Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Elisabeth/Lisbeth Larsdtr. Veland


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Lisbeth giftet seg i Lindås 27.12.1818 med Johannes Monsen Veland. Ved vielsen er det oppgitt at hun var 25 år, altså født rundt 1793. I begge kirkebøkene står brudgommen oppført som Mons Johannessen Veland, men ved alle barnedåpene skrives han som Johannes Monsen.

 

Problemet mitt er først og fremst at jeg ikke finner passende foreldre til Lisbeth/Elisabeth. Der er ingen Lars på Veland i 1801, og jeg kan heller ikke se at hun er døpt der. Så da blir spørsmålet hvem som er hennes foreldre, og når/hvor er hun egentlig født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lindås BB bd nr 1, Veland bruk nr 7:

 

Johannes Monsson f 1796 d 1847, g 1818 med Elisabeth Larsdatter Molland f 1793. Barn:

 

Johannes f 1820, neste bruker

Mons f 1823 (til hospitalet i Bergen 1838)

Åse f 1826

Gjertrud f 1828

Lars f 1830 f med Kari Isdal f ca 1826

Arne f 1835

 

Under Molland i Masfjordboka finner jeg en Lisbeth Larsdatter Molland f 1790, men ifølge boka giftet hun seg med e.mann Ingebrigt Olson Molland -- og han levde til 1854... Dette må vel sjekkes mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lindås BB bd nr 1, Veland bruk nr 7:

 

Johannes Monsson f 1796 d 1847, g 1818 med Elisabeth Larsdatter Molland f 1793. Barn:

 

Johannes f 1820, neste bruker

Mons f 1823 (til hospitalet i Bergen 1838)

Åse f 1826

Gjertrud f 1828

Lars f 1830 f med Kari Isdal f ca 1826

Arne f 1835

 

Under Molland i Masfjordboka finner jeg en Lisbeth Larsdatter Molland f 1790, men ifølge boka giftet hun seg med e.mann Ingebrigt Olson Molland -- og han levde til 1854... Dette må vel sjekkes mot kirkebøkene.

Takk for oppslag Grete.

Jeg tror det må være feil i bygdeboka, for det er skifte etter Lars Nilsen Molland i 1825 (far til "din" Elisabeth), og utfra hva jeg kan lese av det skiftet var datteren Elisabeth ugift og derfor umyndig ved farens bortgang.Mons Larsen Hosteland ble oppnevnt som verge for henne.

 

Det kan dermed ikke være "min" Elisabeth, for hun giftet seg i 1818, og da skulle hun ha vært nevnt med ektemann i skiftet.

Jeg står således fortsatt fast med hensyn til å finne opphavet til Lisbeth Larsdtr. Veland. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at hun ikke er født på Veland, men oppholdt seg der ved giftemålet i 1818. Jeg får derfor fortsette jakten på mulige kandidater i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok en gang at jeg har funnet svar på mitt eget spørsmål. Den 24.08.1793 døpte Lars Iversen og Aase Joensdtr. Mæland en datter Lisbeth. Aase Joensdatter døde i 1818 og i hennes skifte er nevnt datteren Lisbeth Larsdtr. med Johannes Monsen Veland. Det kan derfor se ut som om at noen har mistolket gårdsnavnet Mæland for Molland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.