Gå til innhold
Arkivverket

betaDigitalarkivet - VIKTIG !


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Det er svært viktig at alle engasjerer seg nå og tester ut de nye søkefunksjonene !!

 

Vi kan miste noen av de viktigste redskapene våre og alle bør engasjere seg i dette.

 

Søkefunksjonene blir som i 1910-tellingen og jeg er vel ikke den eneste som synes den er for dårlig ?

 

Kom på banen og legg inn tilbakemeldinger på betaversjonens debattforum eller send mail til DA. Både positive og negative, selvfølgelig. Det viktigste er at vi som brukere sier vår mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Anette S. Clausen

    8

  • Litta

    7

  • Anne-Lise Hansen

    5

  • Bjørn K Nilssen

    5

Hei

 

Det er svært viktig at alle engasjerer seg nå og tester ut de nye søkefunksjonene !!

 

Vi kan miste noen av de viktigste redskapene våre og alle bør engasjere seg i dette.

 

Søkefunksjonene blir som i 1910-tellingen og jeg er vel ikke den eneste som synes den er for dårlig ?

 

Kom på banen og legg inn tilbakemeldinger på betaversjonens debattforum eller send mail til DA. Både positive og negative, selvfølgelig. Det viktigste er at vi som brukere sier vår mening.

 

Helt først: Jeg har ikke tid til å være på testingen, dessverre.

 

Så til saken: Jeg er enig i at dette er viktig å få testet, og egentlig burde det vel kunne lages en "gruppe" her inne av testbrukere, som kunne snakke sammen her i forumet og/eller på epost. Komme fram til en felles uttalelse om funksjonalitetene for deretter å sende en samlet begrunnet uttalelse til digitalarkivet. Jeg vil tro det er langt bedre enn korte ubegrunnede syte-eposter fra enkeltbrukere. Men altså....bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig at jeg er korka dum, og kanskje den eneste som lurer, men jeg er ikke helt med i svingene hva dette dreier seg om? Skjønner vel at det dreier seg om en ny søkefunksjon, men der stopper det opp! Har det vært mulig og fått en enkel innføring i praktisk bruk? Beklager at noen ganger må det til teskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig at jeg er korka dum, og kanskje den eneste som lurer, men jeg er ikke helt med i svingene hva dette dreier seg om? Skjønner vel at det dreier seg om en ny søkefunksjon, men der stopper det opp! Har det vært mulig og fått en enkel innføring i praktisk bruk? Beklager at noen ganger må det til teskje!

 

Har du vært inne på betaversjonen ?

 

Her er en liste med de forskjelige databasene:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174256-velkommen-til-vaar-beta-server/

 

Så det er bare å forsøke seg :)

 

Helt først: Jeg har ikke tid til å være på testingen, dessverre.

 

Så til saken: Jeg er enig i at dette er viktig å få testet, og egentlig burde det vel kunne lages en "gruppe" her inne av testbrukere, som kunne snakke sammen her i forumet og/eller på epost. Komme fram til en felles uttalelse om funksjonalitetene for deretter å sende en samlet begrunnet uttalelse til digitalarkivet. Jeg vil tro det er langt bedre enn korte ubegrunnede syte-eposter fra enkeltbrukere. Men altså....bare et forslag.

 

Ser poenget ditt, men det tror jeg blir for vanskelig å få til.

 

Legg også merke til at jeg sa 'negative OG positive tilbakemeldinger'.

 

Jeg er litt redd at programutviklerne kanskje ikke forstår behovene helt. Nå kan det jo hende at jeg er for pessimistisk og derfor ønsker også jeg å høre hva dere andre synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne på betaversjonen ?

 

Her er en liste med de forskjelige databasene:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174256-velkommen-til-vaar-beta-server/

 

Så det er bare å forsøke seg :)

 

 

Akkurat, hadde nok ikke fått med meg denne lista over de forskjellige databasene, men nå forstår jeg :)

 

Prøvde for moro skyld noen søk på hendelser som jeg visste om, men fekk nå itte til det, men får eksperimentere litt med det!

Men blir de gamle folketellingene fra 1865 osv. liggende som de gjør eller blir de borte?

 

Å si at en likte nyvinningen ved første øyekast er vel å ta hardt i, men mulig det går seg til B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en god idé å forespørre DIS om å gjøre noe her? Det burde være midt i blinken for en forening med data i fokus kunne gjøre en "brukerundersøkelse" av dette betasystemet og gi en anbefaling til Arkivverkets programmerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en god idé å forespørre DIS om å gjøre noe her? Det burde være midt i blinken for en forening med data i fokus kunne gjøre en "brukerundersøkelse" av dette betasystemet og gi en anbefaling til Arkivverkets programmerere.

