Gå til innhold
Arkivverket

Hjob Wilhelm von Printzen, o.1670, Tyskland


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Enda et spørsmål fra en danske :)

 

Jeg har ikke kunnet finne noe, men navn og relasjoner er såpass spesielle at jeg anser det som sannsynlig at noen derute har viten om det.

 

Desverre er teksten på engelsk <_< :

 

Hjob Wilhelm von Printzen is my direct ancestor. Unfortunately we do not know anything about his wife and his home in Norway. (Dette er da spørsmålet)

 

He is mentioned in the Danish and Norwegian military biographies as follows.

He is born in Mark Brandenburg, Germany ca. 1669-1677.

He died 25th March 1740 in Copenhagen. Buried in the Ganison Church 25th March 1740, 63 years old.

Accoding to this link http://old.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/index.html page 267

he becomes sergeant in Bøynenbourg Infantry Regiment 30th March 1689, which probably places his birthday closest to 1669.

The link goes on: Fenrik with same regiment 1th of July 1689. First Lieutenant 20th of April (13 April?) 1700. Captain 23th of September 1707. Retired 9th of August 1728.

 

Nearly the same story is found in Hirsch‘s Fortegnelse over danske og norske Officerer med Flere fra 1648-1814, page 221-222: ”Fenrik in Boynenburg’s infantry regiment 1690. Lieutenant in same regiment (Güldenløwe) 13 April 1700. Captain in same regiment (Cicignon) 23 September 1707. On 11 July 1707 received permit to travel for four months to his home in Markbrandenburg (Registratur Nummer 655 in the year 1707). Retired as Major 4 August 1728. His Seal (Coat-of-Arms) can be found in the referred cases 10 May 1713, Paragraph 9. According to Ledebur, the bird is supposed to be an owl. Written Prinsen and Printzen. Pommeren and Brandenburg Noble Family.”

 

This link http://old.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bd_1/index.html page 445 mentions him in connection with his daughter Birgitte Cathrine, married to military person Peter Helmich.

 

A son (also military person) Otto Henry Printzen is born May 1701 in Kristiansand, Norway. Was buried in Saviour's Church (Var Frelsers Kirke) in Christiania (Oslo). 20 november 1761. Married to SophieTugenreich Zeplin.

 

A son (also military person) Fredrik Wilhelm von Printzen is born 1697. Dies 25th January 1748, buried in the Church of Holmen (Holmens Kirke) 30th januar 1748th (Source: Topsøe-Jensen's officers in the Danish-Norwegian Søetat 1660-1814, 2:333-334). 22th October 1734 married to Susanne Elisabeth Clavel de Letang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Jeg fant ditt innlegg av stor interesse.

Har selv forsket litt opprinnelsen til de norske slekten Printz, som påstår å være av adelig tysk opprinnelse, og dermed kunne føle seg berettiget å bruke predikatet "von".

Kunne jeg få adressen til spørsmålstilleren, slik at vi kan ha en dialog oss imellom?

 

Hilsen

Jan M Keus

janm@keus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fant ditt innlegg av stor interesse.

Har selv forsket litt opprinnelsen til de norske slekten Printz, som påstår å være av adelig tysk opprinnelse, og dermed kunne føle seg berettiget å bruke predikatet "von".

Kunne jeg få adressen til spørsmålstilleren, slik at vi kan ha en dialog oss imellom?

 

Hilsen

Jan M Keus

janm@keus.no

 

Jeg har sendt deg en mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke om dette er av interesse men legger inn lenke til skiftet etter Otto http://arkivverket.no/URN:sk_read/25403/379/

 

Kære Berit.

1000 tak for hjælpen. Du kan tro, det har interesse. Jeg har skrevet til Riksarkivet om at få en udskrift, men det kan ikke lade sig gøre. Derfor vil jeg nu vende tilbage til dig og spørge, om du kan levere billedet i en større forstørrelse, fordi det er faktisk kun overskriften, der er stor nok til at læse.

 

Mange venlige hilsener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Kære Berit.

1000 tak for hjælpen. Du kan tro, det har interesse. Jeg har skrevet til Riksarkivet om at få en udskrift, men det kan ikke lade sig gøre. Derfor vil jeg nu vende tilbage til dig og spørge, om du kan levere billedet i en større forstørrelse, fordi det er faktisk kun overskriften, der er stor nok til at læse.

 

Mange venlige hilsener

 

Hej, jeg har spurgt en ekstra gang hos Riksarkivet og de kunne godt se, at det ikke var til at læse, så selv om det ikke var normen så sendte de mig en ny kopi.

Hej, jeg har spurgt en ekstra gang hos Riksarkivet og de kunne godt se, at det ikke var til at læse, så selv om det ikke var normen så sendte de mig en ny kopi.

 

Da det kun er muligt at uploade billeder på max 500 k, kan jeg sende den fulde størrelse hvis det kan hjælpe.

 

mail: k.lomholt@gmail.com

 

vh

Kim

post-9185-0-14145600-1473106821_thumb.jpg

post-9185-0-37420600-1473107169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.