Gå til innhold
Arkivverket

Bagge i Skien 1700-tallet


Hans Cappelen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med eidsvollsmannen Didrich v Cappelen (d.1828), Skien, hans forfedre. Nå mangler jeg f.t. data om mormorens besteforeldre og bakover. Mormoren var Catharina Pedersdatter Bagge (1717-1801) gift med kjøpmann Peder Jacobsen Juel(l) (død 1757 ?), Skien + eide Mæla gård, Gjerpen. Hennes foreldre var prokurator Peder Jacobsen Bagge som eide Mæla gård, og var gift med Margrethe Catharina Rested (feilskrevet navn ?). Prokuratoren finner jeg omtalt i flere bøker, men jeg har altså nå verken hans foreldres navn, årstall, bosted eller andre data. Og det samme mangler jeg for konens foreldre.

Noen her som kjenner mere til disse personene ?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noe hos Delgobe, se lenke, men dessverre ganske tynt så vidt jeg ser, hvis ikke det ligger noe mere på de andre sidene hos ham.

 

Jeg har også disse personene hos meg og benytter gjerne anledningen til å få bedre data på dem. Jeg mangler steder for fødsel og død og er litt usikker på om Peders far er en Juel eller Blehr.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Peder må tydeligvis hete Jacob Ludvigsen Blehr ut fra dette skiftet i Skiens skifteprotokoll nr. 4: lenke

 

147a

2/6-1725

Maren Ludvigsdatter Blehr

Arvinger:

"hans Velærwærdighed hr. Albert Blehr"

sal Jacob Ludvigsens sønn Peder Juul, hr. Peder Blehr, Mr. Iver Blehr, Mr Knud Pedersens

barn, 1 sønn 5 døttre: Mr. Smith's kjæreste, Madm Margrethe Blehr, Madmoiselle Pernelle

Blehr, Mr. Bent Iversens kjæreste Madm. Anne Blehr.

 

Skiens skifteregister er lettere å lese når det gjelder de øvrige personene, se lenke.

 

Her ser vi at Jacob Halvorsen er død - far til Pernille Jacobsdatter (gift med Ludvig) i 1681, se lenke.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med eidsvollsmannen Didrich v Cappelen (d.1828), Skien, hans forfedre. Nå mangler jeg f.t. data om mormorens besteforeldre og bakover. Mormoren var Catharina Pedersdatter Bagge (1717-1801) gift med kjøpmann Peder Jacobsen Juel(l) (død 1757 ?), Skien + eide Mæla gård, Gjerpen. Hennes foreldre var prokurator Peder Jacobsen Bagge som eide Mæla gård, og var gift med Margrethe Catharina Rested (feilskrevet navn ?). Prokuratoren finner jeg omtalt i flere bøker, men jeg har altså nå verken hans foreldres navn, årstall, bosted eller andre data. Og det samme mangler jeg for konens foreldre.

Noen her som kjenner mere til disse personene ?

Hilsen Hans

Peder Jacobsen Juel ble begr. i Skien 9.jun.1756. lenke

 

Hans ekteskap 18.okt.1736 lenke.

 

Her er Peder Jacobsen Bagges hustrus begravelse 24.des.1742 lenke og jeg tror at Jacob Bagge skal være far til Peder J. B. og begraves her 23.mai.1720 lenke. Det er tydeligvis flere Peder Bagge og en annen begraves 14.okt.1729.

 

Jeg har en mistanke om at denne uskiftebevillingen i 1742 har sammenheng med at Cathrine arvet sin mor det året, se lenke.

 

I Nygaards sedler er prost og sogneprest Peder Blehr/Blæhr med familie i Danmark. Dette er vel sønn til Ludvig Albertsen Blehr i Skien, lenke. Hustru og barn sees også der.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysninger og lenker - som jeg skal studere nærmere, selv om noe allerede er kjent stoff. Data om eidsvollsmannens mor, Petronelle Pedersdatter Juel (1737-1785), hennes foreldre og nære forfedre har jeg fra Thomles Familien (von) Cappelen, side 74. Thomle skriver også at hennes farfar var Jacob Ludvigsen Blehr og jeg har endel materiale om forfedrene og forbindelsene Juell/Blehr som også er interessante.

 

Men dessverre Bagge har jeg ennå ikke nok om, så jeg takker og tar imot all hjelp jeg kan få her.

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg prøver meg en gang til, fordi jeg ennå ikke har fått tak i mer opplysninger om: prokurator Peder Jacobsen Bagge som eide Mæla gård, og var gift med Margrethe Catharina Rested (feilskrevet navn ?). På wikipedia om eidsvollsmannen Didrich von Cappelens aner har jeg derfor bare skrevet Jacob ? og Rested ? på disse personene. Jeg er ikke erfaren og dreven nok som slektsforsker til å finne mer om disse. Kanskje noen av dere andre kan greie det?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.