Gå til innhold
Arkivverket
Aѕbjørn Værnеѕ

Finne kilder på betaserveren

Recommended Posts

Aѕbjørn Værnеѕ

Jeg registrerer at betaserveren blir stadig mer finmasket og rikholdig, med mange søkeskjema/kategorier.

En viktig funksjonalitet fra den gamle databasevelgeren finner jeg ikke: opplisting av hvilke digitaliserte kilder som er tilgjengelige for hvert geografisk nivå.

Det hadde jo vært veldig greit å kunne liste opp disse, ellers blir det mange skudd i blinde tror jeg.

Hva skjer med kilder som ikke passer inn i noen større sekkekategori? Det må da være mange slike, av typen "Kongsberg Sølvverk: Bergkirurgens skadejournal 1739" som er mer eller mindre alene i sin "kategori". Hvordan skal man vite om disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Det vil komme en erstatter for dagen Databaseveljar. Den vil hete Finn kilde og inneholde mye det samme mht framfinning, men vi tilfører noe nytt. Nemlig at du kan velge flere kildekategorier og flere områder i landet og foreta et søk i det kildeutvalget. Det vil altså ikke være nødvendig å klikke seg helt inn i en kilde for å starte et søk. Du kan gjøre de mest generelle person- og eiendomssøkene på et utvalg av poster fra flere kilder.

Finn kilde vil også ha en meny for tema-inndeling av kilder. Dette vil også gjøre det enklere å finne fram i kildeutvalget.

Finn kilde tar lengre tid enn planlagt å få realisert pga sin kompleksitet og mange oppgaver. Men i løpet av mars forventer vi å ha en på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive