Gå til innhold
Arkivverket

Ingerid Johnsdatter Trinnepol ca 1630-1694


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Fra S. H. Finne-Grønn: "Skiensfamilier med jordegods i Hardanger" har jeg at faren skal være borgermester i Skien, John Jansen Trinnepol 1611-1678 og moren Anne Iversdatter død i 1642. Hun datter av fogd, rådmann Iver Christensen -1622 og Margrete Jørgensdatter von Ansbach. Han sønn av Jan Corneliussen Trinnepol ca 1585-1660 og Karen Gjertsdatter Groll 1585-1611.

 

Når jeg ettergår dataene omkring Ingrid Johnsdatter Trinnepol får jeg stadig opp linker som viser at hun skal være datter av Cornelius Trinnepol og fortsatt gift med Paus bl.a. i DISTREFF fra flere av de kjente bidragsytere her på DA-forumet. Har Finne-Grønn tatt feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ettergår dataene omkring Ingrid Johnsdatter Trinnepol får jeg stadig opp linker som viser at hun skal være datter av Cornelius Trinnepol og fortsatt gift med Paus bl.a. i DISTREFF fra flere av de kjente bidragsytere her på DA-forumet. Har Finne-Grønn tatt feil ?

 

På den gamle kisten til Pausfamilien er initialene til Povel Pedersen Paus og Inger Corneliusdatter Trinnepol malt med årstallet 1636 i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den gamle kisten til Pausfamilien er initialene til Povel Pedersen Paus og Inger Corneliusdatter Trinnepol malt med årstallet 1636 i mellom.

Kan det være en annen ? Ingrid skal ha vært ca 6 år da.

 

Tidligere sogneprest i Kviteseid Peder Povelsen Paus 1590-1653 gift med Johanne Madsdatter har vært opphavet til initialene. "J" ble ofte skrevet som "I" i de tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse initialene er malt på kisten:

 

P.P.P 1636 I.C.D.T (Povel Pedersen Paus 1636 Ingrid (Inger) Corneliusdatter Trinnepol)

H.P.P 1701 S.A.D.M (Hans Povelson Paus 1701 Susanne Anundsd Morland)

P.H.P 1747 H.C.D.P (Peder Hansen Paus 1747 Hedvig Corneliusdatter Paus)

 

Det er slik jeg tyder dette. Noen bedre forslag ?

post-138-0-58710900-1331332816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse initialene er malt på kisten:

 

P.P.P 1636 I.C.D.T (Povel Pedersen Paus 1636 Ingrid (Inger) Corneliusdatter Trinnepol)

H.P.P 1701 S.A.D.M (Hans Povelson Paus 1701 Susanne Anundsd Morland)

P.H.P 1747 H.C.D.P (Peder Hansen Paus 1747 Hedvig Corneliusdatter Paus)

 

Det er slik jeg tyder dette. Noen bedre forslag ?

Povel Pedersen Paus skal ha blitt født i 1625 (død 1682) og var altså ca 11 år i 1636. Det synes ganske urimelig at han da fikk initialene sine på kisten (som den første). At Ingrid (Inger) kan ha fått kisten som "brudekiste" er mere sannsynlig, men det var vel mere vanlig at jentene fikk brudeutstyret senere. Igjen, synes 6 (muligens 4) års alder å ikke passe inn. Kanskje ble hun ikke født før i 1636 og at initialene ble påført mye senere ?

 

Hans Povelsen Paus 1656-1715 og Susanne Anundsdatter Morland 1670-1747 ble vel gift ca 1684 og datoen 1701 var vel ingen merkedag for dem ? Peder Hansen Paus 1691-1759 og Hedvig Coldevin Corneliusdatter Paus passer bedre da hun ble født i 1701. Her det altså hennes fødselsår som passer inn. Da konkluderer jeg rett og slett med at det er kvinnenes fødselsår som påføres kisten og at ektefellenes initialer kommer senere. Har jeg rett, er Inger/Ingrid født i 1636.

 

Alternativt, kan forrige P.P.P. - Peder Povelsen Paus 1590-1653 ha vært gift flere ganger ?

 

Jeg fant noe i Haagen Krog Steffens: "Linderud og Slægterne Mogensen og Mathiesen" side 200 fotnote: "Jan Jansen Trinnepol. Borgermester i Skien 1640. Stor Sagbruks og Jordegodseier. Gift med Anna Engelsdatter, datter av Engel Jensen lagmann i Skien fra 1603 og igjen sønn av sogneprest til Leikanger 1565-1607 Jens Engelsen." lenke.

 

Jan Jansen Trinnepol er vel bror av Cornelius ? Se også en gammel tråd lenke om Cornelius.

