Gå til innhold
Arkivverket

Diplomingeniør Harald Mikkelsen


Gunnar  Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Som bygdebokredaktør er eg interessert i opplysningar om diplomingeniør Harald Mikkelsen som i 1918-1919 var disponent for A/S Søndmøre Cementstøperi & Entreprenørforretning i Ørsta. Han var ikkje herifrå og drog nok herifrå då selskapet gjekk dukken. Eg har funne to med dette namnet i FT 1910 og/eller i DIS Norge gravminner, men veit ikkje kven av dei det kan vere, eller om det var ein heilt annan. Kort sagt: når levde han, kvar kom han frå, kvar vart det av han, m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fra N.T.H. 1910-1919:

 

Harald Margithon Mikkelsen, structural steel designer, Robert & Schaefer Co., Chicago, f. 13-8-1887 i Talvik, Altenfjorden, sønn av kjøpmann Lars Mikkelsen og Marie, f. Helgesen. Gift 20-6-1914 med Alfhild Bergliot Thrane.

 

Eksamen artium 1912 Bodø off. skole, imm. N.T.H. 1912, eksamen våren 1916 på byg.ing.avd. Sekretær i Chicago Norske Studentersamfund 1929-30.

 

Ansatt ved Stadskonduktørkontoret, Trondhjem, 1916-17, Ved Trondhjem Elektrisitetsverks vannbyggningskontor 1917-18. Disponent for A/S Søndmøre Cementstøperi & Entreprenørforretning, Ørstavik pr. Ålesund 1918-19. Avd.ing. ved Kingsbay Kull Co., Spitsbergen 1919-21. Ass. i brobygging og bygningsstatistikk ved N.T.H. 1921-22. Konsulent- og agenturforr. i Trondhjem 1922-23.

 

Reiste til U.S.A. og arbeidet ved American Bridge Co., Gary, Indiana, først 6 mnd. som stålarbeider, senere som detaljør, checker og designer 1923-26, Stål- og jernbetongkonstruktør hos Brussel, Black and Vitler C., Chicago and St. Louis 1926-27.

 

Studentene fra 1912, utgitt 1962:

 

Harold Marithon Mikkelsen. Ingeniør, Huntington Park, California, U.S.A., f. 31-8-1887.

 

Min mor døde før 1940, min far etter 1945. - Mine tre barn er alle utdannet ved høyere amerikanske skoler og gift med amerikanere. 1) Svein Erik, avd.ing. ved telefonkompaniet i Los Angeles. - 2) Brit Carrel, rettsstenograf ved Høyesterett i Los Angeles. 1 sønn. - 3) Lars Bernt, stasjonsmester ved Southern Pacific jernbanen i Coose Bay, Oregon. 2 sønner.

 

Jeg var chief designer for Roberts & Schaefer Co., Chicago til 1945. Jeg flyttet da til Huntington Park og fikk stilling som chief draftsman for National Tank & Mfg. Co., Los Angeles, der jeg var til 1957, da jeg startet min egen forr. som tekn. konsulent for industrielle anlegg. Det arbeidet jeg med til dags dato, og jeg sulter ikke.

 

Jeg utvandret i 1923 og er glad for at jeg fikk se litt av utenverdenen. Jeg har reist nokså meget i statene, Canada og Mexico, og kom nettopp hjem fra en tur til Honolulu. I 1953 reiste min hustru og jeg fra Capri til Karasjok. Det tok oss 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California Death Index:

 

Name:Harald M Mikkelsen

Social Security #:325100413

Sex:Male

Birth Date:31 Aug 1887

Birthplace:Other Country

Death Date:26 May 1974

Death Place:Los Angeles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name:Alfhild Mikkelsen

SSN:547-21-3248

Last Residence:91740 Glendora, Los Angeles, California, United States of America

Born:1 Mar 1892

Died:May 1980

State (Year) SSN issued:California (1973)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjartans takk både til Christian og Arne for svært gode og utfyllande opplysningar! Det er nok eit bevis på kor rask og god hjelp ein kan få i Brukarforumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.