Gå til innhold
Arkivverket
Siw Merethe Sværholdt

Sophia Jacobsdatter(?) Paust

Recommended Posts

Siw Merethe Sværholdt

Sophia Jacobsdatter Paust (1759-1822) var iflg. Tysnes gards og ættesoge, gift med Urbanus Hoff Bakke, Tysnes (1758-1826)

Jeg forsøker å finne kilder til hennes opphav. Farens navn er ikke oppgitt ved dåpen i Stord, det står bare klokker Paustes datter, Sophia.:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 2 (1744-1777), Kronologisk liste 1759, side 109.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-112

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070516640039.jpg

Konfirmasjonen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf12211768&personpostnr=322&merk=322

Jacobsdatter-navnet har jeg fra Tysnes gards & ættesoge. På Stord finner jeg klokkere som heter Hans Jacob i to generasjoner, Jacob og Nils. Skulle gjerne litt hjelp til å finne riktig rekkefølge på disse klokkerne, og også rett far til "min" Sophia.

Hadde blitt veldig takknemlig om noen klarte å finne vielsen til ekteparet nevnt over også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Fant vielsen deres i Stord 8. juli 1781 (og det etter å ha lett i Bergen og Tysnes i lang tid):

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1800), Kronologisk liste 1781, side 19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11672&idx_id=11672&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070516640177.jpg

Kom dessverre ikke nærmere farsnavnet hennes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Din Sophia Jacobsdatter Paust er datter av klokker Hans Jacob Paust og Sophia Hellemand. Det kommer fram av skiftet etter dem i 1802.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland prosti, Skifteprotokoll 4 , 1786-1877, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Tusen hjertelig takk, Grete. Det var disse to jeg hadde notert som foreldre, men hadde ingenting som kunne bekrefte det.

Har lett etter det skiftet uten å finne det. Fantastisk:)

Nå gjenstår jobben med å kartlegge alle søskenene deres. Så langt jeg klarer å telle har Sophia d.y. ihvertfall 10 søsken, men om de levde opp alle sammen er vel mindre sannsynlig.

Jeg har også notert Hans Jacobs foreldre som: N.N Paustes og N.N Høiby Nilsdatter

og likeledes Sophia Hellemands far som: Helles Hellemand - mor mangler

(har ikke kilder for dette heller)

Hvis noen sitter på informasjon om disse, blir jeg svært glad om noen vil dele den. Det står litt om familien i bygdesogen, skal sjekke og skrive inn alt jeg finner her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Finner en Helle Hellemann og mor Anne Bukhof som døper en datter Sophie i Domkirken i Bergen 22.11.1719:

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 1 (1719-1732), Fødte og døpte 1719, side 16-17.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306650062.jpg

Tyder fadrene som: Mar__Jesper von der f(?)ellis, Agnete Hans Bukhofs, Christentse Jens Bruns, Isach Bukkhof, Henrich Sørensen.

Finner også at de samme foreldrene døper en datter Anna i 1723 og en sønn Isac 1725.

Men er dette foreldrene til den Sophia, som senere blir gift med Hans Jacob Paust?

Giftermålet hadde vært fint å finne.

Fant vielsen til Sophie Hilleman og Hans Jacob Paus, men hva i all verden er det han studerer? :)

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2399&merk=2399#ovre

og her kirkeboken (høyre kolonne 20.september):

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1742, side 38-39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-21

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306660566.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Jeg har disse mulige forfedrene til Hans Jakob Paust. Ikke kildebelagt enda! Men du kan sjekke de opp! Denne Nils Nilson Høyby var klokker på Stord fra 1692 til 1744.

Se vedlegg!