 

I denne tråden omtales Jan Trinnepols første hustru Kari Gjertsdatter lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bokstavene og årstallene på denne kisten gamle ? Eller kan de være malt på kisten under sent 1800-tall eller tidlig 1900-tall, f.eks. mens den pavelige greven Paus hadde Finne-Grønn og andre igang med slektsforsking for Paus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Gjertsdatter er også omtalt som Karen Gjertsdatter Groll 1585-1611 datter av skipsreder, trelasthandler, rådmann Geert Jansen Groll fra Nederland - død ca 1605. Hun var altså gift med Jan Corneliussen Trinnepol f. ca 1585 i Nederland og død i 1660 i hans 2. ekteskap.

 

Hennes søster Dorthe skal ha vært gift med borgermester i Skien, Anders Christensen.

 

Jeg har fortsatt ikke sett hvem Jan Trinnepol var gift med før Kari/Karen Gjertsdatter Groll og var borgermester Jan og rådmann Cornelius sønner av den eldste (hollandske) Jan Trinnepol eller er det ett ledd imellom (Jan Jansen Trinnepol) ?

 

Karen Henriksdatter Friis 1625-1695 som var gift med Jan eller Cornelius Trinnepol var datter av Henrik Jacobssøn Friis 1576-1665 og Maren Engelsdatter 1595-1660. Sistnevnte er vel søster av ovenfor nevnte Anna Engelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Gjertsdatter er også omtalt som Karen Gjertsdatter Groll 1585-1611 datter av skipsreder, trelasthandler, rådmann Geert Jansen Groll fra Nederland - død ca 1605. Hun var altså gift med Jan Corneliussen Trinnepol f. ca 1585 i Nederland og død i 1660 i hans 2. ekteskap.

 

Hennes søster Dorthe skal ha vært gift med borgermester i Skien, Anders Christensen.

 

Jeg har fortsatt ikke sett hvem Jan Trinnepol var gift med før Kari/Karen Gjertsdatter Groll og var borgermester Jan og rådmann Cornelius sønner av den eldste (hollandske) Jan Trinnepol eller er det ett ledd imellom (Jan Jansen Trinnepol) ?

 

Karen Henriksdatter Friis 1625-1695 som var gift med Jan eller Cornelius Trinnepol var datter av Henrik Jacobssøn Friis 1576-1665 og Maren Engelsdatter 1595-1660. Sistnevnte er vel søster av ovenfor nevnte Anna Engelsdatter.

 

Jeg har notert meg at det skal være opplysninger om dette i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift B1. s. 357.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Gjertsdatter er også omtalt som Karen Gjertsdatter Groll 1585-1611 datter av skipsreder, trelasthandler, rådmann Geert Jansen Groll fra Nederland - død ca 1605.

 

Har du noen kilde for at Gjert (Geert) Jansson noen gang er nevnt med slektsnavnet Groll?

 

Han hadde en sønn Jan Gjertsen, som muligens benyttet slektsnavnet Groll, skriver Are S. Gustavsen i en av debattene som har versert om denne slektskretsen tidligere (se #29835: "Mannsnavnet Cato på 1500- og 1600-tallet" og #29679: "Groll på 1600-tallet", i Digitalarkivets gamle forum, og "Groll på 1600-tallet", i Grenland Ættehistorielags Slektsforum, alle tre temaene initiert av Are S. Gustavsen i 2005.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kilde for at Gjert (Geert) Jansson noen gang er nevnt med slektsnavnet Groll?

 

Han hadde en sønn Jan Gjertsen, som muligens benyttet slektsnavnet Groll, skriver Are S. Gustavsen i en av debattene som har versert om denne slektskretsen tidligere (se #29835: "Mannsnavnet Cato på 1500- og 1600-tallet" og #29679: "Groll på 1600-tallet", i Digitalarkivets gamle forum, og "Groll på 1600-tallet", i Grenland Ættehistorielags Slektsforum, alle tre temaene initiert av Are S. Gustavsen i 2005.)

Jeg har flere kilder, men det ser ut til at alle går ut fra Per Nermo. Han hadde også flere innlegg om Groll og Niemand i tråd nr. 173043. At det er vanskelig å finne Groll-navnet kan skyldes at han hadde mest døtre i sine to ekteskap (Femia Sørensdatter og før det en ukjent). Jeg finner ikke noen alternativ til Groll.

 

Det finnes også en del om Karen mfl. (dog ikke nevnt Groll) i wangensteen.net "Oplysninger om gamle Skiensfamilier

med jordegods i Hardanger" av S. H. Finne-Grønn , se lenke - også nevnt i #1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kilder, men det ser ut til at alle går ut fra Per Nermo.

