Gå til innhold
Arkivverket

Klæbu seminaret oppslag i elev lister


tone
 Del

Recommended Posts

Flott tilbud!

 

Lars Larsen var lærer ved Nordre Rugeldalen skole i Røros fra før 1900 til ca 1925. Ifølge folketellingen 1910 var han født 29/5-1869 i Sverige. Han ble konfirmert i Røros 1884 som Lars Olsen Gruvedal. Senere tok han sin fars patronym som etternavn og kalte seg Lars Larsen. Jeg vet en del om hans slektsbakgrunn, men mangler informasjon om hvor han fikk sin lærerutdannelse. Kanskje gikk han på Klæbu Seminar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tilbud!

 

Lars Larsen var lærer ved Nordre Rugeldalen skole i Røros fra før 1900 til ca 1925. Ifølge folketellingen 1910 var han født 29/5-1869 i Sverige. Han ble konfirmert i Røros 1884 som Lars Olsen Gruvedal. Senere tok han sin fars patronym som etternavn og kalte seg Lars Larsen. Jeg vet en del om hans slektsbakgrunn, men mangler informasjon om hvor han fikk sin lærerutdannelse. Kanskje gikk han på Klæbu Seminar?

 

 

Hei kan ikke finne finne han, Klæbuseminaret ble avviklet i 1892. Sjekk Levanger lærerskole, kanskje du kan finne noe der. Hvis du er int i skolehistorie er det mye in lesestoff i boka jeg referere til; Klæbu seminar av Birger Sivertsen, du finner den på WWW.tapirforlag.no Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har fått tak i boka Klæbu seminaret med oversikt over elevene som gikk der. Kan være behjelpelig med oppslag i boka hvis ønskelig.

 

:rolleyes:

 

Ole Joensen Lychen, Løkken kom til Hemne som omgangskolelærer. Født Røros 1785, død i Hemne etter 1851. Foreldre Joen hansen Unsgaard, Lychen og Berithe Halvorsdatter Myre.

 

Ole Løkke var lærar i 4. distrikt, Hemnskogen. Etter ein eksamen ved skulen hans i 1837 skriv presten Brodtkorb at elevane hadde "tilfredsstillende Kundskaber". Men i 1850 kom det frå fem fedre i distriktet klage over at han i seinare år ikkje greidde "at holde Børnene i Ave eller Orden". Sjøl meinte han at han ikkje hadde forsømt noko i stillinga og gjorde fullgodt arbeid. Men han var nok gammal og sliten, og skulestyret fekk ordna det slik at han slutta året etter, i 1851

 

" Han er sannsynligvis for gammel til å ha gått på Klæbu seminarene, men kan du sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei!

 

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til et oppslag i boka - er det fortsatt mulig?

 

Har fått tak i boka Klæbu seminaret med oversikt over elevene som gikk der. Kan være behjelpelig med oppslag i boka hvis ønskelig.

:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også boka og kan gjøre oppslag.

 

Så flott!

 

Jeg lurer på om du finner en Ole Peter (Olsen) Haugen fra Rissa. Han er født rundt 1870 og virket i alle fall som lærer i 1895.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S. 256. Nr. 1069. Ole Peter Haugen, f. 4. august 1868 i Stadsbygd (Rissa), opptatt august 1887, dimittert juli 1889. Han er med på klassebilde på s. 255.

 

Det er jo helt fantastisk - tusen takk! Hva heter denne boka? Jeg finner en bok i Nasjonalbiblioteket som heter "Levanger lærerskole, Klæbu seminar: 150 år, men er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 215: Nr. 531, Iver Michael Olsen, f. 22. oktober 1841 i Fosnes, opptatt august 1865, dimittert juli 1866, hovedkarakter "Duelig".

 

Tusen takk, Arne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Mulig å få sjekket Klæbu-seminarister fremdeles? Jeg ville i tilfelle gjerne vite om Gjertrud Larsdatter Romundstad f. 1858 har gått på Klæbu seminar og når.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.