Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne navn på ukjent halvsøster, er det håp?


Liv Wingaard
 Del

Recommended Posts

Hei!

Da min bestefar døde i 1944 kom det for dagen at han hadde en uekte datter. Vi vet ikke navn eller når hun ble født. Er dette noe jeg kan finne ut i noe skiftepapir eller ? Har muligens fornavnet til moren og trolig hvor hun kom fra. Det er ikke lett å nøste opp i dette. Moren min er ikke interresert i dette eller noe med slekten til faren hennes så ikke hjelp å få der. Moren min er 91 år så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg det har vært noe barnebidrag inni bildet, skiftepapirer kanskje. Vet ikke hvor jeg skal begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at dette kan være støtende for noen. Min bestefar het Albert Joakim Wingaard f.6.3.1866 i Håby (Sverige) Han ble enkemann med to små 1899. Han giftet seg på nytt 1920 eller 1921, min mor ble født 7/3-1921.Det jeg vet om mammas ukjente søster er at hun antagelig kom fra Eidskogen, tror hun må ha blitt født rundt 1920 en gang. Moren hennes het (tror jeg )Andrine . Har også hørt at Andrine og datteren skulle ha bodd i Helgesensgt i Oslo antagelig en gang rundt 1940. Dette er ikke mye av opplysninger, mamma ante ikke om hennes eksistens før faren døde og ingen i familien har hatt noe kontakt med henne senere.

Hadde vært artig å finne ut av dette men vanskelig tror jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han i dødsfallprotokollregisteret

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 44 (Hbe 0044), 1944-1944, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27255/72/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513360679.jpg

 

Selve dødsfallprotokollen med event.skifteopplysninger finnes på

Statsarkivet i Oslo

Det er 60 års klausul så opplysninger fra 1944 er tilgjengelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han i dødfallprotokollregisteret uten at jeg ble særlig klokere av det. De tallene til venstre i protokollen, henviser til til noe annet ? Noe annet sted jeg skal slå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er noe feil i historien her. Albert Joachim står oppført med fødested Nedre Eiker 06.03.1866

 

Har funnet gårdene:

Vingaardstuen 83 4 Romedal Hedemarken Hedmark fylke Folketelling 1910 for 0416 Romedal herred

Vingaardshagen under 84 1 Romedal Hedemarken Hedmark fylke Folketelling 1910 for 0416 Romedal herred

Vingaard 247 Romedal Hedmark fylke Folketelling 1865 for 0416P Romedal prestegjeld

Vingaard 84, 83 1, 4 Romedal Hedemarken Hedmark fylke Folketelling 1900 for 0416 Romedal herred

Vingaardstue

 

I Romedal, Hedmark.

 

Kanskje noen med lokalkunnskap kan sjekke bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil at Albert ble født i Nedre EIker. Han kom dit sammen med familien i 1878 tror jeg det var. Det med RomedalHedemarken har jeg ikke hørt noe om , er nok ikke vår familie. Albert bodde i Oslo , funnet på tellingen fra 1900. Spennende er det uansett.

 

...men her i 1910 står han oppført med Bohuslen som fødested.

 

http://beta.digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392097106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albert Joachim Johannesen Wingaard er født i Sverige:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174509-den-svenske-slekten-wingaardwingaard/page__view__findpost__p__1489270

 

I denne tråden er det opplysninger om Albert Joachim Johannesen Wingaards første kone, som døde i 1899:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176290-marie-olsenalbert-joachim-wingaard/page__view__findpost__p__1503561

 

Den ukjente søsteren kan kanskje være født før han giftet seg med din mormor, eller vet du om hun er yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Siw Merethe , han var født i Håby som ligger i Bohuslen. Er ikke alt som står skrevet som er helt rett .

 

Albert Joachim Johannesen Wingaard er født i Sverige:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174509-den-svenske-slekten-wingaardwingaard/page__view__findpost__p__1489270

 

I denne tråden er det opplysninger om Albert Joachim Johannesen Wingaards første kone, som døde i 1899:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176290-marie-olsenalbert-joachim-wingaard/page__view__findpost__p__1503561

 

Den ukjente søsteren kan kanskje være født før han giftet seg med din mormor, eller vet du om hun er yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Siw Merethe , han var født i Håby som ligger i Bohuslen. Er ikke alt som står skrevet som er helt rett .

 

Alberts første kone ble døpt i Oslo men konfirmert i Eidskogen og han var på ferie der i mange år også etter konas død. Sikkert for at barna skulle treffe besteforeldrene sine. Tror denne ukjente søsteren må ha vært rundt moren min sin alder, mamma født i 1921, for moren min sier at hun hadde en opplevelese en gang hun tok toget til Skotterud hvor masse folk var møtt frem og de hadde sagt at der var datteren til Andrine, noe som ikke stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at Albert må ha hatt et ærend på Eidskog dersom det stemmer at han fikk en datter der, derfor sjekket jeg disse gårdene på Hedmark.

Minner om at det bodde en kar fra Eidskog sammen med Albert Wingaard i 1900, kanskje det er en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte også på det, Grete. Kanskje en yngre svoger, eller annet familiemedlem?

Emil Ols som bodde på samme adresse var bror til Alberts første kone. Da jeg fant ut hvem han var ved å legge sammen to og to så klarte jeg og oppspore fødsel, konfirmasjon , vielse og dør på den kona men det var en annen histore. EIdskog er dog inni bildet her også, har tenkt på om det kan være noe familie til kona men???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er Alberts første kone, Ovedie Maries bror - se lenke til tidligere temaer om familien i innlegg #16.

Beklager - har ikke lest tråden godt nok forstår jeg.

 

Edit: Supert Linda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebok Oslo 1940, Helgesensgt, ca midt i høyre kolonne gir vel navn på både mor og datter (rett over 9tallet. Andrine E. Brenna..dropper det andre navnet her siden hun muligens lever) : http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39920/2021/

 

Mvh

Linda

Yes, så flott. Tusen takk, dette hadde jeg nesten ikke trodd jeg skulle finne ut av. I morgen kveld blir det rødvin og mer slketsforskning. Tusen takk til alle gode hjelpere.

 

:-) Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært så flinke alle sammen, dette hadde jeg ikke klart uten så god hjelp. Tror nesten ikke det er noen etterkommere her men skal se mer i ettermiddag. Noen timer må man jobbe på jobben også, men håper dagen går fort. Tusen takk igjen, alle gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ho har etterkommarar så er det vel barn f. utanfor ekteskap, sidan ho har jentenamnet sitt når ho døyr.

 

Dersom du ringjer Kirkevergen i Oslo så får du vita kven som er festar. For meg ser det nesten ut til at ho døydde utan nokon nære slektningar. Sidan ho døydde om sommaren, men ikkje vart gravlagt (sett ned urne?) før i november.

 

Dette er noko eg har sett ved fleire som eg har leita etter, kanskje det ikkje er regelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en urne som er satt ned

 

Felt 910 på Vestre gravlund er en minnelund så her er det ikke noen fester

 

Oslo Tingrett/Byfogdembete har dødsfallprotokollene fra denne tiden

Siden dette er så nær familie bør du kunne få vite vilke opplysninger som gitt ved

hennes dødsfall og hva som står i protokollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.