 

Jeg tror nok jeg ville funnet navnet i en primærkilde før satte det til Gjert Janssons navn. Særlig hvis det er slik at det fortsatt er usikkerhet om Jan Gjertsson og Jan Gjertsson Groll er samme mann, slik jeg fikk inntrykk av i de gamle debattene. Men noe kan selvfølgelig være funnet som i mellomtiden har stadfestet dette i løpet av de ca. 7 årene som har gått. I så fall ville jeg skrevet navnet i parenteser etter Gjert Janssons navn, slik det er vanlig å gjøre det, hvis man ikke har belegg for at noen er nevnt med et slektsnavn som etterslekten kjennes ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bokstavene og årstallene på denne kisten gamle ? Eller kan de være malt på kisten under sent 1800-tall eller tidlig 1900-tall, f.eks. mens den pavelige greven Paus hadde Finne-Grønn og andre igang med slektsforsking for Paus ?

Bokstavene og årstallene er i alle fall malt av samme hånd, noe som bør føre til en viss skepsis. Jeg støtter en hypotese om at dette kan være påført i "nyere" tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne gamle trykksaken:

 

FAMILIERNE PAUS OG POST

 

I TELEMARKEN.

 

 

 

NOGLE OPTEGNELSER

AF

J.L.QUISLING

 

Utgitt i 1883, står det følgende:

 

"Paa gaarden Lunden i Fyresdal staar en

meget stor,grønmalet ægetræs kiste,stærkt beslaaet,

med fladt,tungt laag. Paa fremsiden af denne

er malet, med aarstallene under nøglehullet og

navnene tilhøire og tilvenstre:

 

 

P.P.P. 1636 I.C.D.T.

H.P.P. 1701 S.A.D.M.

P.H.P. 1747 H.C.D.P.

 

Kisten har altsaa engang tilhørt familien

Paus. Til første navnerekke se no.2,til anden

no.4, til tredie no.7."

 

Jeg synes det ser ut til at malingen på kisten virker av nyere dato, men initialene kan jo gjerne

ha vært der fra tidligere og kan være "frisket opp".

 

Hadde jo vært flott å finne ut av hvordan dette kan ha vært. Må jo finnes endel skriftelig materiale etter disse

embetslektene ? Skifte ?

 

Jeg ser at Wikipedia har noe om dette, og det meste er basert på Finne Grønn:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Paus_(1656)

 

Den flotte, Kviteseid Ættesoge på nett, har det samme som deg, Leif: http://www.soge.kviteseid.no/

 

Jeg legger ved en PDF utskrift av det jeg har satt sammen. Leif, har du funnet noen barn ? De burde kanskje hatt en sønn John/Jon ?

PPPaus.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.P.P. 1636 I.C.D.T.

H.P.P. 1701 S.A.D.M.

P.H.P. 1747 H.C.D.P.

Hvis man skal pirke står det H.P.S.P i andre linje. Det er noe underlig at de to andre ikke da har fått med en S de også, men det som er mest underlig her er årstallene - som ikke ser ut til å stemme med hverken fødsels- eller bryllupsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Brukte alle personene i vedlagte liste slektsnavnet Paus ?

Hilsen Hans

 

 

Svaret på spørsmålet finner du i Finne-Grønns bok om slekten (Slekten Paus, 1943), s. 7-8. Der presiserer Finne-Grønn at "på 1500-tallet og fremdeles ut i 1600-tallet var det ikke skikk at norske slektnavn blev brukt til dagligdags". Det foreligger ikke samtidig dokumentasjon på at prestebrødrene Hans (f. 1587) og Peder Paus (f. 1590) selv brukte navnet Paus, men det er belagt at Hans' sønn, senere sogneprest til Jevnaker Anders Paus (f. 1622), brukte navnet om faren, i en orasjon trykt av universitetsboktrykkeren Ulrich Balck ved Universitetet i Franeker i 1644 som er dedisert til faren og fire andre personer. Finne-Grønn skriver (s. 15):

 

"De høie herrer, hvem han kaller sine mæcener og derfor tilegner skriftet, er rikets kansler Jens Bjelke, som dengang bodde på Ellingaard, Sten Willumsen Rosenvinge på Those, som var Bjelkes værsønn, Daniel Bildt på Hafslund, biskop Ole Boesen og som den femte Johannes Paulinus Pausius, apud Frederichstadienses Norigorum verbi divini pastor fidelissimus, pater medullitus charus, filiali debitoque honoris & amoris genere ætatem colendus."

 

Finne-Grønns konklusjon er at "slektsnavnet kan også med full berettigelse føres videre tilbake til prestene selv [...] Navnet Paus er således prestebrødrenes slektsnavn" (s. 8).

 

(Det er som Finne-Grønn skriver også belagt at begge brødrenes barn og barnebarn brukte navnet senere på 1600-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bokstavene og årstallene på denne kisten gamle ? Eller kan de være malt på kisten under sent 1800-tall eller tidlig 1900-tall, f.eks. mens den pavelige greven Paus hadde Finne-Grønn og andre igang med slektsforsking for Paus ?

