Gå til innhold
Arkivverket

Noen Rørosfamilier


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Jeg nedstammer fra Lusie Christensdatter (ca.1717-85), gm Anders Christophersen Hitterdal. For noen år siden satt jeg på statsarkivet i Trondheim og lette gjennom kirkebøker og skifteprotokoller for å finne hennes opphav. Jeg har i den forbindelse notert følgende:

 

Hennes far: Christen Olsen (Smeltersøn), ca 1687-1776

Mor: Maren Johan(ne)sdatter, ca 1686-1776

Farfar: Ole Christensen Smelter, ca 1657-ca 1721

Farmor: Lusia Larsdatter Rise, ca 1663-1750

Morfar: Johan Jespersen Aalborg, ca 1661-ca 1715

Mormor: Berit Anthonysdatter, ca 1662-1740

Farmors foreldre: Lars Olsen Rise, død før 1701, og Marit Svendsdatter, ca 1635-1720

 

Jeg lurer på om noen av dere som har større oversikt over Rørosslektene enn det jeg har går god for disse sammenhengene, og evt om dere har noe å tilføye. Jeg mener å huske at jeg drev og arbeidet med Riseslekta, for å prøve og sette alle de ulike Rise-ene i sammenheng, dog uten å lykkes helt. Videre undres jeg overd denne Johan Jespersen og kone Anthonysdatter. Navna tilsier et utenlandsk opphav, uten at dette såvidt jeg vet er dokumentert. Vet noen om deres forfedre er dokumentert f.eks. i lønningsprotokoller for Røros? Eller var de kan hende førstegenerasjons Rørosinger?

 

Mvh Kjetil

 

Kan legge til at denne Maren Johannesdatter har navnet skrevet slik, selv om hun altså var datter av en Johan. Men Johan og Johannes var muligens navn som ble brukt litt om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme en generasjon lenger bakover for Oluf Christensen Smelter, det finnes skifte etter hans mor Berit Olsdatter i 1718. Hun var da gift med Mester Hans Kolberger, hadde en datter med ham , hennes øvrige barn var avlet i ekteskap med Christensen Sørensen. Skal legge lenke til skiftet.

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24716/242/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Anthonius er høyst sjeldent på Røros. Andre forekomster jeg kan komme på i farten: Lars Andersen Schott i manntallet 1701 var gift med Synnøve Anthoniusdatter, hennes navn er belagt ved introduksjon i kirkeboka 25 Trin 1692. Da døpes deres sønn Antonis (i 1701: Anthonius).

 

Mogens Larsen Catz i manntallet 1701 har en sønn Anthonius.

 

Navnet Anthonius er ikke uvanlig i Nordfjord, se manntallet 1701 for Nordre Bergenhus.

 

Den anerekken du har stilt opp, ser forøvrig riktig ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alltid godt for en amatør å få bekreftet at man er på rett spor. Du Astrid viser jo gang på gang at du sitter inne med enorme kunnskaper om Rørosslekter. Du burde gitt ut bok med all informasjonen din! Både jeg og flere med meg hadde betalt hva som helst for den! Nok en gang: tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har av kunnskaper om Rørosslekter, skriver seg stort sett fra skifter, som jeg har samlet en del av, pluss kirkebøker som jeg har skrevet av.

 

Du kjenner sikkert til Bjørn H. Nyheims nettside med mye stoff fra Rørosarkivet ved SAT, mye finnes der om folk som levde på Røros på 1600-tallet. Jeg har hatt stor nytte og glede av denne nettsiden.

 

Tingbøkene for Røros Bergrett kan også gi en del informasjon om slektssammenhenger. Jeg er dessverre ikke god nok til å lese gotisk skrift, men jeg har prøvd meg og har klart å lese og forstå noe iblant.

 

Tilbake til Oluf Christensen Smelter: En av sønnene Søren Olsen (6 år i 1701) ble gift 1722 med Randi Adamsdatter Kock. Ved datteren Olavas dåp i 1733 og videre fremover i tid kaller han seg Søren Olsen Gylland, også skrevet Jylland. Jeg satt i går og lurte på hvor denne familien Gylland/Jylland ble av, for jeg finner dem ikke registrert som døde i KB for Røros. Jeg tror de må ha reist til Kongsberg, se her i skifteregistret for Kongsberg:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=sk06041705&gardpostnr=2704&personpostnr=19184&merk=19184#ovre

 

Datteren Maria Sørensdatter Gylland, nevnt her, bodde i 1801 som enke på Fattighuset på Røros 75 år.

 

Kunne dette slektnavnet fortelle noe om opprinnelse? Kanskje også Aalborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket meg at denne Søren, ulikt alle andre søsken og fmailiemedlemmer, bruker Jylland som etternavn. Jeg mener å huske at en debatt i gamle brukerforum antydet at dette kunne ha sammenheng med gardsnavnet Gylland i Horg, men det har ikke latt seg bevise dette. Derfor tror nok også jeg at dette Jylland/Gylland-navnet kan settes i samband med Aalborgnavnet par generasjoner tidligere. Så spørs det da, om det finnes muligheter for evt. å gjenfinne Johan Jespersen i danske kilder (forutsetter naturligvis at det var han som var derfra, og ikke faren eller bestefaren). Hvis det omtrentelige fødselsåret på 1661 stemmer, finnes det kanskje også manntall for Danmark fra 1660-åra? Noen som vet om disse evt finnes på nett, eller om man i såfall må oppsøke danske arkiver?

 

Nå gikk det litt fort i svingene her. Jeg trodde et øyeblikk at Søren Gylland var en etterkommer av Johan Jespersen Aalborg, men dette stemmer naturligvis ikke. Det er Sørens bror Christen som mer svigersønn av JJ Aalborg. Beklager...

Endret av Kjetil Øien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.