Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan leter man best i Amerika?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Ingeborg Laura Rasmusdatter, f. 16. feb. 1865.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2238&idx_id=2238&uid=ny&idx_side=-89

 

 

Hun drar fra Vanylven til Amerika i 1886:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5290&idx_id=5290&uid=ny&idx_side=-211

 

Jeg tror ganske sikkert dette er henne som drar far Ålesund like etter:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=EMIAALE&gardpostnr=775&personpostnr=775#nedre

 

Jeg tror det er sannsynlig at Ingeborg Rasmussen, 20 år fra Vanylven er henne. Det står at hun drar til Chicago med Allanlinjen, men så kommer jeg ikke lenger. Jeg har registrert meg på Familysearch.org og tatt et "prøvemedlemskap" i Ancestry.com., men jeg vet liksom ikke hvordan man gjør det der borte.

 

Har funnet kun en ting som ser lovende ut:

 

View Record

 

Preview

Name: Ingeborg L Rasmussen

Marriage Date: 30 Nov 1890

County: Barron

Volume: 01

Page: 0258

 

Barron county Wisconsin

Hva gjør man normalt videre i sånne saker? Er det bedre at jeg starter med en av brødrene? Jeg skjønner at det er lettere, men det er søstrene som er mest interessant i dette tilfellet.

 

Flere av søsknene hennes har alt reist over, men det virker som de ikke hadde særlig kontakt (i alle fall etter hvert) der borte. Etterkommeren (som jeg kjenner) etter førstemann som dro over visste i alle fall ikke at flere av søsknene også kom etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du finner henne i 1900 census, den inneholder fødselsmnd og år. Husk at år kan være litt feil. Let først i Barron county, så utvid søket.

 

Ser du navn på ektemann? Hvis ikke, søk opp menn som gifter seg på samme dag.

 

Når du leter i census vær klar over at Ingeborg lett skrives feil, så ta høyde for det (bruk feks * og ? i søkenavn). Ingeborg kunne også bli Emma i USA.

 

Har bevisst ikke søkt etter henne, så du får prøve deg litt. Man lærer etterhvert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har bevisst ikke søkt etter henne, så du får prøve deg litt. Man lærer etterhvert... :)

 

Takk skal du ha! Det var tips jeg var ute etter. :) Da skal jeg se om jeg får til det du foreslår. Det hadde vært en fordel om mannens navn sto der ja, men det gjorde det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare en mann i Barron County som giftet seg samme dag, Olef Sornson, men dette var ikke så lett. Antar at navnet som ble brukt heller var Sorenson? Et ganske vanlig navn ser det ut til... Tror jeg tar en pause med USA og fortsetter litt her hjemme - så mye mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har sett den, men liker bedre at hun kanskje er gift med Ole og har to døtre og en sønn. Men det er så utrolig mange unøyaktigheter. En Ingeborg (som jeg ikke sikkert vet er "min") heter både Ingeborg, Eugeborg (dette var nok bare en feiltolkning av skrift) og Evea. Fancy det siste da. Jeg skjønner at det lett kan bli feil ut av dette.

 

Som sagt, dette er så vanskelig at jeg kanskje skal involvere folk der borte. Tror jeg satser på å få orden på folka i Norge først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette kan være min Ingeborg. Ingeborg L. gifter seg nemlig med en Olef Sornson i Barron county i 1890. Census 1900 vedlagt.

post-1339-0-49976800-1330283197_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det siste du skriv, ser det ut til at du har funne noko av det same som eg har.

 

Ei Ingeborg L Rasmussen giftar seg 30. november 1890 i Barron, Wisconsin.

Den einaste andre som gifta seg der same dag, var Olef Sornson.

 

USA, Federal Census 1900, McHenry, Berwick, Township 156, District 92:

-- Sorenson, Ola, Head, f. Feb 1857, 43, Married 13 years, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway, Immigration 1881

-- Sorenson, Ingborg, Wife, f. Feb 1867, 33, Married 13 years, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway, Immigration 1868

-- Sorenson, Ida, Daughter, f. Nov 1888, 11, Single, f. Minnesota, far f. Norway, mor f. Norway

-- Sorenson, Olina, Daughter, f. Jun 1896, 3, Single, f. North Dakota, far f. Norway, mor f. Norway

-- Sorenson, Carl H, Son, f. Dec 1898, 1, Single, f. North Dakota, far f. Norway, mor f. Norway

 

USA, Federal Census 1910, McHenry, Berwick, District 0064:

-- Salverson, Ole, Head, 54, Married, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway, immigration 1882

-- Salverson, Evea, Head, 43, Married, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway

-- Salverson, Ida, Daughter, 21, Single, f. Minnesota, ...

