Gå til innhold
Arkivverket

Mine spørsmål om hjelp til danske slektsforskere


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei allesammen

 

Jeg har bare lyst å få tilbakemelding på om dere synes det er OK at jeg stadigvekk legger inn spørsmål fra dansker som søker slekt i Norge ?

 

I forumet til Slægt & Data har jeg et permanent tema hvor jeg tilbyr dansker hjelp til å finne ut av norsk slekt og forsøker stort sett å greie det selv. Men en del spørsmål blir for vanskelig for meg og da prøver jeg her.

 

Jeg har tenkt som så at de som ikke er interessert bare kan overse det, men vil likevel gjerne ha litt synspunkter på det. Selv har jeg den filosofien at alle spørsmål er av interesse for noen og siden jeg selv har fått mye hjelp, er det OK for meg å bruke litt tid på det.

 

Så hva sier dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel være greit? Kan ikke forstå annet.

 

Men du burde kanskje henvise dette forumet og til de norske kildene her på DA med en gang? Du har fortsatt mulighet til å svare.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også.

 

I likhet med at det er godt for oss å kjenne til noen som 'kan' Danmark, har jeg forståelse for at det er godt for dansker å ha en person som Litta å spørre som 'kan' Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er flott av deg Litta. Jeg har vel ikke selv kunnet bidra noe særlig for deg tror jeg, men kan jeg det en gang så er det hyggelig. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjør en flott jobb jeg Litta, dette går jo begge veier når du også tilbyr oss hjelp med "dansker", som jeg har benyttet meg av, så jeg mener det er bare hyggelig at vi kan hjelpe hverandre. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er positiv til det jeg. Om alle andre også går god for det og er positivt innstilt til det, så er det bare å holde frem med spørsmål fra danskene. Dansker og nordmenn er jo relativ nært beslektet, så det er bra at slike spørsmål blir tatt opp innpå her :rolleyes:

 

Vh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen

 

Jeg har bare lyst å få tilbakemelding på om dere synes det er OK at jeg stadigvekk legger inn spørsmål fra dansker som søker slekt i Norge ?

 

I forumet til Slægt & Data har jeg et permanent tema hvor jeg tilbyr dansker hjelp til å finne ut av norsk slekt og forsøker stort sett å greie det selv. Men en del spørsmål blir for vanskelig for meg og da prøver jeg her.

 

Jeg har tenkt som så at de som ikke er interessert bare kan overse det, men vil likevel gjerne ha litt synspunkter på det. Selv har jeg den filosofien at alle spørsmål er av interesse for noen og siden jeg selv har fått mye hjelp, er det OK for meg å bruke litt tid på det.

 

Så hva sier dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny på denne siden, men jeg drister meg til og sende et spørsmål motsatt vei. Nemlig til Danmark.

Jeg leter etter flere opplysninger om Laura Nilsdatter fra Ringkøbing. Hun er født 1860

Hun ble gift med en sjømann fra Egersund: Gustav Mikal Eriksen Gratsveit f. 1862. De traff hverandre i England hvor jeg tror de giftet seg i Durham i 1888.

Så reiste de USA der de fikk ei jente som døde fra dem som liten.

Etter dette reiste de til Norge og kjøpte gården Grastveit i Egersund. De fikk ikke flere barn, men fostret opp min manns bestemor.

Det skulle vært veldig kjekt og fått vite mer om Lauras slekt i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter flere opplysninger om Laura Nilsdatter fra Ringkøbing. Hun er født 1860

Det skulle vært veldig kjekt og fått vite mer om Lauras slekt i Danmark

 

Det er bare kjekt å kunne hjelpe :)

 

Det var faktisk ikke vanskelig i det hele tatt å finne henne, for i FT1910 står det at hun er født 15 juli (jeg velger å tro at hun er rett, selvom det er i 1858, der var ikke treff på andre med samme navn i Ringkøbing amt) : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036625002068

 

Litt artig er det at hun var tvilling. Jeg vedlegger klipp fra kirkeboken for Ølstrup sogn, Bølling herred, Ringkøbing amt, 1852-1882, opslag 37

og fra folketellingen i 1870.

