Gå til innhold
Arkivverket

Fotografier av innsatte ved Akershus festning


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

For en god stund tilbake tror jeg at det var en tråd her på forumet som inneholdt en link til gamle fotografier av innsatte ved Akershus festning .

Eller var det en link til et annen nettsted , jeg husker bare ikke .

Er det noen som kan hjelpe meg og finne tilbake til disse . Eller er det en annen måte og få fatt på disse fangebilder . Det er en person jeg skulle hatt bilde av hvis dette eksisterer .

 

Det er : Syver Olsen Forrestadstuen (Kryphus-Sjur) 1819-1905. I folketellingen 1875 er han nevnt som Syver Olsen Høiland , han er innført med samme navn i fangeprotokollen for Akershus festning i 1872 og i Trondhjem i 1880 .

 

 

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god stund tilbake tror jeg at det var en tråd her på forumet som inneholdt en link til gamle fotografier av innsatte ved Akershus festning .

Eller var det en link til et annen nettsted , jeg husker bare ikke .

Er det noen som kan hjelpe meg og finne tilbake til disse . Eller er det en annen måte og få fatt på disse fangebilder . Det er en person jeg skulle hatt bilde av hvis dette eksisterer .

 

Det er : Syver Olsen Forrestadstuen (Kryphus-Sjur) 1819-1905. I folketellingen 1875 er han nevnt som Syver Olsen Høiland , han er innført med samme navn i fangeprotokollen for Akershus festning i 1872 og i Trondhjem i 1880 .

 

 

 

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

 

Du tenkte kanskje på dette temaet? (Lenke i innlegg 1)

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170508-oppslag-i-statsarkivet-i-oslo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenkte kanskje på dette temaet? (Lenke i innlegg 1)

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170508-oppslag-i-statsarkivet-i-oslo/

 

Takk til Solveig for linken .

 

Hei Reidar , ja det var nettopp slike bilder jeg var på jakt etter . Det jeg lurer på hvor man kan finne resten av disse bildene og om det var tatt slike bilder rundt 1872 - 75 av de innsatte ved Akershus festning .

 

Kanskje Tom Larsen kunne komme på banen her :-))

 

Mvh. Bjørn

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Fotoalbummet fra Akershus starter ca.1901 så din Syver er ikke med.

det finnes ikke noen flere fotoalbum fra Akershus festning som jeg vet om.

 

En mulighet kan være Norsk Rettsmuseum i Trondhjem som har 13 fotoalbum fra Chr. Politikammer (1860-1910)

det er her over 9000 fotografier,

hvis din syver har blitt arrestert av politiet i Oslo, kan det være en mulighet.

Det er i allefall vært et førsøk.

 

I mitt register fra Chr.Politikammer,kriminalavd. som dekker ca 1885-1906 er han ikke med, heller ikke i mitt register for

Botsfengslet 1857-1913.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Fotoalbummet fra Akershus starter ca.1901 så din Syver er ikke med.

det finnes ikke noen flere fotoalbum fra Akershus festning som jeg vet om.

 

En mulighet kan være Norsk Rettsmuseum i Trondhjem som har 13 fotoalbum fra Chr. Politikammer (1860-1910)

det er her over 9000 fotografier,

hvis din syver har blitt arrestert av politiet i Oslo, kan det være en mulighet.

Det er i allefall vært et førsøk.

 

 

Tom

 

Hei Tom , tusen takk for svar og godt tips . Da gjør jeg fremstøt mot Norsk Rettsmuseum i Trondhjem i morgen .

 

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker med glede barndommens 'Detektivmagasinet' og annen oppbyggende lektyre, men husker også at jeg synes endel av oppnavnene på hordene av kjeltringer som herjet i Oslos underverden, virket nokså oppdiktede.

 

Jeg anbefaler derfor alle som sitter med samme inntrykk å bla litt i navnelistene i linkene ovenfor, og der finne alle aliaser som enkelte av 'synderne' brukte. Det er virkelig en studie verd, og ganske underholdene til tider!

 

Jeg håper jeg ikke fornærmer noen med slektninger i listene, men det skulle faktisk være ganske interessant å se fotoene av endel av de med de mest fantasifulle kallenavnene, som tydeligvis var nokså beskrivende for vedkommendes utseende.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf

 

Jeg er enig med deg, det er morro å se disse kallenavnene,

i mange av tilfellene kan det kanskje passe som beskrivelse av personene eller en beskrivelse han/hun ønsket å berike seg med.

i noen tilfeller ga tillnavnet kanskje en form for statussymbol.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har vært i kontakt med Norsk Rettsmuseum i Trondheim idag ( tlf 73899203 v/ Hellberg ) angående 13 stk. fotoalbum med porttretter av ca. 10.000 fanger . Hovedsaklig innsatte i Oslo området som Akershus , Botsen og Christiania Tugthus i perioden 1860 til 1910 . Disse bildene vil være søkbare hos museumet i løpet av en par år's tid . De holder på for " fullt " med avfotografering og digitalisering av disse , men fremdriften er igjen avhengig av samarbeid med Sverresborg museum i Trondheim .

 

For å sitere lederen ved Norsk Rettsmuseum i Trondheim , inntil digitaliseringen er ferdig " så kommer ingen i nærheten av disse bildene " og ingen henvendelse angående fange bildene blir fulgt opp før digitaliseringen er ferdig og matriellet blir søkbart .

 

Bildene blir ikke lagt ut på nettet , men blir sporet opp ved henvendelse til museumet . Det er kun fangebilder det dreier seg om og ikke noe saksdokumenter av noe slag .

 

Denne muligheten blir en gullgruve for oss som skriver slektshistorie og har " kjeltringer " blant våre forfedre . Men akk og ve , to år er lenge å vente i så måte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bildene blir ikke lagt ut på nettet , men blir sporet opp ved henvendelse til museumet . Det er kun fangebilder det dreier seg om og ikke noe saksdokumenter av noe slag .

 

 

 

 

 

Vil de da ha personell nok til å betjene alle henvendelsene som helt sikkert da vil komme? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de da ha personell nok til å betjene alle henvendelsene som helt sikkert da vil komme? :rolleyes:

 

Av frykt for at denne strikse lederen skulle bli arg og slenge på røret ,så dristet jeg meg ikke til å spørre om dette . Ei heller om en PC ville stå til rådighet for besøkende som evt. ville prøve å søke frem bilder selv .

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Jeg har sjekket i mitt register på fangefotografier fra Chr. Politikammer, kriminalavd. som jeg har utvidet til 1910, men han er ikke nevnt.

så det ser ut som du må smøre deg med tolmodighet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.