 

Forventet vel egentlig at programmererne har vært i dialog med brukere FØR utformingen ble bestemt :) Det er alltid vanskeligere å gjøre noe i etterkant. Vi får krysse fingre for at det går bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde for moro skyld noen søk på hendelser som jeg visste om, men fekk nå itte til det, men får eksperimentere litt med det!

Ver obs. på at ikkje alle data frå folketellingane ligg inne på betaversjonen...

 

Men blir de gamle folketellingene fra 1865 osv. liggende som de gjør eller blir de borte?

Slik eg har forstått det blir dei borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg har forstått det blir dei borte.

 

Kanskje man kan be om å få beholde de i tilegg, dersom det ikke krever noe særlig vedlikehold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan be om å få beholde de i tilegg, dersom det ikke krever noe særlig vedlikehold ?

Det er dette som er grunnen til at det blit endring. Det gamle systemet er noko Jan Oldervoll i si tid laga fra grunnen av, og han er etter det eg skjønner pensjonist (eller blir snart...?). Det er ikkje alltid like lett for andre å ta over og vedlikehalde noko slikt.

 

Dette er ikkje endring for endringa si skuld, men av nødvendigheit...

 

 

Hele Digitalarkivet (unntatt skannet materiale) er basert på programkoden til Jan Oldervoll ved Universitetet i Bergen. Digitalarkivet startet som et samarbeid mellom Statsarkivet i Bergen og Historisk Institutt i Bergen (v/Jan Oldervoll). Etterhvert gikk prosjektet Digitalarkivet inn som en permanent tjeneste fra Arkivverket og vi fortsatte samarbeidet med Jan Oldervoll som programutvikler og lisenseier. Samtidig signaliserte Oldervoll at det var på tide å tenke på en tid etter ham. Det har altså lenge vært en plan om å fase ut programmene som gjør oss avhengige av Jan Oldervoll og dette har vi også passet på å nevne når det har vært naturlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er grunnen til at det blit endring. Det gamle systemet er noko Jan Oldervoll i si tid laga fra grunnen av, og han er etter det eg skjønner pensjonist (eller blir snart...?). Det er ikkje alltid like lett for andre å ta over og vedlikehalde noko slikt.

 

Dette er ikkje endring for endringa si skuld, men av nødvendigheit...

 

Jeg har stor forståelse for behovet for fornying, bare ikke brukervennligheten ofres. De nye layoutene er jo definitivt mye finere å se på, men funksjonaliteten bør være på topp i tillegg. Jeg er overbevist om at ekspertisen i DA fikser det til beste for oss alle. Men da må de vite HVA som er best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette er viktig å få testet, og egentlig burde det vel kunne lages en "gruppe" her inne av testbrukere, som kunne snakke sammen her i forumet og/eller på epost. Komme fram til en felles uttalelse om funksjonalitetene for deretter å sende en samlet begrunnet uttalelse til digitalarkivet. Jeg vil tro det er langt bedre enn korte ubegrunnede syte-eposter fra enkeltbrukere. Men altså....bare et forslag.

 

Dette synes jeg er et godt forslag.

 

Jeg vet at Riksarkivet (- eller Arkivverket?) for mange år siden hadde en referansegruppe blant lesesalsgjestene. Hvor ofte de møttes eller hvordan det hele fungerte, vet jeg ikke nok om, men idéen var jo god.

 

Jeg synes Digitalarkivet burde ha en tilsvarende gruppe av "superbrukere" eller "forsøkskaniner" som kan ta i bruk nye versjoner eller formater av databaser som blir lagt ut på Digitalarkivet og som kan komme med forslag til endringer og forbedringer både før og etterat de blir tatt i bruk. Gruppen bør ikke være for stor, men den bør ha en god fordeling med hensyn til medlemmenes alder, kjønn, datafaglige kunnskap og slektsgranskningsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg kommer klart frem i innledningen. Det er bare å prøve å søke på personer, så vil du se problemet.

 

Sorry - det var jo i det andre forumet at problemet ble beskrevet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176703-to-store-sakn/

Greit, da ser eg kva du snakker om :)

 

Dette med søk på namn er og vil alltid vere eit problem når vi snakker om variantar av namn med ulike skrivemåtar. Til ein viss grad går det ann å komme forbi noko av dette ved å søke på delar av namn (som du viser til), men dette vil falle gjennom der variantane er for ulike. Det går fint ann å finne alle Kristoffer, Christopher og Christoffer med å søke på *risto* utan å få med alt for mykje anna, medan ditt døme med Ingebret, Engelbret og Embret strakt blir verre.

