Gå til innhold
Arkivverket

Når er brudebildet tatt ?


Ingunn K. Randa
 Del

Recommended Posts

Hallo

Jeg lurer på om noen utifra klærne på dette brudebildet kan si ca. når det er tatt. Jeg er litt uenig med min onkel. Bildet er tatt enten 1882 eller 1907 på Finnøy i Rogalandpost-2791-0-78079400-1330374701_thumb.jpg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deres mening, jeg må nok krype til korset her ser det ut som ;)

Min onkel mener at det er mine oldeforeldre og jeg og min far mener at det er mine tippoldeforeldre ut i fra utseende.

Jaja, takk i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ditt brudebilde er påført informasjon om fotografens navn, så kan det sannsynligvis være mulig å få bekreftet/avkreftet det ene eller andre alternativet.

Det finnes oppslagsverk om fotografer i Rogaland som trolig kan bidra til å fastslå det korrekte årstallet av de to du oppgir.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ditt brudebilde er påført informasjon om fotografens navn, så kan det sannsynligvis være mulig å få bekreftet/avkreftet det ene eller andre alternativet.

Det finnes oppslagsverk om fotografer i Rogaland som trolig kan bidra til å fastslå det korrekte årstallet av de to du oppgir.

Mvh Magne

 

Hei Magne, vet du om disse oppslagsverkene finnes på nett, eller evt. navn på dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne, vet du om disse oppslagsverkene finnes på nett, eller evt. navn på dem ?

 

Jeg har vært heldig og funnet fotografen slik at jeg har kunnet tidfeste et bilde, og ut fra det identifisere en person. Ved hjelp av Preus museum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at både brud og brudgom har høye kraver både i bilde #1 og #7, og vet i hvert fall at kravene sank betydelig for kvinnenes del etter 1900. Ut fra dette ville jeg ha tippet at bildet i #1 stammer fra 1882.

 

En annen ting er at brunfargen på bildet kanskje trekker i samme retning. Jeg har flere brune bilder fra 1880-årene. De som er tatt etter 1900 er mer lilla eller i "vanlig" svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende vi som var først ute med å anslå 1907 må krype til korset og gå for 1882!

 

Det er vanskelig å finne noe å sammenligne med, men finner i ei bok som heter

"Gard og Grend" et bilde fra et bondebryllup på Helgøya (tatt av M. Finborud, Nes) i 1896

som jeg har prøvd og tatt et utsnitt fra, og når en ser på de kvite skjortebrystene med hvite

sløyfer som mannfolkene er kledd i så kan det vel hende klesstilen passer, selv om bruden på mitt

bildeutsnitt har hvit kjole.

 

Men det er nå 14 år mellom 1882 og 1896 også da, så moten rakk sikkert å endre seg?

post-185-0-69998700-1330431677_thumb.jpg

post-185-0-33021000-1330432460_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles at det er fra 1907. Kjolen er løs over brystet, øverste del av ermene er vide og underermene trange. Kjolen har heller ikke stor skjørtevidde.

 

Hadde ikke dronning Maud slike kjoler?

 

Her er noen gamle klassebilder. Riktignok av barn, men foreldrene fulgte nok med i tiden. Her kan man se endringen i moten. Se bl.annet 1912 http://www.fotonettverk-rogaland.no/nettutstillingar/eldre_skulefotografi_fraa_rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles at det er fra 1907. Kjolen er løs over brystet, øverste del av ermene er vide og underermene trange. Kjolen har heller ikke stor skjørtevidde.

 

Hadde ikke dronning Maud slike kjoler?

 

Her er noen gamle klassebilder. Riktignok av barn, men foreldrene fulgte nok med i tiden. Her kan man se endringen i moten. Se bl.annet 1912 http://www.fotonettverk-rogaland.no/nettutstillingar/eldre_skulefotografi_fraa_rogaland

 

Jeg kan ikke se den helt store forskjellen for min del, men det kan jo være at øynene mine ikke er gode nok :) Uansett ser det ut til at kravene for pikenes del var lave også på 1880-tallet, slik at det bare var unge og voksne kvinner som gikk med krave opp til haken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var farlig nært nr 1!

 

Nesten bare buksepressen som er forskjellen :)

 

Ikke så sikker - og bruden går vel her i en slags bunad? Uansett synes brudens frisyre på siste bilde å være forskjellig fra nr. 1, som er det mer tradisjonelt hardt tilbakestrøkne og oppsatte, i motsetning til det mer "løselige" eller hva jeg skal kalle det som var rundt århundreskiftet.

 

Jeg tror kanskje man må fokusere mest på kvinnene og deres klær og frisyre. Mannsmoten har tradisjonelt vært mer konservativ, og har forandret seg langsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne, vet du om disse oppslagsverkene finnes på nett, eller evt. navn på dem ?

 

Tror ikke noe særlig finnes på nettet. Men dersom du har fotografens navn kan jeg gjøre et forsøk på å hjelpe deg. Er bildet tatt på Finnøy (eller muligens hos fotograf i Stavanger) så vil jeg uansett tro at fotografen bak dette bildet kan spores opp i ulike publikasjoner her lokalt i Rogaland.

Og da er det trolig enkelt å finne ut om vedkommende i det hele tatt var fotograf så tidlig som på 1880-tallet. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sffarkiv.no/sffbasar/style_moreogromsdal.asp?p=form&db=dbfoto&form_advanced=True

 

Går en inn på linken her og bruker "brudepar" som motiv/stikkord vil en finne en masse brudebilder også før 1900. Hold de andre felt åpne.

Jeg søkte på perioden 1880-1915 og fikk 76 flotte brudepar fra denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brudepar fra 1911 i Nordland.

 

Interessant. Ser at bruden har høy krave, men samtidig har hun det mer løselige håret som viser at det er tatt etter 1900.

 

Hvis noen nå finner et bilde fra 80-årene der bruden har løselig hår også (selv om jeg ikke tror det finnes), vil forvirringen være komplett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en betraktning - brudens posete kjoleliv stemmer mer med 1880-90 - årene enn etter 1900. Da ble det strammere liv, og fulgte du moten slavisk skulle det være "duebryst" dvs snørt i S-fasong. Jeg synes også at brudgommens bukser er veldig posete og hvis man ser på 1911-paret har brudgommen press i buksene og lavere krave.

 

Mote var selvfølgelig ikke tema overalt men den hadde innflytelse i de fleste kriker og kroker av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet svaret på Preus museum. Fotografen heter Henrichsen & co, hun/de åpnet firma i Stavanger i 1901. dvs at bildet er tatt i 1907. Takk for alle svar og all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.