Gå til innhold
Arkivverket

Bok om: Utdødd nord. bosetning på Grønland


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Litt på siden, men:

 

Jeg lånte for en del år siden en fin, illustrert bok om den senmiddelalderske nordiske befolkningen som forsvant på Grønland, på 1400-tallet. Har spurt etter en slik bok på biblioteket, og har fått en eldre bok om temaet. Den boken jeg egentlig søker, er nok fra 1980- eller 90-tallet, med fotos i farger.

 

Kan noen hjelpe med en boktittel evt forfatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken du søker, er ganske sikkert Vera Henriksen sin bok fra 1988:

 

"Mot en verdens ytterste grense-vest for storhavet-Grønland og Vinland" (Aschehoug)

 

Dette er så langt den "beste" boken om dette tema.

Jeg vil ellers anbefale Kirsten Seaver: The frozen echo", og ikke minst, de gamle "Grønlands historiske minnesmerker" som du finner online for nedlastning flere steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei liste over bøker med Grønland i tittel, og med middelalder som tema. Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3: ???

Eg fann ei bok frå 2006, men oppdaga raskt at du truleg alt hadde funne den rette boka. Difor skreiv eg "gløym det", før eg fann på noko meir fornuftig å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling:

 

Dersom du ønsker å fordype deg i dette tema, så vil jeg igjen gjenta viktigheten av Vera Heriksens bok fra 1998.

Ellers kan du (delvis) lese the "Frozen Echo" av Kirsten Seaver på Google books:

 

http://books.google.no/books?id=5qonlDkZW3MC&printsec=frontcover&dq=the+frozen+echo&hl=no&sa=X&ei=PlFRT_GpEoPb4QTS0KzyDg&redir_esc=y#v=onepage&q=the%20frozen%20echo&f=false

 

Boken presenterer en del nytt fra forskningsfronten, og gir slikt sett en del interessante opplysninger som utfyller Vera Henrikssøns bok.

 

Utover dette, er Daniel Bruns bok fra 1915 "et must" for den grunleggende historien om det norrønne Grønland

(Daniel Bruun: Erik den røde og nordbokolonierne i Grønland-1915)

 

Grønlands historiske mindesmerker ,er også obligatorisk litteratur:

(ligger fritt for nedlastning på Google books)

Bind 1:

http://books.google.no/books?id=ztJAAAAAcAAJ&pg=PA611&dq=gr%C3%B8nland&hl=no&sa=X&ei=wVJRT4aONvPU4QTJ6PizDQ&redir_esc=y#v=onepage&q=gr%C3%B8nland&f=false

 

Bind 2:

http://books.google.no/books?id=59JAAAAAcAAJ&printsec=frontcover&dq=Gr%C3%B6nlands+historiske+mindesmaerker&hl=no&sa=X&ei=alNRT-n0Camk4ASkp8zXDQ&redir_esc=y#v=onepage&q=Gr%C3%B6nlands%20historiske%20mindesmaerker&f=false

 

Torbjørn # 5: Ja, da ble det litt mer forståelig... Joda, Vera Henriksens bok er nok den "mest" komplette (...og edruelige..) om dette tema.. Anbefales !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da går jeg håpefullt til biblioteket igjen ;-)

 

Høres ut til å kunne være den riktige boken du nevner, Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.