 

Du kan jo selv sjekke litt i de andre folketellingene: http://ddd.dda.dk/ (velg folketellinger og så autocheck af område)

 

Kirkebøkene finner du her (da må du registrere deg og logge inn): http://www.sa.dk/ao/default.aspx

 

I 1874 flytter hun til He, Ringkøbing, se vedlegg.

 

Har du data for vielsen deres ? Hadde vært fint å se navnet på faren for å få en 100% bekreftelse.

post-28-0-59307900-1330966041_thumb.jpg

post-28-0-68899800-1330966048_thumb.jpg

post-28-0-59843000-1330966092_thumb.jpg

post-28-0-00472600-1330966821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du kan hjelpe meg og har funnet noe allerede.

Vielsesåret fant jeg på findmypast.co.uk - den britiske collection -kirkebøker for dåp, ekteskap.....

Det viste seg at det var en betalingside når jeg trykket på VIS. Derfor tenkte jeg at jeg ville vente med den til jeg hadde mer og lete etter der.

Videre tenker jeg at det ikke er så mange som heter Gustav Mikal så jeg valgte og stole på dette årstallet 1888.

Ut fra det du sendte meg førte det til at jeg søkte litt på egen hånd og fant en annen Laura. Hun er 1 år i folketelling 1860 Bølling, sønder Borris, Gaasdal med far Niels. Hvis hun er født i 1860 kan hun ha blitt oppført som et år under tellingen.

 

Bjørg Marit Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du kan hjelpe meg og har funnet noe allerede.

Vielsesåret fant jeg på findmypast.co.uk - den britiske collection -kirkebøker for dåp, ekteskap.....

Det viste seg at det var en betalingside når jeg trykket på VIS. Derfor tenkte jeg at jeg ville vente med den til jeg hadde mer og lete etter der.

Videre tenker jeg at det ikke er så mange som heter Gustav Mikal så jeg valgte og stole på dette årstallet 1888.

Ut fra det du sendte meg førte det til at jeg søkte litt på egen hånd og fant en annen Laura. Hun er 1 år i folketelling 1860 Bølling, sønder Borris, Gaasdal med far Niels. Hvis hun er født i 1860 kan hun ha blitt oppført som et år under tellingen.

 

Bjørg Marit Grastveit

 

Ja, man skal være forsiktig med at konkludere uden at have flere informationer at bygge på. Derfor er det også vigtigt at finde den vielse, for det er næsten den eneste måde at være helt sikker på at Laura er den vi tror hun er :) Men det er da godt arbejdet, synes jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Litta. Jeg sitter her og jobber med slekten omkring Lars Møller Ibsen og ser at du har hjulpet en dansk dame med det samme .Har du noen mulighet til å føre oss sammen ?Det hadde vært helt supert .Med vennlig hilsen Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta. Jeg sitter her og jobber med slekten omkring Lars Møller Ibsen og ser at du har hjulpet en dansk dame med det samme .Har du noen mulighet til å føre oss sammen ?Det hadde vært helt supert .Med vennlig hilsen Gunn .

 

Jeg har sendt deg en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flott at du hjelper de danske jeg Litta, og det gjør da ingen ting for meg iallefall om du bruker dette forumet til å spørre etter slekt for dem. Dansker som har slekt i Norge har

sikkert interesse for flere her, og de danskes norske slekt kan da fort være slekt av noen av de norske som leser her også. Jeg hjalp vel noen danske jeg også av og til da jeg leste den

danske nyhetsgruppen for slektsforskning, og noe ble vel tatt opp gammelforumet her da eller i de gamle nyhetsgruppene av meg, men det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.