Gå til innhold
Arkivverket

Norges historie på engelsk


rolfjerp@hotmail.com
 Del

Recommended Posts

Jeg har kontakt med en amerkansk dame med norske røtter, men som ikke behersker norsk. Hun har kartlagt sine norske aner tilbake til ca 1700. De er stort sett fra Osloområdet og Østlandet, ikke minst Hedmark. Nå er hun interessert i å vite mer om samfunnsforholdene og anenes levekår. Anene er bønder og husmenn bak i tiden og lønnsarbeidere fram mot ca 1880 da slekten emigrerte. Hun ber meg om råd, men jeg er temmelig rådløs. Kan noen hjelpe med forslag til litteratur på engelsk som kan anbefales?

 

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontakt med en amerkansk dame med norske røtter, men som ikke behersker norsk. Hun har kartlagt sine norske aner tilbake til ca 1700. De er stort sett fra Osloområdet og Østlandet, ikke minst Hedmark. Nå er hun interessert i å vite mer om samfunnsforholdene og anenes levekår. Anene er bønder og husmenn bak i tiden og lønnsarbeidere fram mot ca 1880 da slekten emigrerte. Hun ber meg om råd, men jeg er temmelig rådløs. Kan noen hjelpe med forslag til litteratur på engelsk som kan anbefales?

 

Rolf

 

Det finnes så godt som ingenting som er ferdig oversatt. Et tips er at du finner informasjon på norsk, sender den gjennom google translate og videre til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=951912038&kid=biblio er ei nokså direkte omsetjing av ei lærebok i norsk historie for grunnfagsstudentar frå først på 1990-talet. Ikkje alle i den yngre historikargenerasjonen synes den er spesielt god, men eg har formidla boka til amerikanarar med norske anar som synes dei har hatt godt utbytte av ho. Eg ser at boka framleis er å få på nettbokhandlar, men til ein ublu pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.