Gå til innhold
Arkivverket

En "nøtt" Vielse Lundemo, Aamaas


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg tillater meg å be om bistand til å finne en vielse omkr. år 1911 mellom Johan Martin (Olsen) Lundemo og Hansine Petrikke (Knutsen) Aamaas

 

Johan Martin Lundemo f.1892 Bakklandet, Sør-Trøndelag i FT 1900 og her i 1910 tellingen

 

Hansine Petrikke (Knutsen) Aamaas f. 1886 i Ørsta. I1900 tellingen på gården Aam og i 1910 tellingen befinner hun seg som tjenestepike i Bergen

 

Johan Martin Lundemo og Hansine Petrikke døper datteren Gunvor Amalie den 19/11 1911 i Ørsta, Bosted oppgis å være Ålesund.

 

En datter, Elvira er f. 1914. (Dåpen ikke funnet).

 

Neste datter er Ester Odny Lundemo, døpt 24/11 1918 i Valsøyfjord i Aure.

 

Jeg håper virkelig noen kan løse denne floken for meg, da jeg som nevnt ikke finner vielsen.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill om Lundemo, selv om det ikke har noe med Elvira å gjøre:

 

I 50-årsskriftet (1896-1946) til Ålesund Frie Misjonsmenighet står det blant annet: "I 1927 kaltes Lundemo som forstander og Gud signet hans arbeide med sjeles frelse, og ikke få sluttet seg til menigheten de bortimot to år han var her. Han reiste herfra med sin familie til Stjørdalen, men han fikk ingen lang levetid. Den tilsynelatende sterke mann ble brutt ned legemlig og døde bare 45 år gammel."

Det står ikke noe i skriftet om at Lundemo var forstander i Ålesund da Elvira ble født der i byen i 1914, men på den annen side er der ikke nevnt noen annen forstander heller på den tiden.

 

Siden Gunvor Amalie ble døpt i Ørsta i 1911 og siden hennes mor Hansine Petrikke var herfra, har jeg sett i dåpslistene til både Ørsta kirke og Ørsta evangelisk lutherske frikirke for å se om også Elvira ble døpt her, men fant henne ikke der.

Jeg ser for øvrig at bruden er kalt Berntine Petrikke ved vielsen i Bakke kirke, men det må være en skrivefeil.

 

Med vennlig hilsen

Gunnar Ellingsen,

bygdebokredaktør i Ørsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å logge meg inn etter at Arkivverket sin server datt sammen på lørdag kveld,

så derfor beklager jeg så mye for sent svar.

 

Mange takk til Randi som fant vielsen i Bakklandet og det er helt sikkert riktig, selv om Hansine er omtalt som Berntine.

(Tenk at jeg kunne overse dette.) :o

 

Anne, mange takk til deg også som fant vielsen til Elvira og det står klart der at hun er født i Ålesund, men dette kan selvfølgelig være feil.

Om hun er ført inn under en annen menighet, skal være usagt.

 

Gunnar, takk for opplysningene du kom med. Dette var helt nytt for meg og veldig interessant.

Jeg vet ikke hva Johan Martin Lundemo døde av den 4/4 1937 , da kirkebøkene for denne tiden er sperret.

 

Evangelisten har nok vandret noe rundt, siden Ester Lundemo ble døpt Valsjøyfjord i Aure, 1918.

 

Jeg takker igjen så mye til alle sammen for deres bidrag og igjen må jeg bare beklage igjen for at dere ikke fikk noen raskere tilbakemelding fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen til Elvira står det at hun er konfirmert i Stjørdal 1929,- da bør hun være døpt i statskirken et eller annet sted? Dessverre stopper den ene kirkeboka som inneholder konfirmasjoner (Nedre Stjørdal/Værnes) på 1928 og neste begynner på 1935. Prøvde finne konfirmasjonen i håp om at dåpsdato stod. Har selv en i slekta som ble døpt 5 år gammel, mens søsken var døpt som spebarn,og det var pga "hopping" mellom dissentermenighet og statskirken.

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda: Hun trenger ikke være døpt i statskirke for å bli konfirmert (frimisjonen/frikirken følger samme "lære" som statskirken,ei av våre døtre er døpt i frikirken men ble konfirmert sammen med sine klassevenner i statskirka,riktignok etter utmelding,men det er ingen stor sak)

Har også prøvd å finne den konfirmasjonen,men ser ut som noen bøker mangler for Værnes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda og Anne.

Jeg takker så mye for deres engasjement.

 

Selv har jeg trodd at Elvira ble døpt i statstkirken, siden hennes 4 år yngre søster, Ester ble det i 1918.

Det er nok noe mangler i kirkebøkene for Stjørdal, som Linda sier.

 

Det jeg vet er at etterkommere enda er frikirkelige.

 

3 brødre ble født etter søstrene, Ole Georg f.1921, Magnar f.1924 og John Harry f.1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.