Ellers så har jeg etterkommere av tre av barna til Hans Jakob pg Sofie.post-208-0-08390600-1331802360_thumb.jpg

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

De 10 barna til Hans Jakob og Sofie er:

Barn 1: Anne Paust

Barn 2: Nils Paust

Barn 3: Helene Paust

Barn 4: Christense Sofie Paust

Barn 5: Helle Hellmann Paust

Barn 6: Jakob Paust

Barn 7: Karen Margrete Paust

Barn 8: Hans Jakob Paust

Barn 9: Sofia Paust

Barn 10: Else Maria Paust

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Jeg har disse mulige forfedrene til Hans Jakob Paust. Ikke kildebelagt enda! Men du kan sjekke de opp! Denne Nils Nilson Høyby var klokker på Stord fra 1692 til 1744.

Se vedlegg!

Ellers så har jeg etterkommere av tre av barna til Hans Jakob pg Sofie.post-208-0-08390600-1331802360_thumb.jpg

Mvh. Johan Arthur Hansen

Tusen takk Johan Arthur!

Jeg mener vi har hatt denne familien som tema i det gamle forumet, og jeg har forsåvidt laget meg en viss en oversikt, men den holder ikke mål i og med at det mangler endel kilder, det er det jeg nå forsøker å nøste opp i.

Skal se på din oversikt og sammenligne.

Var det så at vi kanskje hadde felles aner et stykke ut i slekten?

Tusen takk for oversikten over etterkommerne. De står også nevnt i skiftet, og der fremkommer opplysninger om deres ektemaker, så det var veldig nyttig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Jeg er ikke direkte i slekt med disse, men det en del av min familie som er inngift i denne slekten og så har jeg en kollega som er etterkommere etter disse og som jeg har hjulpet med å finne slekta si. Det er mange her i Haugesund som er etterkommere av disse to.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Jeg er ikke direkte i slekt med disse, men det en del av min familie som er inngift i denne slekten og så har jeg en kollega som er etterkommere etter disse og som jeg har hjulpet med å finne slekta si. Det er mange her i Haugesund som er etterkommere av disse to.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Sophie er min 4. tipp, slik:

Otto Sværholdt

(min bestefar)

Ragnhild Eliassen f. Sværholdt

hans mor

Lars Urbanus Sværholdt

hennes far

Rachel Christiane Urbanusdtr. Tesdal

hans mor

Urbanus Giesmann Hoff

hennes far

Sophie Jacobsdatter Paust

hans mor

Her er begravelsen til Sophie Paust i Tysnes (hun døde 3. september og ble begravet 27. oktober!) 1822, i kirkeboken står hun nå som Sophie Hansdtr. Hoff:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 7 (1816-1826), Døde og begravede 1822, side 108.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11702&idx_id=11702&uid=ny&idx_side=-109

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070521660351.jpg

Hi(e)lleman og Høiby videre er et ganske blankt ark her hos meg, så setter stor pris på hjelp med dem. Regner med at Hilleman kanskje kom flyttende fra Bergen. Høiby vet jeg ikke hvor kom fra, men de oppholdt seg etterhvert på Stord en god del av disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Det er en plass på Stord som heter Høybyplasset som lå under Orninggård. En av mine kolleger har dette navnet og ætter etter disse.

Legger ved et uklipp fra bygdeboken.post-208-0-66785900-1331813346_thumb.jpg

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Synes det er rart om denne klokkeren senere gifter seg på nytt, og plutselig er borger og gullsmed i Bergen, eller er dette sønnen Hans Jacob det er snakk om, altså bror til Sophia Paust?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1062&merk=1062#ovre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Det er en plass på Stord som heter Høybyplasset som lå under Orninggård. En av mine kolleger har dette navnet og ætter etter disse.

Legger ved et uklipp fra bygdeboken.post-208-0-66785900-1331813346_thumb.jpg

Mvh. Johan Arthur Hansen

Takk for interessant lesning.

Nå gjenstår det jo å se om denne Nils Høiby faktisk er far til Hans Jacob.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Tusen hjertelig takk, Grete. Det var disse to jeg hadde notert som foreldre, men hadde ingenting som kunne bekrefte det.

Har lett etter det skiftet uten å finne det. Fantastisk:)

Bare hyggelig, Siw - artig å kunne hjelpe.

