Gå til innhold
Arkivverket

Friderich Grønberg


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som klarer å tyde hva som står etter hans navn. Friderich Grønberg og Johanna Andersdatter.

 

Barnet Hans født 4 september 1787 - står på venstre side.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-80

 

 

Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tore.

 

Er det også noen som klarer å tyde Hans Grønneberg (Grønbergs) skifte.

 

Spesielt hva barnen er, om det kommer noe frem hvor de holder til. Noe klarer jeg å tydde men ikke alt.

 

Prøver også å finne ut hvor familien kommer fra, der står jeg helt blank.

Noen holder til i Oslo på det tidspunkt, men har alrig klart å liste ut hvor de er født.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25407/383/

 

Så takknemlig for hjelp.

 

hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avdøde enkemannens barn oppgis å være:

 

1. Sønnen Friderich Grønneberg, Undersoerenskriver[?] ved Rytterne i Wordingborg

 

2. Sønnen Albret Christophersen, som formodes at være Død

 

3. Sønnen Johannes Grønneberg, boende i Lakkegaden og Styrmand, som nu var nærværende

 

4. Sønnen Christopher Grønneberg som er fraværende og ei vides vor

 

5. Datteren Martha Grønneberg, gift med Under-Vandindspekor Willemsen og her tilstæde (- hans navn er skrevet

Willumsen andre steder i skiftet)

 

6. Datteren Anne Sophia, gift med een Person i Erzeboe[?], hvis navn ikke vides

 

7. Datteren Catharina Grønneberg gift med Anders T[...]hammer paa Lørenskoven og her tilstæde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sønnen Friderich Grønneberg, Undersoerenskriver[?] ved Rytterne i Wordingborg

 

Kan denne sønnen være Underfourageskriver, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så hemskt mye, da lurer jeg på om de kanskje kom fra Vordingsborg i Danmark. Jeg fant en Fredrich

Grønberg Ritter på FS men på den personen står det far Lars Mikkelsen Grønberg, som ikke stemmer.

 

Men hvor mange Friderich Grønberg finnes det i Vordingborg, ikke det mest vanlige navn skulle jeg tro?

 

Takk i allefall, får prøve å nøste videre.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så hemskt mye, da lurer jeg på om de kanskje kom fra Vordingsborg i Danmark. Jeg fant en Fredrich

Grønberg Ritter på FS men på den personen står det far Lars Mikkelsen Grønberg, som ikke stemmer.

 

Men hvor mange Friderich Grønberg finnes det i Vordingborg, ikke det mest vanlige navn skulle jeg tro?

 

Takk i allefall, får prøve å nøste videre.

 

mvh

Wenche

 

Hei

 

Hva er en underfourageskriver.

 

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nok en underordnet regnskapsfører som hadde med furasjen i et rytterkompani å gjøre, altså de som sørget for fôr til hestene.

 

Litt på siden: Midt i bybebyggelsen i Oslo, vis-à-vis Sagene Lunsjbar, har inntil nylig byens eneste gjenværende furasjeforretning ligget - les mer om Gjesti Furasje her (lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.