Gå til innhold
Arkivverket

Michael Larsen Halling ca 1695-


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Det jeg har er følgende:

 

Gift 3.okt.1727 i Vanse.

 

Barn - alle i Vanse (kb):

 

Berte Sophie Amalie (Michaelsdatter Halling) døpt 11.sep.1727

Niels Toldorph (Michelsen Halling) døpt 14.jan.1729

Elisabeth Ingeborg (Michaelsdatter Halling) døpt 14.jan.1729 - tvilling

Lars Nicolai (Michaelsen Halling) døpt 16.mar.1730

 

Hverken Michael eller Catharina sees i kb for Vanse etter det. Michaels fødselsår er kun fra FS.

 

Jeg har problemer med å finne noen Lars eller Michael Halling så jeg håper på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det ved første barns dåp er en fadder som heter Lars Halling, trolig far til Michael - lenke. Dessuten en demoiselle Halling - trolig søster av Michael.

 

Disse to er ikke funnet senere i Vanses kb.

 

Det er et sted i Danmark som het Halling og jeg har sjekket i Nygaards sedler, men finner ingen Lars der uten at det kan ekskludere en slik opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du denne da? Fra Familysearch.

 

Morten Halling

Groom's Birth Date:

Groom's Birthplace:

Groom's Age:

Bride's Name: Torbor Svennungsdr

Bride's Birth Date:

Bride's Birthplace:

Bride's Age:

Marriage Date: 21 Oct 1742

Marriage Place: Spangereid,Vest-Agder,Norway

Groom's Father's Name:

Groom's Mother's Name:

Bride's Father's Name:

Bride's Mother's Name:

Groom's Race:

Groom's Marital Status:

Groom's Previous Wife's Name:

Bride's Race:

Bride's Marital Status:

Bride's Previous Husband's Name:

Indexing Project (Batch) Number: M42534-1

System Origin: Norway-ODM

Source Film Number: 127466

Reference Number:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Morten Halling. Jeg er takknemlig for alle mulige spor. FS har bommet på ett år, men jeg fant dem under 1743, se bilde.

 

Enkemann Morten Halling i 1743, men da kb mangler begravelser fra 1739 til 1744 så finner vi trolig ikke hans tidl. hustru. Jeg har søkt raskt igjennom kb for dåp og ekteskap ellers i Spangereid i Audnedal uten å se noe mere til Halling. Når jeg ikke finner barn etter 1743 tyder det på at Morten (og hans hustru) er eldre og kanskje Morten er bror av Michael.

 

Jeg kan jo nevne at i ft1801 sees noen Halling i området lenke, men uten at navnene kan kobles til Lars, Michel eller Morten.

post-639-0-07317400-1330368326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Lista forteller om Mikal Larsen Halling i Farsund og Lars Michelsen Halling i Kristiansand (1712 Åmland). Førstnevnte hadde i 1765 barna Berte Sofie og Ivar Lem Halling. Sistnevne kan være en stesønn... Morten Werner Halling er nevnt i 1741 som eier av eiendom på Svinør i Valle sogn. Jeg har ikke hatt tid til annet enn oppslag i bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Lista forteller om Mikal Larsen Halling i Farsund og Lars Michelsen Halling i Kristiansand (1712 Åmland). Førstnevnte hadde i 1765 barna Berte Sofie og Ivar Lem Halling. Sistnevne kan være en stesønn... Morten Werner Halling er nevnt i 1741 som eier av eiendom på Svinør i Valle sogn. Jeg har ikke hatt tid til annet enn oppslag i bøker.

Takk for det, Per.

 

Understrekning av navnet i kb har indikert at Halling er et kjent navn og kanskje velstående. Alle de andre døtrene til Toldorph senior (fogd) og sønnene (sogneprester) har da også blitt godt gift (fogd, tolder, sogneprester og offiserer).

 

Har du referanse til eksakt hvilken bygdebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Michael Larsen Halling kan knyttes til den danske rådmannen Mikkel Lauridsen Halling (ca 1635-1717).

I Dansk biografisk Lexikon finner jeg sønnen hans, Jochum Halling (1668-1737), teolog og historisk samler, født i Horsens. I følge oppkallingstradisjoner bør han ha en eldre bror ved navn Laurids/Lauritz/Lars - og da har du en god farskandidat til Michael.

