Gå til innhold
Arkivverket

Rørosslekter II


Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Min tipp, tipp, tippoldemor het Gisken Olsdatter? Kulberger (1711-1806). Hun ble 2. juni 1752 gift med Peder Larsen Haas (1705-1762)på Røros. Er det noen som kan fortelle noe om hennes foreldre og spesielt familien Kulberger. Dette navnet virker litt unorsk. På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipp, tipp, tippoldemor het Gisken Olsdatter? Kulberger (1711-1806). Hun ble 2. juni 1752 gift med Peder Larsen Haas (1705-1762)på Røros. Er det noen som kan fortelle noe om hennes foreldre og spesielt familien Kulberger. Dette navnet virker litt unorsk. På forhånd tusen takk.

 

Gisken var datter av Ole Clausen Kulberger og Gunnhild Nilsdatter Qvickne.

 

Ole Clausen med faren Claus Colberger i 1701:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=roer1701&gardpostnr=351&merk=351#ovre

 

Ifølge skiftet etter Claus Kulberger i 1723 etterlot han seg tre barn: Ole, Bente og Anne. Konas navn er ikke nevnt, hun må være død før skiftet. Men det er mulig hun het Gisken, når man ser på oppkalling videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnhild Nilsdatter Qvicknes far i manntallet 1701:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=roer1701&gardpostnr=341&merk=341#ovre

 

Det var skifte etter Nils Nilsen Qvicknes kone Berit Thoresdatter (Thomasdatter i skifteregistret) i 1710. Her nevnes følgende barn: Nils 15 år, Gunnild 20 år og Ingerr 18 år.

 

Etterkommerne etter sønnen Nils bruker slektsnavnet Valdøl eller Valdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Astrid for alle opplysninger.

På mitt slektstre finner jeg spesielt Prytz, Kolberger, Haas og Korssjøen.Var det en del giftemål mellom disse familiene? Synes etternavnene kommer igjen hos mine forfedre.

Giskens svigermor er Anne Olsdatter Gylland, 1685-1758. Videre har jeg funnet at hennes far er Ole Christensen Gylland Smelter. Hvor kom han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Astrid for alle opplysninger.

På mitt slektstre finner jeg spesielt Prytz, Kolberger, Haas og Korssjøen.Var det en del giftemål mellom disse familiene? Synes etternavnene kommer igjen hos mine forfedre.

Giskens svigermor er Anne Olsdatter Gylland, 1685-1758. Videre har jeg funnet at hennes far er Ole Christensen Gylland Smelter. Hvor kom han fra?

 

Dette må vel være den samme som Ole Christensen Smelter g.m. Lucia Larsdatter Rise. De hadde mange barn, bl.a. en sønn Søren som brukte navnet Gylland. men jeg tror ikke at jeg har sett Ole Christensen med det navnet. Har du noen kilde på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf, det var akkurat det samme jeg ville si, det er utelukkende Søren Olsen som bruker slektsnavnet Gylland/Jylland. Jeg har i hvert fall ikke funnet dette etternavnet på andre søsken av Søren.

 

Til Oddbjørg:

 

1701: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=roer1701&gardpostnr=539&merk=539#ovre

 

Du kan forøvrig se på Kjell Øyens tema Rørosfamilier her på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Astrid for alle opplysninger.

På mitt slektstre finner jeg spesielt Prytz, Kolberger, Haas og Korssjøen.Var det en del giftemål mellom disse familiene? Synes etternavnene kommer igjen hos mine forfedre.

Giskens svigermor er Anne Olsdatter Gylland, 1685-1758. Videre har jeg funnet at hennes far er Ole Christensen Gylland Smelter. Hvor kom han fra?

 

I skiftet etter Lucia Larsdatter Rise, Ole Christensens enke, er datteren Anne Olsdatter oppført som enke etter Lars Pedersen Haas.

 

Når det gjelder de andre slektene du nevner, trenger jeg noe mer konkret for å kunne svare, navn på personer etc.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gunnhild Nilsdatter Qvicknes far i manntallet 1701:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=roer1701&gardpostnr=341&merk=341#ovre

 

Det var skifte etter Nils Nilsen Qvicknes kone Berit Thoresdatter (Thomasdatter i skifteregistret) i 1710. Her nevnes følgende barn: Nils 15 år, Gunnild 20 år og Ingerr 18 år.

 

Etterkommerne etter sønnen Nils bruker slektsnavnet Valdøl eller Valdal.

 

Valdal er kanskje det same som dagens Valldal (Norddal på indre Sunnmøre), og Valdøl vart kanskje brukt som namn på folk derifrå. Den største grenda midt i dalen heiter fortsatt Valdal og etternamn derifrå blir fortsatt stava med enkel l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.