Synes det er rart om denne klokkeren senere gifter seg på nytt, og plutselig er borger og gullsmed i Bergen, eller er dette sønnen Hans Jacob det er snakk om, altså bror til Sophia Paust?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1062&merk=1062#ovre

I skiftet fra 1802 står det at sønnen Hans Jacob Paust er gullsmed, så det det er nok han det er snakk om. Faren hans døde i 1794 og moren i 1802, så det bør ikke være noen tvil om noe annet.

Nå gjenstår det jo å se om denne Nils Høiby faktisk er far til Hans Jacob.

I skiftet fra 1802 er Hans Jacob Pausts eldste sønn kalt Niels Høybye Paust. Dette er en sterk indikasjon på at en Nils Høiby skal plasseres i slektstreet (Hans Jacobs morfar?), men det gjenstår å finne beviset.

Se også: nermo.org

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg har også notert Hans Jacobs foreldre som: N.N Paustes og N.N Høiby Nilsdatter

og likeledes Sophia Hellemands far som: Helles Hellemand - mor mangler

(har ikke kilder for dette heller)

Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852 beviser at Helle Helleman var hennes far. Hun har en bror Isach.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Mor til Sophia Hellemand var Anne Buchof - Sollieds skifteavskrifter er kjekke greier :-)

Så da er den Sophia du fant døpt i Bergen i 1719 helt rett.

Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852

I 1705 ble det skiftet etter Isach Buchoff, gift med Sophie Jensdatter Paust. Datteren Anne er 7 år og er nok den som ble gifte med Helle Hellemand. Min lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Mor til Sophia Hellemand var Anne Buchof - Sollieds skifteavskrifter er kjekke greier :-)

I 1705 ble det skiftet etter Isach Buchoff, gift med Sophie Jensdatter Paust. Datteren Anne er 7 år og er nok den som ble gifte med Helle Hellemand. Min lenke

Tusen takk igjen, Grete. Det er ikke måte på hvor mye informasjon du har klart å finne frem! Jeg er veldig takknemlig for det :)

Da ser det ihvertfall ut som om alt jeg hadde frem til Hellemann/Paus stemte. Isach Buchoff var en person jeg ikke hadde fra før, veldig artig.

Er det noen som har hørt om denne Buchoff-familien før, og som vet hvor de kommer fra? (ser det skrives litt ulikt her og der, Buckhof, Buckhoff, Bukkhof etc.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Denne måtte jeg tenke lenge på :) ..altså Sophie Paust i 3 generasjoner.

Så da har vi Sophie Jacobsdatter (Hansdtr) Paus, Sophia Hellemanddtr (gift Paus), Anne Buckhof og altså Sophie Jensdtr. Paus. 4 generasjoner kvinner! (Redigert: Kikker på skiftet og ser at det er snakk om to søsken gift med to søsken - det er visst for sent å tenke nå)

Helt fantastisk med alle disse bekreftelsene, og nye personer. Lurer veldig på hvem Jens Paust var. I Stord figurerer Nils og Hans Jacob Paust hyppig. Jens bodde kanskje i Bergen. Får prøve å lete litt mer i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JanMKeus

Anne Paust Loucen/Lousen

Jeg har fulgt litt med i ovenforstående dialog, fordi jeg er på "jakt" etter opprinnelse til Anne Paust Lousen/Loucen som i begynnelse av 1800-tallet begynte å få barn med enkemann i Kristiansand Berthel Nilsen Nørgaard (1753-1832). Vi finner ikke NÅR hun ble gift med ham, og hvor. Da Berthel døde i 1832 står Anne Paust Loucen oppført som enke. I Dødsfall i Norge bind 3 er hun ikke nevnt, hvilket kan bety at hun døde ètter 1850.

Navnet Lousen/Loucen
Er navnet Lousen  et slektsnavn, eller et patronymikon for mansnavet Lous? 
Lous som slektsnavn eksisterte i Norge og Danmark.

Takknemlig for innspill

JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.