Gå til innhold
Arkivverket
Finn Karlsen

Trondheim før og nå

Recommended Posts

Finn Karlsen

Hei

Leinstrand var tidligere egen kommune og det var en del av Melhus prestegjeld. Det finnes en egen kirkebok for Leinstrand 1887-1906. Leinstrand er nå en del av Trondheim kommune. Kommune 1654 eksisterer ikke lenger, men det ser ikke ut som Leinstrand er havnet i Trondheim kommune, men i Melhus kommune (eller er det prestegjeld, det er kommunenr som står)

Det blir flere slike problemer, blant annet Børsa som står med eget nummer (gammelt kommunenr) mens en periode hørte Børsa med under Byneset. Gjelder også Strinda som kan være mange ting. Velger du Strinda alene får du både Malvik (som har eget nummer) og Moholt (som har eget punkt).

Jeg vet at dette ikke er lett, men jeg håper det kan gjøres litt bedre.

Finn

PS Ser nå i ettertid at velger jeg en av Strindaene, får jeg alle tre. Tja?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone Merete Bruvik

Det er en stor mangel i beta-systemet nå, og det er at "finn kilde" mangler. Den kommer i løpen av noen uker, da blir det forhåpentlig litt enklere å finne frem.

Når det gjelder kommuneinndelingen så er det som du sier utfordrende. Kildene blir koblet til kommuneindelingen slik den var i 1947 (da var det flest kommuner), og så skal vi ha tabeller som forteller hvilke kommune det tilsvarer til i dag, men disse er ikke på plass ennå, slik at det er vanskelig nå å søke i områder med omfattende kommune endringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Karlsen

Hei

Det eneste fornuftige når det gjelder kirkebøker, er å bruke sogn, de er den enhet som det har vært minst endringer i.

I starten når det gjelder de skannede kirkebøkene, var det forferdelig mye styr med at de forskjellige sogna kom flere plasser. Fortsatt er det slik for eksempel når det gjelder Sør-Trøndelag og Bakke sokn. Det står for seg selv i lista, men det står også som sogn under Strinda prestegjeld. Det øker frustrasjonsnivået blant brukerne. Dersom bøkene hadde vært sort på sogn, hadde alle for bakke kunne komme i rekkefølge og alle ville vært happy.

Men jeg vet at det er tatt beslutninger om at slik skal det ikke være, desverre, fordi det er med på å gjøre systemene vanskeligere tilgjengelig. I det nye systemet blir det imidlertid enda vanskeligere fordi som jeg nevner Leinstrand ikke er nevnt.

Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Eg må seie meg enig. Å leite i ukjende område etter eit bestemt sokn kan vere håplaust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Dersom ein skal kunne gå inn via kommunenivå bør etter mi meining alle kommunar som har eksistert vere med, og sokna bør kunne veljast frå alle kommunar som dei nokon gong har vore ein del av. Det er no vel også slik databaseveljaren fungerer, er det ikkje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.