Gå til innhold
Arkivverket

Ida Mathilde f. 02.08.1874, men hvor


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Ida Mathilde var fengslet i 1900. Hun skal være født i Borge... men jeg finner henne ikke døpt.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=f00301&gardpostnr=1526&personpostnr=34936&merk=34936#ovre

 

Skulle gjerne funnet hennes f.sted/ dåp.

 

Finner henne ikke i 1910 heller.............

 

I 1895 kalles hun for Olsen Johannessen, i Polititidende, uvisst om ett etternavn er etter far og ett fra en ektemann? Hun står som gift i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling

Hvis du ikke alt har prøvd, så vil jeg fåreslå fangeprotokollen for Landsfengslet for kvinner rekke IV,nr.5 (1899-1901) regner jeg med at du der finner spor som kan gi dåpsdato/sted. foreldre, osv. En av kolonnene i fangeprotokollen er "Familieforhold.m.v."

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling

 

det ser ut som det finnes 2 fotografier av henne i Christiania Politikammer, Kriminalavd, fotografier:

Rekke I, Album 7 og 9. (albumene ligger på statsarkivet i Oslo)

 

fotografi nr.7036 Ida Mathilde Johannesen Olsen Album I-7 (1901-02)

fotografi nr.8706 Ida Mathilde Johansen Olsen Album I-9 (1904-06)

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette høres ut til å være rett person. Jeg tar kontakt med statsarkivet for å etterspørre fangerulle m.m.

 

Damen var etterlyst sammen med John J. Dybesland i 1890-årene, senere var han også en tid omtalt som omkringreisende med båt.... (Polititidende). Tro om disse to hadde noen barn sammen?

 

Da må hun ha blitt gift før 1900 til Olsen, siden hun kalles slik i etterlysninger i Pol.tid. samt i 1900?

 

 

 

Tom: Er de albumene til gjennomsyn for hvem som helst på lesesalen der? Og hvor langt frem går albumene? Har et par jenter til som ville vært aktuelt m foto av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling

 

Albumene kan du bare bestille opp, kopi av bildet må du bestille.

Rekke I går til ca 1929, Rekke II starter i 1929.

Det er også mange protokoller fra Chr.politikammer som kan være aktuelle.

arresterte, forhør, osv.(se arkivportalen)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Erling. Denne dama er søster til tippoldefaren min :-) Og ja, hun reiste med Jon Dybesland, men jeg vet ikke om de hadde barn sammen. Hun var først gift med sukkertøybaker Eriksen. Han er nok identisk med Erik Eriksen, f.1865 i Farsund. Ved folketellingen 1900 er han ”Straffange” på ”Akershus Strafanstalt, Fæstningen”, og er nevnt ”Haandv.arb. sukkerarbeider”. Deretter ble hun gift med Stefanus Olsen. Ved folketellingen 1900 er Ida Matilde Olsen f 1874 i Borge nevnt på Landsfængslet for Kvinder i Storgaden 33 i Kristiania. Han døde, og hun reiste så med Jon Jensen Dybesland, f.1872 -se Dybeslan. Deretter reiste hun med Adolf Nilsen - "Nisse", svensk. ”Gift Kone Ida Mathilde Eriksen f 2-8-1874 i Borge i Smaalenene, bopæl Stavanger”, blir 8.oktober 1911 konfirmert på Tugthuset i Kristiania – ”Smaa kundskaper, men lærvillig og paavirket. Ganske gode evner. - (undervist og forberedt af fægselspresten). Attest utskrevet for hende 30/9 1915”. Gift i Drammen 2-2-1917 med Magnus Adolf Gundersen -"Magneten" / "Ræven", f.24-10-1874 i Kristiania. Ingen barn. Ved folketellingen 1910 er ”Magnus Adolf %Jens Martinius% Gunders. %Ellings.%” f 24-10-1874 i Kristiania eller Borge ”fange” på Botsfengselet i ”Grønlandsleret 44/1” i Kristiania – ”Malerarbeider %Avfaldshandler%”. Hun figurerer en del i Polititidende. Det siste jeg vet om henne er at hun har status som "Separert" i 1930, og bor da i Grønland 27 i Oslo. Alle videre opplysninger om henne mottas med takk! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OK tilleggsopplysninger, Jonny.

 

Den baker Erik Eriksen f. nov 1865 i Farsund du nevner figurerer jo litt rundt 1930 sammen med den Gunhilde Marie Jørgensen f. 1878, bosatt i Barbu, som når hun reiser (drikker og bøtlegges) sammen med svenske Karl Erik Henriksen Frantzen rundt 1920 til 1927 kaller seg Marie Henriksen osv. Hun kalles et sted i Polititidende for Marie Gunhilde Eriksen, men jeg tviler vel på om hun var gift med "gamle-Erik"..

 

Hvor langht frem i tid har du sjekket i Polititidende forresten?

 

Ja, kommer jeg over mer, gir jeg lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre.... Men flere statsarkiv har, Oslo Byarkiv har, og nasjonalbibl. har, men sistnevnte låner ikke ut da de mener at det er klausul "for alltid" på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått oppslag ang. ein som var frå Halden, frå Yngve på Statsarkivet i Bergen. Eg trur ikkje det er mogeleg så langt opp som til seint på 1920 talet, men det er jo lov å prøva seg

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.