 

Etter det eg kan sjå frå Torodd sitt døme er det i den eksisterande løysinga implementert bruk av regulære uttrykk (meir utfyllande på engelsk her): Dømet med "byrjar på + [csz][ie]" er jo nettop bruk av slike uttrykk. Sjølv om dette fort kan bli vel komplisert for mange er det eit kraftig verktøy for søk som burde kunne handtere det meste. I eit moderne verktøy burde det kunne gå an å handtere slike søk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket fort gjennom, søkte på en av mine og fikk opp en fin samling av hans førte hendelser på et og samme "ark". Så her og nu ønsker jeg det nye systemet velkommen. Synes det lover bra smile.gifEn annen ting er at det er meget positivt med systemer som gjør at flere enn en person kan vedlikeholde laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om eg meinar det er for mykje forandring på alt mogleg stadig vekk, så reknar eg med at dei som styrer med alt dette, veit kva dei gjer. Så går utifrå at dette totalt sett blir betre enn det gamle systemet, eller minst like bra som det har vore. Har ellers vore nøgd med det gamle systemet, og har funnet dei kjeldene, som eg har søkt etter. Har prøvd det nye systemet litt, og alt såg bra ut så langt.

 

Vh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt på globalt søk idag, fant en god del som kommer opp i fine lister, jeg søkte på de med litt "egne" etternavn og fikk dem opp i tur og orden, men når jeg søkte på Laake/Laache fant den ingen (og det er en del av dem) kan det være et problem med aa/å her, har noen andre merket noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med navnet Kari i Utmeldte, 2 kommuner. Jeg fikk ikke ut noen ting. Savnet også tidsperspektiv for mulige søk.

Søk 2 etter Kari Iversdatter som flyttet i 1910 fra ei kommune som ikke står på listen ...

Det var sannelig en dårlig generalprøve. (1910 hadde jeg ikke problemer med i det hele tatt den gang den kom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt på globalt søk idag, fant en god del som kommer opp i fine lister, jeg søkte på de med litt "egne" etternavn og fikk dem opp i tur og orden, men når jeg søkte på Laake/Laache fant den ingen (og det er en del av dem) kan det være et problem med aa/å her, har noen andre merket noe?

 

Jeg får mange treff når jeg prøver meg med Laake eller Laache, både i enkelt søk og i søkeskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket fort gjennom, søkte på en av mine og fikk opp en fin samling av hans førte hendelser på et og samme "ark". Så her og nu ønsker jeg det nye systemet velkommen. Synes det lover bra smile.gifEn annen ting er at det er meget positivt med systemer som gjør at flere enn en person kan vedlikeholde laugh.gif

 

Positive tilbakemeldinger tar vi gjerne imot!! Nettopp dette med å kunne følge en persons livsløp gjennom kildene har lenge vært en plan og nå ser det ut som vi får det til. Når mer funksjonalitet kommer på plass blir det enda bedre, det er bare å glede seg!

 

Jeg vet ikke om jeg søker på rett plass, men jeg søker i Globalt søk? og det er her jeg ikke finner Laache/Laache

(Søk i alle databaser)

http://da3.uib.no/cgi-win/WebGlobal.exe

 

Nei da er du på feil plass. Det søket skal utfases og har ikke vært oppdatert på flere år. Det er på betaDigitalarkivet søkingen foregår nå. Les mer og finn lenkene enten på framsiden til Digitalarkivet eller her: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174256-velkommen-til-vaar-beta-server/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott, da går jeg over på de andre skjemaene, jeg tentkte Globalt søk og trodde den var rett da jeg fant mange andre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med navnet Kari i Utmeldte, 2 kommuner. Jeg fikk ikke ut noen ting. Savnet også tidsperspektiv for mulige søk.

Søk 2 etter Kari Iversdatter som flyttet i 1910 fra ei kommune som ikke står på listen ...

Det var sannelig en dårlig generalprøve. (1910 hadde jeg ikke problemer med i det hele tatt den gang den kom).

 

Funskjonaliteten "Finn kilde" som skal erstatte dagens "Databasevelger" er under utvikling nå og når den er på plass, vil en få oversikt over tidperiode, geografi og kildekategori. Inntil dette er på plass, vil en ikke få god oversikt over hva som ligger på BetaDigitalarkivet, men hovedregelen er at det må finnes i gamle Digitalarkivet. Enn så lenge har vi kun flyttet gammel data. Nyinnkomne data skal vi publisere, men ikke før vi har "Finn kilde" på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg må ha gjort noe feil. Ved å skrive inn Kari som fornavn i en av folketellingene,

får en titusenvis av tilslag. Jeg fikk 0 under Frameldte. Det må nok være en misforståelse ute og går fra min side.

Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.