Gå til innhold
Arkivverket
Marianne Holck

mangler i søk i betabasne

Recommended Posts

Marianne Holck

Hei

Igår fungerte både det enkle og avanserte globale søket flott for meg i forhold til søk i Trøndelag, og jeg ser at det kan bli et svært nyttig verktøy.

I dag har jeg forsøkt enkelt og avansert søk på min tippoldefar Lorentz Holtermann Holck (fra Bergen) med svært magert resultat

Både enkelt og avanser søk på Fornavn:lorentz Etternavn: Holck (eller Holc*) gav bare følgende poster:

Lorentz Holtermann Holck

01.11.1895

Bærum

s ug sjømand

Bærum: Granum

1910-12-01

folketelt

Folketelling 1910 for 0219 Bærum herred

Lorentz Holtermann Holck

1822

Bergen

gift Kommunerevisor

Herman Foss 9

1892-01-20

Ministerialbok for Johannes prestegjeld 1885-1915 (1301M6)

Lorentz Holtermann Holck

10.06.1821

Sandvigen

Enkemand skolebestyrer

1873-07-11

Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1861-1883 (1308M8)

Ingenting på dåp for hans seks barn, eller noe i FT 1865 eller 75, selv om jeg vet fra "det gamle systemet" at det ligger der.

Det kommer heller ingen opp ved søk på holc* i betabasen for FT 1865, mens samme søk i den Gamle FT1865 viser at det er 22 tilslag i Hordaland.

Er deler av Bergen uteglemt? (Heller ikke noen funn med betabasen for dåpslister, dersom Bergen velges.)

hilsen Marianne Holck

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marianne Holck

Jeg ser nå at det står følgende vedrørende informasjon: "Dessuten er det inkludert ca 50% av data fra folketellingene i 1865 og 1900. Vi har også nær 95% av data fra transkriberte kirkebøker. Dette utgjør tilsammen nærmere 20 millioner personposter".

Betyr dette at dåpslister fra Bergen ligger i de 5 % som ikke er med, og at FT 1865 for Bergen ikke er med?

Det er i tilfelle meget forvirrende, ettersom det er mulig å velge Bergen for begge betabasene! Dere bør gjøre det umulig å velge baser som ikke er lagt inn; testarbeidet blir ellers ganske raskt problematisk og frustrerende.

Eller er det andre grunner til at jeg ikke finner postene jeg leter etter?

hilsen Marianne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Dåpsdata fra Bergen er nok blant de 5 % vi måtte bruke litt ekstra tid på, så de vil nok ikke være med i beta i denne omgang.

Vi beklager at vi ikke har en god oversikt over innholdet på betaDigitalarkivet. Vi skal se om vi får hentet ut en liste over innholdet på mandag. Det vil forhåpentligvis hjelpe noe.

"Finn kilde" som skal erstatte dagens Databasevelger, er under utvikling og vil være på plass i løpet av mars. Da vil det være betydelig enklere å velge seg områder og snevre inn søkeutvalget sitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.