Gå til innhold
Arkivverket

Anders Engebretsen Kvitrud / Lundbakken ( Venabygd ? ) født 1749


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Anders Engebretsen Kvitrud Venabygd ? født 1749 og død 18 november 1824 Lundbakken Venabygd .

 

26 april 1787 gifter han seg med Marit Pedersdatter Nigard Lunde ( Ringebu ? ) Marit Pedersdatter sitt opphav kjenner jeg godt til .

 

Jeg kjenner til ett barn av Anders og Marit : Marit Andersdatter , hennes fødsels data er ukjent .

 

Er det noen som kan hjelpe og finne noe mer om Anders Engebretsen og evt. ætta hans ved Kvitrud ? Antar at Kvitrud også ligger i Venabygd .

 

Skulle gjerne visst hvem som var foreldre til Anders Engebretsen , og evt. flere barn til Anders og Marit.

 

Alle svar og innspill med informasjon om Anders mottas med stor takk .

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde , tusen takk for svar og det du har funnet , helt supert :-)) . Jeg ser at Anders Engebretsen ( Lundbakken ) i 1779 hadde et lejermaal :

 

1779 28.11 barn : Johannes U M Foreldre : Anders (Engebrets.) Lundbakken (uconfirm.) Lisbet Syversd. Forest.stuen (Sjå leyermaal nr. 3/1779) 0 Ministerialbok nr. 4/Ringebu

 

Denne Lisbet Syversdatter som benevnes som uconfirmert , måtte vel da være rimelig ung da hun havnet i lejermaal med Anders Engebretsen ?

 

Ser at det refereres til : Sjå lejermaal nr. 3/1779 i Ministerialbok nr. 4/Ringebu

 

- Går det an og finne dette lejermaalet tror du Hilde ?

 

- Det ser også ut som at Anders sin far Engebret Larssønn giftet seg til Kvitrud : Engebret Larssøn gifter seg med Enken Marthe Andersd. fra Qvitterud . Ægteviede den 29/12 1743 . Utifra dette så kan vel Engebret Larssønn være født rundt 1720 .

 

Er det også mulig og finne fødselen til Anders sin far Engebret Larssønn for om mulig å finne hans foreldre og hvor han kom fra ?

 

Venter i spenning , med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Det er mulig du finner noe på hjemmesida til Tor Onshus http://onshus.no/

 

Tordis

 

Hei Tordis , tusen takk for link og svar . Da fant jeg besteforeldrene til Andes Engebretsen .

 

Lars Hansen Nordrum ca. 1662 - 1742 ved Dalen Kjønnås . Hustru Maren Larsdatter .

 

Så da er det bare dette lejermaalet igjen og finne :

 

Jeg ser at Anders Engebretsen ( Lundbakken ) i 1779 hadde et lejermaal :

 

1779 28.11 barn : Johannes U M Foreldre : Anders (Engebrets.) Lundbakken (uconfirm.) Lisbet Syversd. Forest.stuen (Sjå leyermaal nr. 3/1779) 0 Ministerialbok nr. 4/Ringebu

 

Denne Lisbet Syversdatter som benevnes som uconfirmert , måtte vel da være rimelig ung da hun havnet i lejermaal med Anders Engebretsen ?

 

Ser at det refereres til : Sjå lejermaal nr. 3/1779 i Ministerialbok nr. 4/Ringebu

 

- Går det an og finne dette lejermaalet ?

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Lisbeth Sjursdatter er født/døpt 26 sep 1756 og da er hun 23 år når Johannes blir født. Av en ukjent grunn er hun da ikke blitt konfirmert. Hun får et uekte barn til i 1788. Hun dør i 1833.

Leiemålsaken står på side 453 i ministrialboka nr. 4. Jeg har de transkriberte ministralbøkene for Ringebu og jeg kan godt scanne det hvis du ikke finner det. Det står iallefall at Anders Engebretsen Lundbacken ikke vedgår leiemålet. Hun er nok ikke sikker i sin sak for hun utlegger også Joen Larsen Bøe som far, han er hennes søskenbarn i tredje ledd.

