten på garden Ånshus . I 1723 er 6 skinn i Ånshus kongens gods . Det må vel være den halve huden som i 1668 tilhørte Jessens Cannoni . Ånshussvea er ført opp som selvstendig gard i 1668 , men ligger under Ånshus i 1723 . Ånshus setret på Ormsetra i 1668 . Ånshus har 1 husmann i 1723 og 4 husmenner i 1801 og 1865 .

 

Ad navnet / betegnelsen : Cannoj / Cannoni : Hva betyr dette ?

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.