Gå til innhold
Arkivverket

Barbara Gulbrandsdatter, f.1751 i Eiker


Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Barbara Gulbrandsdatter var födt 1751 i Eiker,Buskerud. Hun giftet seg 11/12 1784 i Eftelöt kirke i Sandsvär.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem foreldrene var og evt hvor de kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke finne noen Barbara Gulbrandsd. født eller konf. i Eiker. Jeg har sett etter i databasen.

 

Vielsen, siste i 1784 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-49 Og her står det ingen ting om hvor hun kom fra.

 

Barbara i 1801 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbara Gulbrandsdatter var födt 1751 i Eiker,Buskerud. Hun giftet seg 11/12 1784 i Eftelöt kirke i Sandsvär.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem foreldrene var og evt hvor de kom fra ?

 

Hei !

 

Jeg vet det ikke, men F. S. har denne.

Døpte 1749.

Barbro Gulbrandsdtr.

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100190101349&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

Er det da denne som du mener på ?

F. T. Sandsvær 1801.

Barbara Gulbrandsdtr.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f1801&gardpostnr=17176&personpostnr=286979&merk=286979#ovre

 

Lykke til videre med leting.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen! Som dere forstår,er jeg ikke kommet särlig lenger.Finner dere nye spor, håper jeg dere gir meg et tips!

 

Vennlig hilsen

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

er du helt sikker på at hun er født i Eiker? I og med at hun trolover/gifter seg i Sandsvær, ville jeg vel sjekket kirkebøkene for Kongsberg/Sandsvær i perioden 1749-53, just in case....

Ser at du har fått en tips allerede, født i 1749, som også er innefor "rammen" av alder, 50 år i 1801. Modum, Drammen/Strømsø og Lier er heller ikke utenkelig, samt nabokommuner i Vestfold. Heldigvis har hun et forholdsvis sjeldent navn, men du bør utvide søket ditt både geografisk og tidsmessig.

Lykke til!

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har litt flere opplysninger om dette ekteparet. Hvor bodde de, når og hvor døde de, navn på evt. barn ? Alt kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulbrand Røstby het Isachsen til etternavn.Hans aner kan man finne på skiftekort for Røsby i Lunder annex, Ringerike.

 

På FS har jeg funnet Gulbrand dpt. 20/5 1719 N.hov, Isach og Barbara Gulbrandsdt.

Og så har jeg funnet 2 Giertrud: dpt. 29/10 1718 N.h., Peder Tollofs og Karen Olsdt. og dpt.13/3 1723 Nh., Peder Puggerud og Zidsen Gundersdt.

 

Jeg har ikke funnet noen andre på FS fra Buskerud.

 

Vielsen mellom Gulbrand Isachsen og Giertrud Pedersdt. 26/10 1747 i Houg krk. Norderhov http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-98

 

Trolovelsen mellom Gulbrand og Giertrud 6/8 1747 Lunder http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-94 Han står oppført med Røsby og hun med Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig kan vi sjekke ut den Barbara, Berit. Det er nok henne som er enke 2 gang på gården Oure i Lunder i 1801, 52 år gammel. Ifølge de søkbare kirkebøkene, er det ikke døpt noen "passende" i Sandsvær, så jeg aner ikke hvor B kommer fra. 1801-tellingen viser at hun har datteren Anne på 12 og sønnes Elias på 8 år. Jeg har tatt en titt i kirkebøkene for Sandsvær, men ikke funnet noen dåp (NB: kan selvsagt ha oversett). Eneste jeg fant (via FS), var vielsen til Elias, da enkemann, 30. desember 1845 i Sandsvær. Brud: Gunnil Karin Tordsdatter. Skal en kunne finne ut mer, må vi nok vite mer, jfr. Berits innlegg nr. 7,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Astrid. Da får vi vel legge den teorien på is.

 

Da er spørsmålet om noen har tilgang til bygdebøkene om Sandsvær, og kan sjekke om det står noe om hvor dette ekteparet kom fra.

 

Ole Olsen døde i 1793, og bodde da på Bruen. Så langt jeg har kunnet se så ligger Brua under Evju østre i Efteløt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med så stor interesse! Jeg har flg tilleggsopplysninger:

Barbara giftet seg med Ole Olsen.Han var födt i 1729 og döde i 1794.Ole kom fra gården Vines i Eftelöt,Sandsvär og var enkemann da han giftet seg med Barbara.De hadde bla sönnen Elias sammen(f 1793) Barbara og Ole bodde på Aas eie under Öyen gård i Eftelöt,Sandsvär.

 

Vennlig hilsen

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandsvær Bygdebok nr 4 side 330.

Ole Olsen Brua f.ca 1729 d.1794. ( Ole Olsen Vines: Ole f1729. Enkemann Ole Olsen Evjueie fikk kirketukt i Eft. 1772 for avhold fra sakramentet.) Ole gift 1784 med Barbara Gulbrandsdt f.ca 1752 (dåpen ikke funnet. Hun hadde trolig en søster Boel Gulbrandsdt som var fadder for Anne.) Barn: Jacob f1785, Anne f1789, Gulbrand f1792 og Elias f1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.