Gå til innhold
Arkivverket

Ikke innleverte kirkebøker


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Jeg så nylig at Statsarkivet i Oslo hadde sendt ut forespørsel om ikke innsendte kirkebøker.

Vil statsarkivet i Trondheim gjøre eller har gjort noe av det samme?

Noen steder går kirkebøkene helt frem til sperrefristen, mens andre steder stopper de

lenge før som f eks Namsos, Harran Høylandet o.l.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi har begynt med en slik prossess, men vi har ikke kapasitet til å ta alle våre fire fylker under et. Vi har begynt sørligst i Møre og Romsdal og vil etter hvert arbeide oss igjennom alle områdene. Vi har valgt å ta et og et prosti.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg tror nok ikke det blir i _nær_ framtid, men vi retter en ny henvendelse til en del kirkekontor og skal ta med Namsos i den forbindelse. Ellers må du gjerne rette en henvendelse til Kirkekontoret i Namsos for å høre hvilke planer der har.

 

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har det gått over ett år siden siste svar her, og Namsos glimrer fortsatt med sitt fravær. Jeg har sendt mail til kirkekontoret i Namsos og spurt om de har sendt inn bøkene etter 1886, men de svarer ikke.

Det er vel på tide at Statsarkivet i Trondheim tar kontakt med Namsos om saken.det er mange som venter på bøkene fra Namsos.

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis ser det ut med kyrkjebøkene for Øksendal sokn i Sunndal? Eg har lagt inn eit spørsmål om dødsdatoar som eg vonar kan finnast...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Finn.

 

Veldig greit å si, " henvend dere til kirkekontorene. Men det er ikke helt greit da de rett å slett gir F.... i å svare. Har prøvd bl.a. å sende mail til Bispekontoret for å få rett mailadresse men det hjelper IKKE DET DET HELE TATT. ( f.eks. frøya )

 

Så vennligst svar da dette forum er eneste mulighet. Har et konkret spørsmål om min tippoldemor Elen Andersdatter Singsø og hennes datter Maren Haftorsdatter Singsø, mulig gift "HOLM", som skal ha død; Samme dag , samme mnd. og år, på Singsøya i Bogøyvær, Nord Frøya, ca 1930 -1940, men ingen kan verifisere når da hele bunten er død, og da er det ikke greit å finne , når kirkekontoret er mere en død.

 

Gunnar Andre

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle meningheters kontaktadresse skal finnes ett eller annet sted på kirken.no. At menighetene ikke svarer er dessverre ikke noe nytt, men jeg har i min tid heldigvis fått hjelp av noen trivelige sogneprester :-)

 

Det finnes heldigvis andre kilder. Et stort dugnadsarbeid er blitt gjort og gjøres fortsatt for å registrere graver og gravsteiner, dette blir publisert på www.disnorge.no/gravminner.

 

Maren Haftorsen Nordhammer er gravlagt på Lokknes på Frøya, f. 16.04.1872, d. 30.01.1945 - http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=378833

Er dette din kandidat?

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen steder er de vllige til å svare og gjør det, mens andre ikke responderer overhodet.

Ikke alle kirkene er dekket under gravminner. Jeg har hørt at Namsos har vært behjelpelig hvis man ringer dem.

Både Høylandet, Grong og Harran mangler også fra 1879. Flere steder er det noen år som mangler

f eks Kvam fra 1900 til 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle meningheters kontaktadresse skal finnes ett eller annet sted på kirken.no. At menighetene ikke svarer er dessverre ikke noe nytt, men jeg har i min tid heldigvis fått hjelp av noen trivelige sogneprester :-)

 

Det finnes heldigvis andre kilder. Et stort dugnadsarbeid er blitt gjort og gjøres fortsatt for å registrere graver og gravsteiner, dette blir publisert på www.disnorge.no/gravminner.

 

Maren Haftorsen Nordhammer er gravlagt på Lokknes på Frøya, f. 16.04.1872, d. 30.01.1945 - http://www.disnorge....e.php?id=378833

Er dette din kandidat?

 

mvh FHJ

Hei.

 

Hadde vært så enkelt, men takk for svaret. Hun er født 15 sept 1875 på SINGSØ. Ja jeg kjenner til DIS og er har vært medlem i mange år-

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Til Gunnar Andre

 

Hei

 

Kan du innsnevre tidsrommet noe? Vi har jo dødsfallsmeldingene hos sorenskriveren, men 10 år er litt mye å leite gjennom.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Finn.

Skjønner det, men det jeg vet har jeg bare muntlig fra min tante som er død. Hun sa at de døde samme dag, mnd. og år, og det er vel da mellom 1935 og 1939, da den siste som bodde på Singsøya var disse to, Mor og datter, og huset ble revet samme dag som krigen kom til Norge sa hun. Setter pris på hjelpen.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Finn Karlsen SAT skriver 3 mars 2012 - over 2 år siden:

Vi har begynt med en slik prossess, men vi har ikke kapasitet til å ta alle våre fire fylker under et. Vi har begynt sørligst i Møre og Romsdal og vil etter hvert arbeide oss igjennom alle områdene. Vi har valgt å ta et og et prosti.
 

