Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Cornelius, g.m. Sarcha Catosdatter i Skien?


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Cornelius og Sarcha/Sarka hadde disse barna ved skiftet etter Sarcha i Skien 14/1 1669:

 

1) Lars (Laurits) Corneliussen, gift 1) før 1660 med Gunhild Andersdtr. (ca. 1634-1677), gift 2) 2/9 1677 i Skien med Elisabeth Hansdtr. Fendt. Lars var borger og skomaker. Skifte etter Gunhild 16/7 1677. Barn: datter begr. 6/7 1672 9 år 20 uker og 4 dager gml., Cornelis dpt. 5/3 1665, skifte 15/11 1694; Anders dpt. 10/11 1667, begr. 5/4 1675; Cato dpt. 12/12 1669, d. ugift før 1703; Sarcha dpt. 28/6 1672, begr. 6/6 1675. I 2. ekteskap i hvert fall en datter Gunhild dpt. 5/4 1678, Sarcha, Hans, Anne Cathrine. Skifte etter Elisabeth 2/11 1700. Gift 3) med Johanne Madsdtr. Skifte etter Lauritz Corneliussen Wohlum 11/8 1703.

 

2) Åse Corneliusdtr., gift 1) med Nils Nilsen Hovland i Modum, d. ca. 1665, gift 2) ca. 1665 med Amund Jonsen Hovland (ca. 1636-1693). Åse døde 1706, skifte.

 

3) Anne Corneliusdtr., gift med Christen Thomassen på Skotselv ved Eiker.

 

4) Karen Corneliusdtr., gift med Oluf Bertelsen ved Ulefoss.

 

Som det sees ble Lars kalt Wohlum ved skiftet i 1703. Kan dette ha vært Cornelius' slektsnavn, eller var det et som Lars tok selv?

 

20/11 1696 var det skifte i Skien etter Christen Carlsen d.e. på Lunde, som hadde vært gift med Margrethe Sørensdtr. (skifte 5/2 1691 - ikke bevart?) Barna var: FIMIA, Ragnhild, Søren, Cornelius, Hans og Mechtele. Formynderen var Laurs Cornelsen, barnas "nærmeste paarørende". Den eneste Lars Cornel(ius)sen jeg vet om i Skien på denne tiden, var sønnen til den ellers ukjente Cornelius og Sarcha Catosdatter. Navnet Fimia kunne vel peke tilbake på evt. etterkommere etter Gjert Jansen og hans 2. hustru Femja Sørensdotter, men i så fall skulle man tro at det måtte være flere nærmere slektninger enn Lars Corneliussen? På den annen side kan kanskje dette være Cornelius' slekt? Det er jo også litt interessant at navnet Cornelius forekommer blant barna på skiftet. Det er ellers nevnt at datteren Ragnhild bodde i HOLLAND hos MORBROREN, uten at denne dessverre er nevnt ved navn. Fremover i tid er det flere skifter etter disse barna, nemlig 18/1 1709, 8/9 1716 og 13/3 1720. Cornelius Christensen var gift med Anne Christophersdtr. Flod, datter til rådmann Christopher Jørgensen Flod. Noen som vet mer om Christen Carlsen og Margrethe Sørensdotter?

 

Er det noen som kjenner til noen Cornelius i Skien til senest rundt 1653/54?

 

Sarcha Catosdatter giftet seg på nytt med Peter Nilsen som var bilthugger. De hadde sønnen Cornelius Petersen (ca. 1654-1672).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf,

 

Kanskje litt på siden, men likevel: Jeg har tidligere forsøkt å identifisere den første ektemannen til Sarka Catosdotter, men han er ikke helt enkel å få fatt i. Kildesituasjonen for Skien by, gjør at det er noe magrere med nettilgjenglige opplysninger for 1640- og 1650-tallet. Jan Christensen har på sin side (www.slekt.org) lagt ut leidangskatter og annet som viser et tversnitt av bybefolkningen 1599 og framover.

 

Det du sier om Femja (Eufemia) er også interessant. Jeg har tenkt meg at far til Sarka Catosdatter må kunne være en viss Cato Gjertsen (Gjertssøn etc) som opptrer dels i Skiensområdet og dels rundt Eiker i årene omkring 1616-1620-1624. Jeg har videre tenkt meg at denne Cato Gjertsen kunne være en ukjent sønn av Gjert Jansson [Hollender] og da er vi straks inne på Femja-navnet via den kanten.

 

Da skal jeg gi meg foreløpig med spekulasjoner og hypoteser.

 

Hvordan kommer du opp til disse menneskene? Er du selv etterkommer?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men likevel: Jeg har tidligere forsøkt å identifisere den første ektemannen til Sarka Catosdotter, men han er ikke helt enkel å få fatt i. Kildesituasjonen for Skien by, gjør at det er noe magrere med nettilgjenglige opplysninger for 1640- og 1650-tallet. Jan Christensen har på sin side (www.slekt.org) lagt ut leidangskatter og annet som viser et tversnitt av bybefolkningen 1599 og framover.

 

Det du sier om Femja (Eufemia) er også interessant. Jeg har tenkt meg at far til Sarka Catosdatter må kunne være en viss Cato Gjertsen (Gjertssøn etc) som opptrer dels i Skiensområdet og dels rundt Eiker i årene omkring 1616-1620-1624. Jeg har videre tenkt meg at denne Cato Gjertsen kunne være en ukjent sønn av Gjert Jansson [Hollender] og da er vi straks inne på Femja-navnet via den kanten.

 

Da skal jeg gi meg foreløpig med spekulasjoner og hypoteser.

 

Hvordan kommer du opp til disse menneskene? Er du selv etterkommer?

 

Ja, jeg er etterkommer flere ganger gjennom Åse Corneliusdatter og hennes to ektemenn.

 

Jeg er også av den mening at Sarcha/Sarka Catosdatter var datter til Cato Gjertsen, på grunn av Cato-navnets sjeldenhet i Norge på denne tiden, og finner det også trolig at Cato igjen er sønn av Gjert Jansson. Vi diskuterte dette i flere tråder i det gamle forumet, fra rundt 2002 og 2005 og litt utover.

 

Ja, skiftet etter Christen Carlsen og Margrethe Sørensdatter pirrer meg i stor grad, både på grunn av Femja-navnet, men også fordi Lars Corneliussen sies å være nærmeste pårørende. Nå vet jeg ikke i hvilken grad navnet Femja også kunne ha blitt brukt av mer utenforstående i Skien? "Klientoppkallinger" er jo kjent fra andre sammenhenger.

 

Jeg skal se nærmere på Jan Christensens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.