 

Mitt faste uttrukk: Ja ja som jeg sier - det er kun mora som er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Lisbeth Sjursdatter er født/døpt 26 sep 1756 og da er hun 23 år når Johannes blir født. Av en ukjent grunn er hun da ikke blitt konfirmert. Hun får et uekte barn til i 1788. Hun dør i 1833.

Leiemålsaken står på side 453 i ministrialboka nr. 4. Jeg har de transkriberte ministralbøkene for Ringebu og jeg kan godt scanne det hvis du ikke finner det. Det står iallefall at Anders Engebretsen Lundbacken ikke vedgår leiemålet. Hun er nok ikke sikker i sin sak for hun utlegger også Joen Larsen Bøe som far, han er hennes søskenbarn i tredje ledd.

 

Mitt faste uttrukk: Ja ja som jeg sier - det er kun mora som er sikker.

 

Hei Tordis , tusen hjertelig takk for svar . Sikker og sikker fru blom :-))

 

Det hadde vært flott hvis du ville sende den transkriberte saken ad. Lisbet Sjursdatter til meg som et vedlegg i mail . Vet du forresten hvor hun kom ifra ?

 

Jeg sender mailadressen min i en PM til deg .

 

 

Jeg lurer fælt på hvorfor hun IKKE ble konfirmert fordi :

 

I 1736 fikk Norge en kongelig forordning om konfirmasjon som gjorde konfirmasjonen til en obligatorisk kirkelig seremoni som alle måtte gjennom. Før konfirmasjonshandlingen i kirken skulle alle konfirmantene ha en undervisning med både formidling av kunnskaper og personlig påvirkning. Selve konfirmasjonshandlingen var en offentlig bekreftelse på dåpens nåde, hvor konfirmantene både var objekt for Guds bekreftelse og subjekt i sin personlige bekreftelse på at de ville leve i dåpens pakt. Samtidig var konfirmasjonshandlingen en forberedelse til den første nattverden .

 

Det kunne vært artig og fått noen teorier rundt dette .

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til Tordis , mail med info. er mottatt . Jeg siterer Tordis : Fant Lisbet konfirmert 13. mai 1787 (26 år)

 

Besteforeldrene hennes var forøvrig Tor Sjursen Slovarp og Anne Kristensdatter Lunde .

 

Men hva betyr dette :

 

- efterdi Anders Lundbacken hafde et Skoledistrict i fieldet for Nybyggerne .

 

- og ville befrie sig med Eed .

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Navnet Lisbeth Syversdtr. Forrestadstuen fikk det til å rasle i topplokket her. Og nå har jeg bladret litt i mine bøker og fant ut hvorfor. I boken "Ondskap - De henrettede i Norge 1815-1876" skrevet at Torgrim Sørnes havner historien nemlig også på Forrestadstuen. På side 145 og ti sider videre beskrives en skrekkelig historie, med Lisbeth som en av de involverte, som vitne til søsteren Anne Syversdtr Forrestadstuen (1754-1832) og hennes datter Marit Olsdtr. Forrestadstuens (1792-1832) barnemord.

 

Jeg siterer: "I 1765 hadde Syver Tordsen Lunde dødd i Ringebu og etterlatt seg enke og seks små barn. De faderløse seks bar alle preg av en barndom som selv den gangen måtte sies å ha vært uvanlig, -ja, som til og med i lys av hva som ellers fremkommer i denne boken, stikker seg ut i negativ retning. De vokste opp som halvtomsinger eller kriminelle alle sammen, fire av hans seks overlevende barn klarte å produsere ni uekte barnebarn til sammen - og da teller vi bare de barna som levde så lenge at de ble døpt, offentlig kjent og begravet på kirkegården. Flere av barna ble ikke konfirmert før de var mellom tyve og tredve år gamle."

 

Videre beskriver forfatteren at Lisbeth flyttet inn hos sin søster Anne, og at hun med to uekte barn selv ikke var noen rødmende uskyldighet. Men hun skal også ha vært medvirkende til at ett av barna til niesen unnslapp å bli drept av mor og mormor.

