Gå til innhold
Arkivverket

Wilhelm Friman Koren Christie


Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Wilhelm f. 07.12.1778 i Kristiansund død 10.10.1849 i Bergen. Stortingsmann 1814.

Har han etterkommere? Kan ikke finne dette i kirkebøkene.

Kan noen hjelpe?

Mvh.

Kåre Bjørnstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk to sønner utenfor ekteskap. De to, Wilhelm og Johan Carl, ble født i København i 1806 og 1808, og vokste opp hos sin mor, men etter at hun døde kom de til Bergen, og ble gjort til arvinger av faren gjennom testament. De to ble tatt opp som elever ved Katedralskolen i Bergen i 1823/1824:

 

Christie Wilhelm 31. Aug. 1806 S. T. Stiftamtmand, Commandeur af Nordstjernen 1823 i 2. Cl. 1824 g. H. 1825-27: 3.1-3.2-2.71 udmældt af Skolen i September 1827 forat fortsætte sine Studeringer i Christiania.

Christie Johan Carl 28. Marts 1808 Idem [s. T. Stiftamtmand, Commandeur af Nordstjernen] 1824 g. H. 1825-28: 3.1-3-3.15-3.03 Udmældt Juli 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm f. 07.12.1778 i Kristiansund død 10.10.1849 i Bergen. Stortingsmann 1814.

Har han etterkommere? Kan ikke finne dette i kirkebøkene.

Kan noen hjelpe?

Mvh.

Kåre Bjørnstad

 

Takk Yngve!

Dette var"kjapp" levering av varer.

Mvh.

Kåre Bjørnestad :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Om du vil følgja slekta lenger fram mot var tid, sjå også Helga Christies Slekten Christie i Norge. Supplement til W. H. Christie's genealogiske optegnelser om slægten Christie i Norge (Oslo 1964).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en av Eidsvold mennene hvor man kartlegger deres etterkommere. Slik jeg forstår det, har man ikke forsket på ham. 1814-prosjektet. Kanskje det er det du Kåre B har begynt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en av Eidsvold mennene hvor man kartlegger deres etterkommere. Slik jeg forstår det, har man ikke forsket på ham. 1814-prosjektet. Kanskje det er det du Kåre B har begynt med?

 

Eg held for tida på med ein biografi om han som skal føreligga neste år.

 

I tillegg skal Kenneth Bratland kartlegga etterkommarane i prosjektet "Adopter en Eidsvollsmann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg jobbar me med eit nettformidlingsprosjekt om han ved Universitetet i Bergen. Så det føregår litt av kvart når det gjeld Christie for tida. Sjå også førre utgåva av Bergensposten(om Christie som eigar av garden Straume i Fana).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant å vite at ting er på gang ang. W.F.K. Christie. "Adopter en eidsvollsmann" er en del av DNF 1814 prosjektet har jeg forstått. Det er riktig?

 

W.F.K. Christie er en slektning av en av mine aner Stiftsamtmann Edvard Hagerup. Vi arvet en del ting møbler,bilder/tegninger osv. etter stiftsamtmannen. Pga. plassmangel spurte vi Troldhaugen om de var interessert i å overta noen av dem. Men det var de ikke. Heldigvis ordnet det seg ved at en nær slektning av meg kjøpte på takst.

 

Jeg antar at Bergensposten kan leses gratis på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant å vite at ting er på gang ang. W.F.K. Christie. "Adopter en eidsvollsmann" er en del av DNF 1814 prosjektet har jeg forstått. Det er riktig?

 

W.F.K. Christie er en slektning av en av mine aner Stiftsamtmann Edvard Hagerup. Vi arvet en del ting møbler,bilder/tegninger osv. etter stiftsamtmannen. Pga. plassmangel spurte vi Troldhaugen om de var interessert i å overta noen av dem. Men det var de ikke. Heldigvis ordnet det seg ved at en nær slektning av meg kjøpte på takst.

 

Jeg antar at Bergensposten kan leses gratis på nett?

 

Ja, Wilhelm Christie var fetter av Edvard Hagerup (som elles er kjent som bestefar til Nina og Edvard Grieg) og i tillegg ein nær ven. Begge var med i klubben Quodlibet.

 

Gjenstandane og (særleg) teikningane bør ha stor historisk interesse, kor blei dei av? Kanskje Statsarkivet i Bergen eller spesialsamlingane ved Universitetsbiblioteket er interesserte?

 

Gamle utgåver av Bergensposten finn du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Om-oss/Publikasjoner/Bergensposten

 

I den kommande utgåva av Bergensposten kjem det også ein artikkel om Christie (om den diplomatiske utsendinga til London i 1814).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til Bergensposten.

 

Jeg får søke på Quodlibet på nettet.

 

Vi fikk en snusdåse. Men siden det var regel om at det var kun menn som kunne eie den, så fikk staten/stortinget den. Da Edvard Hagerup, et av stiftsamtmannens barnebarn fikk datter. Vi fikk se den utstilt blant ting i forbindelse med (unionsjubileet 2005). Det står om den i min gamle tråd i det gamle brukerforumet.

Det er et bilde/tegning av en av formødrene til stiftsamtmann Hagerup eller hans kone. Navnet står bak, men husker ikke da det ligger hos en av mine slektninger. Det samme med malei(er) og andre ting.

Så vet jeg at en del ligger hos deler av Hagerup-slekten. Flere ting ligger altså i privat eie.

 

Uansett var det fint å vite om Statsarkivet i Bergen og Universitetsbiblioteket, spesialsamlingene. Hvis det skulle bli aktuelt å spørre om å gi bort ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet ikke noe om etterkommere, men siden noen lenger oppe skrev at han foreløpig ikke er adoptert i 1814-prosjektet, tillater jeg meg å lenke til en artikkel jeg la ut på eget nettsted for lenge siden, der står det litt om alle eidsvoll 1814 karene fra Hordaland, Rogaland og Agder.

 

Ser at lenkene i artikkelen er utdaterte, men kanskje finner du noe nyttig likevel.

 

Lenke til WFKC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at i Kringelands lenke er kommandør Fabricius' namn feilstava:

 

Det rette namnet er Jens Schou Fabricius, ikkje Schow...

 

Takk for info! Jeg måtte sjekke kilden fra 1914, og der er han utelukkende omtalt med bare "S." som mellomnavn, så jeg har nå rettet til det samme uten å fundere mer på hvor ow'en kom fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg vet ikke noe om etterkommere, men siden noen lenger oppe skrev at han foreløpig ikke er adoptert i 1814-prosjektet, tillater jeg meg å lenke til en artikkel jeg la ut på eget nettsted for lenge siden, der står det litt om alle eidsvoll 1814 karene fra Hordaland, Rogaland og Agder.

 

Ser at lenkene i artikkelen er utdaterte, men kanskje finner du noe nyttig likevel.

 

Lenke til WFKC

 

Takk for lenka! Eg vil berre nok ein gong presisera at Christie ER adoptert - av Kenneth Bratland - og at etterkommarane hans dermed blir kartlagd fram mot 2014.

 

Ser du også nemner at Christie var med på reisa til London i den diplomatiske utsendinga leia av Niels Aall (i tillegg var representanten Peder Valentin Rosenkilde frå Stavanger med). Eg har skrive av Christie si dagbok frå reisa (dagboka sluttar rettnok i Edinburgh). Denne og ein ein liten artikkel om reisa kjem i den kommande utgåva av Bergensposten. Den skal føreligga på Statsarkivet i Bergen ganske straks og blir etterkvart også lagt ut på nett her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/Nettartikler/Bergensposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.