Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Kristian Krogh f. Frosta 1858, død Weymouth, Mass


Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å spore Kristian Antonsen Krogh, som viser seg å være født i Frosta 1858. Ved konfirmasjonen er han oppført Krogh v. Krogland. Finnes det en gård Krogland i Frosta, tro?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6586&idx_id=6586&uid=ny&idx_side=-187

 

Han var først gift 27.7.1879 i Bakklandet med Eline Hendriette Witbro(e), f. 1860 Lade i Strinda.

Eline dør ca. 1896 i Portsmouth, VA. Kristian giftet seg så 6.9.1906 med Ragna Emilie. Finnes i Census 1910 og 1920 for Weymouth, Mass, og er begravet her.

 

Døper en datter i Finnås, Calda, da boende i Alsvåg på Bømlo i 1883:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5216&idx_id=5216&uid=ny&idx_side=-20

 

Innen 1887 er familien i Årstad, Bergen, hvor de døper en datter:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011816&personpostnr=207560&merk=207560

 

Jeg har ikke funnet Kristian emigrert, men visitt til Norge i 1923 oppgir 1881 som utreise fra Trondheim (han har dog rukket hjem for å lage et par barn, om dette årstallet skulle være riktig).

Kona Eline og to døtre reiser etter fra Trondheim i 1888:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=EMITROND&gardpostnr=55855&merk=55855#ovre

 

Ville sette stor pris på hjelp til å spore Kristian Krogh. Takknemlig dersom noen kan bidra!

 

Og dersom noen skulle kjenne Witbro(e), Hvidtbro-navnets opphav, er også dette kjærkommen info!

 

*Oppdatert 1. mars 15:45 med presiseringer som følge av god hjelp - og for å unngå tidligere feilspor til Arendal*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Alle spor er nyttige, selvfølgelig!

 

Jeg har i mellomtiden funnet døtrene Gladys og Anna Mae gift i Weymouth, Mass, begge i 1912. Far da omtalt som Christian Krough og Crough.

 

Det er en Christian Crough/Krogh med kone Ragna i census 1910 og 1920 for Weymouth Ward. Det står at han emigrerte 1885.

 

Kristians foreldre er Anton Andreassen fra Frosta og Kristen Anna Nilsdtr. fra Tromsø. De tok navnet Krog. Hvorfra vites ikke.

 

*oppdatert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arendal" kan jo være litt rundt formulert. Har sjekket raskt kirkebøker for Arendal, Tromøy, Austre Moland, Hisøy og Øyestad - for året 1859 - uten å finne noen opplagt kandidat. "Krog" kan jo også være tatt senere, etter at han forlot Arendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at han kanskje er født 1858. Får se litt videre.

 

Finnes ikke i Arendal og nabosogn for 1858 heller, ved rask jakt.

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å tenke litt høytt. I Fjære, 15 km fra arendal, har vi en gård Krogen. Der ble det i 1858 født en gutt - Kristian av foreldre Ole Karlsen og Kirsten Karine Pedersdatter. (Ref Fjære bygdebok/Krogen - s 76).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da faser vi ut Arendal og Agder....

Kanskje han har vært ved Arendalsbanen som jernbanemann en gang....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han søkte om pass før han reiste i 1923: Name:Christian KroghBirth Date:19 Sep 1858Birth Place:Franklin, NorwayAge:64Residence:No Weymouth, MassachusettsPassport Issue Date:6 Apr 1923Father Name:Anton KroghFather's Birth Location:Norway

 

Her sies det at han reiste fra Trondheim i 1881. Har oppholdt seg i Norfolk, Virginia og i Weimoth. Naturalisert i Virginia i 1892. Gift 6. sept. 1906 med Ragna E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen stemmer jo med han som giftet seg med Eline i 1879, og det var vel neppe to av dem.

 

Hyggelig å "se" deg igjen her på forumet, Heidi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne, takk for gjenkjennende hilsen! Hyggelig å være tilbake også!

 

Og takk til alle for god hjelp! Jeg har lest, men ikke rukket å fordøye alt. Men det synes nå helt åpenbart at Kristian Krogh som dør i 1910 ikke er vår, og at Arendalslenken var bomskudd. Det er nok rettere denne unge Krogh: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00903&personpostnr=569&merk=569, og da den samme som var gift med Laura Richardson Taylor.

 

Og da lever visst vår Kristian i beste velgående i både 1910 og 1920-census, og er frisk nok til norgestur i 1923. Storveis! Dette blir artig å nøste videre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad om pass den 6. april 1923 for seg og kona, Ragna E., i forbindelse besøket i Norge.