 

PS: Har sjekket S.V.Wibergs Almindelig dansk præstehistorie, men finner ingen Lauritz/Lars Halling der, så han var ikke prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt et barn Iver Lem 11.okt.1731 i Vanse, se lenke. Ditlev Miltaas (?) er faren og jeg ser ingen intro av hans hustru deretter. Men jeg ser intro. av Mons. Hallings hustru 31.mar.1732 lenke uten at jeg har sett noen dåp av hennes barn (det forrige var i 1730). En sammenheng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Michael Larsen Halling kan knyttes til den danske rådmannen Mikkel Lauridsen Halling (ca 1635-1717).

I Dansk biografisk Lexikon finner jeg sønnen hans, Jochum Halling (1668-1737), teolog og historisk samler, født i Horsens. I følge oppkallingstradisjoner bør han ha en eldre bror ved navn Laurids/Lauritz/Lars - og da har du en god farskandidat til Michael.

 

Skiftet etter rådmannen ga svar:

 

"Mikkel Lauridsen, rådmand i Horsens. 23.3.1718, fol.617B.

Enkemand efter Anne Pedersdatter. B:

1) Laurids Mikkelsen Halling i Kristiansand i Norge

2) Jochum Mikkelsen Halling i Tårnby på Amager ved København

3) Jørgen Mikkelsen, død i kongens tjeneste

4) Jens Mikkelsen Halling i Varde

5) Birgitte Mikkelsdatter Halling i Sverige

6) Magdalene Sybille Mikkelsdatter Halling g.m,. Casper Vestermark i Horsens

7) Maren Mikkelsdatter Halling i Kristiansand i Norge

Tilsyns FM: Hans Andersen, hattemager i Horsens

Arv efter afdøde hustru Anne Pedersdatter

Arv efter afdødes første hustru Maren Jespersdatter, skifte 30.7.1675

Arv efter Jesper Rasmussen Fillerup. "

 

Kilde: Horsens Købstad Skifteprotokol 1683-1812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig bra, Grete.

 

Jeg regner med at det er Maren Jespersdatter Fillerup død 1765 som er mor til Laurids Michelsen Halling i Kristiansand i og med at sønnen Michael skal være født i 1695.

 

Det hadde vært fint å vite noe mere om Lars/Laurids Michelsen Halling i Kr.sand og må vel fjernlåne Listaboka 1 opg 2 (gard og folk) som jeg tror Per T. henviser til.

 

mvh

Leif

 

Ps. Horsens skifter har jeg vært innom mange ganger via denne lenke og det var vel der du fant skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Horsens skifter har jeg vært innom mange ganger via denne lenke og det var vel der du fant skiftet.

 

Det stemmer, kjekk side! Der fant jeg også dette:

 

2262 Afkald i Horsens. 26.8.1709, fol.303B.

Afkald fra Jochum Hatting for arv efter mor Maren Jensdatter Fillerup til far Mikkel Lauridsen. "

(Halling er nok transkribert feil til Hatting)

 

I følge skiftet etter faren ble Laurids listet før Jochum, det betyr at han er eldre. Jochum skal være født eller døpt 8. sept. 1668 - i følge den moderne utgaven av Dansk Biografisk Leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt et barn Iver Lem 11.okt.1731 i Vanse, se lenke. Ditlev Miltaas (?) er faren og jeg ser ingen intro av hans hustru deretter. Men jeg ser intro. av Mons. Hallings hustru 31.mar.1732 lenke uten at jeg har sett noen dåp av hennes barn (det forrige var i 1730). En sammenheng ?

 

Navnet er nok Ditlev Miltzou - "Ditlev Miltzous Søn i Farsund, Iver Lem"

 

Introduksjonen 31. mars 1732 kan ha vært etter et dødfødt barn.

 

 

Spørsmål:

Hvem er foreldrene til Herman Christian Halling, 64 år i 1801 - "Residerende cappelan paa bergstaden kongsberg "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er nok Ditlev Miltzou - "Ditlev Miltzous Søn"

 

Introduksjonen 31. mars 1732 kan ha vært etter et dødfødt barn.

 

 

Spørsmål:

Hvem er foreldrene til Herman Christian Halling, 64 år i 1801 - "Residerende cappelan paa bergstaden kongsberg "

Jeg antydet - kanskje litt for vagt, at Catharina Toldorph - Michael Larsen Hallings hustru var mor til Iver Lem eller kanskje at mor til Iver Lem døde i barsel og at Ivar Lem ble oppfostret av Michael Larsen Halling, jfr. at han sees som barn/stebarn hos ham senere.

