Gå til innhold
Arkivverket

Dobbeltposting


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Jeg synes det er blitt svært mange dobbeltpostinger i det siste. Skyldes dette feil i "systemet", bør det meldes fra til rette vedkommende.

 

Eller kommer disse dobbelpostingene, fordi den som legger inn et tema, trykker på "opprett nytt tema" to ganger. Det bør man unngå.

 

Jeg vet i grunnen ikke hva dette fenomenet dobbeltposting skyldes, men noe irriterende er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skyldes at noen er vant med og "dobbeltklikke", og overfører den vanen til forumet her. Dobbeltklikking på "Opprett nytt emne" knappen kan føre til dobbeltpostinger. Når man poster to eller flere innlegg tett sammen i samme tema så slås disse sammen automatisk og jeg tror det var snakk for en tid tilbake om liknende funksjonalitet med temaer; hvor temaer med lik overskrift ble slått sammen hvis de ble opprettet noenlunde samtidig. Sistnevnte funksjonalitet er ikke implementert. Alternativet er at moderatorer sletter eller slår sammen dobbelt-temaer manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det Ken skriver, kan det kanskje også være noen som først trykker én gang, og så venter de litt utålmodig på at noe skal skje, og tror at trykkingen ikke ble registrert, og så trykker de én gang til ... dermed er temaet registrert to ganger. Kanskje kan man også tolke noe ut fra klokkeslettene, om det er samme minutt eller flere minutter mellom posteringene av to identiske tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det også kan vere slik at dersom datamaskina ikkje får noko svar, så prøver den å sende dataane på nytt. Dersom fyrste forsøket likevel er registrert vil ein då truleg få to like trådar eller to samanslegne innlegg. Eg trur det var dette som skjedde då Digitalarkivet hadde problem ei helg for kort tid sidan.

 

Eg trur ikkje eg har opplevd dette problemet på PC. Derimot veit eg at det kan verte fleire postingar dersom ein prøver å trykkje fleire gonger i rask rekkjefølgje. (Dette har eg testa i testforumet.) Derimot har eg opplevd problemet når eg har prøvd å skrive innlegg i Opera Mini på ein gammal mobiltelefon. Då skjer det rett som det er at eg må vente ei evigheit (dette gjeld også mange andre sider på nettet), og resultatet vert ofte at same teksten er gjengitt fleire gonger etter einannan, slik at eg må inn og redigere etterpå.

 

Eg meiner funksjonen Ken nemner bør implementerast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også opplevt at opprettelse av nye tema (og noen ganger enkeltinnlegg i eksisterende tema) kan ta tid, så jeg kan tenke meg at utolmodigheten kan ta over og at fristelsen til og trykke en gang eller to på knappen blir for stor. Heldigvis er andre medlemmer ganske kjappe med og påpeke at temaet er dobbeltpostet slik at to temaer om samme emnet ikke fortsetter i parallel. Ellers er det vel bare og oppfordre alle til og trykke "post" knappen bare én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er lurt å vere litt tolmodig. Elles trur eg det dersom ein skriv lange innlegg kan vere lurt å kopiere teksten før ein trykkjer "svar", slik at ein ikkje mistar alt dersom noko går gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tester her, og trykker bare 1 gang(tar ofte lang tid) legger en lenke til en kirkebok, der er nr. 140 og 141 født med en ukes mellomrom døpt samme dag, med ulike foreldre, men eksakt samme navn?? Er det en "kjent" person de er oppkalt etter,? Synes ikke navnene passer til foreldrene heller!'

Hans Paludan Smith Schreider

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 12 (1860-1871), Fødte og døpte 1866, side 225.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6329&idx_id=6329&uid=ny&idx_side=-221

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070105310428.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner nå ut av hvem de er oppkalt etter Hans Paludan S.S. Var den første norske misjonær, 1817-1882 men det er den eneste jeg finner med dette navnet på DIS gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sende e-post til Anette om evt. samanslåing av like trådar, og fekk følgjande svar:

 

From: "Anette Clausen" <xxxx@arkivverket.no>

To: "'Arkivverket'" <xxxxxxxx@yahoo.no>

Sent: Monday, March 19, 2012 11:17 AM

Subject: RE: Dobbeltpostingar

 

 

Dette husker jeg ikke i farten. Jeg skal ta det opp med teknikeren vår hva som er mulig og hvilke konsekvenser det får.

 

Vennlig hilsen

 

Anette S. Clausen

Digitalarkivet

 

 

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Arkivverket [mailto:xxxxxxxx@yahoo.no]

Sendt: 16. mars 2012 23:58

Til: Anette Clausen

Emne: Dobbeltpostingar

 

 

Anette S. Clausen - Digitalarkivet, Torbjørn Igelkjøn har sendt deg denne eposten fra http://forum.arkivverket.no/index.php. Ken nemner i denne tråden: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/177036-dobbeltposting/page__gopid__1509170

at det har vore diskutert å slå saman trådar med like overskrifter laga på så og seie same tidspunkt.

 

Eg meiner ein ville få eit ryddigare forum om dette vart implementert. --------------------------------------------------- OBS! Arkivverket har ikke noe med innholdet i denne meldingen å gjøre. ---------------------------------------------------

 

 

______________________________________________________________________

Denne e-posten er skannet av MessageLabs Email Security System.

For mer informasjon se

http://www.messagelabs.com/email

______________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste temaet jeg fant tilbake til i farten var dette temaet: "Dobbelttemaer og tema-sammenslåing", men der ble det opplyst (av Anette) at det var umulig og slå sammen dobbelttemaer på samme måte som dobbeltinnlegg. Kanskje det er Asbjørn's post #4 jeg husker fra det temaet. Uansett; funksjonen - hvis den finnes - hadde jo kunne løst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke slette set selv, det er det bare moderator som kan gjøre. Noen ganger slettes temaet uten at en må spørre om det.

 

I mellomtiden kan du trykke 'Rediger' på det ene og slette teksten og erstatte den med: Dobbeltregistrert emne.

Om du trykker 'Bruk full editor' kan du også endre teksten i overskriften til det samme.

 

Det er for å forhindre parallelle debatter, at noen av oss går inn og skriver 'Dobbeltposting - svar i det andre temaet', om ikke trådstarter gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.