Gå til innhold
Arkivverket

Serina Johansdtr i Ås, Jämtland


KG Eriksson
 Del

Recommended Posts

Serina uppges född 29/12 1862 i Norge. Officiellt inflyttade hon till Ås socken (Jämtland) 1886, men hon finns inte upptagen i inflyttningslängd och attest kan inte påträffas i kyrkoarkivet. Vigselnotisen från 1886 ger heller inga upplysningar om hennes ursprung.

I Sör-Tröndelag påträffas en Tilla Serine Johansdtr i Malvik, hon var dock f 1862 24/11 och i Örhus finns 1865 en Serina i till synes lämplig ålder, men hon var född 12/6 1863. Med hjälp av norsk folkräkning kan jag inte hitta fler potentiella kandidater, men någon nordbo kanske kan bidra med ytterligare.

Serina med familj finns upptagen med familj i svensk folkräkning 1890 (http://www.foark.umu.se/folk/z/person.asp?lannr=23&forsnr=33&pnr=652&selarkbild=%C5s).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Fant Serina Johannesdatter født 29 des 1862,døpt 1 mars 1863 i Statsbygd Sør Trøndelag.

Foreldre:Johannes Andersen og Maren Anna Tostensdatter.Kilde:Fødte og døpte Statsbygd 1858-1869

side 62,post 22. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse statsbygd 19 sept 1860.Johannes Andersen 36 år,og Maren Anna Tostensdatter 26 år.

Deres foreldre:Anders Andersen og Tosten Andersen.Søsken av Serina: Olbert 25 mars 1857 -

Anthon 15 mai 1859,begge nevnt som uekte - Ingebor Anna 12 nov 1866.Alle døpt i Statsbygd.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Vet ikke hva K G før Eriksson står for? Ved søk på "Family search" Fant jeg muligens

flere barn av ekteparet Axel Pettersson og Serina Johansdotter: Olga Terese Pettersson,født

9 nov 1900 Ås Jämtland,norra Hernösund og Gudrun Linnea Pettersson 2 mai 1904 Jämtland.

Kan dette være riktig? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för goda svar. Jag har av någon orsak haft problem under de sista dagarna med att logga in här på forumet varför mitt svar har dröjt.

Det synes mig som det är rätt Serina. Stadsbygdstösen Serina konfirmerades 7/10 1877 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6548&idx_id=6548&uid=ny&idx_side=-208). Däremot har jag ännu inte lyckats påträffa henne bland utflyttade för att kunna styrka sambandet med och därmed säkra identiteten av hustru Serina i Ås.

Karl Göran Eriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Göran - Har sett på utflytting som du nevner.Det var jo mange fra Statsbygd som

emigrerte til Amerika på denne tiden.Fant Serinas bror ungkar Olbert Johannessen,født 1855

nevnt som emigrant til Amerika 07 05 1885.Fant også pigen Serianna Johansdatter,nevnt med

emigrasjon til Amerika i 1886,nevnt med fødsel 1862.Mulig det er din Serina som ombestemte seg?

Fant ingen av dem ved søk på emigrasjon fra Trondheim og Bergen.Mulig det er andre på forumet

som kan ha noen ide om andre utreisesteder for emigranter fra statsbygd?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.