Oppfølging hvert år:

1. hvor langt er dere kommet? Er dere fortsatt i M&R?

2. hva med Namsos som mange etterspør. Har de sendt inn sine kirkebøker? Hvis ikke, hva i herrens navn skal til for å få dem til å sende dem inn? Jeg har tatt fly 2 ganger fra Oslo til Namsos for å sjekke kirkebøkene. Kan ikke holde på sånn.

3. Kirkebøker er det slutt med, i dag registreres dataene inn i et dataprogram?  Kirkebøker brukes ikke, så det skulle ikke være noen grunn til å sende dem inn til Statsarkivet.

 

mvh

Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Nå har det gått en uke og Statsarkivet har ikke svart på mine spørsmål.

 

Jeg snakket med Kirkekontoret i Namsos i dag og de er enige at disse kirkebøkene skulle ha vært sendt, men det var ikke bare å sende dem til Trondheim. De måtte sendes forsvarlig og det var ikke ofte de hadde noe med Trondheim å gjøre og egentlig er det prosten du bør spørre om dette. Ja, la meg få snakke  med prosten, sier jeg. Nei, han er på vei til Trondheim i forbindelse med 200 års jubileet. Ja, da kunne han vel ha tatt med kirkebøkene til Statsarkivet! svarer jeg. Ja, jo, nei, men det er ikke så enkelt. !!  Takk for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende ei klage til Sivilombudsmannen om at Namsos ikke følger forskriften om å sende inn kirkebøkene til Statsarkivet?

For å hjelpe saksbehandlinga bør du vel henvise til forskriften; http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1953-06-25-2

Da bør du vel egentlig også vite at det har gått 90 år siden siste innførsel.

 

Det kan jo hende at bare ei melding om at ei klage er sendt til Sivilombudsmannen kan få fortgang på Namsos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende ei klage til Sivilombudsmannen om at Namsos ikke følger forskriften om å sende inn kirkebøkene til Statsarkivet?

For å hjelpe saksbehandlinga bør du vel henvise til forskriften; http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1953-06-25-2

Da bør du vel egentlig også vite at det har gått 90 år siden siste innførsel.

 

Det kan jo hende at bare ei melding om at ei klage er sendt til Sivilombudsmannen kan få fortgang på Namsos?

 

Tore skriver: Da bør du vel egentlig også vite at det har gått 90 år siden siste innførsel.

Det vet jeg jo ikke, men det jeg vet er at vi mangler data helt tilbake til 1887 fra Namsos. Det er mange som er interessert i disse.

Andre sender jo inn sine kirkebøker helt opp til 1950 tallet. Eksempelvis siste måned: Glemmen 1900-1956 over døde.

Den er sperret for almenn innsyn fra 1934-1956. Og det er hundrevis av slike eksempler.

Noen i Statsarkivet i Trondheim bør vel kunne svare på

1. Hvis kirkeboken er sendt inn og lagt ut på nett, så får vel de som har behov for det, eks kirkekontoret i Namsos, tak i de sperrede data via en brukerid/passord? 

2. Hvem er det som passer på at det blir åpnet opp for nye år ved hvert årskifte? En snarlig kikk på noen kirkebøker viser at det praktiseres ulikt.

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spent på om Eid i Rauma kommune Møre Og Romsdal  er blitt krevd innlevert da for den har jeg masa og spurt på kirkekontoret her om i mange år 

 

Vanskelig og få se i den er det også sa alt fra midten  av 1800 tallet og frem til sperregrensa er ikke på nett 

 

Vennlig hilsen Anniken 

Endret av Anniken Frisvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Nå har det gått en uke og Statsarkivet har ikke svart på mine spørsmål.

 

Jeg snakket med Kirkekontoret i Namsos i dag og de er enige at disse kirkebøkene skulle ha vært sendt, men det var ikke bare å sende dem til Trondheim. De måtte sendes forsvarlig og det var ikke ofte de hadde noe med Trondheim å gjøre og egentlig er det prosten du bør spørre om dette. Ja, la meg få snakke  med prosten, sier jeg. Nei, han er på vei til Trondheim i forbindelse med 200 års jubileet. Ja, da kunne han vel ha tatt med kirkebøkene til Statsarkivet! svarer jeg. Ja, jo, nei, men det er ikke så enkelt. !!  Takk for meg.

Vi har nå fått inn et par kirkebøker fra Namsos: 

 

768.A.08 Ministerialprotokoll, Namsos prestegjeld, 1887 - 1927

Fødte: 1.1.1887 – 31.12.1926

 

768.A.14 Ministerialprotokoll, Namsos prestegjeld, 1887 - 1931

Konfirmerede: 1.5.1887

Gifte: 1.1.1887 – 31.12.1931

Døde: 25.12.1886 – 23.12.1907

(b.a.: innflyttede, utflyttede, innmeldte, utmeldte)

 

Disse vil bli digitalisert og lagt ut på digitalarkivet etter hvert, men det er en prosess som tar tid.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Finn.

 

Nå har jeg sjekket uy Klokkerboka fram tilog med 1934. Da er vi på leit 1935-1939. REF. Innlegg # 12.

 

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.