Gå til innhold
Arkivverket

Theodor Anslin Tønnesen


leif Stensland
 Del

Recommended Posts

Theodor var født 5-7-1864 i Horten. Utannet antagelig ved SMK og var antagelig mest på marinefartøy som kanoner. Har antageli dødd mellom mars 1897 og 3.12.1900. Det kan ha skjedd på marine fartøyet under tokt og han er så blitt begravet til sjøss eller utenlands. Familien gikk i oppløsning etter århundreskiftet. Hvor finner man ut av slike forhold. VH Skoppum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Død gift Theodor Tønnesen f. 1864 død i juli 1900, mellom nr.33 og nr.34 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3533&idx_id=3533&uid=ny&idx_side=-321 Se anmerkningen helt til høyre.

Av anmerkningen til dødsfallet tror jeg å ha forstått at Theodor omkom på en båt registrert i Tønsberg, men der stopper det opp.Det er ikke fremkommet noen tydninger av merknaden til dødsfallet/begravelsen. Har imidlertid fått vite at han antagelig sluttet som kanoner i marinen for å bli hvalskytter. Muligens er han død i den forbindelse. Hvor i all verden kan jeg komme videre? VH leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror merknadene i feltet til høyre omhandler to forskjellige personer. Først en merknad om en som omkom ved forlis med et Tønsbergfartøy. Dette kan være ifm C J Berg, her står jo også bare dødsdato. Videre står det noe som kan omhandle Tønnesen, men det er noe vanskelig å tyde: Død ombord paa Hvalfanger "??" /Meddel. fra Skifteforv?? Anunsen?? 15/8 00. Dette kan jo rime med at både døds- og begravelsesdato er oppført. Det nevnes i en annen etterlysning at han var i Marinen og muligens omkom i Honningsvåg, hvor stammer dette fra ? En annen mulighet for å spore Tønnesen, er å se i mønstringsjournalene for Horten i det aktuelle tidsrom. De befinner seg på Statsarkivet-Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke med sikkerhet om han fortsatt var i marinen, eller hadde han gått over til hvalfangst. Fant nylig en dødsannonse i lokalavisa (Gjengangeren) den 7. juli 1900 hvor det står at Theodor døde 1. juli i Hammerfest. Han må jo så ha blitt transportert til Horten for det virker jo som om jordfestelsen har forgått her. Ble det drevet noen form for hvalfangst nordover på sommerstid tro? VH Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalfangsten på Finnmarkskysten ble startet av Sven Foyn på 1860-tallet og fangsten holdt på til rundt 1904. Til å begynne med var den lokalisert rundt Varangerfjorden, men flyttet seg etterhvert mot vest. Det var i hovedsak rederier i Vestfold - Tønsberg, Sandefjord og Larvik som drev fangst og den startet i mars måned og ble avsluttet i september. Kommentaren i kirkeboken rimer jo bra med hva du har funnet i Gjengangeren. Theodor døde ombord i hvalfangstskute, jeg tror det står "Fin", det var en skute tilhørene A/S Finnmarken som hørte hjemme i Tønsberg. De hadde stasjon i Sørvær og det ligger ikke langt fra Hammerfest. Men som sagt, ta en tur til SAK og sjekk i Horten sjøinnrulleringsprotokoller under Dammen innrulleringsdistrikt. Det kan tenkes at han mønstret i Tønsberg, protokollene her finnes også hos SAK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt. Jeg har forsøkt meg med en mail til Statsarkivet på Kongsberg men ikke fått noe svar derfra.Da gjør jeg som Rolf sier og sender spørsmålet over til SAK som jeg tror betyr Statsarkivet. Jeg kan vel sende den direkte dit, eller går ikke det bra? VH Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Leif Stensland

 

Jeg har lett etter Theodor Anshelm Tønnesens dødsfall i lang tid og takker for info dette forumet har frembragt.

 

Jeg skulle gjerne hatt kontakt med deg siden du forsker på min oldefar. Kanskje vi kan utveksle info og bilder.

Ta kontakt om du vil på sheen@getmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri funnet helt ut hvordan Theodor omkom ei heller om hvor han ble begravet. Det er også en gåte hva som hendte med hans kone Anna Othilie Nilsine Evensen født i Horten 22.7.1867. I folketellinga for 1900 er hun oppført i samme bopel som barna men hun forsvant og barna ble bortsatt. Er ikke helt sikker på om hun og Theodor var gift. Hun beholdt tydeligvis Evensen som efternavn. Jeg finner ikke noe om henne etter 1900. Noen som kan hjelpe??? Vennlig hilsen Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

 

Theodor Anshelm Tønnesen og Anna Othilie Nilsine Evensen giftet seg 28.9.1889 i Horten kirke. Se Min.bok Horten, 1888-1895 Ekteviede s. 223 nederst på siden.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=208&uid=129816&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2656%25021%2581B%25C5J%25D6%2599VF%2506%2516%25D6%25B5%2500%25C9%250D%2509%25E9

 

Anna kan også ha brukt etternavnet Eliassen som var farens etternavn.

 

Antagelig ble alle fire barna overlatt til pleieforeldrene Jørgen og Johanne Henrikka Onstad. Jørgen fra Kristiania (Oslo) og Johanne fra Onstad gård, Skiptvet.

Jeg har funnet ut at Einar, Steen og Signe ble konfirmert i Skiptvedt kirke hvor de står oppført med Onstad som bosted, men har ikke funnet om Alf også ble konfirmert der.

 

Jeg har også sendt mail til Skiptvet kommune i håp om at de kan bidra med mer informasjon.

 

Jeg har søkt etter Anna blant avdøde i Skiptvet kirkebøker uten hell. Jeg håper noen andre vet mer.

 

Med vennlig hilsen

Synøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.