 

Jeg har sett de mange Halling fra Kongsberg samt at det var noen i Mandal og i Kristiansand. Jeg har lett etter Gunvor Halling f. ca 1721 (80 år i 1801) uten resultat så langt, men hun kan være inngiftet. lenke

 

Iflg. prestekortene var Herman Christian Halling kapellan på Kongsberg fra 8.jun.1770. (Det var flere kapellaner der samtidig). Fra 21.jan.1803 var Peder Herman Halling kapellan der (Hermansen ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820 (pdf) finner jeg i 1702 Lars Michelsen Halling, trelasthandel. Stadskaptein. Han er ikke nevnt flere ganger enn dette.

 

I 1713 finner vi Truls Larsen Halling, sjøfart, småhandel.

Og i 1771 er Poul Halling repslager og har liten husnæring. Han var bofast i byen og hadde en tid ernært seg av profesjonen.

 

-----

 

Tar også med tre antatte brødre som ble konfirmert i Bamble, Telemark:

 

Nr. 3 - 4. okt. 1739 Peder Nielsen Halling

Nr. 2 - 9. apr. 1741 Poul Nielsen Halling (borger i Kr.sand 1771?)

Nr. 2 - 6. okt. 1743 Hans Nielsen Halling

 

-----

 

Dette må være Michael Larsen Hallings søster: Catharina Larsdatter Halling, datteren Maria Charlotta døpt 8. juni 1734.

Finner også flere Halling som døper barn mellom 1734-1754 i Kr.sand, og blant gifte 1734-1776, men de er kanskje ikke så interessante i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Morten Halling i 1743, men da kb mangler begravelser fra 1739 til 1744 så finner vi trolig ikke hans tidl. hustru. Jeg har søkt raskt igjennom kb for dåp og ekteskap ellers i Spangereid i Audnedal uten å se noe mere til Halling. Når jeg ikke finner barn etter 1743 tyder det på at Morten (og hans hustru) er eldre og kanskje Morten er bror av Michael.

 

Morten Verner Halling døde i Spangereid i 1783, 73 år gammel: Gravlagte i Spangereid sokn i Sør-Audnedal 1770-1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #6. Det er i Listabok II nevnt navnet Halling noen få ganger.

 

Side 207 står i forbindelse med et skifte i 1733: "En del av Husebys grunneiere (Lemmich, madame Tholdorp og madame Halling) vil at mons. Anders Riberg (se matr. 7-8, Eikvåg) skal få bygsle 2/3 av plassen, men Werner Hansen skal få 1/3 av Gammelvrag."

 

Side 208 sår det ang en sak i 1763: "I hvilket hus han har drevet gjestgiveri, vet ingen. En kan gjette på at det har vært i huset nærmest Verven, og at det var Iver Lem Halling som drev det for ham. Det var i alle fall vertshus der i 1801."

 

Side 253: "Det var Iver Lem Halling som i 1781 fikk festebrev på grunnen, «hvorpaa hands Huusebygninge er bestaaende». Målene oppgis til 10 x 5 favner. Samme dag, 4. juli, skrives lignende kontrakter med 4 huseiere til i Loshavn og Eikvåg. Han kan være den Iver Lem som ble døpt 2. okt. 1731, sønn til gullsmed Ditlef Henriksen Miltzow, Farsund og Inger Eilertsdtr. Lund. Hvor han i så fall har navnet Halling fra, er usikkert. Michael Halling, Farsund, kan være hans stefar. Iver er nok oppkalt etter den populære sorenskriveren Iver Lem 1684-1745."

 

Side 589: "Kirsten Olpius - enke etter Johannes Olpius som var prest på Lista 1702-07 - hadde hus i Vassbotn. Da hun døde, ble huset solgt 1710 for 125 rd. ved auksjon til styrmann Jørgen Cramer, g.m. Gullborg Eilertsdtr. Borhaug. Han døde snart, og hun solgte huset 1712 for 140 rd. til Lars Michelsen Halling i Kr.sand. I 1722 budde matrone Gullborg Nilsdtr. i Vassbotn. Hun ble stevnt for gjeld - 130 rd. med 11 års rente - til Jan Budde i Kr.sand. Hun var enke etter Johannes Rasmussen Viborg, borger til Kristiansand, og hadde ei datter Kirstine Johannesdtr. som var omlag 50 år ved skiftet etter Gullborg 1754. To sønner og ei datter var død tidligere uten livsarvinger. Kirstine Johannesdtr. overtok huset og døde i 1765, 66 ½ år gml. Hennes enearving var søskenbarns datter Helvig Maria Kristoffersdtr. som hadde tjent henne i 11 år. Hun beholdt 95 rd. som lønn og overlot resten av arven til de to søskenbarn Mikal Larsen Hallings to barn, Iver Lem Halling og Berthe Sophia Halling som budde «på Lister» og var «av ringe vilkår». Mer hører vi ikke til denne familien i Vassbotn."

