Gå til innhold
Arkivverket

Flå i Melhus 1740-1767


Gordon Collett
 Del

Recommended Posts

Takk for forklarking. Han jeg fikk spørsmål ifra ville også vite faddernes navene hvis det hvar mulig. Også, kan du fortelle meg hva "2 P" kunne bety? Min første tanket var at det var datoen 2. Pinsedag men klart er det ikke det.

Gordon Collett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Septuagesima var i 1757 den 6. februar. Hva 2 P betyr vet jeg ikke, men enten er det snakk om løpenummer eller så kan det kanskje være (2 P[ost]); altså "andre etter" (normalt andre Søndag eller andre dag etter en eller annen forannevnt dato). Men jeg tror i dette tilfellet at septuagesima var datoen og at numrene etter er løpenummer. De fortsetter også i neste kolonne.

 

Edit: Hvis da ikke P står for "Pige" og D står for "Dreng"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis da ikke P står for "Pige" og D står for "Dreng"?

 

Det er nok riktig. Dåpsbarn nr. 2 på den datoen, og P. for Pige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg fikk spørsmål ifra ville også vite faddernes navene hvis det hvar mulig.

 

Jeg er langt fra sikker, men tror det står: Gulbr. Ringvold, Nils Jons. Ofne, Kari Langlou, Eli Engen, Beret Evensd. Bolan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra sikker, men tror det står: Gulbr. Ringvold, Nils Jons. Ofne, Kari Langlou, Eli Engen, Beret Evensd. Bolan.

 

 

Hei !

 

Bare at jeg er mye enig med Aud og som du har tydet navn på de fadderne i 1757,etternavn eller bosted er kjente navn i det området, og da ut i fra det jeg vet om det.

Kan da også noen av dem finnes i F. T. 1801 ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse fadderene var nok sikkert døde i 1801, men her er etter mitt skjønn gårdene som nevnes:

 

Ringvold Louloe Bolland Aune og Engen.

 

Hei !

 

Helt enig med Aud.

 

Og alle de etternavn og bosted som du nevner er godt kjent i det området.

 

Om jeg ikke husker helt feil så er det bygdebøker for Melhus og Leinstrand ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp og opplysingene! Jeg skal sende det videre til han som spurte meg.

Gordon Collett

Billings, Montana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.