 

U.S. Passport Applications, 1795-1925

Name: Christian Krogh

Birth Date: 19 Sep 1858

Birth Place: Franklin, Norway

Age: 64

Residence: No Weymouth, Massachusetts

Passport Issue Date: 6 Apr 1923

Father Name: Anton Krogh

Father's Birth Location: Norway

Passport Includes a Photo: Yes

 

Sorry, dette var jo nevnt i innlegg 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du Heidi har tilgang til Ancestry, men ser at det også står en beskrivelse av Christian samt et bilde av han og kona på neste side i denne protokollen for pass-søknader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen du viser til (innlegg 14) i Arendal i tellingen for 1900 er på en webside hos Ancestry nevnt med fødselsdato 3. mars 1854, Arendal. Død 1938, alder 84 år. Gift med Laura Elise Larsen.

Hans foreldre Kristen Krogh (1813 - 1877) og Anna Johanne Albretsen (1813 - 1885).

 

Vet ikke om dette er korrekte data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje ?

 

Name: Kristian Krogh

Gender: Male

Death Date: 24 Jan 1910

Death Place: Brooklyn, Kings, New York

Age: 50

Birth Date: 1860

Birthplace: Norway

Occupation: Carpenter

Race: White

Marital Status: Married

Indexing Project (Batch) Number: B05634-9

System Origin: New York-EASy

Source Film Number: 1255737

Reference Number: cn 258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje ?

 

Name: Kristian Krogh

Gender: Male

Death Date: 24 Jan 1910

Death Place: Brooklyn, Kings, New York

....

Hei Kurt, takk for bidrag! Og ja, dette trodde jeg var vår mann, inntil jeg nå forstår at han og Ragna besøker Norge i 1923. Dermed er dette nok Kristian fra Arendal, mens vår mann skal være født i Frosta. Mon jeg skal oppdatere første innlegg med den infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ville hjelpe med en oppsummering av hva du anser som rett grunnlag for videre søk, foreslår i et nytt innlegg :)

Oppdatert innlegg #1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper, men hva med innlegg 4 hvor du sier: "Ser det er en Christian Crough/Krogh med kone Ragna i census 1910 og 1920 for Weymouth Ward. Det står at han emigrerte 1885. Dette er ikke VÅR Kristian. Han var i Norge og laget barn på den tiden, og død i 1910. Det må dermed ha vært to Christian Krough i Weymouth, utrolig nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper, men hva med innlegg 4 hvor du sier: "Ser det er en Christian Crough/Krogh med kone Ragna i census 1910 og 1920 for Weymouth Ward. Det står at han emigrerte 1885. Dette er ikke VÅR Kristian. Han var i Norge og laget barn på den tiden, og død i 1910. Det må dermed ha vært to Christian Krough i Weymouth, utrolig nok".

Har ikke vært her på en stund, og var ikke klar over at det nå er vanlig å slette og oppdatere underveis. Forsøkte meg derfor med en tidsangivelse i første innlegg, slik at det var mulig å se når oppdateringen kom - og hva som var postet før og etter :)

Jeg lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er lokalkjent i Frosta?

Jeg finner gården Kroglund i 1865, som nabogård til Loktutrøe, hvor vår Christian Antonsen Krog bor i 1865. http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f61717&gardpostnr=45&personpostnr=303&merk=303#ovre

Han er også oppført som Krog v. Kroglund ved konfirmasjonen, og på/i Loktuvald i forskjellige kilder.

Holder en knapp på at denne Kroglund er årsak til at de har tatt navnet Krog(h)?

Finnes det bygdebok for området, eventuelt?

 

Ser også nå at den første som er talt i Frosta i 1801-tellingen, er sogneprest Krog. Vil tro han kan ha inspirert en familie på Kroglund til å ta samme etternavn, det var neppe uvanlig?

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=f18011717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Heidi. Jeg er ikke sikker på at det er vanlig å redigere tidlige innlegg. Egentlig blir vel det både mye å holde rede på og så vil andre innlegg bli stående litt i løse lufta.

Min magefølelse tilsier at man lar prosessen gå, og så oppsummerer i siste innlegg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Heidi. Jeg er ikke sikker på at det er vanlig å redigere tidlige innlegg. Egentlig blir vel det både mye å holde rede på og så vil andre innlegg bli stående litt i løse lufta.

Min magefølelse tilsier at man lar prosessen gå, og så oppsummerer i siste innlegg etterhvert.

Godt å høre, og logisk - da er det meste som før. Takk, Jarl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.