 

Bøkene for Farsund nevner ikke Halling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være den Iver Lem som ble døpt 2. okt. 1731, sønn til gullsmed Ditlef Henriksen Miltzow, Farsund og Inger Eilertsdtr. Lund.

 

Far til Iver Lem Halling, Ditlef Henriksen Miltzow kan være sønn av Henrich Miltzow, som i følge skiftet etter broren døde i Fredrikshald (Halden).

 

Skiftet etter Laurits Miltzau ble avsluttet 12. des. 1721 i Bergen, det oppgis tre barn etter Henrich Miltzau:

  • Detlef Miltzau, bor i Svendsborg, Fyn
  • Henrich Miltzau, myndig og nærværende
  • Inger Kirstine Miltzau, gift med Ole Larsen, bor i Kiølen

I tillegg er tre søstre til arvelateren nevnt.

 

Henrich Miltzow d.e. er identisk med Henrich Clausson Miltzow, sønn av fogden på Voss, Claus Henrikson Miltzow, som var sønn av Henrich Miltzow, sogneprest på Voss 1623 til 1666.

Dette kommer fram av skiftet etter Henrichs mor, Inger Lauritzdatter på Mosefinn, Voss i 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Per Torgersen. Tusen takk for at du tok deg tid til å gå igjennom bygdeboka. Det sparte meg (og bibliotekene) for mye jobb.

 

Takk til deg også Grete for stor innsats. Jeg kan føye til at fogden på Voss, Claus Henrichson Miltzow var gift med Inger Lauritsdatter Heiberg også nevnt Mosafinn. Hans mor var Chrisence Madsdatter ca 1610-.

 

En Henric Miltzow gifter seg 26. aug. 1723 på Voss med Elze Hansdr Alstrup. Han er kanskje bror av Ditlef.

 

Iflg. FS ser det ut til at Henrik Clausson Miltzow 1661- (evt. 1666-) var gift med Beate Larsdatter ca 1665-. lenke.

 

Ingeborg Eilertsdatter Lund f. 30.jul.1698 ble gift i Vanse 16.sep.1731 med Ditley Henriksen Miltzow f. ca 1695 (FS) skal være 6.sep.1731, se lenke (kb).

 

En mulig Trine Christensdatter er døpt 22.jul.1736 på Vanse lenke. Kan det være hun som ble gift med Ivar Lem Halling.

 

Gullsmed Ditlef får en ny sønn Henrich 30.nov.1732 lenke og en sønn Eilert 1.aug.1734 lenke samt Lars 8.aug.1741 lenke.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Verner Halling døde i Spangereid i 1783, 73 år gammel: Gravlagte i Spangereid sokn i Sør-Audnedal 1770-1815

 

Ved hjelp av de nye, fine søkemulighetene i BetaDigitalarkivet fant jeg Morten Trulssøn Halling gift i Valle, Audnedal 1737 med Gunnild Thomesdatter. Jeg antar at dette er den samme Morten som ble gift med Torbor Svennungsdatter i Spangereid 1742. Jeg finner også andre Trulsen/Trulsdatter og jeg antar at dette er barn av borger i Kristiansand; Truls Larsen Halling.

 

Ministerialbok for Audnedal prestegjeld, Valle sokn 1726-1766 (1029Q)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Truels Larsen Halling 14. sept. 1728. Etterlot seg enken Martha Dorothea Mortensdatter og fire sønner og to døtre:

 


  1.  
  2. Morten Trulsen i sitt 16de år
  3. Lars Trulsen i sitt 15de år
  4. Br…? Trulsen i sitt 12te år
  5. Friderich Christian Trulsen i sitt 9de år
  6. Marie Kirstina Trulsdatter 6 år
  7. Trulena Trulsdatter 4 år
     

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 2 , 1724-1730, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20:

Ingeborg Eilertsdatter Lund f. 30.jul.1698 ble gift i Vanse 16.sep.1731 med Ditley Henriksen Miltzow f. ca 1695 (FS) skal være 6.sep.1731, se lenke (kb).