-- Salverson, Oleane, Daughter, 14, Single, f. North Dakota

-- Salverson, Carl H, Son, 11, Single, f. North Dakota

 

USA, Federal Census 1920, McHenry, Berwick, District 166:

-- Sorenson, Ole, Head, 62, Married, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway, immigration 1885

-- Sorenson, Eugeborg, Wife, 52, Married, f. Norway, far f. Norway, mor f. Norway, immigration 1867

 

Det kan ikkje vere tvil om at det er den same familien, så Ingborg Sorenson i 1900 heiter altså Evea Salverson i 1910 ...

Det som stemmer dårlegast her, er immigrasjonsåret til Ingeborg. Når det står 1868 i 1900, kan ein jo tenkje seg feilskrift for 1886. Men når det står 1867 i 1920, ...

 

Ikkje godt å vite kva ein skal tru om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den familien jeg har sett på som den sannsynlige. Det var det at hun var registrert som Ingeborg L ved giftermålet som overbeviste meg. Så var det tidspunket for "båtturen" da... det er jo masse unøyaktigheter hele tiden, så jeg har ikke lagt så stor vekt på det. Men hvis jeg finner en Ingeborg L. i 1867 må jeg jo revurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var en del viktige ingredienser der, men het hun også Ingeborg L. Rasmussen før hun giftet seg? Det er jo det som er utgangspunktet. Jeg skal se om jeg finner dem da de gifter seg i morgen, takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg litt over denne.

Var det virkelig vanlig at kvinner byttet om som her, fra Rasmusdatter til Rasmussen?

Og at man helt kuttet ut (steds)etternavnet, som her tydeligvis er Thue, iflg dåps-innføringen?

Finnes det noen nettsider som går inn på amerikanseringer av norske navn, og om det evnt finnes noen trender som ofte ble fulgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser et eksempel på på samme side er en annen jente som også har sen-navn, og det er flere av dem på sidene i nærheten. Dessuten hadde jo allerede noen søsken dratt over, så hun visste vet at Rasmusdatter ikke funket i Amerika? Ang. Thue så vet jeg ikke hvor sterkt tilknytningen var på dette tidspunktet, det ser ut som hele denne familien sprer seg - bort fra Vanylven, dvs. det er vel en jeg ikke vet hvor er akkurat nå. For min del oppstår ikke identifikasjonsproblemet før hun er i Amerika. Jeg tror hun har skiftet til Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det åpner for litt nye muligheter i søk :)

Jeg har altid trodd at overgangen fra steds/gårds-etternavn til -sen-navn skjedde vet at farens patronym ble brukt som etternavn alene, og så overtok barna farens etternavn, og så ble patronymet bare kuttet ut. Men hvis man rett og slett byttet fra -datter til -sen så åpner det nye perspektiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser i alle fall ut som det var en del i Ålesund som gjorde det. Det jeg vet er at det var MANGE fra Vanylven som alt hadde dratt til Amerika, regner med at det har kommet noen amerikabrev tilbake hit, og da har kanskje navnebytte vært et tema, jeg tenker da f.eks. på at de har oppgitt sitt navn og adresse "over there" i brevet. Det er i alle fall rimelig??

 

 

 

 

Prøvde å se på sønnen Carl Henry, men det ser ut som han vervet seg til første verdenskrig, og jeg har ikke funnet han tilbake ennå... Det jeg vet er at det finnes et World War I Draft Registration Card, 1917-1918 for for Carl Henry Sorenson. Fødested McHenry, North Dakota desember 1898. Alle forslag om videre leting mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Carl døde, muligens pga deltakelse i WWI?

 

Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of Residence

 

SORENSON, CARL H 11/05/1918 McHenry MALE 19 Years 12/04/1898 North Dakota McHenry

 

SORENSON, OLE 05/27/1933 McHenry MALE 76 Years 02/03/1857 North Dakota McHenry

 

SORENSON, INGEBORG 01/02/1951 McHenry FEMALE 84 Years 02/05/1867 North Dakota McHenry

 

Ikke helt rett fødselsdato på Ingeborg... :unsure:

 

 

https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det har du rett i... Men jeg tror likevel det er henne. Har i alle fall ikke funnet noen andre, og jeg har sett på de skipslistene jeg fant, men selvsagt kan man se feil.

