Gå til innhold
Arkivverket

Blomberg i Bergen (fotos?)


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg holder på med en Blomberg-familie i Bergen. Dette er garversvenn og senere bundtmaker Lars Petter Blomberg og hans barn. Lars Petter var født i Visby på Gotland i 1834 og han kom til Bergen ca. 1871, og han døde i 1907. Lars Petter Blomberg var gift med Anna Cathrine Erlandsen (gift i Trondheim 1868). Hun døde i Bergen 1878. Blomberg ble i 1880 gjengift med Marie Helene Andersen (hun døde 1938). Barn: Lars Peter (1868), Anne Fredrikke (1870), Martin Julius (1871), Kristian (1874-1877), Dorothea Helene (1880-1901), Finn Christian (1882-1952), Hans Lyder (1885-1956) og Agnes (1887).

 

I Bergen bodde Lars Petter Blomberg og familie en stund ute ved Sandviken (1871-1874), før familien i 1875 befant seg ved Lungegaarden. 1877-1907 er han og familien på Solheim eller i Solheimsviken. Det vil si på begynnelsen av 1880-tallet er de et par år på Krohnsminde.

 

Er det noen som sitter med fotografier av Lars Petter Blomberg (1834-1907) og/eller hans nærmeste familie? Gjerne i tilknytning til han yrke som garver og bundtmaker.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are.

Jeg har holdt på med samme familie i noen år, og har funnet de samme personene tilbake til Gotland. Tilhører slekta fra Lars Peder og Lars Petter via Harald Kristian og Turid Blomberg. Jeg har jo en del bilder av den grenen.

Har også en interesant historie om Skipper Blomberg i reneste sjørøverstil. Jeg hadde hatt morro av å se ditt tre for denne slekta.

Om interesert send mail til tom@cardinal.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Finnes det flere med kjennskap til Blomberg? Eller kanskje er det noen med kjennskap til garvere og/eller bundmakeremiljøet i Bergen 1870-1910?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.