I denne lenke fra Riksantikvaren ser jeg følgende:

 

"Ut over på 1700-tallet vokste Farsund som handels- og sjøfartsby. Mye av æren for den solide posisjonen stedet

opparbeidet seg på slutten av det 18. århundre, tillegges to velstående reder- og kjøpmannsfamilier; Eilert Lund og

Jochum Brinch Lund. Sistnevnte kaltes for byens grunnlegger. Farsund ble Ladested i 1795."

 

Og Grete, jeg jubler også litt for de nye søkemulighetene - foreløpig i Betaversjon.

 

Det kan se ut til at bare Berte Sophie Amalie Halling av Michaels barn vokste opp (pluss Ivar Lem Halling/Miltzow). Hvor kan skiftet etter Michael finnes ? Det hadde også vært interessant å se gullsmedens skifte og hva det skrives om Ivar Lem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side fant jeg dette, som er noe av det samme du har funnet:

 

"I alle fall så tidlig som i 1750-årene begynte man med kjølhaling av skip der. Det var brødrene Gabriel og Eilert Jonassen Lund som begynte. De hadde ved farens død i 1745 stiftet firmaet "Gabriel og Eilert Lund", og drev med oppkjøp av eiendommer, skipsrederi og havariforretninger. De kjøpte sin første part av Husebygården alt i 1745, og i løået av noen år var hele Huseby i familien Lunds eie. Dermed eide de også grunnen i både Loshavn og Eikvåg.

 

I 1756 måtte en gesandt fra Tripolis søke havn i Eikvåg. det var ikke noe presentabelt husvære å finne der, så han fikk bo hos Gabriel Lund privat. Det var vel det som fikk Gabriel til å søke myndgheten om å opprette gjstgiveri i Eikvåg. I januar 1757 fikk han gjesgiveribrev, utstedt av amtmannen, senere stadfestet av kongen.

 

Verven i Eikvåg - med Jonas Lunds herskapelige hus i bakgrunnen. Huset eies i dag av Nils Evanger (bildetekst)

 

Gjestgiveriet skal "..fournere alle til ovenmeldte Havn Eegvog eller Lusehavn ankommende Skippere og Reysende imod at hand har forpligtet sig at holde gode Logementer med alle andre Ting til de seiglende og Reysendes Fornødenhed, og ellers være dem assisterlig med befordring viidere."

 

Vi vet ikke hvor gjestgiveriet stod. Det kan ha vært i et lite hus like ved verven, like før en kommer til det huset som Jøllefamilien eier i dag. Der ble det i allefall drevet vertshus. Det var Iver Lem Halling som bodde der på den tiden. Gabriel Lund har ikke bodd i Eikvåg. Han døde 46 år gammel i 1765. Hans enke, Anna Jochumsdatter Brinch, flyttet til Huseby. Hun overtok samme året bevillingen til å drive gjsetgiveriet, og i dette brevet nevnes også skip som kom til "Hommerduus og Scottehavn"."

 

Kilde: Verven i Eikvåg

 

 

Hvis det stemmer at Iver Lem Halling er Ditlev Miltzows sønn var han søskenbarn med brødrene Eilert og Gabriel Jonassønner Lund, siden Ivers mor var søster til Jonas Eilertsen Lund. Det er litt merkelig at Iver Lem Miltzow skulle ta navnet Halling. Kan samme navn ha ført til en sammenblanding og at Iver Lem Halling og Iver Lem Miltzow er to forskjellige personer?

 

-----

 

Når det gjelder Truls Larsen Halling - kan han være en bror av Michael. Kanskje en tredje bror er far til kapellanen på Kongsberg, Herman Christian Halling, f. ca 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Laurits Miltzau ble avsluttet 12. des. 1721 i Bergen, det oppgis tre barn etter Henrich Miltzau:

  • Detlef Miltzau, bor i Svendsborg, Fyn
  • Henrich Miltzau, myndig og nærværende
  • Inger Kirstine Miltzau, gift med Ole Larsen, bor i Kiølen

I tillegg er tre søstre til arvelateren nevnt.

 

Inger Kirstine Miltzau døde 67 år gammel i Stavern 1766. Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.