 

Det finner jeg høyst usannsynlig, ettersom Jon Lauritz Qvisling som kjent omtaler denne kisten med disse initialene i skriftet "Familierne Paus og Post i Telemarken : nogle Optegnelser" (Skien, 1893), så det ville være nokså vanskelig å male dem på i det etterfølgende århundret. Initialene og tallene kan forsåvidt være malt på når som helst før rundt 1890 (trolig en god del år før ettersom Qvisling ikke visste når de var fra, kanskje på 1700-tallet en gang), uten at jeg ser hva det evt. skulle bety. Tall og initialer malt på en kiste kan jo godt være malt på etter at personene det gjelder, eller noen av dem, er døde. De kan også være gjenoppfrisket på et tidspunkt.

 

Oppdatering: Denne kisten stod i følge Qvisling på gården Lunden i Fyresdal, som altså er hans familiegård, kjøpt av hans foreldre i 1844. Initialene og tallene må altså være påmalt før 1844. Det er vel ingen i familien Paus som har eid denne kisten de siste 200 årene eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen spesialist, men for meg så ser det ut som om det er samme person som har skrevet alt på kista. Jeg lurer derfor på om det skal stå 1656 og ikke 1636.

 

Malinga på kista ser også ut til å være i utrolig god stand når man tenker på alderen.

 

Jeg ser nå etterpå at jeg ikke er den eneste som har tenkt i de baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen spesialist, men for meg så ser det ut som om det er samme person som har skrevet alt på kista. Jeg lurer derfor på om det skal stå 1656 og ikke 1636.

 

Malinga på kista ser også ut til å være i utrolig god stand når man tenker på alderen.

 

Men hvilken alder er det vi snakker om? Jeg finner det lite sannsynlig at den aktuelle malingen er fra 1600-tallet. Det som ser ut til å være rimelig sikkert er at den er fra en gang før 1844, f.eks. på 1700-tallet.

 

Det er ikke noe overraskende om det er samme person som har malt det. Det kan være malt på alt samtidig, eller det kan være snakk om at eldre påmalinger har blitt malt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ser at litteraturreferansen til innledningen av denne tråden er en smule unøyaktig. Setter inn en som er bedre: S H Finne-Grønn: "Jørgen v. Ansbach, Engel Jensen og slegten Klouman. Oplysninger om gamle Skiensfamilier med jordegods i Hardanger" i Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, biografi og literærhistorie [Norsk Personalhistorisk tidsskrift], bd. 1, 1910, (s. 347ff).

 

Ellers er det fortsatt mye å rydde opp i med hensyn til Skiens borgerskap 1550-1700. Jeg håper vi kan komme i mål med Groll i løpet av noen få år. Jeg ser for meg at løsningen er svært nær, da det later til å være to forskjellige grener (Henrikssønnene og Jan Halvorsen) med et mulig felles bindeledd i Skien. Så spørs det hvilke bevis eller begrunnelser vi kan få på plass. Les gjerne det jeg har skrevet om Groll i det gamle forumet.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo ikke kista "ekte", og dermed verdiløs som bevis på slektskap.

 

?

 

Hva mener du med at kisten ikke er "ekte"? Hva er en "ekte" kiste etter din mening? Etter hva jeg forstår er dette en gammel kiste, trolig fra 1600-tallet, hvor det på et tidspunkt er skrevet på noen initialer som enten kan være gjenoppfrisket eller er skrevet på samtidig (den nå synlige malingen må trolig være fra 1700-tallet (f.eks. på den tiden de siste personene ført opp levde), alle omstendighetene tatt i betraktning). Initialene kan jo bety at kisten har vært eid av personene det gjelder, og at dette er overlevert muntlig frem til initialene ble skrevet på, f.eks. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være unaturlig eller gjøre kisten mindre "ekte".

 

Og ingen har da på noe tidspunkt såvidt jeg vet brukt kisten som "bevis" på noe som helst. Personene som initialene skal referere til i følge Qvisling er embetsmannseliten i Telemark på 16-1700-tallet og noen av de best dokumenterte personene som levde i fylket i de to århundrene. Noe ytterligere dokumentasjon av slektskap er fullstendig unødvendig. Kisten er bare en kuriositet, ikke noe bevis for noe som helst. Man ble såvidt jeg forstår oppmerksom på kistens eksistens fordi Jon Lauritz Qvislings familie hadde den på familiegården og han skrev om den i et skrift utgitt i 1893, og mente at den måtte ha tilhørt slekten Paus en gang i tiden (trolig i god tid før 1800 og hvertfall ikke etter 1844).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.