Gå til innhold
Arkivverket

Bendix Henefeld skredder på Bragernes 1659-1665


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber med mine forfedre på Bragernes og Strømsø (Drammen). Blandt dem er:

Hattemaker Nicolai Bemmer (Bømer) gift med Mette Bendixdatter 6/1 1693 på Strømsø.

Nicolai er begravet på Strømsø 21. mai 1727 og Mette på Bragernes 9.februar 1743.

Jeg tipper at Mette er født ca. 1660 - 1670. Men hvem er hennes foreldre? Jeg har

sjekket Mantallet av 1665 for Bragernes Prosti og den mest sannsynlige kandidaten er

en Bendix Henefeld (Benndix Hennefehll)som er strandsidder.

 

Vi finner ham igjen i den første Kirkeboken for Bragernes og ser at han er skredder:

12 Juli 1659: Bendix Henefeld trolovet, viet den 14. August

8 April 1660: Bendix Henefeld skredders barn blir døpt

11 Oktober 1661: Bendix skredders barn blir døpt.

 

29. September 1662: Bendix Henefeld skredders barn blir gravlagt

 

Desverre er kirkeboken for Bragernes fra 1663 til nov. 1680 gått tapt, så vi finner ikke mer.

Jeg har heller ikke funnet ham som begravet på Bragernes etter 1680, så jeg antar han er død før

dette eller kanskje han er flyttet til sin datter Mette og Nicolai hattemager på Strømø? Her starter

ikke kirkeboken før 1724, så dermed er det vanskelig å se om han evt. dør på Strømsø.

 

Er det noen som har jobbet med dette tidligere og kanskje har noen flere opplysninger om Bendix

Henefeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.nov.1692 blir Nikolaus (Niclas) Bøhmer og Mette Bendiksdatter trolovet i Bragernes (jfr. Rosenbergers transkripsjon av kb nr. 2 for Bragernes).

 

Samme kilde i 1694:

"28.09. Berte Nilsdatter, som i 1688 tjente i Fredrikstad hos Jakob Pedersen Ålborg, nå for leiermål annen gang med Niklas Behm eller Böhmer, hattemaker på Strømsø, dessuten for å være fraværende fra nadverden i 3 års tid. )Se publ.abs. 9. nov. 1688. Se dessuten desponsatos av 10. nov. 1692, som ikke finnes i kirkeboken. (qvo de vid: int: Desponsatos A0 92 d: 10 9bris )".

 

Bjørn J. Rosenberger tyder Bendix som Bendix Hemfeld.

 

Iflg. denne lenke var det 8 forekomster av navnet Hemfelt og ingen Hemfeld så Hemfelt er kanskje riktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.nov.1692 blir Nikolaus (Niclas) Bøhmer og Mette Bendiksdatter trolovet i Bragernes (jfr. Rosenbergers transkripsjon av kb nr. 2 for Bragernes).

 

Samme kilde i 1694:

"28.09. Berte Nilsdatter, som i 1688 tjente i Fredrikstad hos Jakob Pedersen Ålborg, nå for leiermål annen gang med Niklas Behm eller Böhmer, hattemaker på Strømsø, dessuten for å være fraværende fra nadverden i 3 års tid. )Se publ.abs. 9. nov. 1688. Se dessuten desponsatos av 10. nov. 1692, som ikke finnes i kirkeboken. (qvo de vid: int: Desponsatos A0 92 d: 10 9bris )".

 

Bjørn J. Rosenberger tyder Bendix som Bendix Hemfeld.

 

Iflg. denne lenke var det 8 forekomster av navnet Hemfelt og ingen Hemfeld så Hemfelt er kanskje riktigere.

Tusen takk for hjelpen. Jeg viste ikke on denne "hendelsen" i 1694 ei heller om navneregisteret. Tusen takk!

 

Med vennlig hilsen

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboken for Bragernes er tapt i perioden du nevner, men når det gjelder begravelser finnes det likvel en mulighet.

 

Kirkeregnskapet for Bragernes sogn er bevart fra 1671, med notiser om betaling for begravelser. Det ligger i Statsarkivet på Kongsberg, i arkivet etter Bragernes sogneprestkontor (http://arkivportalen...-04000000191648).

 

 

 

 

Jeg jobber med mine forfedre på Bragernes og Strømsø (Drammen). Blandt dem er:

Hattemaker Nicolai Bemmer (Bømer) gift med Mette Bendixdatter 6/1 1693 på Strømsø.

Nicolai er begravet på Strømsø 21. mai 1727 og Mette på Bragernes 9.februar 1743.

Jeg tipper at Mette er født ca. 1660 - 1670. Men hvem er hennes foreldre? Jeg har

sjekket Mantallet av 1665 for Bragernes Prosti og den mest sannsynlige kandidaten er

en Bendix Henefeld (Benndix Hennefehll)som er strandsidder.

 

Vi finner ham igjen i den første Kirkeboken for Bragernes og ser at han er skredder:

12 Juli 1659: Bendix Henefeld trolovet, viet den 14. August

8 April 1660: Bendix Henefeld skredders barn blir døpt

11 Oktober 1661: Bendix skredders barn blir døpt.

 

29. September 1662: Bendix Henefeld skredders barn blir gravlagt

 

Desverre er kirkeboken for Bragernes fra 1663 til nov. 1680 gått tapt, så vi finner ikke mer.

Jeg har heller ikke funnet ham som begravet på Bragernes etter 1680, så jeg antar han er død før

dette eller kanskje han er flyttet til sin datter Mette og Nicolai hattemager på Strømø? Her starter

ikke kirkeboken før 1724, så dermed er det vanskelig å se om han evt. dør på Strømsø.

 

Er det noen som har jobbet med dette tidligere og kanskje har noen flere opplysninger om Bendix

Henefeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboken for Bragernes er tapt i perioden du nevner, men når det gjelder begravelser finnes det likvel en mulighet.

 

Kirkeregnskapet for Bragernes sogn er bevart fra 1671, med notiser om betaling for begravelser. Det ligger i Statsarkivet på Kongsberg, i arkivet etter Bragernes sogneprestkontor (http://arkivportalen...-04000000191648).

Dette er interessant for flere, tenker jeg. Jeg håper dette kirkeregnskapet blir scannet og gjort tilgjengelig på nettet for det er tungvindt for de fleste å oppsøke Statsarkivet på Kongsberg for dypdykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuse takk for flotte innspill Ola Teige og Leif Salicath!

Jeg er klar over kilden og har brukt den tidligere. I tillegg er det i de samme kirkerengskap regnskap over "stolesteder", dvs. avgift for faste sitteplasser (pulpiturer) i kirken. Dette er også en flott kilde som jeg har brukt mye.

Jeg får ta meg en tur til Kongsberg og lete! Jeg skal publisere resultatet på brukerforumet da det jo er mange som er etterkommere etter denne hattemakeren på Strømsø og kona hans Mette.

Med vennlig hilsen

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.