 

Men hvordan kom du fram til at Carl Henry var død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere tips:

 

1 Du antar at hun gifter seg i Barron County: Utvandrermuseet sitter på en stor mengde mikrofilmer fra de norske menighetene på Prærien, og jeg vil tro hun giftet seg i en norsk menighet. Der finner du innførslene som i en norsk kirkebok om vielse, dåp, konfirmasjon, død og altergang. I tillegg er der gjerne en medlemsfortegnelse som viser når de ble innmeldt i menigheten, og hvis de flyttet - når de flyttet og ofte hvor.

 

2. Jeg ville rekvirert dødsattesten for Ingeborg, der står gjerne opplysninger du har bruk for.

 

3. Hvis hun har vært medlem av Social Security, ville jeg rekvirert "The SS-5-Form", altså innmeldingen i SS. Der skal man oppgi hvem som er foreldrene! Nummeret står på dødsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kom du fram til at Carl Henry var død?

 

Fant ikke Carl i 1920, og ettersom de da bodde i ND, var det naturlig å sjekke North Dakota Death Index. Fant da også Ole/Olaf og Ingeborg.

 

Men finner ikke spor av at Carl har deltatt i WWI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere tips:

 

1 Du antar at hun gifter seg i Barron County: Utvandrermuseet sitter på en stor mengde mikrofilmer fra de norske menighetene på Prærien, og jeg vil tro hun giftet seg i en norsk menighet. Der finner du innførslene som i en norsk kirkebok om vielse, dåp, konfirmasjon, død og altergang. I tillegg er der gjerne en medlemsfortegnelse som viser når de ble innmeldt i menigheten, og hvis de flyttet - når de flyttet og ofte hvor.

 

2. Jeg ville rekvirert dødsattesten for Ingeborg, der står gjerne opplysninger du har bruk for.

 

3. Hvis hun har vært medlem av Social Security, ville jeg rekvirert "The SS-5-Form", altså innmeldingen i SS. Der skal man oppgi hvem som er foreldrene! Nummeret står på dødsattesten.

 

Heisan, jeg hadde tenkt å overlate slikt til min fjerne slektning borte i USA. Hun har også slektsgransking som hobby, men problemet hennes er jo at hun ikke snakker norsk, eller har begreper om norsk geografi. Det jeg tenkte var å finne noen sannsynlige slektninger til henne, og la henne fortsette selv. Hun bor jo heller ikke langt unna kjerneområdet her.

 

Fant ikke Carl i 1920, og ettersom de da bodde i ND, var det naturlig å sjekke North Dakota Death Index. Fant da også Ole/Olaf og Ingeborg.

 

Men finner ikke spor av at Carl har deltatt i WWI.

 

Nei, det fant ikke jeg heller. Men hvis han hadde blitt veldig gammel, hadde han vært mulig å finne i registerne da? Jeg har ikke oversikt over lovene der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg hadde tenkt å overlate slikt til min fjerne slektning borte i USA. Hun har også slektsgransking som hobby, men problemet hennes er jo at hun ikke snakker norsk, eller har begreper om norsk geografi. Det jeg tenkte var å finne noen sannsynlige slektninger til henne, og la henne fortsette selv. Hun bor jo heller ikke langt unna kjerneområdet her.

 

 

 

Nei, det fant ikke jeg heller. Men hvis han hadde blitt veldig gammel, hadde han vært mulig å finne i registerne da? Jeg har ikke oversikt over lovene der borte...

 

Siste folketelling tilgjengelig er 1930, 1940 blir tilgjengelig litt senere i år. Men forskjellige andre kilder er tilgjengelige, alt avhenging av hvilken stat det er snakk om. Det er og mye spredd rundt om på forskjelige genealogi sider. Så det er vanskelig å få en god oversikt. Margit har laget en som er tilgjengelig på DIS Norges sitt slektsforum, se under USA/Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Vet ikke hvor langt jeg vil gå i USA som sagt, men alle tips kan jo komme til nytte. Har utvandrere i slekta selv, dvs. litt nærmere enn dette, og det kan jo bli aktuelt for meg i framtida å se litt mer på USA. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.