 

Kapittelet avsluttes med å fortelle at Anne og Marit ble dømt, at Anne tilstod drap på sine egne barn (de hun kunne huske i en alder av 80 år og at de begge ble dømt for drap på alle Marits barn så nær som den ene som Lisbeth visstnok skal ha bidratt til unnslapp. De ble begge henrettet i Venabygd 22. september 1832, og hodene skal ha stått på stake i årevis i følge boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn!

 

Her er litt om eneste barnet til Marit som fikk leve,Syver Olsen Forrestadstuen (Kryphus-Sjur) 1819-1905.

 

En kriminell løpebane ble hans hverdag,for han tilbrakte 37 av sine nesten 86 leveår bak murene.

 

I folketellingen 1875 er han nevnt som Syver Olsen Høiland,han er innført med samme navn i fangeprotokollen for Akershus festning i 1872

 

og i Trondhjem i 1880.Kanskje hadde han et forbilde for sitt virke.

 

Faren til Syver er Ole Haugstad.

 

Dette er hentet fra boka"Hemgrenda" i Ringebu.Jeg kan prøve å skanne dette til deg om du vil.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har sendt filene til deg Bjørn.

 

Oddleiv

 

Hei Oddleiv , hjertelig tusen takk .

 

Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov til å rette en stor takk til alle som har hjulpet til med denne saken . Og en litt spesiell takk til Anders Bakken og Oddleiv Ringlund for å ha bragt slektshistorien min opp til dimensjoner jeg ikke trudde var mulig .

 

Navn Alder Henrettet Rettersted Forbrytelse Offer Metode Motiv Henrettelsesmetode :

 

Anne Syversdatter Forrestadstuen 78 22.9.1832 Kryphus, Ringebu Mord : 2 egne barn og 2 barnebarn Kvelning Spare utgifter Halshugget med øks, hodet på stake Anton Lædel ( skarpretter )

 

 

Marit Olsdatter Forrestadstuen 40 22.9.1832 Kryphus, Ringebu Mord : fem barn Kvelning, kastet utfor stup etc . Spare utgifter Halshugget med øks, hodet på stake Anton Lædel ( skarpretter )

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

 

Jeg har sendt deg en PDF-fil med artikkelen "To på stake i Venabygda" fra boka til Jan Vidar Lie Pedersen "Drama i dalen" bind 2.

 

Kanskje vi er i slekt ?

Jeg er etterkommer etter Mari Syversdatter Forrestadstuen 1764-1835, hun er min 3. tipp-oldemor. Noe jeg kanskje ikke burde være stolt av.

 

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

 

Jeg har sendt deg en PDF-fil med artikkelen "To på stake i Venabygda" fra boka til Jan Vidar Lie Pedersen "Drama i dalen" bind 2.

 

Kanskje vi er i slekt ?

Jeg er etterkommer etter Mari Syversdatter Forrestadstuen 1764-1835, hun er min 3. tipp-oldemor. Noe jeg kanskje ikke burde være stolt av.

 

Tordis

 

Hei Tordis , tusen takk for forsendelsen . Jeg har arbeidet med denne bestefar's linja mi kun kort tid så jeg har ikke fått den store oversikten ennå , men ad. slektskap så holder jeg deg informert :-))

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva betyr dette :

 

- efterdi Anders Lundbacken hafde et Skoledistrict i fieldet for Nybyggerne .

 

- og ville befrie sig med Eed .

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Om du ikke har vært i kontakt med Torbjørn enda,så anbefaler jeg deg å gjøre det.

 

Kanskje han gir deg svaret,fordi han sitter sikkert inne med mye lokalkunnskap rundt om i Venabygd.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei , jeg løfter denne da jeg lurer fælt på hva som ligger i denne setningen :

 

- efterdi Anders Lundbacken hafde et Skoledistrict i fieldet for Nybyggerne .

 

Og er det noen som har noe informasjon om plassen Sæterlien i Venabygd ?

 

mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.